Kind doet weinig zelf

18-11-2017 12:13 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry lange OP...

Ik weet even niet meer zo goed hoe ik het beste reageren moet op het gedrag van ons zoontje.
Het is een lief kind, erg druk, erg slim, maar tegelijkertijd nog erg onzelfstandig.

Hij kan prima zelf eten, maar doet het te weinig zonder enorme aansporing.
Op school (3 jaar, wonen in Frankrijk) was het zo'n groot probleem dat hij met alle andere kinderen om zich heen gewoon niks at. We hebben het een maand aangekeken maar veel verbetering zat er niet in. Nu gaat hij tussen de middag naar een oppas die ook elke hap naar binnen moet praten. Niet omdat hij het niet lust overigens, hij vindt het prima als je hem voert.....
Ik ben ooit begonnen, in mijn wanhoop, om met hem boekjes te lezen tijdens het eten, het hielp want hij at er beter door, maar nu zitten we met een gewoonte waar we weer vanaf moeten. Hij eet zelf, en als hij stopt met eten stop ik met lezen, en dan zeg ik 'ik lees pas weer als je verder eet' en dat werkt, maar zo kunnen we niet eeuwig doorgaan. We willen ook gewoon samen eten zonder boeken aan tafel. Verder hebben we alles geprobeerd, positief blijven, straffen, dan maar niet eten.

Ook doet hij niet zonder ondersteuning taakjes op school, zoals de andere kindjes. Ook thuis zegt hij 'ik wil tekenen' waar hij eigenlijk mee bedoelt, ik wil dat jij tekent voor mij.
Want het moet in 1x goed, en buiten de lijntjes kleuren vindt hij maar niks heb ik het idee.
Ik heb het idee dat hij het niet fout wilt doen en dus afwacht, ik vertel hem dus ook vaak dat dat helemaal niet erg is, en ga juist buiten de lijntjes kleuren voor hem.

Ook als hij een speeltje zoekt, kijkt hij in zijn kamer, maar als het in de doos met speelgoed ligt haalt hij mij om te helpen zoeken, hij gaat niet zelf lopen graaien.
Natuurlijk spoor ik hem in alles aan om het wel zelf te doen, maar ik heb niet het idee dat er veel verbetering in zit.

Op veel vlakken gedraagt hij zich dus nog echt als een baby, terwijl hij op andere gebieden naar mijn idee misschien voorloopt. Hij kent het alfabet, kan met alle letters meerdere woorden bedenken, telt tot 15 of verder in drie talen (meertalige opvoeding) hij is dus absoluut niet dom, ook niet lui, heel (te) energiek juist, maar perfectionistisch???

Ook hoor ik van school dat andere kindjes slaat :-( dat vind ik het ergste van alles. En gek ook omdat ik het hem buiten schooltijden nooit zie doen. Van de week in de speeltuin sloeg een kindje hem uit het niks (hij kwam net aanlopen) tot drie keer toe recht in zijn gezicht, en hij deed helemaal niks terug.
Dus waarom dan wel op school? Frustratie? Omdat de kinderen hem niet begrijpen misschien? Dat zou kunnen, want qua praten loopt hij ietsje achter, althans hij praat in verschillende talen in 1 zin soms, dus logisch dat de kindjes dat niet snappen, hoewel dat echt met rasse schreden vooruit gaat. Hoe leren we hem dan op een niet agressieve manier met frustratie omgaan?

Ik weet het niet meer, school psycholoog komt hem deze maand observeren en daar zijn we heel benieuwd naar, maar misschien heeft ondertussen hier iemand al tips of suggesties.
Gewoon eens laten?
Stop met de helicopterouder zijn?
Alle reacties Link kopieren
En als je helemaal niet gaat voorlezen tijdens het eten, iets voor hem gaat tekenen of helpen met iets zoeken, vergaat de wereld dan?

De consequentie van iets niet zoeken, is dat je er niet mee kunt spelen. Jammerdenammer, dan moet je iets anders verzinnen. Je kind dan he, niet jij.
himalaya wijzigde dit bericht op 18-11-2017 12:21
4.01% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat hebben we geprobeerd, voor langere periodes, en dan gebeurd er dus niks. Ook geen verbetering.
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:20
Dat hebben we geprobeerd, voor langere periodes, en dan gebeurd er dus niks. Ook geen verbetering.
Maar ook geen verslechtering. Gewoon laten.
MoirenPhae schreef:
18-11-2017 12:16
Gewoon eens laten?
Stop met de helicopterouder zijn?

Ja, laten, Hij heeft nu macht over je met deze spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat bedoel je daar mee. Staat hij dan uren stil voor zich uit te kijken?
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Wat spelen en tekenen vind ik dat inderdaad geen probleem. Maar na een maand slecht eten begon ik me toch wel zorgen te maken. Er zit nogal een kop op. Dus ik vraag me af of ik een andere aanpak nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:20
Dat hebben we geprobeerd, voor langere periodes, en dan gebeurd er dus niks. Ook geen verbetering.


Wat bedoel je met ‘niks’? Gaat hij dan met zijn armen over elkaar zitten tot je iets nieuws voor hem verzint?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wacht de psycholoog af...daarnaast..sommigen lopen achter en sommigen voor in bepaalde acties.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat je het over een 3 jarige hebt?

Verwacht je niet veel te veel van hem?
Am Yisrael Chai!
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:22
Wat spelen en tekenen vind ik dat inderdaad geen probleem. Maar na een maand slecht eten begon ik me toch wel zorgen te maken. Er zit nogal een kop op. Dus ik vraag me af of ik een andere aanpak nodig heb.
Last het en stop er voor je gemoedsrust een vitaminepil in.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
18-11-2017 12:22
Maar wat bedoel je daar mee. Staat hij dan uren stil voor zich uit te kijken?
Nee dat hij dan gewoon niet eet, en dat kan hij heel lang volhouden.

Qua tekenen enzo, nee dan wordt hij boos en geeft het op, gaat iets anders doen. Maar juist met betrekking op school moet hij leren om taakjes te doen. Als de juf zegt; we gaan nu tekenen, gaan we niet met de auto's spelen, omdat zoon niet zelf wilt tekenen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-11-2017 12:24
Begrijp ik goed dat je het over een 3 jarige hebt?

Verwacht je niet veel te veel van hem?
Nou ja dat dacht ik soms wel. Maar school verwacht ook dat hij wel mee doet met het programma en de oppas dat hij zelf eet.
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:25
Nee dat hij dan gewoon niet eet, en dat kan hij heel lang volhouden.

Qua tekenen enzo, nee dan wordt hij boos en geeft het op, gaat iets anders doen. Maar juist met betrekking op school moet hij leren om taakjes te doen. Als de juf zegt; we gaan nu tekenen, gaan we niet met de auto's spelen, omdat zoon niet zelf wilt tekenen.
En als jullie iets eten wat hij heel lekker vindt. Pannenkoeken of frietjes, snoepjes oid eet hij dan ook geen hap als hij niet gevoerd wordt?
roelanje wijzigde dit bericht op 18-11-2017 12:28
9.79% gewijzigd
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben alles geprobeerd, maar misschien niet lang genoeg volgehouden? Ik zou met hem bepaalde afspraken maken. 'Ik weet dat je graag wilt dat ik je help, maar je kunt het prima zelf. Vanaf nu ga je zelf eten. Ik ga je niet meer helpen.' Als hij dan niet eet, dan niet. Dit zul je echt moeten volhouden, want hij verwacht dat je toch weer toegeeft.
Betekent niet dat je niets meer voor hem mag doen, maar hij moet denk ik weten waar hij aan toe is. Dit is wel makkelijk zo, maar zelf doen geeft ook veel voldoening.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-11-2017 12:22
Ja, laten, Hij heeft nu macht over je met deze spelletjes.
Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij is erg van het onderhandelen
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:26
Nou ja dat dacht ik soms wel. Maar school verwacht ook dat hij wel mee doet met het programma en de oppas dat hij zelf eet.
En op school hebben ze niet zoals hier bij echt afwijkend gedrag iemand die komt observeren?
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 12:31
16.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En qua taakjes, die je dat thuis ook? Als in samen wasgoed uit/in de machine doen, een brief op de post doen, je beker naar de keuken brengen, koekjes bakken, bladeren vegen in de tuin etc?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
18-11-2017 12:27
Jullie hebben alles geprobeerd, maar misschien niet lang genoeg volgehouden? Ik zou met hem bepaalde afspraken maken. 'Ik weet dat je graag wilt dat ik je help, maar je kunt het prima zelf. Vanaf nu ga je zelf eten. Ik ga je niet meer helpen.' Als hij dan niet eet, dan niet. Dit zul je echt moeten volhouden, want hij verwacht dat je toch weer toegeeft.
Betekent niet dat je niets meer voor hem mag doen, maar hij moet denk ik weten waar hij aan toe is. Dit is wel makkelijk zo, maar zelf doen geeft ook veel voldoening.
Ja ik ga maandag weer letterlijk en figuurlijk om tafel, en duidelijk uitleggen wat ik van hem verwacht. Ik ben nu niet thuis voor een paar dagen.
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:27
Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij is erg van het onderhandelen
Hij is 3.
Stop met onderhandelen e laat hem wat los. Als hij op school niet luistert is het het probleem van de juf.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
18-11-2017 12:24
Last het en stop er voor je gemoedsrust een vitaminepil in.
Hahaha ja inderdaad, wat eten betreft maak ik me snel zorgen, en sta dan wat dat betreft niet sterk in mijn schoenen.
elfje26 schreef:
18-11-2017 12:30
Ja ik ga maandag weer letterlijk en figuurlijk om tafel, en duidelijk uitleggen wat ik van hem verwacht. Ik ben nu niet thuis voor een paar dagen.
Je gaat hier toch geen gesprek over voeren?
Bord voor zijn neus. Eens smakelijk, papa en mama helpen niet meer, je gaat het zelf doen.
En dat ook met tekenen, zoeken, spelen, what ever.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
18-11-2017 12:26
En als jullie iets eten wat hij heel lekker vindt. Pannenkoeken of frietjes, snoepjes oid eet hij dan ook geen hap als hij niet gevoerd wordt?
Jaaaaaa dan wel natuurlijk. Maar dat ga ik niet elke dag doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
18-11-2017 12:29
En op school hebben ze niet zoals hier bij echt afwijkend gedrag iemand die komt observeren?
Ja die hebben we al gesproken en komt hem deze maand observeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven