Kid-quotes, fotos, videos, tekeningen etc voor later bewaren

12-12-2017 11:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, vraagje van een vader: hoe & waar bewaren jullie herinneringen als kids quotes, foto's, video's, tekeningen, etc. voor later, voor jullie kids?

Mijn moeder was altijd heel trouw in het volschrijven van boekjes, plakken van foto-albums, bewaren van bepaalde tekeningen en zelfs tandjes (dat laatste is wellicht wat bijzonder...). Ik merk dat ik er zelf (te) weinig tijd voor maak en vind social media geen prettige plek om alles te bewaren.

Hoe doen anderen dit? Wat bewaren jullie zoal? Waar(in) en hoe?
En weet je al wanneer je het met je kind zou willen delen?

Ben benieuwd. Bedankt vast voor het delen van jullie ervaringen en tips!


een Papa
Alle reacties Link kopieren
Ooit begonnen wij fanatiek met foto's maken, en filmpjes. Alles digitaal, en netjes gesorteerd. Toen kwamen de smartphones, en hoewel wel minder gericht foto's maken hebben we er intussen toch een kleine 30.000. Alles ongesorteerd in de cloud.
Verder hebben we per kind een doos op zolder voor tekeningen, knuffels, rapporten, etc.

En dan hebben we nog de realiteit: niemand die er ooit nog naar kijkt. Je bewaart vanalles, en eigenlijk voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben per kind 1 doos waarin we een mapje hebben met echofoto's, echo dvd, geboortekaartje, felicitatiekaartjes, eerste pakje, cb boekje, krant van de dag dat ze geboren zijn, tandendoosje, doosje met eerste haarlok, een plakboek met knutselwerkjes tot ze kleuter zijn.
Daarnaast een fotoalbum van het eerste jaar en in hun portfolio van school zitten van elk jaar een aantal werkjes, die bewaren we in een multomap per kind.
Verder zitten de foto's in de familie albums.
En zeker rond hun verjaardag wordt die doos erbij gehaald en bekijken ze alles en willen ze alles weten van toen ze baby waren.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 12-12-2017 11:40
11.85% gewijzigd
Foto's/video's bewaar ik op de pc per jaar in een map, daar komen die van dochter gewoon bij in. Tekeningen en dergelijke ben ik van plan in een map/doos te bewaren (dochter is nu pas 1,5). Ik heb ook een doosje met daarin babydingen zoals eerste kleertjes, schoentjes en een fotomapje met mijlpalen uit het eerste jaar.

Het is denk ik een beetje van jezelf en je kind afhankelijk hoeveel er later nog naar omgekeken wordt. Ik zelf vind het jammer dat ik geen kindertekeningen meer heb. Dus voor mijn kind ga ik het wel bewaren en dan heeft ze later zelf de keuze of ze er wat mee doet of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij drukken elke paar maanden ouderwets foto's van onze smartphone af die we inplakken.
Video's niet.
Meer moeite heb ik met de bergen knutselt die elke week van het kinderdagverblijf terug komen
Alle foto's in boeken. Een grote doos op zolder, met een selectie aan tekeningen, schriftjes, vriendenboekjes, rapporten etc. Als ze zelf kinderen krijgen, zal ik de doos geven. Zeker niet te snel, dan gooien ze het wellicht weg.
Alle reacties Link kopieren
http://www.dailymotion.com/video/x30h7zx
Alle reacties Link kopieren
mijn arme kinderen... ik heb zelf helemaal niks met ´meuk´ van vroeger. Oude tekeningen etc, dus ik gooi misschien wel veel te veel weg.
Er zijn foto´s en ik heb de tandjes bewaard. Er is een willekeurige tekening, die ik vergeten ben weg te gooien. Maar echt, ik ben daar niet zo goed in.
Foto’s gesorteerd in de cloud. Verder een doos met geboortekaartje en 1e pakje (zoon is pas 7 maanden). Ook veel foto’s in beide trappenhuizen, maar daar hingen er al aardig wat. Verder hebben wij voor zoon een e-mailadres aangemaakt. Daar staan ook alle foto’s in als back-up.Ook sturen wij daar elke maand een e-mail naar hem over wat hij die maand heeft beleefd. De ene maand doe ik het, de andere maand mijn vriend. Als zoon 18 wordt krijgt hij het mailadres met wachtwoord.

Knutselwerkjes heb ik vooralsnog alleen de allereerste bewaard, daar hecht ik niet zo veel waarde aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar uiteraard niet alle tekeningen en knutsels, daar is geen beginnen aan. Ik ben blij met wat er bewaard is gebleven van mij. Mijn moeder overleed voor ik kinderen kreeg en zo kan ik iets terug zien van mezelf, want er naar vragen kan niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-12-2017 11:41
Alle foto's in boeken. Een grote doos op zolder, met een selectie aan tekeningen, schriftjes, vriendenboekjes, rapporten etc. Als ze zelf kinderen krijgen, zal ik de doos geven. Zeker niet te snel, dan gooien ze het wellicht weg.
Mijn partner heeft na het overlijden van zijn moeder alles bewaard. We zijn er laatst (7 jaar later) een keer doorgegaan en hebben ontzettend veel weggegooid. Dus leeftijd zegt niet alles over weggooidrang. Als je het bij leven weg wilt geven zou ik dat doen als ze er zelf naar vragen.

Helaas zijn er bij hem geen boeken met foto's, het enige waar hij wel waarde aan hecht.
Ik zou dus zeker adviseren om een fysiek fotoboek te maken. Bv van 0-4 4-12 12-18 zoiets. Ik besef me nu dat ik zelf ook eens aan de slag moet gaan. Maak het niet te veel en overzichtelijk dan heb je het meeste kans dat dingen niet weggegooid worden en er af en toe nog bijgepakt worden.
Zo'n topic als dit roept altijd een vaag gevoel van schuld op, omdat ik nooit genoeg doe voor mijn gevoel...

Ben voor beide kinderen na de geboorte een plakboek begonne. Voor de oudste heb ik daar nog regelmatig in geschreven (en bijvoorbeeld de allerlaatste strippenkaart in geplakt, gewoon voor de leuk), bij de jongste was dat al veel minder.

Het lukt me tot nu toe wel om ieder jaar een fotoboek te maken, waar we er, sinds we twee kinderen hebben, ook twee van laten afdrukken, zodat ze die ooit zelf mee kunnen nemen.

Zoon leert nu schrijven, en ik probeer de leukste schrijfsels (de eerste keer 'foor mamaa, ik houw fan jou') te bewaren. Vooralsnog komt dat neer op een grote stapel op zolder die ik nog ergens op moet ruimen.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een reacties. Dank jullie allemaal. Even voor de duidelijkheid: het is geenszins de bedoeling een schuldgevoel op te roepen - al is het gevoel bekend.

Voor mij geld: ik heb te weinig tijd = ik maak te weinig tijd, maar ik denk dat ik mag zeggen dat we een heel gelukkig kind hebben. Af en toe samen met de kleine oude filmpjes en foto's bekijken is superleuk.

Wat ik zelf moeilijk vind aan het geheel is:
- dozen = op termijn nogal stapelen (wil het niet oneerbiedig 'troep' noemen, want dat is het niet, maar het kan wel in de weg staan)
- de cloud is top, maar iemand noemde al 30,000 foto's - wanneer gaan we dat ooit nog eens doorkijken?
- de telefoon, het Whatsapp archief en sommige social media zijn fijn, maar wat als die er straks ineens mee stoppen...?

Voorlopig werkt het laatste voor me, maar maandelijks eens iets uitprinten is wel een idee. Meer tips en ervaringen van harte welkom!



PS: met dikke grijns naar het filmpje van B. Kaandorp gekeken. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had ook veel schriftjes, tekeningen en werkjes van school bewaard. Ik heb alles gescand/gefotografeerd en er een digitaal foto-abum van gemaakt. Mn ouders zijn er heel blij mee. Van een enorme zak met spullen zijn ze teruggegaan naar een fotoboek van 20x20cm.

Ik heb geen kinderen, maar maak wel fotoboeken voor mn vriend. Als er nieuwe foto's zijn maak ik er meteen een nieuwe pagina voor in het boek. En dan gaan niet alle foto's er in, maar alleen de echt mooie of degenen die duidelijk maken wat we hebben gedaan. Dat komt neer op een pagina per activiteit en twee per vakantie. Zo blijft het allemaal nog een beetje binnen de perken.
Mijn kinderen groeiden op in het "nog geen internet" tijdperk. De eerste computer kocht ik toen de jongste al 7 was en de oudste tien. Dus geen digitale foto's en dat soort dingen. Gewone foto's in een fotoalbum toen ze nog niet naar school gingen.
Vanaf toen hield ik van beiden een plakboek per schooljaar bij met een bijzonder mooie tekening, aparte tekeningen, briefjes (de eerste liefdesbrief die oudste kreeg toen hij 8 was " ik fint je liev, wil je naast me in de bus :love: "), teksten en nieuwjaarsbrieven.
Voorin plakte ik de klassenfoto van dat jaar en verder plakte ik er de foto's in van schooluitjes, kerstdiner op school, sinterklaasfeest op school , schoolfoto en tussenrapporten. En de zwemdiploma's.
Ze hebben beiden dus 8 plakboeken, van groep 1 t/m 8.
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 13:05
3.12% gewijzigd
Oh en tandjes bewaren is niet heel bijzonder hoor. In de babywinkel en op veel andere plaatsen kun je daar speciale doosjes voor kopen in alle soorten en maten.
Alle reacties Link kopieren
och ja, die heb ik doorgestuurd naar een vriendin die zich druk loopt te maken over alle foto's die ze nog in moet plakken voor haar kinderen (die intussen al 40+ zijn)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Tanden bewaart toch iedereen?
Ik heb een grote plastic doos op zolder en daar gaat van alles in.
En natuurlijk niet weer een nieuwe doos als deze vol zit. Dan opnieuw uitzoeken en blijken die 100 knutselwerkjes van het kdv tot twee gereduceerd kunnen worden.
Ha ik doe ideeen op hier. Elk jaar een plakboek maken de leukste foto’s/tekeningen/brieven/mijlpalen vind ik een hele leuke!
Hier foto's per jaar in de cloud, wel hebben ze een babyalbum op papier.

Tekeningen; als ik alles moet bewaren zou het huis hier nu al vol staan. Ik bewaar alleen de echt bijzondere dingen (inclusief diploma's Ed) in een curverdoos.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak fotoboeken van verjaardag tot verjaardag, dus elk jaar 1. Ik maak foto's van tekeningen en die gaan daar dus ook in.

Door het jaar heen houd ik in een klein notitieboekje de leukste uitspraken en mijlpalen bij.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-12-2017 13:20
Tanden bewaart toch iedereen?
Ik heb een grote plastic doos op zolder en daar gaat van alles in.
Eh nee
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips, dank jullie wel allemaal. Meer/nieuwe ideeen zijn ook welkom.

Gebruiken jullie social media als bijvoorbeeld Facebook hier ook voor? Waarom evt. wel/niet?

En als jullie het over 'de cloud' hebben, zijn er dan specifieke diensten die jullie prettig vinden werken of is het meer als de folder structuur op de computer (bijv. Google Drive), iCloud?

Ben wederom benieuwd!
Ik ruik een onderzoekje. Jammer hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven