Meisje 2 jaar ineens stil

12-12-2017 19:09 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje gaat sinds ze 10 weken is naar het kdv. 2 dagen in de week. Ze zat 1 dag in de week in de babygroep en 1 dag in de week in een verticale groep (samen met broer) Ze werd omschreven als een vrolijk meisje dat goed in de groep lag en veel lachte en dol was op grapjes en liedjes zingen.

Een paar weken voor haar 2e verjaardag veranderde dat. Thuis stond ze ineens zonder aanleiding stil in een hoekje te snikken. Ze speelt niet, loopt continue achter me aan 'mama mama' of hangt aan mijn been. Als ik met haar op visite ben durft ze mensen niet aan te kijken en niet eens een hapje taart te eten. Zo verlegen.
Op het kdv zit ze sinds haar verjaardag (nu een maand geleden) in de peutergroep. Ze hoeft niet (meer) te huilen maar hangt daar ook bij de leiders aan hun baan. Ze komt niet zelf tot spel en zegt niks. Niet lachen niet huilen helemaal niks.

Ik begin me nu echt zorgen te maken en weet niet wat ik kan doen om haar te helpen. Hoelang moet ik dit nog aankijken? Op het consultatiebureau vroegen ze of er iets voorgevallen was dat ze ineens zo veranderd is maar ik kan me niet bedenken wat..

Iemand herkenning?
Alle reacties Link kopieren
Geen herkenning, maar ik zou het met de huisarts bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Gaat ze nog wel met plezier naar het kvd? Misschien is daar iets voorgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Als het van de een op de andere dag is lijkt het me het meest waarschijnlijk dat er wel iets is voorgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ja 's morgens zegt ze dat ze het leuk vind om erheen te gaan.
Ze hoeft ook niet te huilen als ik wegga.
Vandaag vroeg ik ook aan de leidster of zij het idee had of ze het wel leuk vond daar. Dat was dus moeilijk in te schatten omdat ze niet lacht maar ook niet huilt.

Maar goed, ook thuis en op een verjaardag/visite is ze dus anders
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
12-12-2017 19:24
Als het van de een op de andere dag is lijkt het me het meest waarschijnlijk dat er wel iets is voorgevallen.
Ja mij ook hoor. Maar ik breek mijn hoofd en kan niks bedenken..
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze nieuwe leidster op de groep?

Bij mijn dochter was het niet zo extreem, maar toen ze een nieuwe leidster kreeg was ze ineens een stuk stiller op de dagen dat ze naar het kdv ging. Er was niets voorgevallen, maar die lagen elkaar gewoon niet.

Mijn dochter is bijna 1,5. Dus haar kon ik dat niet vragen. Maar misschien dat je het je dochter wel kan vragen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen nieuwe leidster. Wel de laatste tijd veel invalkrachten. De vaste leidsters moesten hun uren opmaken. Maar juist zij zijn het die dit opmerken. Van een invalleidster hoorde ik juist een keertje dat ze samen met haar broer heel druk was. Maar dat was eenmalig ;)

Wat zou ik thuis met haar kunnen doen om haar lekkerder in haar vel te laten zitten en zelf te leren spelen?
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
12-12-2017 19:27
Ja mij ook hoor. Maar ik breek mijn hoofd en kan niks bedenken..
Het kan ook iets zijn waar je niets van weet of gemerkt hebt. Ik zou ook naar de huisarts gaan.
Veel kinderen ervaren moeite met de overgang van de babygroep naar een peutergroep. De positie die een kind binnen de groep in neemt veranderd, ook de groepsgrootte is bijna 2x zo groot. Dit kan een grote impact hebben op het gedrag van kinderen. Ditzelfde gebeurt vaak op het overgangsmoment van peutergroep naar basisschool.

Het gedrag wat je omschrijft heb ik vaker gesignaleerd in zulke overgangsmomenten. Wat niet wegneemt dat er iets anders kan spelen of voorgevallen kan zijn. En er extra aandacht en zorg moet zijn om het welbevinden van je dochter weer op pijl te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Al die invalkrachten zijn gewoon niet goed voor een kind. Een kind heeft vaste mensen nodig om zich aan te kunnen hechten.
Daar zie je nu de gevolgen van.
taxi87 schreef:
12-12-2017 19:27
Ja mij ook hoor. Maar ik breek mijn hoofd en kan niks bedenken..

Daar ben je dus niet bij geweest. Ik zou doorvragen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter hadden het destijds ook niet meer naar haar zin op het kdv : vaste leidster langere tijd ziek, extra dag naar kdv, zindelijk aan het worden en vriendinnetje naar andere groep. Dat laatste wist ik niet en dat bleek toch impact te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mugske fijn om jouw ervaring te lezen. Was jouw dochter thuis ook ineens verdrietig en weinig aan het spelen?
Hoelang heeft het geduurd voor het beter met haar ging?
Alle reacties Link kopieren
als ze thuis ook niet fijn speelt, heeft ze misschien wat onder de leden? Dat ze zich gewoon echt niet lekker voelt en dat op deze manier uit?

(niet dat je meteen moet gaan bloedprikken of zo, maar bijvoorbeeld pfeiffer is iets wat kan sluimeren en je dan bij zo'n jong kind niet snel opmerkt)
Alle reacties Link kopieren
Kan zo'n jong kind (ze is echt net 2 geworden) al pfeifffer hebben?
Ik ga toch maar eens naar de huisarts. Als het iets lichamelijks is is het meer dan een verkoudheid omdat het al weken duurt
taxi87 schreef:
13-12-2017 12:44
Kan zo'n jong kind (ze is echt net 2 geworden) al pfeifffer hebben?
Ik ga toch maar eens naar de huisarts. Als het iets lichamelijks is is het meer dan een verkoudheid omdat het al weken duurt
Ja zeker, het is gewoon een virus. Bekend onder "the kissing disease" omdat het vaak bij pubers rond gaat. Maar het kan zeker wel. Mijn oudste heeft het ook gehad op 3 jarige leeftijd.
Vind je haar vermoeider? Duren slaapjes langer enz?

Maar afgezien hiervan, ik zou echt even met je verhaal naar de huisarts gaan.
Sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven