Hebben we dan eigenlijk geen probleem?

15-11-2017 19:25 123 berichten
Mijn jongste dochter zit in een m/h brugklas. Daar hebben we flink moeite voor moeten doen want na een oorspronkelijk kaderadvies kreeg ze na een eindcito op vwo-niveau een mavo-advies en plaatsing in deze brugklas. De norm voor overgang naar havo is voor alle vakken minimaal een 7,5, voor mavo gemiddeld een 6,0 met maximaal twee tekorten.
Het is een slimme meid, en ze haalt wel eens een hoog cijfer, maar ook behoorlijk wat onvoldoendes waardoor haar gemiddelden 'keurig' tussen de 6 en 7 blijven. Dat met minimale inspanning, max een half uur per dag en slechts na heel veel aansporen. Zet ik teveel druk dan gaat mevrouw in verzet en gebeurt er helemaal niets meer.
Met haar huidige labbekakkenwerkhouding ziet het ernaar uit dat ze een prima middenmoter op de mavo zal worden. Ze wil ook absoluut niet naar de havo (haar angstvisioen is haar oudere zus die vaak lang aan haar huiswerk zat voor goede cijfers op het vwo).
Nu zat ik eens te denken, als ik dat nu gewoon als uitgangspunt neem heb ik eigenlijk geen probleem. Hoef ik geen drama's meer aan te gaan om het kind wellicht toch op de havo te krijgen, en heb ik een kind dat blij naar school gaat en zich (bepaald) niet over de kop werkt. En wat ga ik een hoop tijd overhouden :-)
Of ben ik toch aan haar verplicht om haar door de havo te sleuren, als goede moeder in een maatschappij waar mavo eigenlijk niet meetelt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je beter een gelukkig kind kunt hebben en een moeder die geen stress heeft. Als ze dit wil doen, prima toch? Mocht ze later wel meer zin hebben in leren, kan ze altijd nog doorgaan naar het hbo. Of niet, natuurlijk....
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het prima dat mijn puber de middelbare op een relaxte manier doorstaat. Hij kan hierna altijd nog door naar de havo.
When they go low, we go high. (M.Obama)
MinkeDeWit schreef:
15-11-2017 19:25
Nu zat ik eens te denken, als ik dat nu gewoon als uitgangspunt neem heb ik eigenlijk geen probleem. Hoef ik geen drama's meer aan te gaan om het kind wellicht toch op de havo te krijgen, en heb ik een kind dat blij naar school gaat en zich (bepaald) niet over de kop werkt. En wat ga ik een hoop tijd overhouden :-)
Gun haar nu een rustige schoolcarrière op vmbo tl. Ze kan daarna toch havo doen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is jouw verplichting om je kind op een school te krijgen waar zij het beste past. En als je er van overtuigd bent dat dat de mavo is, is dat voor jouw kind beter geschikt. Tenzij ze altijd al gedroomd heeft van een bepaalde carrière waarvoor een hbo-opleiding nodig is natuurlijk, maar daar hebben brugklassers over het algemeen niet echt een beeld van.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Op basis van je post lijkt het toch niet dat ze de havo aankan, qua niveau en qua werkhouding. We kunnen nou eenmaal niet allemaal naar de universiteit.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je mij met mavo niet meetelt.

Natuurlijk dat eerste
Alle reacties Link kopieren
Vooral zo doorgaan met dat havo moeten doen. Ik zou ook mijn hakken in het zand zetten als je gaat verplichten om havo te moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk ben je dat niet verplicht.
Waarom zou mavo niet meetellen? En mocht ze later willen dan kan ze altijd nog doorstromen naar havo of hbo.
Wellicht is het nuttig om te kijken naar haar interesses. Waar is ze gemotiveerd voor? Waar wil ze voor gaan?
Laten gaan. Liever een blij kind op de Mavo dan een ongelukkig kind op de Havo.
Onze dochter was ook een middenmoter op de Mavo. Toen deed ze MBO, maar had spijt van die opleiding,. Toen koos ze HBO, na 4 jaar had ze nog geen zin om te gaan werken. Dan maar naar de uni. Nu is ze bezig met haar master....
anoniem_324649 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 19:32
0.98% gewijzigd
Als er vorig jaar al gesproken is over MAVO en ze nu dus gewoon "op verwachting" presteert ... zou ik me de moeite van het trekken en sleuren besparen.

Hoogstens zou ik dan over 4 jaar wel proberen te trekken dat ze richting MBO gaat ipv op haar 16 of 17 te willen gaan werken omdat ze studeren beu is.

Daarnaast zou ik wel trekken en sleuren dat ze die MAVO in maximaal 5 jaar haalt.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 19:33
12.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat je dochter lekker de mavo doen, dat is wat ze zelf wil en blijkbaar bij haar past. Na de mavo kan ze nog altijd zien of ze verder gaat naar de Havo of een vak gaat leren.

Op de basisschool van mijn kinderen zeggen ze: de meeste kinderen komen terecht op een vmbo-school, waar dus ook de mavo bij hoort.
Ik snap niet dat je uberhaupt zo denkt. Beetje stimulatie niks mis mee maar pushen als een kind niet wil of kan is echt naar. Je best doen is wat anders dan heel erg op je tenen moeten lopen.

Je kan kijken of er wel een goede doorstroom is/ mogelijk is op je school waar ze heen gaat. Of ze al een idee heeft wat ze na de VMBO wil doen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 19:35
21.29% gewijzigd
Pluisi schreef:
15-11-2017 19:31
Laten gaan. Liever een blij kind op de Mavo dan een ongelukkig kind op de Havo.
Onze dochter was ook een middenmoter op de Mavo. Toen deed ze MBO, maar had spijt van die opleiding,. Toen koos ze HBO, na 4 jaar had ze nog geen zin om te gaan werken. Dan maar naar de uni. Toen is ze bezig met haar master....
Of ze gaat nooit echt verder leren en gaat op vmbo-mbo een baantje zoeken na de leerplicht. En word heel gelukkig als monteur, kapper of meubelmaker.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 19:34
5.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze al enig idee welke kant ze op wil ná de middelbare school? Dat zijn er niet veel, maar als ze het wel weet dan kun je daarover praten. Ik wist het wel en ook dat ik daarvoor havo nodig had. Dat deed ik uiteindelijk via de mavo, omdat mijn sociale leven belangrijker was dan huiswerk.. geen seconde spijt van gehad, want ik heb ontzettend veel geleerd en met sociaal sterk ontwikkeld.
Ik zou haar dus zeker niet teveel pushen.
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik zelf wel een probleemvermijdend type, dus onder voorbehoud. Ik zou haar lekker de mavo laten doen en in leerjaar 3 eens het plan opperen "Goh, als je het nog niet zo goed weet, is havo dan niets?"

Middelbare school is een tussenstation, geen eindstation. Stimuleren om haar best te doen kun je altijd. Ik zou passen voor het gegeven een onwillig kind van 2 havo naar eindexamen te moeten sleuren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het soms niet hoor Is het wraak omdat je vroeger ook moest wat je niet wilde? Een half uur met hier en daar een uitschieter vind ik persoonlijk wel de max voor de middelbare. Het leven is meer dan alleen maar school. Doet ze er een jaar langer over als ze toch havo wil doen Who cares. Heeft ze tenminste ook meer tijd om uit te vissen wat ze nou wil.
taxi87 schreef:
15-11-2017 19:30
Fijn dat je mij met mavo niet meetelt.

Natuurlijk dat eerste
Niet mijn idee hoor, maar als ik tegen iemand zeg dat ik een kind heb op de mavo is de reactie meestal 'oh, nou maar dan kom je er ook wel' of 'oh, we kunnen niet allemaal studiebollen zijn'. Echt heel storend vind ik dat en ik heb er nog geen goede reactie op bedacht.
Niks mis met mavo, niks mis met een happy kind. Let wel op dat je een mavo kiest waar ze in 7 vakken examen mag doen, zodat de overstap naar de havo mogelijk blijft.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 15-11-2017 20:15
99.64% gewijzigd
Nou, ik ga de eerste in dit topic zijn die een tegengeluid laat horen. Want uit jouw verhaal lees ik dat ze het wel kan maar nu niet bereid is om de inspanning te leveren. En dat vind ik dan toch zonde. Ik ben vroeger met een heeeeele grote omweg via een te lage opleiding en allerlei in mijn ogen k*tbaantjes waar ik me na een paar maanden te pletter verveelde uiteindelijk op een voor mij redelijk passend pad terecht gekomen. Maar toch heb ik nu, op mijn 48e nog echt heel erg veel spijt dat ik vroeger mijn kansen niet beter heb gepakt. Dan was ik nu namelijk dierenarts geweest.
Als ze echt niet wil zul je haar niet kunnen dwingen, dat snap ik best. Maar ik besefte vroeger echt niet welke kansen ik bij het grofvuil aan het zetten was. Misschien kun je haar dat nog aan haar verstand peuteren?
nina1966 schreef:
15-11-2017 19:34
Ik begrijp het soms niet hoor Is het wraak omdat je vroeger ook moest wat je niet wilde? Een half uur met hier en daar een uitschieter vind ik persoonlijk wel de max voor de middelbare. Het leven is meer dan alleen maar school. Doet ze er een jaar langer over als ze toch havo wil doen Who cares. Heeft ze tenminste ook meer tijd om uit te vissen wat ze nou wil.
De school houdt als norm 1-1,5 uur per dag aan. Er zijn ook kinderen die die tijd benutten en alsnog zesjes halen.
Zelf ben ik geen goed voorbeeld. Ik was exact zoals mijn dochter met het verschil dat ik lanterfantend door het vwo hobbelde (ieder jaar een bespreekgeval en toch nooit blijven zitten).
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf kreeg ooit als cito advies gymnasium/atheneum, ik ben op de mavo terecht gekomen omdat die school kleinschaliger was en ben zelfs nog eens blijven zitten :-$

Ik kon wel makkelijker leren dan mijn broer en zus, ik had er als puber alleen totaaaaaaal geen zin an.
die ik wilde bestaat al...
Ik zou je dochter lekker op de MAVO laten. Blijkbaar kan jouw dochter goed voor zichzelf zorgen door de lat niet te hoog te leggen en relaxt door haar middelbare schooltijd heen te gaan. En dat is ook heel wat waard. Bovendien sluit ze met deze beslissing echt niet alle deuren voor de toekomst. Dus ik zou het lekker zo laten.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-11-2017 10:29
Reden: ongepast
98.14% gewijzigd
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven