Juf ziet plasbroek niet

13-12-2017 14:41 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Maandag is mijn zoon gestart met groep 1 na een paar weken een aantal dagdelen wennen. Hij zegt dat hij school stom vindt, geen vrienden wil maken en ons mist. Maandag kwam hij thuis met een drijfnatte broek, in zijn broek geplast. Ook had hij zijn fruit niet gegeten en maar een paar hapjes brood.

Vandaag dus de tweede dag door staking en ik heb smorgens aangegeven dat we hem nogal sneu vonden maandag met een natte broek en niet gegeten. Ik vroeg of ze dat niet gezien heeft? Haar reactie was dat ze een klas vol kinderen heeft en niet alles kan zien. Ik zei vervolgens dat hij toch wel wat meer in de gaten gehouden moet worden, de overgang valt hem best zwaar.

Ze gaf aan dat ze nog 20 kinderen onder haar hoede heeft en dat niet haalbaar is. Ik heb toen gezegd dat hij droge kleding mee heeft en hem heb gezegd het bij haar aan te geven als hij nat is, want dat doet hij niet en dat is natuurlijk ook lastig. Ze zei toen dat hij zichzelf kan verschonen in de wc? Hij kan zich nog niet zelf omkleden..

Net zoon gehaald en thuis zie ik weer een natte broek, dit keer bijna opgedroogd maar wel helemaal klam en nat, is een flinke plas geweest. Ze gaf bij de overdracht aan dat hij 4 keer naaar de wc was geweest dus als hij weer nat is hij het express doet...

Gaat mij niet om dat hij nat is maar ze hoort zoiets toch te zien, of eis ik te veel? Nu verder werken aan zoon dat hij het ook moet zeggen.
Ik snap dat ze veel kindjes heeft (klassen zijn veel te groot tegenwoordig) maar een nieuw kindje heeft gewoon wat extra aandacht nodig.. dus snap dat je dat vraagt! Lijkt me sowieso logisch dat ze nieuwe kindjes wat beter in de gaten houdt hoe het gaat.. (zeker als ze weet dat broekplassen dus gebeurd!) Arm ventje, zit niet fijn met zo'n natte broek, en daarbij kan hij met buitenspelen er nog ziek van worden ook!
Moet de juffrouw elke keer bij alle kinderen gaan voelen of zo?
Leer je zoon aan dat hij het moet zeggen, als hij in zijn broek geplast heeft.
Veel simpeler.
Moeten ze trouwens niet zindelijk zijn als ze naar school gaan?
Want als die "ongelukjes" elke dag voor komen, is je zoon nog niet zindelijk, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Vind het moeilijk te zeggen wat je kan verwachten van de juf. Vind zelf dat ze het wel meer in de gaten zou mogen houden als jullie dit hebben aangegeven.
Tegelijk vind ik dat ze mag verwachten dat je zoontje zich wel zelf kan omkleden. Mijn dochter kan dat wel en is bijna exact even oud (deze maand 4 geworden). Nichtje van zelfde leeftijd kan het ook.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2017 14:57
Reden: quoten OP
67.29% gewijzigd
In plaats van je te ergeren dat de juf het niet tijdig heeft gezien, zou ik investeren in je kind zelf leren omkleden en naar de juf lopen als hij een ongelukje heeft gehad. Hier wordt toch wel een beetje verwacht dat kinderen zelf aan en uit kunnen kleden, hoe doen ze dat met gym dan?
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
13-12-2017 14:41
(...)
Gaat mij niet om dat hij nat is maar ze hoort zoiets toch te zien, of eis ik te veel? Nu verder werken aan zoon dat hij het ook moet zeggen.
Juf geeft aan dat er nog twintig kinderen zijn, dus hoezo hóórt ze zoiets te zien? Moet ze gaan voelen? Juf mag er vanuit gaan dat een kind van vier zindelijk is. Of in ieder geval kan aangeven dat hij in zijn broek geplast heeft.
Alle reacties Link kopieren
Nee je eist niet te veel. 21 kinderen is tegenwoordig een kleine klas en met een beetje opletten moet ze dat best kunnen zien. Bovendien is hij net nieuw dus mag ze hem best een beetje extra in de gaten houden.

Aan de andere kant is jouw zoon ook wel erg onzelfstandig.
Niet zelf een broek aan en uit kunnen doen. Aansporing nodig hebben om te eten.
Alle reacties Link kopieren
Een juf kan dit bij een nieuw kindje best wat meer in de gaten houden, maar een kind hoort ook zindelijk te zijn bij het naar school gaan. Als je juf een kind op een ochtend 4 keer naar de wc laat gaan, doet ze dit in mijn ogen dan ook al.

En een kind van 4 zou zich eigenlijk al wel aan moeten kunnen kleden muv van veters strikken etc. Hoe moet een juf dat anders doen bij de gymles? Bij mijn kinderen was dat in ondergoed en de kinderen moesten toch echt zichzelf uit en aan kleden.
Ik vind dat het bij een juf groep 1/2 hoort dit in de gaten te hebben en waar nodig te assisteren met omkleden.

Anderzijds vond ik ook dat de school bij mijn wc-weigeraar goed in hun recht stonden hem alleen de ochtenden te laten komen. En dat het aan ouders is om een kind te leren zindelijk te zijn/ zich om te kleden (dan maar een tijdje in joggingbroek naar school) Dat dat in het begin een weerbarstig proces kan zijn weet ik alles van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er bij nieuwe kinderen wel degelijk wat extra aandacht gegeven zou moeten worden. Zeker als een kind al eens nat is thuis gekomen.
Is hij thuis wel volledig zindelijk?
Wat een onaardige juf! Zou wel fijn zijn als ze een beetje meer aandacht schenkt aan een nieuwkomer. Het is allemaal al zo spannend. Ik vind niet dat je teveel eist. De kleuterjuffen die ik ken vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Ze verwachten overigens wel dat de kindjes zindelijk zijn maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Zeker door de spanning in het begin.

Ik denk dat ik mijn kindje een luierbroekje om zou doen aangezien de juf niet mee wil werken en ik het ontzettend zielig zou vinden. Naar kind toe zou ik lief zijn en er absoluut geen probleem van maken.

Hopelijk gaat het snel beter en eet hij straks ook op school. Misschien zijn lievelingseten mee geven om het wat vrolijker voor hem te maken? Of iets liefs in zijn broodtrommel? Klein tekeningetje zelf gemaakt?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-12-2017 14:49
Nee je eist niet te veel. 21 kinderen is tegenwoordig een kleine klas en met een beetje opletten moet ze dat best kunnen zien. Bovendien is hij net nieuw dus mag ze hem best een beetje extra in de gaten houden.

Aan de andere kant is jouw zoon ook wel erg onzelfstandig.
Niet zelf een broek aan en uit kunnen doen. Aansporing nodig hebben om te eten.
Ben ik niet met je eens. Toen dochter een periode veel ongelukjes had haalde ik haar ook een keer van het kdv met een natte broek (ze waren buiten aan het spelen). Merkte het zelf ook pas toen ik haar op de fiets neerzette. Dus kon het de juf niet kwalijk nemen. Zo goed zie je het niet, je zit toch niet steeds naar het kruis van een kind te kijken.
sprietgras wijzigde dit bericht op 13-12-2017 14:52
6.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is nog niet zo lang zinderlijk, maar wel volledig, bij ons thuis en kdv ook volledig. Natuurlijk moet hij het zeggen en zich aan kunnen kleden. We oefenen ook maar het is nogal een klungel zeg maar. :-$

Vond haar ook zo onaardig en bitchie en nu weer een natte broek.
Je post komt mooi uit. In het topic over de lerarenstakingen hadden we het net over de eisen die ouders aan onderwijzend personeel stellen.

Als ik je goed begrijp moet de juf jouw kind controleren op natte broeken (zonder dat jouw kind hier zelf iets over zegt) en moet ze jouw kind manen brood en fruit te eten. Als ze dat met alle andere kinderen ook moet doen, hoe moet ze dan lesgeven? Of mogen de andere kinderen wel met een natte broek in de klas zitten?

Leer hem zichzelf aan en uit te kleden. Vertel hem dat hij zijn eten moet eten.
En idd thuis extra oefenen met omkleden! :)
Sneu hoor en niet leuk voor mama.

Ik denk dat je je probleem het snelste oplost door je zoon zindelijk te maken en tegelijk hem leren zichzelf aan te kleden. Dit is de tijd van makkelijke trainingsbroeken en schoenen met klittenband ;) Ik neem aan dat hij wel zelf een trainingsbroek en onderbroek kan aan/uittrekken? Even geen hippe spijkerbroeken en veterschoenen voor jouw zoon ;)
Hm dubbel. Vind inderdaad dar juf een beetje op een nieuw kindje moet letten maar je kan je zoontje ook leren om zelf naar de juf te gaan als ie een ongelukje heeft. Daarnaast is zelf omkleden op 4 jarige leeftijd toch wel “basiskennis”.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
13-12-2017 14:52
Hij is nog niet zo lang zinderlijk, maar wel volledig, bij ons thuis en kdv ook volledig. Natuurlijk moet hij het zeggen en zich aan kunnen kleden. We oefenen ook maar het is nogal een klungel zeg maar. :-$

Vond haar ook zo onaardig en bitchie en nu weer een natte broek.
Vind het ook niet normaal dat ze zegt dat hij het dan expres doet. Ik zou het nog even aankijken en anders een gesprek met haar aanvragen. Is er nog een andere klas waar hij heen kan?
Overigens, als jij het haar echt zo gevraagd hebt als je in dit topic zegt: "Heb je niet gezien dat hij nat is?" dan snap ik haar reactie wel.
Alle reacties Link kopieren
Of wil zijn juf het niet zien?

Dit duidelijk een stap waar je zoon nog aan moet wennen. Wat zelfstandiger worden is zeker handig voor hem. En als hij reservekleding bij heeft, dan kan hij zichzelf ook omkleden.

Het kan goed dat je zoon door alle indrukken op school niet goed kan eten. Kijk dat even aan. Hij gaat vanzelf eten als hij honger heeft.
sprietgras schreef:
13-12-2017 14:55
Vind het ook niet normaal dat ze zegt dat hij het dan expres doet. Ik zou het nog even aankijken en anders een gesprek met haar aanvragen. Is er nog een andere klas waar hij heen kan?
Het lijkt me voor de verstandhouding met de school absoluut niet verstandig nu al op een klaswissel aan te dringen omdat de juf vindt dat een kind van 4 zelfstandig moet gaan plassen. Grote kans dat de andere juf of meester dat namelijk ook vindt. Grote kans dat dit zelfs in de schoolregels staat.
Ik vind dat jullie beiden gelijk hebben. De juf mag een nieuweling best wat extra aandacht geven, bv tijdens het eten. Maar ze heeft hem wel 4x naar het toilet gestuurd, dus geluisterd naar wat je vanochtend zei. De natte broek heeft ze vast niet gezien, en is vaak ook moeilijk te zien bij bv een donkere broek).
Toch denk ik ook dat je moet werken aan je kind wat zelfstandiger maken. Wat lekkere dingen in zijn broodtrommel, en makkelijke kleding aan zodat zelf omkleden geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Je kind zou zichzelf moeten kunnen omkleden. Dus daar zou ik even mee gaan oefenen. Voor de rest vind ik de juf niet heel aardig over komen. Zeker als ze al weet dat jullie zoontje niet naar haar toe durft te komen mag ze wel wat meer aandacht aan hem besteden.
toeffie schreef:
13-12-2017 14:51
Wat een onaardige juf! Zou wel fijn zijn als ze een beetje meer aandacht schenkt aan een nieuwkomer. Het is allemaal al zo spannend. Ik vind niet dat je teveel eist. De kleuterjuffen die ik ken vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Ze verwachten overigens wel dat de kindjes zindelijk zijn maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Zeker door de spanning in het begin.

Ik denk dat ik mijn kindje een luierbroekje om zou doen aangezien de juf niet mee wil werken en ik het ontzettend zielig zou vinden. Naar kind toe zou ik lief zijn en er absoluut geen probleem van maken.

Hopelijk gaat het snel beter en eet hij straks ook op school. Misschien zijn lievelingseten mee geven om het wat vrolijker voor hem te maken? Of iets liefs in zijn broodtrommel? Klein tekeningetje zelf gemaakt?

Succes!
En wanneer vind jij het dan tijd om het kind zindelijk en zelfstandig te maken? Echt zielig om je kind met een luierbroekje naar school te sturen.

Tijd om het kind in zn kracht te zetten! Jammer van de ongelukjes maar we gaan samen een oplossing zoeken. Mama leert jou jezelf omkleden met deze supercoole grotejongens trainingsbroeken. En wauw, schoenen die je zelf aan en uit kan doen! (Doe in se winkel altijd de check of ze het kunnen voordat je schoenen koopt!). Etc. Tijd voor de grote jongen om zich als een grote jongen te gedragen! Mama weet dat je het kan!!
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 14:57
Het lijkt me voor de verstandhouding met de school absoluut niet verstandig nu al op een klaswissel aan te dringen omdat de juf vindt dat een kind van 4 zelfstandig moet gaan plassen. Grote kans dat de andere juf of meester dat namelijk ook vindt. Grote kans dat dit zelfs in de schoolregels staat.
Ik ook niet, daarom schrijf ik ook nog een tijdje aankijken. Ik zou overigens niet wisselen vanwege het plassen, maar als de juf de reactie gaf dat hij het dan expres deed zou me dat weinig vertrouwen geven in de juf. Een juf van groep 1/2 moet toch notabene wel weten dat naar school gaan voor kinderen een grote stap kan zijn en dat een terugval in zindelijkheid op school vaak voorkomt.
En haar reactie duidt op weinig begrip (als het zo is als TO schrijft, we horen maar 1 kant van het verhaal)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven