Grenzen binnen co ouderschap

08-11-2017 21:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben reeds 3 jaar gescheiden en vanaf het begin gaan de kinderen week op week af naar beide ouders. Alleen zijn ze de woensdagmiddag standaard bij mij en de vrijdagmiddag standaard bij hun vader.
Sinds driekwart jaar zijn de kinderen iedere maandagmiddag ook bij mij omdat hun vader tijdelijk een andere baan had op maandag.
Nu is deze baan gestopt en is hij een eigen bedrijf begonnen en werkt naar eigen zeggen 60/ 70 uur in de week.
Ik haal onze kinderen iedere middag uit school als ze bij mij zijn, ik heb een flexibele baan. Hij regelt 4 dagen opvang in de middag.
Op zich loopt dat allemaal prima. Kinderen zijn er gelukkig onder. Ze zeggen wel dat ze papa weinig zien maar klagen daar verder niet over.

Toch knaagt er een beetje iets in mij.
Omdat hun vader veel voor werk en feestjes weg is pas ik me makkelijk aan aan zijn rooster. Zo wordt dus regelmatig het rooster om gegooid. Om onze kinderen een zo makkelijk mogelijk leven te geven stem ik met iedere buitenlandtrip, conventie of feestje in om het rooster om te gooien en onze kinderen op te vangen. En dat is best met enige regelmaat.

Maar nu hun vader niet meer de kinderen uit school wil halen ondanks dat die functie voorbij is en hij er vanuit gaat dat ik op maandag onze kinderen blijf opvangen omdat hij zijn bedrijf goed wil opzetten voel ik me eigenlijk wat ondergewaardeerd.
Mijn zakelijke ik zegt dat hij zelf opvang moet regelen voor de maandagmiddag en ik terug wil naar de oorspronkelijke afspraak. Maar de moeder in mij wil gewoon mijn kinderen opvangen zonder zeuren omdat dat de minste wrijving voor de kinderen geeft.

Daar komt bij dat ik ook heel graag financieel wat breder zou willen zitten en meer wil gaan werken (Ik werk nu 30 uur per week) maar omdat ze al 1 ouder moeten missen wil ik er in de week dat mijn kinderen er zijn er ook voor ze zijn.

Graag een mening:
A. Terug naar de oorspronkelijke regeling waarbij het zijn probleem is hoe hij de opvang op maandag regelt.
B. Als moeder zijnde mijn pijnlijke gevoel aan de kant schuiven en mijn kinderen opvangen op maandagmiddag (en als ik meer wil gaan werken in de week dat de kinderen bij hun vader zijn dat op een andere dag doen dan maandag).
Ik zou het niet structureel opvangen. Het zijn ook zijn kinderen dus hij mag ook wel eens een oplossing bedenken.
B.
Kinderen hebben hier niet om gevraagd. Waardeloos van man. Maar ik zou voor mezelf het belang van de kinderen voorop zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp echt niet dat je een pijnlijk gevoel krijgt van je kinderen vaker zien en dat je overweegt dit niet meer te doen terwijl je het wel kan regelen...
Ik heb al jaren co ouderschap en mij kinderen zijn altijd welkom op “extra” dagen, ook al moet ik me daarvoor in bochten wringen op mijn werk.
Dat doe ik voor mijn kinderen, ik hou van ze en wil ze zo vaak mogelijk zien. Ik verwacht daarbij niks (dankbaarheid, iets terug) van hun vader want voor hem doe ik het niet.
Ik doe B.
Alle reacties Link kopieren
Co ouderschap werkt denk ik alleen als je een volle week er voor je kinderen kan zijn. Dat kan best opvang zijn, maar het is anders als hij jou om de haverklap belt om iets te regelen. Als hij zo weinig tijd heeft misschien is het wel beter om aan te sturen op een regeling waarbij de kinderen meer bij jou zijn. Dit klinkt heel chaotisch voor de kinderen. Maar ik snap ook wel dat je niet de kinderen zijn 'probleem' wil laten zijn.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
08-11-2017 21:54
Ik zou het niet structureel opvangen. Het zijn ook zijn kinderen dus hij mag ook wel eens een oplossing bedenken.
Dit.
marjolein853 schreef:
08-11-2017 22:02
Dit.
Ik kies liever voor het belang van mijn kind dan het gelijk op mijn ex.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook in het belang van het kind om bij vader te zijn.
marjolein853 schreef:
08-11-2017 22:05
Het is ook in het belang van het kind om bij vader te zijn.
Ja, dat is hij ook. En als zijn vader niet kan vang ik het op.
marjolein853 schreef:
08-11-2017 22:05
Het is ook in het belang van het kind om bij vader te zijn.

Ja maar vader is er juist niet en kinderen moeten dan dus naar opvang.
Van kinderopvang krijgen kinderen ook niets. Jij moet wel gewoon kunnen werken. Ik heb altijd gewoon vier of vijf dagen gewerkt en de meeste zorg gedaan terwijl mijn ex regelmatig niet werkt of twee dagen per maand of zo. Als je de opvang goed geregeld hebt is een zakenreis van je ex ook niet zo'n probleem.
Alle reacties Link kopieren
Reken je je ex voortaan een x bedrag per uur als je in jouw tijd de kinderen opvangt. ( moet toch niet gekker worden, zeg )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
B. Mijn kind komt ten alle tijden bij mij op 1, hoe waardeloos de vader ook wordt. Als ze oud genoeg is zal ze de juiste conclusies kunnen trekken maar voor die tijd merkt ze er zo min mogelijk van.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou blij zijn met die extra dagen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu niet extra werken om het financieel wat ruimer te krijgen.
Dit wordt veroorzaakt door je ex die zich niet aan de afspraken houdt.
Dan kan hij er ook voor zorgen dat jij het financieel wat ruimer krijgt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt er op dat sommige ouders co ouderschap heerlijk vinden : een hele week zonder je bloedjes, wat een genot.
Hoe had dat gemoeten als je een goed huwelijk zou hebben gehad ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eigenlijk voel je je gebruikt door je ex. Jij moet maar bijspringen wanneer het hem uitkomt. Daardoor kan je niet meer uren gaan werken en krijg je niet meer financiële ruimte.
Je kan 3 dingen doen:
1. het ouderschapsplan herzien mét je ex waardoor jij de kinderen vaker hebt (en ook meer alimentatie krijgt?)
2. Hem laten betalen voor de uren die jij extra opvangt. Maar het zijn ook jouw kinderen dus of hij het als opvang ziet vraag ik me af.
3. Wat strakker worden in de reeds gemaakte afspraken uit het ouderschapsplan. Kinderen worden niet slechter van wat meer opvang, het is zijn eigen keuze om die oplossing te kiezen (in plaats van ze zelf opvangen) en jij kan daardoor gewoon meer werken (en dus je eigen leven leiden in je eigen tijd).

Optie 3 doet je moederhart misschien wat zeer. Maar worden de kinderen er écht slechter van?

Als mijn man me zou vragen minder te werken en meer met de kinderen te zijn omdit dit belangrijk is voor zijn werk, dan zou ik dat zeker sterk overwegen. Maar ik ben met hem getrouwd. En van zijn succes profiteren we als gezin. In jouw geval gaat die vlieger niet op. Alleen je ex wordt er beter van. Ten koste van jou (en de kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Optie C.

Je openingspost bespreken met de vader van je kinderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
A. Je wilt meer werken, en dan kan alleen als je terug gaat naar de oorspronkelijke, gelijkwaardige afspraak. Incidenteel zou het dan kunnen, maar structureel oplossen is voor je ex. Ik snap je gevoel, en denk dat je voor jezelf op moet komen!
blijfgewoonbianca schreef:
08-11-2017 22:17
Het lijkt er op dat sommige ouders co ouderschap heerlijk vinden : een hele week zonder je bloedjes, wat een genot.
Hoe had dat gemoeten als je een goed huwelijk zou hebben gehad ?
Volgens mij valt of staat dat gevoel een beetje aan hoe de kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
De opties die je geeft zijn redelijk zwart-wit. Heb je hier al een goed gesprek over gehad met je ex? Zonder direct te dreigen dat je de kinderen niet meer op maandag wilt opvangen?

Ik lees vooral dat je steeds mee gaat in zijn verzoeken. Hoeveel tegengas geef je?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met mijn ex gesproken en hij wil het houden zoals het is. Hoe lullig ik het ook vind ook geld te vragen om mijn kinderen bij me te hebben heb ik dat wel gevraagd aan hem. Hij betaalt dan uiteindelijk voor mijn flexibiliteit. Maar dat weigert hij (Ik vroeg niet meer dan een paar tientjes).
Dan heb ik nu de keuze om ze naar de opvang te laten gaan of ze zelf op te vangen.
Ik vermoed dat het het laatste zal worden.
Hoeveel ik ook van mijn kinderen houd en ze graag bij me heb heb ik wel een leven naast mijn kinderen. En ik heb de laatste jaren geleerd dat dat leven er ook mag zijn. En in dat leven heb ik er last van dat ik mezelf steeds aan de kant schuif omdat mijn ex zijn werk en feestjes zo belangrijk vindt. En dat staat los van het feit dat ik mijn kinderen graag bij me heb.

Ik heb menigmaal overwogen het co ouderschap op de schop te gooien en en weekend vader van hem te maken maar ik weet dat mijn kinderen daar meer last van gaan krijgen dan van deze regeling. Ze zijn loyaal aan hem.
Het is wel heel veel ge-ik he? :-o
Alle reacties Link kopieren
Maar nu hun vader niet meer de kinderen uit school wil halen ondanks dat die functie voorbij is en hij er vanuit gaat dat ik op maandag onze kinderen blijf opvangen omdat hij zijn bedrijf goed wil opzetten voel ik me eigenlijk wat ondergewaardeerd.

Oh. Vinden jouw kinderen het fijn dat jij ze uit school haalt? Zoja, waarom voel je je dan nog ondergewaardeerd?
Ik herhaal nog maar even, je kunt ook werken als je meer voor je kinderen zorgt. Daarvoor bestaat de bso. De verdeling is nu toch nog steeds bijna 50/50?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven