Slapen gaat slechter en slechter

10-12-2017 16:59 21 berichten
Dag allemaal, hier een inmiddels radeloze mama (en papa) die het slapen van hun zoon (3,5 maand) met de dag zien verslechteren. Meneer is een onrustige baby bekend met verborgen reflux. Dat is zover het lijkt nu onder controle met ranitidine. Hij krijst het niet meer uit als hij neergelegd wordt in box of op de grond etc. We hebben tot 12 weken ingebakerd maar toen wilde hij niet meer leek het en zijn we ermee gestopt. Dit leek eigenlijk wel gewoon goed te gaan. Verder volg ik (althans ik doe een poging) het ritme wakker -voeden-knuffelen-spelen en bij eerste vermoeidheidssignalen naar bed te doen. Meneer krijgt om de 3 uur de fles (150+5 waarvan 1 schepje forte). Hij krijgt geen nachtvoeding meer alleen een speen soms rond vier uur. De dag begint meestal tussen 6-7. Het eerste slaapje in de ochtend wil meestal nog wel lukken en dit weekend deed hij ineens 2 uur en 2,5 uur slapen bij z’n eerste ochtendslaapje maar dit is echt een uitzondering. Daarbij dient gezegd te worden dat hij de nacht v vrijdag op zaterdag zelfs om 5 uur 100cc heeft gekregen omdat het niet meer ging en daarna dus van ongeveer 6-9 geslapen. Gisterenochtend 2 uurtjes geslapen. Anyway verder is het de afgelopen week/weken met het slapen aan het verergeren. Waar hij eerst vrij gemakkelijk in sliep (ook na stoppen met inbakeren) kan dit nu gemakkelijk gerust 1 uur duren. Ik prbeer hem in bed te troosten met z’n knuffeldoekje en speentje maar als dit niet meer werkt en hij echt ontroostbaar wordt haal ik hem er uit. In m’n armen ontspant hij vrij snel en z’n luiken vallen dan steeds een beetje dichter. Voor hij slaapt leg ik hem weg. Meestal meteen wat gesputter maar met speen en knuffeldoekje rustig en draait z’n hoofdje opzij om te gaan slapen. Soms hou ik z’n armpjes eventjes vast zodat hij zichzelf niet wakker slaat als hij overgaat naar de volgende slaapfase en zo’n schok krijgt. Dit ging altijd goed maar nu wordt hij dus na enkele minuten wakker en gaat dan weer krijsen. Dan de riedel opnieuw. Vaak bij de derde ‘wegvallen’ en weer ontwaken lijkt hij ineens klaarwakker, gaat lachen en kletsen en vindt het maar wat leuk dat mama er is. Dus ga ik weg. Was doen enz. Tot ie weer gaat huilen en dan begint het hele circus weer opnieuw. Met al resultaat dat hij eindelijk hopelijk drie kwartier slaapt. Maar vaak genoeg neem ik hem uiteindelijk maar mee naar beneden want dan ben ik het zelf spuugzat. Hij kan zich dan eventjes vermaken in de box maar als snel jengelen (duh, moe). Dus proberen we dan maar weer opnieuw. Z’n bedtijd ‘s avonds is hierdoor ook dramatisch ah vervroegen waardoor de nachten ook weer slechter worden. Vannacht om 3 uur speen (3 kwartier slapen) 4 uur speen(3kwatier slapen), 5 uur speen (3 kwartier slapen)en toen half 7 echt wakker en fles.
Ik ben inmiddels behoorlijk radeloos aan het worden en de gedachten dat we/ik iets fout doen krijg ik niet meer uit m’n hoofd. Ook de draagdoek werkt niet (soms een half uur) en wandelen soms, maar ook dan wordt hij tegenwoordig na 45 min wakker ook al wandelen we nog.
Ik weet het echt niet meer. Kan vaak ook alleen nog maar huilen. Ik ga morgen het cb bellen maar die zullen we weer met een nonsens advies komen dat ik hem maar moet laten huilen. Oh alsjeblieft laat er iemand zijn die me kan helpen. Ik weet niet hoe lang ik dit nog kan volhouden voor ik er onder doorga...
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel slaapjes probeer je hem te laten doen overdag? Mijn dochters sliepen met 3,5 maand nog maar 2 keer per dag en dat was genoeg voor ze. Die twee keer gingen ze dan ook makkelijk slapen.
Hoi gatinmijnsok,
Doordat hij zo korte slaapjes doet of helemaal niet slaapt zit er niet echt een ritme in maar idealiter drie slaapjes. Soms moet ik noodgedwongen meerdere pogingen doen omdat hij dood en doodop is... niks is dan meer goed behalve met hem rondlopen in m’n armen. Maar ik heb ontzettende last van mijn rug en hou dat dus niet zo lang vol.
Probeer ik hem te vaak te laten slapen? Maar want kan ik doen met een wakkere baby die alleen maar huilt en waarbij niks goed is? Behalve dus rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
10-12-2017 17:06
Hoi gatinmijnsok,
Doordat hij zo korte slaapjes doet of helemaal niet slaapt zit er niet echt een ritme in maar idealiter drie slaapjes. Soms moet ik noodgedwongen meerdere pogingen doen omdat hij dood en doodop is... niks is dan meer goed behalve met hem rondlopen in m’n armen. Maar ik heb ontzettende last van mijn rug en hou dat dus niet zo lang vol.
Maar als jij naar twee slaapjes gaat, elke dag op dezelfde tijd krijg je voorspelbaarheid. En heb je kans dat hij die twee slaapjes gewoon goed gaat slapen. Nu ben je alleen maar bezig met je kind in slaap krijgen en dat werkt niet. Je zoon is geen hele kleine baby meer en zal langere periodes tussen de slaapjes wakker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is een advies, dat mag je naast je neer leggen als je het niet bij jullie vindt passen. Maar hier werkte het heel goed, bij de oudste en middelste. De jongste sliep overal wanneer ze wilde, maar zo zijn niet alle baby's. De oudste sliep met 10 weken al twee keer 45 minuten.
Hoi gatinmijnsok ik vind het zeker een goed idee! Immers; op dit moment is alle verbetering welkom...
hoe zal ik dat dan met z’n flessen doen? Idealiter is z’n ritme nu 7 uur fles, half 9 bed. 10 uur fles, half 12 bed. 13:00 fles, 14:30 bed, 1600 fles, 1730 bed. 19:00 fles en 20:30 bed. Dat lukt dus totaal niet. Hij wil echt tussen 19:00-19:30 naar bed; ookal duurt het dan dus nog een half uur tot een uur voor hij slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Flessen gelijk houden en om 11 uur op bed leggen en om 14.30 uur op bed leggen en dan 's avonds na de fles van 19.00 uur.
Maar mijn dochters gingen juist na een fles naar bed, maar dat is met reflux niet handig denk ik, dan juist even na een voeding. Zij hadden dus het ritme van wakker worden, spelen, eten en gaan slapen.
We gaan het proberen! Bedankt voor het meedenken!! Dreamfeed gaat ook goed dus wie weet werkt het!! Maar dan dus fles om 7 en om 10 uur en dan om 10:30 op bed zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Probeer het eens Teckeltje. Elk kind is anders. Ik snap heel goed dat het frustrerend is, maar probeer je toch niet te ergeren. Hij doet het niet expres. (er klinkt ontzettend veel ergernis uit je posts). Ik vind het al heel bijzonder dat hij in de nacht zo goed slaapt, daar had ik destijds een moord voor gedaan. Die van ons sliep pas door met 17 maanden, tot die tijd elke nacht een of 2 keer (lang) wakker.

Wij zijn ook heel lang doorgegaan met voedingen trouwens, anders sliepen we helemaal amper meer. Blijkbaar had ze 's nachts veel honger.
Ik weet het theeleutje. Het is geen excuus maar ik heb niet de makkelijkste tijd achter de rug. Tijdens m’n zwangerschap werd m’n vader ernstig ziek en zelf ben ik met 36 weken ziek geworden en ingeleid met 38 weken ivm pre-eclampsie en daarna nog ruime week in t zkhs. Daarna verborgen reflux en kleintje heeft vier weken bijna non stop gehuild terwijl ik nog ziek was en niet tegen prikkels kon enz. En mensen maar zeggen geniet ervan he!! En de meeste dagen denk ik maar waarvan dan? Ik ga morgen de huisarts maar eens bellen voor wat psychisch ondersteuning...
:hug: Je hoeft jezelf niet te verdedigen. Je hebt het zwaar, punt.
Alle reacties Link kopieren
De eerste maanden zijn pittig, vooral als je ook nog een pittige tijd achter de rug hebt. Mijn kindje deed toen drie slaapjes overdag en sliep van 19-7 met nog een nachtvoeding ergens. Misschien toch een nachtvoeding als hij wakker wordt (volgens mij is op die leeftijd een nachtvoeding echt niet gek), de mijne sliep meteen weer na een nachtvoeding (gaf wel BV). Omdat ik toen weer aan het werk ging, vond ik iets van een ritme wel fijn. Ons ritme was toen ongeveer:
7u BV
9.30u slaapje
11u BV
13.30u slaapje
15u BV
16u slaapje
19u BV en naar bed (en dan zelf ook op tijd naar bed😊)
Ergens tussen 3-5u nachtvoeding.

Dit waren mijn richttijden als hij eerder/later moe was of honger had dan waren de tijden soms een uurtje eerder/later. Maar ik probeerde wel naar 19u bedtijd toe te werken. De slaapjes waren overdag erg wisselend. Soms 45 min maar ook soms 1,5 min. Soms sliep hij meteen en soms bleef hij huilen. Dan ging ik er om de zoveel minuten naar toe, even naast zitten, hand op het hoofdje houden maar niet uit bed halen. Soms ging hij niet slapen en dacht ik ‘wakker in bed liggen is ook rusten’ en dan probeerde ik het het volgende slaapje opnieuw.
Ik zeg niet dit dat mijn manier de goede is hoor maar ik vond het wel fijn ervaringen van anderen te horen en daaruit die dingen te pakken die bij jullie past en werkt.
Ondanks dat ik een ‘makkelijk’ kindje heb, is het die eerste maanden steeds zoeken naar een soort van ritme. En toch het wordt echt makkelijker...
Alle reacties Link kopieren
Een nachtvoeding geven deed ik ook rustig, ook al hadden ze die al een hele tijd niet meer gehad. Een klein flesje was de snelste manier voor iedereen om weer verder te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het verhaal niet helemaal goed volgen qua tijdlijn. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je o.a. 's nachts merkt dat hij meermaals wakker wordt en je dan steeds de speen moet geven.
En als je nu eens even terug gaat naar die nachtfles? Is het dan voorbij met die korte hazeslaapjes en die speen als zoethoudertje? Zo ja, dan zou ik daar voor kiezen. Dan heb je in elk geval allebei een fijnere nacht.
Het zou dan ook nog kunnen zijn dat je kindje door zijn honger in de nacht 's nachts waardeloos slaapt en daarom meteen in de ochtend eigenlijk al oververmoeid is. Oververmoeide kinderen kunnen vaak slecht slapen. Dus wie weet dat het je niet alleen in de nacht wat oplevert, maar ook nog zijn slaapprobleem overdag tackelt.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar wat jouw aanwezigheid met hem doet. Kindjes van die leeftijd worden nog geprikkeld (tot activatie) door jouw aanwezigheid. Dwz: het contact met jou kan voor zo'n kind een prikkel zijn om nog niet in slaap te vallen. Zeker als je oogcontact maakt of lieve sussende woordjes zegt. Je zou kunnen kijken of het makkelijker gaat als je vanaf zijn allereerste gaap niet meer activeert (luier verschonen, liedje zingen), maar direct rustig naar zijn bedje loopt, hem neerlegt, een kus geeft, welterusten zegt en wegloopt.
Alle reacties Link kopieren
Moet zijn medicatie niet opgehoogd worden ivm gewicht dat zwaarder is nu?
Zo merkte ik dat namelijk aan mijn zoontje (verborgen reflux)
Probeer eens koemelkvrije melk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een refluxbaby gehad en met 3,5 maand nog steeds geen ritme gevonden. Ons heeft ‘Baby in een droomritme’ van Stephanie Lampe erg geholpen. Het was even een week doorzetten, maar daarna ging het heel goed.

Overigens duurde ‘doorslapen’ wel tot een maand of negen hoor. Maar met dat boek in de hand wist ik: het komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje ondersteuning lijkt me geen overbodige luxe Teckeltje! Knap van je, dat je hulp gaat vragen. Het is ook heel zwaar allemaal. Maar: het wordt beter! Ik beloof het! Het wordt leuker en gemakkelijker.

Ik weet niet of je een achtervamg hebt, maar je zou je zoontje ook een nacht uit logeren kunnen doen bij opa en oma? Dat kan voor hem absoluut geen kwaad en dan kun jij even 24 uur bijtanken. Als het hier ècht niet meer ging, dan ging dochterlief 2 nachtjes naar mijn ouders. Daarna trok ik het zelf weer een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
10-12-2017 16:59
Dag allemaal, hier een inmiddels radeloze mama (en papa) die het slapen van hun zoon (3,5 maand) met de dag zien verslechteren. Meneer is een onrustige baby bekend met verborgen reflux. Dat is zover het lijkt nu onder controle met ranitidine. Hij krijst het niet meer uit als hij neergelegd wordt in box of op de grond etc. We hebben tot 12 weken ingebakerd maar toen wilde hij niet meer leek het en zijn we ermee gestopt. Dit leek eigenlijk wel gewoon goed te gaan. Verder volg ik (althans ik doe een poging) het ritme wakker -voeden-knuffelen-spelen en bij eerste vermoeidheidssignalen naar bed te doen. Meneer krijgt om de 3 uur de fles (150+5 waarvan 1 schepje forte). Hij krijgt geen nachtvoeding meer alleen een speen soms rond vier uur. De dag begint meestal tussen 6-7. Het eerste slaapje in de ochtend wil meestal nog wel lukken en dit weekend deed hij ineens 2 uur en 2,5 uur slapen bij z’n eerste ochtendslaapje maar dit is echt een uitzondering. Daarbij dient gezegd te worden dat hij de nacht v vrijdag op zaterdag zelfs om 5 uur 100cc heeft gekregen omdat het niet meer ging en daarna dus van ongeveer 6-9 geslapen. Gisterenochtend 2 uurtjes geslapen. Anyway verder is het de afgelopen week/weken met het slapen aan het verergeren. Waar hij eerst vrij gemakkelijk in sliep (ook na stoppen met inbakeren) kan dit nu gemakkelijk gerust 1 uur duren. Ik prbeer hem in bed te troosten met z’n knuffeldoekje en speentje maar als dit niet meer werkt en hij echt ontroostbaar wordt haal ik hem er uit. In m’n armen ontspant hij vrij snel en z’n luiken vallen dan steeds een beetje dichter. Voor hij slaapt leg ik hem weg. Meestal meteen wat gesputter maar met speen en knuffeldoekje rustig en draait z’n hoofdje opzij om te gaan slapen. Soms hou ik z’n armpjes eventjes vast zodat hij zichzelf niet wakker slaat als hij overgaat naar de volgende slaapfase en zo’n schok krijgt. Dit ging altijd goed maar nu wordt hij dus na enkele minuten wakker en gaat dan weer krijsen. Dan de riedel opnieuw. Vaak bij de derde ‘wegvallen’ en weer ontwaken lijkt hij ineens klaarwakker, gaat lachen en kletsen en vindt het maar wat leuk dat mama er is. Dus ga ik weg. Was doen enz. Tot ie weer gaat huilen en dan begint het hele circus weer opnieuw. Met al resultaat dat hij eindelijk hopelijk drie kwartier slaapt. Maar vaak genoeg neem ik hem uiteindelijk maar mee naar beneden want dan ben ik het zelf spuugzat. Hij kan zich dan eventjes vermaken in de box maar als snel jengelen (duh, moe). Dus proberen we dan maar weer opnieuw. Z’n bedtijd ‘s avonds is hierdoor ook dramatisch ah vervroegen waardoor de nachten ook weer slechter worden. Vannacht om 3 uur speen (3 kwartier slapen) 4 uur speen(3kwatier slapen), 5 uur speen (3 kwartier slapen)en toen half 7 echt wakker en fles.
Ik ben inmiddels behoorlijk radeloos aan het worden en de gedachten dat we/ik iets fout doen krijg ik niet meer uit m’n hoofd. Ook de draagdoek werkt niet (soms een half uur) en wandelen soms, maar ook dan wordt hij tegenwoordig na 45 min wakker ook al wandelen we nog.
Ik weet het echt niet meer. Kan vaak ook alleen nog maar huilen. Ik ga morgen het cb bellen maar die zullen we weer met een nonsens advies komen dat ik hem maar moet laten huilen. Oh alsjeblieft laat er iemand zijn die me kan helpen. Ik weet niet hoe lang ik dit nog kan volhouden voor ik er onder doorga...
Met 3 slaapjes per dag is niets mis, ook de voedingen die je geeft zijn prima. Uit je verhaal herken ik veel van mije eigen situatie. Kindje met een verborgen reflux, die onder controle leek. Pas wanneer ze in de box op haar rug lag, of in bed moest liggen begon de onrust. Snel wakker, onrustig, korte hazeslaapjes. Hield ik haar vast, was alles weer goed en kon ze slapen (wij helaas stukken minder goed). De eerste 3 maanden heeft ze voornamelijk bij ons op de borst geslapen. Heb je het bedje iets schuin staan (hoofdeind verhoogd?). Dit kan wat helpen. Bij ons zorgde op de buik slapen ook voor verlichting. Uiteindelijk bleek alleen medicatie verhogen de oplossing en helaas moesten we blijven verhogen tot ze bijna een jaar was. Daarnaast bleek ze overgevoelig voor koemelk allergie. Pepti was niet voldoende, na 9 mnd overgestapt op geitenmelk flesvoeding. Nooit officieel geconstateerd, wel via alternatieve geneeswijze.
Natuurlijk zijn niet alle kindjes hetzelfde, helaas zijn het niet allemaal grote slaapkoppen zodat ouders ook aan hun nodige rust toe komen. Wanneer jij het gevoel hebt dat het niet goed zit, zoek dan gerust de huisarts op om de situatie te bespreken. Veel sterkte ermee, het kan inderdaad onwijs zwaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is zo’n white noise app iets?
~ It takes a rad mama to be a father too ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven