Kind (9) en eetgewoonten

28-11-2017 14:19 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt op zoek naar advies over het volgende; mijn 9 jarige dochter eet soms wat veel en vet, ik maak me daar zorgen over. Ze is aan de zware kant voor haar lengte. Wat ik vooral niet wil ik haar een eetprobleem aanpraten, maar ik wil ook vooral dat ze gezond eet. Ik praat met haar niet over gewicht, dus zij weet niet dat ze eigenlijk ietsjes te zwaar is. Ze is actief, sport twee à drie keer per week, dus ik maak me in die zin niet echt zorgen over haar.

Ik maak me vooral zorgen om haar eetpatroon. Bij een avondmaaltijd eet ze vooral eten wat ze lekker vindt, als ze we iets eten wat ze niet lekker vindt, eet ze het niet. Van ons moet ze in ieder geval twee lepels eten en dat doet ze dan ook wel, maar met zichtbare tegenzin en veel gesputter. Ze eet het liefste vlees en vrijwel geen groentes, behalve rauwe groentes zoals komkommer en paprika. Ze kiest vaak voor het vette alternatief: als we sla eten, gooit ze daar veel dressing overheen. Als ze brood eet, neemt ze daar veel kaas op. Ik wil niet bij elke maaltijd op haar bord kijken en commentaar geven op wat ze allemaal opschept/op haar bord of op haar brood doet. Wat is wijsheid? Ik wil er vooral geen ding van maken en eten tot een probleem maken, maar op deze manier is de maaltijd geen gezellige tijd bij ons thuis en ze heeft geen gezond eetpatroon.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Jij bent toch de baas?
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
28-11-2017 14:20
Jij bent toch de baas?
Ja dat vind ik ook. Jij bepaalt wat ze eet en zij hoeveel ze eet. Dus haar eten maken of zeggen wat ze mag nemen. Benoem het ook maar gewoon. Ze kan prima begrijpen dat veel dressing of veel kaas niet goed is.
Laat haar in het weekend zelf kiezen of wat meer nemen. maar niet iedere dag
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en ik snap dat je haar niet steeds wil controleren maar hoe moet ze het anders leren?
Don't cry, buy a bag and move on.
Jij bent de kok ( ga ik vanuit)
En ze moet nog puberen
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 28-11-2017 14:27
27.91% gewijzigd
Voor iedereen dezelfde regels: maximaal zoveel kaas op je brood, zoveel vlees voor ieder, sla kun je ook zelf aanmaken en geen dressing op tafel zetten etc etc
Op deze leeftijd lijkt me dat nog redelijk makkelijk te sturen.

En is ze alleen zwaar voor haar leeftijd (kan gewoon bouw zijn) of ook echt wat te fors?
Alle reacties Link kopieren
wanneer het niet op tafel staat, kan ze het ook niet kiezen.

veel gezonde keuzes geven.

en ze oud genoeg om te weten dat het niet altijd verstandig is om alleen lekkere dingen te kiezen. natuurlijk is patat lekkerder dan gewone aardappeltjes, maar daarom eet je toch niet elke dag patat?

wat krijgt ze verder als tussendoortjes en wat drinkt ze?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je kunt toch ook zeggen dat teveel dressing/kaas/vul maar in niet gezond is, in plaats van het te gooien op haar gewicht?
Mager broodbeleg in huis halen, en nee, we doen er geen 3 plakken op! 1 is genoeg.
Zoveel vlees p.p. op is op.
Snoep, koek, chips en frisdrank mochten ze hier niet zomaar pakken, eerst vragen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien uitleggen als 'gezonder' ipv 'minder vet'? Dan kies je al een heel andere invalshoek. En als ze van rauwe groenten houdt: laat zich haar daar vooral lekker op uitleven, dan ook minder ruimte voor lekkere EUH minder gezonde dingen.
Overigens kun je dat 'voorzichtig doen want oei een eetstoornis ligt op de loer' ook overdrijven hè. Een kind van 9 snapt al best dat je te dik wordt als je veel snoept of teveel eet.
Wil niet zeggen dat je een raar streng regime moet gaan voeren, of teveel de focus leggen op haar lichaam, maar beestje bij de naam noemen moet op zich kunnen.
Alle reacties Link kopieren
OK, verhelderend, want dat doe ik nu dus ook, ik zeg inderdaad dat ze minder op brood moet doen. Het probleem is dat haar broer veel minder gul is met zijn broodbeleg waardoor ik meestal commentaar op haar heb. Snoep etc. mogen hier ook alleen maar pakken als ze het eerst vragen.

Hoe pakken jullie het aan als je iets eet wat een kind niet lust? Ik verplicht haar nu om het in ieder geval eerst te proeven en dat doet ze ook wel, maar dat gaat dan gepaard met zoveel protest etc. dat het er ook niet echt gezelliger op wordt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Maar even serieus hoe doe je dat als broer het niet lust?
Belle73 schreef:
28-11-2017 14:37
OK, verhelderend, want dat doe ik nu dus ook, ik zeg inderdaad dat ze minder op brood moet doen. Het probleem is dat haar broer veel minder gul is met zijn broodbeleg waardoor ik meestal commentaar op haar heb. Snoep etc. mogen hier ook alleen maar pakken als ze het eerst vragen.

Hoe pakken jullie het aan als je iets eet wat een kind niet lust? Ik verplicht haar nu om het in ieder geval eerst te proeven en dat doet ze ook wel, maar dat gaat dan gepaard met zoveel protest etc. dat het er ook niet echt gezelliger op wordt.
Dat ligt er toch maar net aan wat en hoeveel ze niet lust? Lust ze geen aardappelen, dan eet ze vlees en groente. Zou ik niet te moeilijk over doen. Of als ze alleen geen lasagne en biefstuk lust, dan eet ze maar een boterham als jullie dat eten.
Gaat het om heel veel verschillende gerechten die ze niet wil, dan lijkt het me een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
En anders dan een compromis maken? Ik zou haar niet dwingen want ik denk wel dat ze juist op een leeftijd zit dat ze dadelijk wel gaat puberen. Dat werkt misschien averechts. Maar wat voor een kaas eten jullie? Misschien kunnen jullie daar op letten, hier eten we bijvoorbeeld mager gehakt, 30+ kaas. En als jullie sla eten, dressing zelf maken? Drinkt ze genoeg water? Wat zijn de tussendoortjes? Eet ze bruin brood?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mezelf in je dochter. Mijn moeder heeft het bij naam genoemd en ik had altijd het gevoel dat ze op mijn bord zat te kijken. Limonade was fout en lekkers mocht eigenlijk ook niet. Wij hadden nooit snoep in huis en daardoor werd het heel aantrekkelijk bij anderen. Mijn moeder ging zelf ook niet normaal met eten om. Ik heb een eetstoornis ontwikkeld.

Wat had ik gewild: begrip voor het niet lusten van groente (ik kreeg er echt braakneigingen van) dus de druk van het moeten eten af, wel veel rauwkost, gezond vlees, algemene regels voor snoep en koek en daarin ook gewoon mogen en kunnen genieten. En duidelijk eetstructuur: ontbijt, lunch, avondeten, 2-3 keer tussendoortje, en fruit. Dat heb ik uiteindelijk in de kliniek geleerd en houd ik nog steeds aan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom praat je niet met haar over haar gewicht? Ik neem aan dat ze al wat steviger is van bouw en ook nog de pech heeft sneller aan te zetten dan de dunne leeftijdsgenootjes die alles kunnen eten zonder dat ze daar meteen stevig van worden?

Dat is hier gewoon een gespreksonderwerp. Waarbij ik uitleg dat je mensen hebt die stevig gebouwd zijn en mensen die slank gebouwd zijn. En dat er mensen zijn die snel aanzetten en mensen die minder snel aanzetten. Kind is niet dom, noch blind, dus die ziet dat zelf ook heus wel. Verder hebben we het over gezond leven, een gezond gewicht en gezond eten. Waarbij ik uitleg dat als die mensen die niet snel aanzetten consequent te veel eten (wat ongezond eten is), zij ook dik worden. Maar dat de mensen die snel aanzetten wat strakker op die grens moeten letten.

En een gezond eetpatroon is hier ook onderwerp van gesprek. Waarbij ik al heb uitgelegd dat alles wat binnen de schijf van vijf valt gezond eten is, als je er in voldoende mate (niet te weinig, niet te veel) van eet. En dat je daarnaast heus wel eens mag snoepen of mag genieten van eten wat buiten de schijf van vijf valt. Maar dat je dat niet te vaak moet doen. Dus niet én pepernoten, én een hotdog halen. En ook niet elke dag pepernoten, of elke dag een hotdog. Maar af en toe kan dat prima.

Vanuit dat gesprek en de basis die toen gelegd is, kan ik ook aanwijzingen geven over eten. Zoals dat bij trek mag groente en fruit altijd mag, maar dat ik het niet goed vind als er dan koekjes of zomaar extra boterhammen gegeten worden. En bij het avondeten staat er bij ons gewoon maar weinig vlees op tafel en veel groente. Dus "verkeerd" opscheppen wordt daardoor al moeilijk. Maar ook dan kan ik op basis van het gesprek duidelijker aanwijzingen geven over hoeveelheden en wat wel gegeten wordt en wat blijft liggen.

Ik zou dus wél het gesprek aangaan. En niet met de insteek "wat een dik kind ben jij", maar wel met de insteek "hoe eten we gezond en hoe blijven we gezond" en met de insteek dat mensen anders zijn van bouw en van aanleg, dus dat sommigen wat slordiger kunnen zijn in het handhaven van hun grenzen dan anderen.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
jij maakt de sla neem ik aan... dus die schaal staat op tafel. en de fles dressing in de koelkast.

qua beleg is het echt niet gek om haar een halt toe te roepen.

zorg voor veel rauwkost en maak verder geen probleem van de groente. ze gaat vanzelf andere dingen lekker vinden.

hoe zit het met tussendoortjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet de magere zaken gaan eten (die vaak helemaal niet lekker zijn), maar gewoon aangeven dat er zoveel op brood mag of zoveel vlees is voor iedereen. Als ze nog meer honger heeft mag ze extra groentes eten. Dat lijkt me gezonder dan de magere dingen gaan gebruiken.
Ik denk dat je moet beginnen met ervoor zorgen dat er gezond eten op tafel staat. Dus geen fles vette slasaus bv. Je zou de sla vantevoren aan kunnen maken (dus fles niet op tafel) of voor gezonder alternatief kiezen.
Staan er groente die ze niet lust op het menu, zet er dan iets bij wat ze wel lust, zoals paprika en komkommer.

En andere dingen kun je prima bespreekbaar maken hoor. Geen tig plakken kaas op je brood. Vanwege de kosten maar ook vanwege haar gezondheid en gewicht. Natuurlijk ga je haar geen complex aanpraten en haar op dieet zetten maar voor mij is opvoeden óók dit soort dingen openlijk bespreken.
Zeg Belle (Nickname zegt mij genoeg), stop met je kind te bekijken als te dik.
Laat haar lekker! Er is toch helemaal geen probleem?
Alles beter dan een kind dat bezig gaat met calorieën lijnen ed.
Kijk anders de docu van Emma Caris eens.
Alle reacties Link kopieren
Bij warme maaltijd bepaal ik wat er op tafel komt en 9 jarige bepaalt hoeveel hij eet. Ik dwing niet. En ja dat is dan vaak vlees en soms groente, dat vind ik niet zo boeiend. Hij krijgt genieg andere gezonde dingen over de dag heen, rauwkost/fruit enzo.

En het is toch logisch dat je haar erop aanspreekt als ze teveel beleg doet? Dat haar broer er minder op doet en daardoor minder vaak wordt aangesproken zie ik echt geen probleem in.
Alle reacties Link kopieren
Mojn zoon van 9 vindt warm eten niet lekker, alles is vies, en altijd met lange tanden 4 hapjes .
Hij leeft op volkoren boterhammen met kaas , fruit, yoghurt ,
En Brinta
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
28-11-2017 14:59
Mojn zoon van 9 vindt warm eten niet lekker, alles is vies, en altijd met lange tanden 4 hapjes .
Hij leeft op volkoren boterhammen met kaas , fruit, yoghurt ,
En Brinta
Hij heeft wel een gezond gewicht en groeit hard
Haaz schreef:
28-11-2017 14:55
Zeg Belle (Nickname zegt mij genoeg), stop met je kind te bekijken als te dik.
Laat haar lekker! Er is toch helemaal geen probleem?
Alles beter dan een kind dat bezig gaat met calorieën lijnen ed.
Kijk anders de docu van Emma Caris eens.
:kneel:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven