Dreumes pest/pijnigt kat

20-11-2017 20:33 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dochtertje van 2 jaar. Over het algemeen een erg lief kind. Dat vinden we zelf :) maar krijgen we ook terug van anderen.
Zo zit ze op het kinderdagverblijf in een verticale groep. En van de leidsters krijgen we te horen dat ze zo lief en zorgzaam is tegenover de baby's in de groep.

Probleem is de laatste weken wel de houding die ze tegenover onze kat heeft. Ze pest hem en zelfs zo erg dat het op martelen begint te lijken. De vergrijpen varieren van redelijk zacht slaan, tot de uitschieter van gisteren. Gister heeft ze geprobeerd de kat te wurgen, beide handen om de nek en heel hard op de bank duwen.

Onze kat is heel lief en doet niets terug. Meestal loopt hij gewoon naar buiten als er iets gebeurd wat hij niet leuk vindt. Dus vanuit de kat is er richting dochter geen corrigerende werking.

Neemt niet weg dat wij elke vorm van pesten en pijnigen afkeuren. Als wij een incident zien spreken we dochter daar op aan, gaat ze een minuut of twee op haar strafstoeltje en daarna leggen we uit dat wat ze gedaan heeft pijn doet bij de kat en dat het daarom niet mag. Ze lijkt dit te begrijpen. Herhaalt vaak ook wat we hebben uitgelegd, zoiets als 'mag kat niet slaan, doet pijn'.

Toch vertoont ze dit gedrag nu al een aantal weken, zonder dat we verbetering zien. Sterker, het lijkt erger te worden.
Iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken/laten stoppen?
Alle reacties Link kopieren
dochter voorlopig uit de buurt houden van de kat
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
De kat leren dat ze uit moet halen als dreumes dat nog een keer flikt
Ik heb een flash back naar een bijna exact topic
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
20-11-2017 20:34
dochter voorlopig uit de buurt houden van de kat
Tja, dat proberen we zo veel als mogelijk. Maar ze leven beide in hetzelfde huis en we kunnen ze niet vastbinden.
Ik zou dochter en kat in ieder geval niet uit het oog verliezen wanneer zij in 1 ruimte zijn. Wat zielig voor je kat.
Kan je haar gedag observeren, zien wanneer ze het doet en of je een aanleiding ziet? Waarschijnlijk is ze nog te jong om aan te geven waarom ze de kat pijn doet maar misschien kan je daar toch achter komen via spel of gesprek?
Alle reacties Link kopieren
hebbes-1 schreef:
20-11-2017 20:35
Ik heb een flash back naar een bijna exact topic
en je punt is?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dreumes wegdoen een optie ?
In jouw beleving is ze de kat aan het wurgen, maar dat zal haar intentie vast niet zijn. Houdt haar goed in de gaten en laat haar elke keer letterlijk zien hoe ze moet "aaien". Kinderen van 2 kunnen zich nog niet inleven in de pijnbeleving van derden.
Alle reacties Link kopieren
djengaz schreef:
20-11-2017 20:37
Ik zou dochter en kat in ieder geval niet uit het oog verliezen wanneer zij in 1 ruimte zijn. Wat zielig voor je kat.
Kan je haar gedag observeren, zien wanneer ze het doet en of je een aanleiding ziet? Waarschijnlijk is ze nog te jong om aan te geven waarom ze de kat pijn doet maar misschien kan je daar toch achter komen via spel of gesprek?
Vaak gaat lief gedrag (aaien) naadloos over in pestgedrag. Geen idee waarom.
Strenger straffen. Als ze het ooit bij andermans kat doet dan krabt ie straks haar ogen eruit. Daarnaast is het natuurlijk ook superzielig voor de kat. Dus je kan voor alle partijen maar beter wat strenger optreden.
Alle reacties Link kopieren
Die kutkinderen ook.. Redbulletje kom er maar in!

Ik zou bij dit gedrag dochter stevig beetpakken en luid toespreken zodat ze zich te pletter schrikt.

Hier helpen geen zalvende woorden en time outs...

En nee, niet te hard pakken en ook niet schreeuwen maar wel je punt maken.
Zooo wurgen zelfs...ik vraag mij dan af hoe je kind daaraan komt maar goed.

Hier geen kat maar een hond, aaien ging zo hard dat het eigenlijk gewoon slaan was. Toen heb ik gezegd dat de hond dan boos kan worden en hem pijn kan doen en de hond zijn tanden laten zien. Daarna zijn ze altijd lief voor hem geweest.
Dan zou ze van mij alleen nog maar onder begeleiding bij de kat mogen. Ik herken het wel van een kindje wat ook een kat pestte, geen idee waarom ze dat deed. Zowel kat als kind waren lief maar toch was de kat het doelwit. Dit ging naarmate ze ouder werd wel over alleen kat en kind mochten niet zonder een toeziend oog bij elkaar.

Dus lijkt me een goed idee als je er bovenop zit en ook aangeeft waarom je dat doet. Kind heeft laten blijken dat ze niet met kat om kan gaan alleen dus daar zitten consequenties aan vast.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
20-11-2017 20:43
Zooo wurgen zelfs...ik vraag mij dan af hoe je kind daaraan komt maar goed.
Ik denk niet dat dochter bewust de kat wilde wurgen, maar dat was voor mij de beste manier om het te omschrijven.
Alle reacties Link kopieren
hebbes-1 schreef:
20-11-2017 20:35
Ik heb een flash back naar een bijna exact topic
Ik ook.
eenhoorn schreef:
20-11-2017 20:45
Ik denk niet dat dochter bewust de kat wilde wurgen, maar dat was voor mij de beste manier om het te omschrijven.
Misschien ligt het aan mij hoor maar ik vind dat zorgwekkend gedrag. Slaan en duwen is nog iets wat elk kind wel uitvind, wurgen niet vandaar.

Kind maar heeeeel ver bij de kat houden in elk geval. Desnoods zelf een krabbel met de kat zijn poot geven. Actie reactie.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
20-11-2017 20:39
Vaak gaat lief gedrag (aaien) naadloos over in pestgedrag. Geen idee waarom.
Als je dit weet waarom sta je dat geaai dan toe?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere topics over. Dit is er één van.
kinderen/hoe-leer-je-dat-af/list_messages/101359
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
20-11-2017 20:48
Misschien ligt het aan mij hoor maar ik vind dat zorgwekkend gedrag. Slaan en duwen is nog iets wat elk kind wel uitvind, wurgen niet vandaar.

Kind maar heeeeel ver bij de kat houden in elk geval. Desnoods zelf een krabbel met de kat zijn poot geven. Actie reactie.
Joh, to haar kind is geen seriemoordenaar in de dop hoor. Doe niet zo vreselijk dramatisch. Kinderen knuffelen ook op die manier. Aan de volwassene om te leren hoe ze dat op een normale manier kunnen doen.
kia wijzigde dit bericht op 20-11-2017 20:51
7.45% gewijzigd
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Roanoke* schreef:
20-11-2017 20:38
In jouw beleving is ze de kat aan het wurgen, maar dat zal haar intentie vast niet zijn. Houdt haar goed in de gaten en laat haar elke keer letterlijk zien hoe ze moet "aaien". Kinderen van 2 kunnen zich nog niet inleven in de pijnbeleving van derden.
Dat is niet helemaal waar. Soms zijn er kinderen gefascineerd door de gevolgen van hun daden. De vliegen vleugel uittrek types bv. Of die kikkers opblazen. Sorry maar daar kun je niet vroeg genoeg bij zijn.
Ik vind het gedrag iig niet normaal TO en waarom zou je niet eens met een kinderpsycholoog gaan praten? Zelf kun je er blijkbaar niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
20-11-2017 20:48
Kind maar heeeeel ver bij de kat houden in elk geval. Desnoods zelf een krabbel met de kat zijn poot geven. Actie reactie.
Deze voorgestelde straf vind ik dan weer zorgwekkend, maar kan aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
20-11-2017 20:48
Misschien ligt het aan mij hoor maar ik vind dat zorgwekkend gedrag. Slaan en duwen is nog iets wat elk kind wel uitvind, wurgen niet vandaar.

Kind maar heeeeel ver bij de kat houden in elk geval. Desnoods zelf een krabbel met de kat zijn poot geven. Actie reactie.
Vind ik dus ook Optillen met handen om de nek kan ik me nog wat bij voorstellen Maar op de bank drukken? Dat is echt niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
20-11-2017 20:48
Als je dit weet waarom sta je dat geaai dan toe?
Stille hoop dat het een keer goed gaat. Maar voorlopig deze hoop maar aan de kant schuiven en het inderdaad niet toestaan.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
20-11-2017 20:50
Deze voorgestelde straf vind ik dan weer zorgwekkend, maar kan aan mij liggen.
Vind je? Van ervaring leren ze. Dus ja een krab van de kat een keer laten voelen lijkt me niet zo gek. Je laat toch ook de theepot voelen? Dan weten ze wat heet is. Hoe moet een kleine weten wat heet is of pijn als ze het niet ondervinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven