Terug naar middelbare school of VAVO?

24-11-2017 14:42 15 berichten
.
anoniem_359440 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 17:35
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dochter zelf? Als je het kan betalen en je dochter staat er ook achter, waarom zou je dan niet voor het Luzac college kiezen?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
kan ze die MBO opleiding niet versneld doen en daarna naar het HBO ? Heeft dochter van vriendin ook gedaan, eerst VMBO, toen 2 jaar (versneld) MBO en nu gestart op HBO.

Zeker als het zo makkelijk gaat!
.
anoniem_359440 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 22:06
99.48% gewijzigd
Is het niet beter om met mbo-4 naar een hbo opleiding toe te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Als ze volgend schooljaar 18 wordt is ze niet 2 of 3 jaar ouder dan haar klasgenoten hoor! In havo 5 worden leerlingen meestal 17 jaar, dus dat scheelt dan maar een jaar. Of zou ze instromen in havo 4?
Alle reacties Link kopieren
Promethium schreef:
24-11-2017 15:29
Als ze volgend schooljaar 18 wordt is ze niet 2 of 3 jaar ouder dan haar klasgenoten hoor! In havo 5 worden leerlingen meestal 17 jaar, dus dat scheelt dan maar een jaar. Of zou ze instromen in havo 4?
Havvo 4, je moet de laatste twee jaar volgen. Bij HAVO dus 4 en 5, bij VWO 5 en 6. Het kan versneld (zoals luzac) maar dat moet je maar net willen.
Alle reacties Link kopieren
Als je de oude middelbare school van je dochter benadert, willen die vast wel meewerken aan dat 'uitbesteden' bij vavo, hoor! Dat is tenminste de ervaring op de middelbare school waar ik werk. Voor een leerling die een jaar weggeweest is van school, is vavo meestal een betere plek. Kan ze daarnaast evt. wat werken.
Alle reacties Link kopieren
JeanetteVZ80 schreef:
24-11-2017 14:42
Mijn dochter heeft voor de vakantie het vmbo-TL afgerond en volgt nu een toeristische mbo-opleiding. Helaas is deze opleiding veel te makkelijk. Het staat inmiddels vast dat ze volgend jaar verder gaat op de havo.

Helaas weten wij niet zo goed wat de beste keus is.

Ze kan terug gaan naar haar oude middelbare school, ze is er echter al een jaar weg en wordt volgend schooljaar 18. Dan zit ze met kinderen die twee of drie jaar jonger zijn in de klas.

Vavo lijkt de beste optie. Helaas is ze beign volgend jaar nog minderjarig, en dan moet de middelbare school haar uitbesteden. Dan moet ze opnieuw ingeschreven staan op de middelbare school, en de vraag is of een school dat wil doen om een leerling enkel uit te besteden.

We kunnen natuurlijk ook een turbotraject volgen op het Luzac, dan is er van inschrijving op een middelbare school voor een uitbesteding geen sprake, maar mijn dochter kan waarschijnlijk beter op de reguliere manier in twee jaar haar havodiploma behalen, dus wij zitten te dubben over welke optie het beste is.



Is er bij VAVO geen coulance regeling voor 'zulke' gevallen? Het komt ongetwijfeld vaker voor... en je kan altijd vragen of die school haar wil verwijzen naar de VAVO toch? Nee heb je...
-Nienke- schreef:
24-11-2017 16:00
Als je de oude middelbare school van je dochter benadert, willen die vast wel meewerken aan dat 'uitbesteden' bij vavo, hoor! Dat is tenminste de ervaring op de middelbare school waar ik werk. Voor een leerling die een jaar weggeweest is van school, is vavo meestal een betere plek. Kan ze daarnaast evt. wat werken.
Daar wordt heel wisselend over gedacht door scholen. Helemaal wanneer een leerling een tl-diploma gehaald heeft en toen weggegaan is, zou ik niet staan springen om die leerling alleen aan te nemen om haar vervolgens uit te besteden. Maar dat kun je vragen, TO.

Reguliere havo, Luzac of vragen aan de school.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
24-11-2017 14:50
kan ze die MBO opleiding niet versneld doen en daarna naar het HBO ? Heeft dochter van vriendin ook gedaan, eerst VMBO, toen 2 jaar (versneld) MBO en nu gestart op HBO.

Zeker als het zo makkelijk gaat!
Op deze mogelijkheid heb je nog niet gereageerd, weet ze al welke kant ze straks op wil? Als dat enigszins aansluit op haar huidige mbo opleiding kan dat veel voordeel opleveren.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
24-11-2017 16:26
Daar wordt heel wisselend over gedacht door scholen. Helemaal wanneer een leerling een tl-diploma gehaald heeft en toen weggegaan is, zou ik niet staan springen om die leerling alleen aan te nemen om haar vervolgens uit te besteden. Maar dat kun je vragen, TO.

Reguliere havo, Luzac of vragen aan de school.
Het alternatief is dat leerlingen zich inschrijven voor de reguliere havo. En dan kun je leerlingen vaak moeilijk weigeren. Dus daarom gaan we daar bij ons op school wel coulant mee om. (Dit jaar twee oud-leerlingen op die manier aangenomen). Maar inderdaad, TO, dan moet je dus even bellen naar haar oude school!
Alle reacties Link kopieren
Ik zat jaren geleden in dezelfde situatie als jouw dochter. Ik ben teruggegaan naar de reguliere havo op mijn oude middelbare school. Heb een hele leuke tijd gehad daar. Ik had geen last van het leeftijdsverschil en heb een leuke tijd gehad. Of jouw dochter het vervelend gaat vinden om met jongere kinderen in de klas te zitten ligt een beetje aan hoe jouw dochter is. Past ze er qua interesses en sociaal - emotionele ontwikkeling nog tussen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had klasgenoten die na 2x h/v naar tl gingen. Daarna naar 4havo toen ze 17 waren. En allemaal toen ze 18 waren gestopt met school (leerplicht). Het was toch te kinderlijk voor ze en ze vonden die 5 jaar op die school achteraf gezien toch genoeg.

Mbo niet afmaken snap ik wel, als het echt te makkelijk is is het een hel. Maar dan moet je dus of naar de vavo kunnen (wat lastig wordt vanwege het uitbesteden) of naar een priveinstelling gaan.

Je dochter kan trouwens voor 31 december zich aanmelden voor staatsexamens. Dan kan ze zelfs eind dit schooljaar al haar havo-diploma halen, of in ieder geval zoveel certificaten dat de overige vakken op Luzac of de vavo een eitje worden.
Als het mbo zo makkelijk is kan dit er wel naast.
Vaak zijn middelbare scholen alleen bereid om een leerling te detacheren naar het VAVO onderwijs, als de leerling iets geboden moet worden dat zij zelf niet 'in huis' hebben, zoals bijvoorbeeld het volgen van slechts een paar vakken of het volgen van een versneld traject.
Als je dochter het reguliere Havo-traject ingaat, dan heb je best kans dat detachering niet mogelijk is en dan is VAVO een prijzige aangelegenheid, want je betaald dat vaak per vak.

Ik zou de beslissing af laten hangen van de hoeveelheid begeleiding die je dochter nodig heeft. Op het VAVO is de begeleiding minder dan bij een reguliere Havo-opleiding.

Je dochter zal echt niet de enige zijn die instroomt in Havo4 vanaf het VMBO TL, dus waarschijnlijk is ze slechts 1 jaar ouder. Bij de keuze zal dus ook meespelen hoe volwassen/kinderlijk je dochter nog is voor haar leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven