Lastige vragen over de dood :(

19-11-2017 21:14 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
TROLLALERT
anoniem_359128 wijzigde dit bericht op 22-07-2018 20:21
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wees eerlijk maar met een mooi verhaaltje.
Ga met hem praten als hij het weer over heeft.
Bam!!!!
Kanker.

Het lijken me juist hele simpele vragen. Gewoon eerlijk zijn.
gewoon eerlijk antwoorden

zonder je emoties te laten overheersen( want je wil er niet aan denken dat jij of je kind dood gaat)

dus nee,als mama dood gaat ga jij niet meer naar de hemel.

en als mama dood gaat ,ga jij niet dood.

en ja, Vicky is ook in de hemel ,die zie ik dan ook.


Als je kind merkt dat jij emotioneel wordt van zijn vragen,word hij ook bang voor de dood, en als je geen antwoorden geeft gaat hij dingen zelf invullen ( op een misschien heel nare manier.
Ik zou gewoon eerlijk antwoorden: Liefie, ik weet niet of er een hemel is, en of we er dan samen heen gaan. En ik weet ook niet of we Vicky zien. Maar laten we er maar gewoon op hopen, want er is niemand die het wel weet. Toch?
Ik denk dat je vooral het best open en eerlijk met deze vragen om moet gaan. Ik zeg zelf dat ik veel dingen niet weet en vraag dan wat ze zelf denken. Dat levert vaak een mooie omgang op voor een gesprek.
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 21:17
Kanker.

Het lijken me juist hele simpele vragen. Gewoon eerlijk zijn.
Precies dit. En als je twijfelt over wat er gebeurt als je dood bent, kun je dat ook gerust zeggen. Kinderen accepteren heel veel, als je maar de tijd neemt het eerlijk uit te leggen.
Bloemetjesolifant schreef:
19-11-2017 21:18
Ik zou gewoon eerlijk antwoorden: Liefie, ik weet niet of er een hemel is, en of we er dan samen heen gaan. En ik weet ook niet of we Vicky zien. Maar laten we er maar gewoon op hopen, want er is niemand die het wel weet. Toch?
Ik begrijp ( of vul in?) dat kind gelovig wordt opgevoed ,dan kun je eerlijk zeggen wat je gelooft.
Alle reacties Link kopieren
Reageer door eerlijk te zijn (aangepast aan de leeftijd). Geef niet direct een uitgebreid antwoord (dat zoeken kinderen vaak niet eens). Maar blijf wel eerlijk. Ga verder op je antwoord bij vervolgvragen.

En zoek naar een goed boek voor kinderen over dit onderwerp.

Bij het overlijden van iemand uit zijn omgeving, betrek hem er dan ook bij. Dus meenemen naar het afscheid.
Alle reacties Link kopieren
Oh vreselijk hè! Hier ook zo’n fase gehad. Dochter vroeg of ik later ook dood ging en je wilt niet liegen, maar ze was zo verdrietig! 😢 Natuurlijk verpak je het in een mooi verhaaltje, dat zij dan ook groot en druk is, en mama dan niet meer nodig heeft, maar blijft moeilijk. Ze had ook veel last van angsten, want toen ging ze ook beseffen dat ze zelf ook niet het eeuwige leven heeft..Het hoort erbij helaas en gelukkig is het maar een fase. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kinderen dit soort vragen stellen zeg ik altijd: "IK geloof van wel/niet maar niet iedereen gelooft hetzelfde."

Ik kan hun vragen alleen maar beantwoorden vanuit mezelf en dat doe ik dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf altijd heel dicht bij mezelf, maar ik ben ook heel eerlijk. Ik ga dood, net als iedereen en ik weet niet wanneer. Ik hoop nog lang niet. Ik geloof niet in de hemel, maar er zijn mensen die daar wel in geloven. En de kinderen gaan vrij snel weer over op de orde van de dag. Nu hebben mijn kinderen nog geen ervaring met de dood in hun directe omgeving.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Zoals Evelien ook al zegt: eerlijk antwoord geven, en in principe alleen op de vraag die hij echt stelt. Niet te ver doorpraten, die vragen komen later wel weer.
Al zou je hem bij die vragen over meegaan naar de hemel wel - ook ongevraagd - gerust kunnen stellen dat er altijd iemand zal zijn om voor hem te zorgen. Mijn dochter van acht bleek laatst al helemaal te hebben uitgedacht dat ze dan bij de buren, die wel wel kennen maar waar ze zeker geen kind aan huis is, zou gaan aanbellen om te vragen of ze daar mocht wonen. Toen heb ik haar uitgelegd dat dat iets is voor de grote mensen om te regelen, en dat ze niet zelf op zoek hoefde te gaan naar een plek om te wonen.
Wat je zegt over de hemel, hangt natuurlijk af van hoe je hier zelf over denkt.
Alle reacties Link kopieren
SantaKlauz schreef:
19-11-2017 21:14

Mama, als jij dood gaat, ga ik mee naar de hemel?
Meestal gaan mensen alleen dood
Als jij dood bent, ga ik dan ook dood?
Nee, meestal gaan mensen alleen dood
Je bent toch niet alleen in de hemel?
Jouw mening waarna jij zegt dat anderen dit anders kunnen vinden.
Als je dood bent zie je Vicky (onze overleden hond) dan ook weer?
Misschien wel
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lady49 schreef:
19-11-2017 21:20
Ik begrijp ( of vul in?) dat kind gelovig wordt opgevoed ,dan kun je eerlijk zeggen wat je gelooft.
Oh, ja natuurlijk. Ik vulde 't in zo ik zou antwoorden op die vragen :). Hemel is nogal een ruim begrip, 't is voor mij niet meer direct aan geloof gekoppeld, meer aan een berg angst, hoop, vrees, en onwetendheid van volwassenen die dingen proberen uit te leggen aan kinderen die nog geen last hebben van die emoties.
Alle reacties Link kopieren
Jonge kinderen willen meestal gewoon een antwoord dat niet perse hoeft te leiden tot verdere vragen. Zodra er verdere vragen worden gesteld, geef je kort antwoord tot zover jij weet. Mocht jij het niet weten volsta je dus met : ik weet dat niet.
enn wijzigde dit bericht op 19-11-2017 21:33
7.47% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Mama, als jij dood gaat, ga ik mee naar de hemel? Nee, als ik doodga blijf jij hier bij papa, oma, broertje, zusje
Als jij dood bent, ga ik dan ook dood? Nee
Je bent toch niet alleen in de hemel?Nee joh, één groot feest daar en zodra jij 99 bent kom je lekker meefeesten
Als je dood bent zie je Vicky (onze overleden hond) dan ook weer Jazeker, en daar ga ik heerlijke hemelwandelingen mee maken.

Is dat wat? Een beetje luchtig zeg maar?
Kinderen zijn prachtige spiegels over hoe zwaar jij een onderwerp maakt. Het is maar dood. Niks aan de hand eigenlijk, hoort gewoon bij het leven.
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
19-11-2017 21:32

Kinderen zijn prachtige spiegels over hoe zwaar jij een onderwerp maakt. Het is maar dood. Niks aan de hand eigenlijk, hoort gewoon bij het leven.
Precies
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
19-11-2017 21:40

Ik zou zelf inzoomen op de 2e vraag. De mensen van 1000 jaar geleden, die zijn er niet meer. En van 500 ook niet meer. En zo voorts. Iedereen wordt geboren, krijgt kinderen, en zijn kinderen overleven hem - en zijn zelf ook weer een schakel in deze keten. Er is méér dan alleen: kind, ouders en dood. Jullie zijn samen twee schakels in een ondeindige keten.
En dat allemaal uitleggen aan een 6 jarige?

Doe mij dan die hemel maar.
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
19-11-2017 21:43
Doe mij dan die hemel maar.
:proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als kind had ik veel vragen over de dood. Ik weet nog steeds wie mij een serieus antwoord gaf en wie zich er vanaf wilde maken. Daarbij waren de serieuze antwoorden vaak niet zwart-wit.

Het maakt natuurlijk ook verschil of het kind een aantal sterfgevallen van nabij heeft meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Je kind stelt hele normale vragen die best simpel te beantwoorden zijn. Zoals je uit de hierboven gegeven antwoord er al kunt zien.

Maar blijkbaar zit je zelf nogal met jezelf in de knoop.

Kanker alleen als k*nker willen opschrijven is nogal veelzeggend.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn niet gelovig en voeden onze kinderen dus ook niet gelovig op. Onze zoon had een paar jaar geleden ook vragen hierover m.n. over de opa van mijn man. Hij heeft hem niet bewust gekend, maar lijkt toch een soort speciaal gevoel bij hem te hebben. We hebben hem verteld dat als iemand dood gaat, dat deze persoon er niet meer is, maar dat hij wel nog altijd in je hart zit. Dus voor hem zit oude opa (zoals wij hem noemen) in zijn hart en is hij daardoor nog altijd een beetje bij hem. Voor hem is dat een heel geruststellend gevoel.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Je weet helemaal niet of de hemel wel of niet bestaat. Beetje jammer dat je het wegschrijft naar sinterklaaslalaland. Na onze dood gaan we waarschijnlijk ergens heen. En wat maakt het nou uit of dat Hemel of Grutterfrutterveen heet.
...
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 21:17
Kanker.

Het lijken me juist hele simpele vragen. Gewoon eerlijk zijn.
Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven