Zoon zingt/praat en schudt met hoofd zichzelf in slaap

11-12-2017 20:51 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Onze zoon van 6 schudt zo’n beetje sinds zijn geboorte met zijn hoofd als hij in slaap valt. Sinds peuter/kleuter leeftijd komt daar ook zingen en praten bij. En ook op die manier wordt hij vaak wakker. Hij zegt zelf dat zijn lichaam hem verteld dat hij dat moet doen. Ik heb weleens gelezen dat dit te maken heeft met de overgang van druk naar rust.
Hij lijkt er verder geen last van te hebben. En wij in principe ook niet ( hoewel samen op 1 kamer slapen niet fijn is...). Ik ben vooral heel erg benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. En of het ooit over gaat ( lijkt me op een gegeven moment best vervelend als hij bijvoorbeeld vriendinnetjes krijgt enzo :P ).

Ter aanvulling; hij is best prikkelgevoelig, kan moeilijk rust vinden en heeft een korte concentratieboog. Ik denk dat dit verband houdt met bovenstaand...
Als kind deed ik dit ook. (Idd bij drukte en stress) Heb er nooit last van gehad. Nu als volwassenen doe ik het amper tenzij dat ik heel onrustig ben dan doe ik nog weleens aan wiegen.

Ik denk zelf niet dat dit teveel problemen geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het! Mijn zoon van 6 doet het ook, hoewel het de laatste tijd wel echt minder lijkt te worden.
Hoewel ik er ook niet altijd bij ben als hij in slaap valt. Als hij niet heel moe is doet hij het wel...
Mijn zoon heeft dit ook jaren gedaan. Ik denk tot een jaar of dertien. Geen probleem, alleen als hij op vakanties op één kamer lag met zijn broertje was het lastig. Hij slaapt nog steeds onrustig, waardoor met hem in één bed of in een stapelbed nog steeds geen optie is.
Een goede vriendin van me deed het, maar die kreeg er wel last van: haar haar brak af, en ze sliep echt niet tenzij ze zich in slaap schudde, en dat heeft jaren geduurd. Ik geloof dat ze er pas echt af kwam toen ze vaak bij haar vriend bleef slapen, toen werd het gewenning om het niet meer te doen. Verder was het geen probleem, maar het was wel onhandig als je bleef logeren :) want het maakt lawaai!
Ik herken het ook! Lag eens tijdens een kamp in een stapelbed boven een goede vriend(20 jaar) van me en hij lag ook ongeveer een minuut te schudden met zijn hoofd voor hij in slaap viel. Bij navraag de volgende dag vertelde hij dit al zijn hele leven te doen en vaker bij drukte of stress.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om jullie ervaringen te lezen! In mijn omgeving heb ik het namelijk niet eerder gehoord.

Het is inderdaad lastig wanneer we bijvoorbeeld op vakantie zijn en beide kinderen moeten op één kamer slapen.

Hoe vermoeiender hij is, hoe harder het zingen en schudden gaat. Soms ook erg aandoenlijk, dat zingen :heart: .
Ik doe tegenwoordig wel zijn slaapkamerdeur dicht. We worden er nog weleens wakker van.
Alle reacties Link kopieren
En ja, dat logeren lijkt me ook lastig. Daar is nu nog geen sprake van ( behoudens bij opa en oma). Maar het is inderdaad een behoorlijke stoorfactor. Soms bij een nachtmerrie wil hij bij ons op de kamer slapen. Dat vinden we prima, maar zelf slapen we dan wel minder goed ( hij begint soms al voor 6 uur ‘s ochtend O_o ).
Alle reacties Link kopieren
Ha ik herinner me nu dat mijn ex en zijn tweelingbroer dit vroeger deden en dat z’n ouders toen de priester langs hebben laten komen 😂😂😂
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het als kind ook bij het inslapen. Bij ons zit het in de familie lijkt het, want meerdere mensen uit meerdere gezinnen deden het als kind. Wij hadden er in de familie zelfs een naam voor. Ik ben ermee gestopt toen ik puber werd, omdat mijn haar er broos van werd. Ben nu 40+ en in tijden waarin ik heel druk ben en slecht in slaap kom denk ik er nog wel eens met weemoed aan terug, maar het ' werkt ' niet meer.
Ik doe dit ook van kleins af aan. Ik ben er nog steeds niet van af. Het zingen doe ik niet meer, maar het “draaien” wel, ik word ook zo wakker. Het heet body rocking. Als je er op googelt vind je allerlei verbanden met autismen, maar dat gaat voor mij totaal niet op. Het is voor mij gewoon rustgevend. Ik kan me wel inhouden (vroeger als ik ergens ging logeren ofzo), maar na een paar dagen moest ik toch weer “draaien”, zoals wij dat thuis noemden.

Normaal gesproken groeien kinderen er overheen, maar op YouTube zijn talloze filmpjes van volwassenen die dat ook nog doen.

Ik heb er niet persé last van, maar toch zou ik er wel van af willen. Ik ben een erg wilde slaper voor mensen...

http://www.chronomed.nl/factsheet.php?id=30
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft dat zijn hele leven al gedaan.
Hij kan ook zonder dat schudden/zingen in slaap vallen, dus wat betreft je angst rondom vriendinnetjes was dat voor hem geen bezwaar.
Maar het fijnst vindt hij gewoon mét schudden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje deed dit ook altijd, we logeerden vaak bij elkaar. Geen idee of ze het nog doet, maar zowel is het in haar geval geen probleem geworden. Ze heeft een leuk gezin, sociaal leven en een goede baan.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon doet dit ook vanaf zijn baby tijd, hij is intussen 13 jaar oud. Hij vindt het nog steeds heerlijk, als hij bv muziek luistert in bed doet hij het ook. Voor hem voelt het echt als ontspanning. Met logeren nooit problemen, hij heeft volop vrienden waar hij vaak logeert en gaat al van jongs af aan op voetbalkamp. Iedereen weet het van hem, het hoort gewoon bij hem, het is alleen lastig op vakantie als we onderweg met zn 4 in de caravan liggen. Dan schudden we allemaal vrolijk mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (7 jaar) is ook enorm prikkelgevoelig. Heeft oa ook een wiebelkussen op school. En zingt en schudt zichZelf in slaap. Zingen werd echt vervelend omdat vriendjes wilden logeren, maar ook omdat op vakantie een kamer voor hem alleen geboekt moet worden. En hij zong zo hard, dat het Kamers verderop nog te horen was Hij heeft het zingen sinds 3 maanden afgeleerd. Hij vond zelf dat het vervelend was dat hij hierdoor niet kon logeren bij anderen. Stickervel met leuke beloning in het vooruit zicht, zomer vakantie (daardoor uit kunnen slapen) en heel veel bij hem zitten (omdat hij van het niet zingen echt in paniek raakte). Na 2 wkn was de stress weg en had hij zelf door dat hij kon slapen zonder zingen.
En dat headbangen laten we maar. Hij heeft blijkbaar iets nodig om af te schakelen en in slaap te komen, en dit is veel minder vervelend dan keihard zingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook van baby af aan (nu 30) mijn vader deed het ook. Alleen schudden niet zingen/ praten. Ik wordt er moe van en kan gedachten uit schakelen. Maar ik doe het ook als ik wakker wordt daar heb ik geen verklaring voor.
Tijdens mijn relatie deed ik het niet/ nauwelijks maar als hij weg was wel en nu het uit is ook weer. Mijn vader is het afgeleerd door mijn moeder;)
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje deed het ook, maar die bonkte ook nog tegen de muur. Toen mijn ouder gingen scheiden moesten we bij pap samen op 1 kamer slapen. Toen mocht ie 5 min rollen en daarna moest hij ophouden anders sliep ik ook niet. Ik met de jaren steeds minder geworden. Ik neem aan dat het nu over is.
Ik doe het ook, man noemt het 'ga jij maar effe je plek vinden in bed'. Bij mij heeft het wel met mijn autisme te maken, het heeft iets rustgevendst denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geschud en gezongen tot ik ging samenwonen op mijn 20e. Toen het afgeleerd en sindsdien kan ik het ook niet meer. Wordt er nu draaierig van.

Mijn zoon doet het ook. Alleen het schudden, hij zingt er niet bij.

Allebei kunnen we ook zonder schudden in slaap komen (ik sowieso nu al 20 jaar), maar dat duurt bij mijn zoon wel echt langer.

Ik zong vroeger hele verhalen. Grootste fantasieën zaten daarbij. Nu klets ik hele verhalen in de auto met mezelf. Of op de fiets. Ook heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer deed het en doet het nog steeds (45 jaar haha), als kind deed hij vaak voetbalcommentaaar ipv zingen ("Gullit! Bergkamp!.... GOALLLLL!!!) ik lag in de kamer ernaast o_o
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft een verstandelijke beperking en ik dacht altijd dat daar het gedrag uit voort kwam. Grappig om te lezen dat het blijkbaar ook veel voorkomt onder normaal begaafde mensen dus het er waarschijnlijk geen bal mee te maken heeft. Het zal je wel in een ontspannende trance oid brengen, daar kan ik me best iets bij voorstellen
Mijn zoon deed het ook, het eerste jaar van zijn leven. Hij is nu drie, maar doet het al jaren niet meer. Het is vanzelf over gegaan. Hij heeft geen beperking of iets anders.
Mijn zoon deed dit ook voordat hij in slaap viel (zonder geluiden), het is een manier om kalmer te worden of juist geconcentreerder te kunnen werken.

Volgens mij is er geen Nederlandse benaming voor. Google maar eens op 'stimming'.

Komt best veel voor, wel vaker bij kinderen met een prikkelverwerkingsstoornis zoals autisme.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rhythmic_ ... t_disorder

http://www.sleepeducation.org/sleep-dis ... view-facts

Het valt onder de slaapstoornissen, maar het is doorgaans onschuldig.
Ik heb trouwens een 3d-foto uit de baarmoeder waarin hij in exact de houding ligt als waarin hij altijd heen en weer wiegde, met zijn armen in zijn nek. Blijkbaar was het heel ontspannend voor hem :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven