Gezonde tussendoortjes baby 8 mndn

04-12-2017 22:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag wil ik jullie vragen om tips voor gezonde tussendoortjes voor mijn zoontje die nu ongeveer 8 maanden oud is. Hij eet sochtends behoorlijk wat fruit en savonds voldoende groente en aardappelen/rijst/pasta. Nu wil ik hem graag nog iets extra's geven in de namiddag maar wel gezond. Wat geven
/gaven jullie aan je kindje? Hij heeft trouwens nog geen tanden en is niet echt fan van lang op een korstje of soepstengel sabbelen dus het moet iets zijn wat in stukjes/ op lepeltjes zijn mondje in kan ;-) rijstwafeltjes vind hij helemaal niks btw dus die vallen af hahah
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte zelf vaak hapjes met de mixer.
bv broccolipuree. Dan had ik in de vriezer verschillende varianten liggen.
En als kind dan honger had, kreeg kind daar een portie van.
Vonden mijn kinderen vooral erg lekker na een lange dag op de opvang.
Danoontje. Of Smoothie met zijn favo fruit erim. Bij de jumbo hebben ze ook kant en klare, van een bio-dame ;) Ze hebben ook van die yoghurt staafjes maar ik weet even niet zeker of het 6+ of 12+ maanden is
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt met gepureerd fruit.
Gekookte worteltjes.
Eitje
Avocado
Bananenbrood
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt, evt aangelengd met water uit de drinkbeker. Afhankelijk van hoeveel melkproducten ze al krijgt misschien.

Onze dochter krijgt vaak een spelt kinderkoekje.

Stukje (geklust) ei.

Of een monkey platter met vanalles wat: gekookt worteltje, stukje banaan, stukje cracker...
Alle reacties Link kopieren
geprakte avocado, geprakte gekookte wortel etc. Misschien een idee om te prakken en dan te wisselen in texturen zodat hij oefent om tot kauwen te komen? Cracotte is rond die leeftijd vaak ook een hit. Dat smelt zo ongeveer weg in de mond. En toch afwisselend die soepstengel en broodkorst ook aanbieden juist omdat hij het lastig vind. Het is goed voor zijn mondmotoriek om verschillende texturen te ervaren en zodoende op een andere manier te verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Eieren worden afgeraden voor kinderen jonger dan een jaar.

Wat is er mis met nog een beetje fruit of anders een extra fles opvolgmelk of borstvoeding.

Tot 1 jaar mag de hoofdvoeding nog vooral babymelk of borstvoeding zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eet je kind geen pap? Pap, fruit, groente, yoghurt avondeten Tussendoor fles? of nog wat fruit. Straks komen daar de boterhammen bij Koekjes, rijstwafels etc moet je gewoon niet aan beginnen, nergens voor nodig. Alle ruimte voor voedsel die er nu is moet je vullen met groente fruit enz.
Alle reacties Link kopieren
Knijpfruit, tomatensalsa, avocado (mijn dochter was en is daar dol op), humus (idem) , babyguacamole (dus zonder peper en knoflook, maar wel geprakte avocado met tomaat en limoensap), geitensmeerkaas, stukje kaas, stukje worst, reepjes snijden van een zachte boterham met smeerkaas of humus of Philadelphia of geitenkaas of geprakte avocado. Yoghurt of kwark. Huttenkase met een lepeltje jam of fruithapje of groentehapje (koud). Stukje komkommer. In stukjes / door de helft gesneden snoeptomaatjes. Reepjes zoete puntpaprika, Cracotte met iets van de lijst hierboven.
Van goodies wat zoutjes (zijn een soort zoutjes maar dan speciaal voor baby's). Rozijntjes. Nijntje koekjes of een theebiscuitje. Stukje pannenkoek (pannenkoek oprollen en dan in stukjes snijden).

Dit zijn volgens mij de tussendoortjes die ik gaf, misschien ben ik wat vergeten maar wellicht doe je er inspiratie mee op.
Am Yisrael Chai!
Maisfingers en hier gaan soepstengels en maiswafels prima bij ons tandloze kind. Met zijn kaken vermaalt hij het gewoon, maar misschien is dat omdat hij nooit prakjes krijgt maar altijd gewoon stukken a la Rapley.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal daar kan ik al wel wat mee! Was vergeten te melden dat hij smiddags ook al een hele boterham incl korstjes eet. Zijn mondmotoriek en het kauwen zijn prima in orde, hij vind dat gesabbel gewoon niks haha hij wil liever gewoon stukjes eten in zijn mond hebben, hij is net zo geduldig als zn moeder als hij honger heeft ;-) en wat betreft wat is er mis met melk, helemaal niks, maar ik geef hem nog maar 3 flessen en dat gaat prima en vast voedsel vind hij op het gesabbel na dan hartstikke leuk en lekker om te eten!
Mijn kinderen aten met 8 maanden eigenlijk nauwelijks tussendoortjes behalve een stuk (stok)brood of een bakje (naturel) yoghurt.
Maar als hij echt iets nodig heeft zou ik wat extra fruit geven, een stukje komkommer, paprika of avocado, of een soepstengel of cracotte.
Alle reacties Link kopieren
Ook kaas en smeeworst worden afgeraden in verband met te zout
sugarmiss schreef:
04-12-2017 23:34
Eieren worden afgeraden voor kinderen jonger dan een jaar.
Ik woon in het buitenland en eieren mogen hier gewoon onder een jaar hoor. Het enige dat wordt afgeraden is honing (mbt botulisme risico). Mijn kinderen aten dus gewoon af een toe een roerei op die leeftijd.

Andere tussendoortjes:
- Geprakte avocado (of dunne plakjes uit het vuistje)
- volle Griekse yoghurt (zonder toegevoegde suikers)
- Pompoenpuree (makkelijk te maken)
- Appelmoes
- Rijstcrackers
- Banaan
Alle reacties Link kopieren
Mogen rozijntjes al op die leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
12-12-2017 23:20
Mogen rozijntjes al op die leeftijd?
Nee. DIe kunnen in de keel schieten, te klein.
Alle reacties Link kopieren
Vlees en vis?
FunnyFace8 schreef:
09-12-2017 17:10
Ik woon in het buitenland en eieren mogen hier gewoon onder een jaar hoor. Het enige dat wordt afgeraden is honing (mbt botulisme risico). Mijn kinderen aten dus gewoon af een toe een roerei op die leeftijd.

Andere tussendoortjes:
- Geprakte avocado (of dunne plakjes uit het vuistje)
- volle Griekse yoghurt (zonder toegevoegde suikers)
- Pompoenpuree (makkelijk te maken)
- Appelmoes
- Rijstcrackers
- Banaan
Ei wordt hier ook niet afgeraden. Alleen rauw ei.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/mi ... ndje-.aspx
Mijn zoontje (van even oud) eet graag pap tussendoor, of nog een keer fruit. Rijstwafeltjes en broodkorstjes geef ik hem om mee te spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven