Voornaam kind veranderen

03-12-2017 18:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is bijna 17 en heet Desteney.
Ik had haar zo genoemd omdat het anders lijkt op Destiny en ik vond Desteney meer een naam. Waarom die naam? Vernoeming naar een kennis die Deveney heet en ik had niet bedacht dat mijn kind hier last van krijgt en haar naam zou haten.

Helaas wil mijn dochter al heel lang haar naam veranderen. Haar roepnaam is al een tijdje Daisy, maar haar "paspoortnaam" zorgt voor behoorlijk wat problemen.

Zo had ze een bijbaan bij de Action samen met een vriendin van haar. De meiden hebben heel dom zich ziekgemeld en waren toen bij het glazen huis. Mijn dochter werd zonder hoor-wederhoor op staande voet ontslagen en haar vriendin met een Gooinaam niet. Van die vriendin hoorde mijn dochter dat er gelachen werd om mijn dochters naam en dat zij wel een tokkie zal zijn en iedereen blij is dat ze weg is.
Sindsdien werkt mijn dochter bij de Albert Heijn waar ze een ander naambordje heeft gevraagd omdat klanten haar nawezen.

Mijn dochter gaat volgend haar naar hbo-rechten, en eerlijk gezegd had ik niet bedacht dat een toekomstig advocaat Desteney met blonde haren en blauwe ogen ook niet erg handig is.
Waarschijnlijk slaagt mijn dochter in juni voor haar havo en dan staat er Desteney op de diploma...

Omdat mijn dochter al heel lang Daisy wordt genoemd, wil ze dat haar paspoortnaam ook Daisy wordt zodat ze van alle spot af is.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Daisy nou niet echt een geweldige verbetering.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat denk je. Ik reageer binnen 5 minuten op 5 andere topics zodat ik minder opval als "eerste onzinpost"-TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan voor je vragen of Marty's auto beschikbaar is?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Hier vind je de juiste info:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... veranderen
Of ze nu gepest word met Daisy of Desteney maakt geen zak uit, die Gooische namen van die andere meiden blijven hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wijzigen. Kost klauwen met geld maar goed. Hoop niet dat je nig meer kinderen hebt met zulke verschrikkelijke namen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gegoogeld hoe je dat kan aanpakken? Een voornaam veranderen is gelukkig niet zo lastig. Achternaam daarintegen wel ;-) succes!
Alle reacties Link kopieren
Zou dit 1 iemand zijn of een hele groep die, volgens bepaalde richtlijnen, een forumnaam verzint en topics opent?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat deze persoon hier een grapje uithaalt.

Morgen ene Jeffrey_82 waarvan zijn zoon Djamilijano zijn naam wil veranderen omdat die een studie bedrijfskunde gaat doen.
violetskies wijzigde dit bericht op 03-12-2017 18:42
55.36% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er ook werk van gemaakt, dat zij ontslagen is en die vriendin niet, om hetzelfde vergrijp?

Ik heb al 50 jaar een lastige dubbele voornaam, die eigenlijk niemand kent. Met mijn roepnaam solliciteer ik en dergelijke. Volgens mij hoef je daar helemaal niet zo moeilijk voor te doen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom denk je daar niet aan bij het namen geven? (En ja dat vraag ik mij serieus af)
Alle reacties Link kopieren
Of het waar is of niet, je dochter kan heel makkelijk een andere voornaam aannemen. Daisy is niet veel beter, een Gooische naam kan ook. Welliswaar komt dat niet in het paspoort, maar een roepnaam (flink) afwijkend van je paspoortnaam is heel normaal. Als ze zich vanaf vandaag anders voorstelt, heet ze ook anders.
Ik zou Djestinie proberen. Kan ze het zelf ombouwen naar Tineke.

Een advocate die Tineke heet komt wel betrouwbaar over vind ik.

Maar maak er dan niet weer Thinuque van, dan gaat het hele effect weer verloren.

Liefs, Dzjimfatam
nerdopviva schreef:
03-12-2017 18:34
Wat denk je. Ik reageer binnen 5 minuten op 5 andere topics zodat ik minder opval als "eerste onzinpost"-TO?

Dit zet ik net in napraat :rofl:
Star² schreef:
03-12-2017 18:46
Dit zet ik net in napraat :rofl:
Ze weet ook de afkortingen goed te gebruiken.
nerdopviva schreef:
03-12-2017 18:34
Wat denk je. Ik reageer binnen 5 minuten op 5 andere topics zodat ik minder opval als "eerste onzinpost"-TO?
:rofl:

Het houdt niet op tegenwoordig he?
Daisy is een prima naam maar om in de toekomst advocate te zijn met de naam Destiny......nou nee.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk.
Shirley_1977 schreef:
03-12-2017 18:31

Mijn dochter gaat volgend haar naar hbo-rechten, en eerlijk gezegd had ik niet bedacht dat een toekomstig advocaat Desteney met blonde haren en blauwe ogen ook niet erg handig is.
Daar hoef je je in ieder geval geen zorgen om te maken, want met HBO-rechten kun je geen advocaat worden. Dat scheelt dus weer.
Alle reacties Link kopieren
:wtf:

Misschien moeten jij & je dochter 's in een Noorse-meisjesnamen boek bladeren...
Dåstønø ?
Ben je zeker dat je alleen haar naam wil wijzigen en niet ook de moeder die op het stomme idee kwam om haar kind Desteney te noemen?
Waar of niet waar. Dit topic zou iedereen even moeten lezen die nu zwanger is en haar kind een 'unieke' naam wil geven: maak ik mijn kind hier gelukkig mee en hoe ziet de toekomst van mijn kind er uit?
Als je shaniqua of destuny zo ontzettend mooi vindt, neem dan een goudvis en noem die maar zo.
Tine, Tiny, Tineke, Daisy, Dessi.....het allemaal toch beter dan Desteney vind ik.
17 jaar geleden was zo'n naam misschien nog wel origineel, maar nu wil je 'm niet meer.

Dit vond ik: (bron: www.naamswijziging.nl)

Voornaamswijziging
Voornamen zijn een middel van persoonlijke en emotionele identificatie en spelen om die reden een zeer belangrijke rol in het maatschappelijk verkeer. Onvrede met de voornaam heeft dan ook ingrijpende gevolgen voor iemands welzijn.

Indien u niet tevreden bent over uw voornaam of die van uw kind(eren), kunt u deze gelukkig in veel gevallen wijzigingen.

Wanneer kunt u de voornaam wijzigen?
Een voornaam wijzigen is mogelijk indien de rechter van mening is dat u een voldoende zwaarwichtig belang heeft bij een wijziging van de voornaam. Dit belang moet groter zijn dan het maatschappelijk belang (dat gediend is bij een continue naamsvoering).

U kunt uitsluitend uw voornaam wijzigen indien u een in Nederland geregistreerde geboorteakte heeft. Hiervan is sprake indien u in Nederland bent geboren. Heeft u geen Nederlandse geboorteakte, leest u dan hier wat te doen.



Voorbeelden van geslaagde verzoeken tot voornaamswijziging:
De advocaten hebben in de afgelopen 15 jaren tal van redenen voorbij zien komen voor een voornaamswijziging. Hierna leest u enkele redenen die in de gegeven omstandigheden hebben geleid tot een geslaagd verzoek:

er is een fout gemaakt bij de geboorte-aangifte (bijvoorbeeld: voornamen vergeten, onjuiste schrijfwijze, spelfout, spijt van gekozen voornamen etc);
de voornaam is verbonden met een emotioneel zwaar verleden (bijvoorbeeld (geestelijke mishandeling, pestijeren, verwaarlozing, depressie etc);
een voornaam toevoegen om een bijzondere band met een persoon (ouder, grootouder, zeer goede vriend(in) etc) te versterken;
de voornaam is (al dan niet in combinatie met de achternaam of beroep) bespottelijk of een constante bron van vragen of ergenis;
de voornaam is een normale buitenlandse voornaam, maar in het Nederlands is deze voornaam (erg) vreemd;
de voornaam past niet bij een (gewijzigd) geloof;
er is sprake van een van de officiële voornaam afwijkende langdurig gebruikte (roep-)naam.

En:

Indien uw zaak in aanmerking komt voor door de overheid gefinancierde rechtsbijstand, kan een naamswijziging al vanaf € 221,- inclusief BTW en rechtbankkosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven