Wie zijn klasgenootjes groep 1?

13-12-2017 20:30 38 berichten
Man en ik snappen iets niet. Als je kind in augustus jarig is en 4 wordt dan mag het na de vakantie starten met school. Maar wie zijn dan zijn/haar klasgenootjes? Zijn dat alleen kinderen die ook in de vakantie jarig waren?

Maar dan starten schooljaren van groep 1 dan met maar een paar kindjes?
Alle reacties Link kopieren
Mijne wordt ook in aug 4. Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Op veel scholen zijn er combinatieklassen 1/2. Maar als die er niet zijn, dan zitten de kinderen die zo grofweg vanaf januari naar school zijn gegaan ook na de zomer nog in groep 1. Er is dus nooit een "lege" klas, want er blijft het hele jaar instroom en alleen de kinderen die voor de zomervakantie meer dan een half jaar groep 1 hebben gedaan stromen in principe door naar groep 2.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat hij juist in een gevulde klas komt? Kindjes die rond hun verjaardag eerder in het jaar in groep 0 begonnen en na de vakantie groep 1 doen?
Alle reacties Link kopieren
Grofweg de kinderen die na januari 4 werden en niet door kunnen naar groep 2.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ligt er denk ik ook aan of de groepen apart zijn of samen.

Toen ik op de basisschool zat hadden we 3 kleuterklassen, groep 1/2A, 1/2B en 1/2C dus kinderen van 4, 5 en 6 zaten bij elkaar.

Mijn nichtje is nu 6 en zit ook in zo'n gecombineerde groep 1/2, op haar school zijn er zelf 5 kleuterklassen.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen starten alle kinderen die in januari tot en met augustus jarig zijn in september in groep 1. De meeste scholen starten trouwens met een 1/2 combinatie. Je hebt dan ook kinderen uit groep 2 als klasgenoten.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn alle kinderen van hetzelfde geboortejaar. Dus de kinderen die vanaf 1 januari van dat jaar geboren zijn t/m 31 december. Kinderen stromen in als ze jarig zijn. Voorbeeldje:
De kinderen die nu in groep 1 zitten zijn geboren in 2013. Een kind dat in januari 2013 geboren is zal in januari 2017 ingestroomd zijn. Een kind dat in augustus geboren is zal in augustus starten. Een kind dat in december jarig is kan nu nog instromen. Al deze kinderen zullen na de zomervakantie in groep 2 zitten.

Kinderen die in januari 2014 geboren zijn zullen gewoon nog instromen in januari op school en bij dezelfde kindjes in de klas komen. Zij zitten in principe volgend schooljaar nog in groep 1 terwijl de kinderen die eerder jarig zijn dan dus in groep 2 zitten.

Overigens hebben de meeste scholen gemengde kleutergroepen. Kinderen van groep 1 en 2 zitten dan bij elkaar in één groep.
taxi87 schreef:
13-12-2017 20:33
Is het niet zo dat hij juist in een gevulde klas komt? Kindjes die rond hun verjaardag eerder in het jaar in groep 0 begonnen en na de vakantie groep 1 doen?
Groep 0? :blond:
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:32
Op veel scholen zijn er combinatieklassen 1/2. Maar als die er niet zijn, dan zitten de kinderen die zo grofweg vanaf januari naar school zijn gegaan ook na de zomer nog in groep 1. Er is dus nooit een "lege" klas, want er blijft het hele jaar instroom en alleen de kinderen die voor de zomervakantie meer dan een half jaar groep 1 hebben gedaan stromen in principe door naar groep 2.
Dus die 1 oktober regel is er dan ook niet meer voor groep 3? Vroeger had je dat wel. Werd een kind voor 1 oktober 6 dan ging hij/zij naar groep 3, kinderen die vanaf 1 oktober 6 werden moesten nog een jaar in de groep 2 blijven. Zo gingen bijna al mijn vriendinnetjes naar groep 3 omdat ze een paar weken ouder (ik werd 2 oktober 6) waren dan ik.

Ik heb dus op ongeveer een maand na 3 schooljaren in groep 2 gezeten.
Alle reacties Link kopieren
De grens over in welke groep een kind hoort ligt dus officieel op 31 december/ 1 januari. In de praktijk zullen leerkrachten bij de kinderen die in december of januari jarig zijn heel kritisch kijken wat ze willen doen. Door naar 2 na de zomervakantie of nog langer in groep 1 blijven. Bekijken ze als het goed is voor alle kinderen maar de kinderen die op de grens liggen vaak nog wat extra.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
13-12-2017 20:36
Dus die 1 oktober regel is er dan ook niet meer voor groep 3? Vroeger had je dat wel. Werd een kind voor 1 oktober 6 dan ging hij/zij naar groep 3, kinderen die vanaf 1 oktober 6 werden moesten nog een jaar in de groep 2 blijven. Zo gingen bijna al mijn vriendinnetjes naar groep 3 omdat ze een paar weken ouder (ik werd 2 oktober 6) waren dan ik.

Ik heb dus op ongeveer een maand na 3 schooljaren in groep 2 gezeten.
Vroeger was er inderdaad de 1 oktoberregel. Deze is nu veranderd in de 1 januari regel.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-12-2017 20:39
De grens over in welke groep een kind hoort ligt dus officieel op 31 december/ 1 januari. In de praktijk zullen leerkrachten bij de kinderen die in december of januari jarig zijn heel kritisch kijken wat ze willen doen. Door naar 2 na de zomervakantie of nog langer in groep 1 blijven. Bekijken ze als het goed is voor alle kinderen maar de kinderen die op de grens liggen vaak nog wat extra.
Dan hebben ze dat dus aangepast in de loop der jaren. Ik kan me nog herinneren toen klasgenoten van mij die in september 6 werden naar groep 3 gingen terwijl ze qua doen en laten best wat achter liepen op de kinderen die begin oktober 6 werden maar die vanwege die 1 oktober regel nog een jaar groep 2 moesten doen.
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
13-12-2017 20:36
Dus die 1 oktober regel is er dan ook niet meer voor groep 3? Vroeger had je dat wel. Werd een kind voor 1 oktober 6 dan ging hij/zij naar groep 3, kinderen die vanaf 1 oktober 6 werden moesten nog een jaar in de groep 2 blijven. Zo gingen bijna al mijn vriendinnetjes naar groep 3 omdat ze een paar weken ouder (ik werd 2 oktober 6) waren dan ik.

Ik heb dus op ongeveer een maand na 3 schooljaren in groep 2 gezeten.


Die grens is in 1985 afgeschaft, dus wel al een tijdje ja. ;-D
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-12-2017 20:40
Vroeger was er inderdaad de 1 oktoberregel. Deze is nu veranderd in de 1 januari regel.
Lijkt me wel beter want een kind dat bijvoorbeeld in september jarig is kan qua doen en laten best achter lopen op een kind dat in oktober jarig is.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
13-12-2017 20:36
Groep 0? :blond:
Ja kinderen die vanaf januari tot de zomervakantie instromen zitten na de zomervakantie ook weer in groep 1. Sommige scholen kiezen ervoor om de tijd voor de zomervakantie dan groep 0 of instroomgroep te noemen. Andere scholen noemen het gewoon groep 1.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn grofweg twee opties:

- De school is het jaar ervoor gestart met een groep 0. Dat is een groep waarin kinderen komen als de andere groepen vol zijn, deze kinderen zijn zo laat jarig dat ze 2 jaar + een paar maanden bij de kleuters zitten.

- De school heeft combinatiegroepen, je kind komt in de klas bij kinderen die al een paar maanden in groep 1 zitten (en dus een paar maanden + 1 jaar groep 1 doen) en kinderen die in groep 2 zitten

De groep zal in het begin van het jaar nog best leeg zijn en in de loop van het jaar zich waarschijnlijk vullen tot een groep van 30.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-12-2017 20:40
Vroeger was er inderdaad de 1 oktoberregel. Deze is nu veranderd in de 1 januari regel.


Nee hoor, er bestaat geen 1 januari regel.

http://www.thuisinonderwijs.nl/herfstkl ... r-groep-3/
Misvatting 1: De oktobergrens is vervangen door de januarigrens. Kinderen die vóór januari jarig zijn, kleuteren in totaal anderhalf jaar, kinderen die na 1 januari jarig zijn, zitten tweeënhalf jaar in de kleutergroepen.

Hoe zit het wel?
Niet een datum of de leeftijd van je kind, maar alleen de ontwikkeling van je kind en het oordeel van de school hierover bepalen of je kind overgaat. ‘Van overheidswege is er geen enkele richtlijn of wat dan ook met betrekking tot de keuze die scholen hierin maken’, benadrukt Van der Vlies. Scholen moeten hun beslissing over overgaan onderbouwen, maar ‘een onderbouwde plaatsingsbeslissing is niet gebaseerd op de datum waarop het kind jarig is en voor het eerst naar school gaat en ook niet op een teldatum.’
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:42
Die grens is in 1985 afgeschaft, dus wel al een tijdje ja. ;-D
Officieel ja, maar het werd nog tot in de jaren 90 toegepast. Ik heb ook 2 jaar groep 2 moeten doen (en destijds nog meer klasgenootjes) omdat ik eind oktober 6 werd. Was op de school waar ik naartoe ging nog standaard dat alleen kinderen die voor 1 oktober 6 werden naar groep 3 mochten. Er werd verder niet naar het kind zelf gekeken. Dat was in 1990.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:42
Die grens is in 1985 afgeschaft, dus wel al een tijdje ja. ;-D
Formeel misschien wel maar in de praktijk wordt die grens nog wel gehanteerd, o.a. op de school waar mijn dochter op zit... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Nadiaah79 schreef:
13-12-2017 20:42
Lijkt me wel beter want een kind dat bijvoorbeeld in september jarig is kan qua doen en laten best achter lopen op een kind dat in oktober jarig is.
Tja dat blijft natuurlijk. Een kind dat in december jarig is en dus eerder naar groep 3 gaat dan een kind dat bijvoorbeeld op 1 januari jarig is kan ook achter lopen op dat januari kind. Vandaar ook dat ze op de meeste scholen heel kritisch kijken bij die 'grenskinderen'. Dat kan zijn om zo'n decemberkind langer in een kleutergroep te laten of juist om zo'n januarikind eerder door te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:45
Nee hoor, er bestaat geen 1 januari regel.

http://www.thuisinonderwijs.nl/herfstkl ... r-groep-3/
Dit is nieuwe informatie voor mij. Alle scholen die ik ken (en dat zijn er beroepshalve nogal veel) hanteren de 1 januari regel.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-12-2017 20:46
Tja dat blijft natuurlijk. Een kind dat in december jarig is en dus eerder naar groep 3 gaat dan een kind dat bijvoorbeeld op 1 januari jarig is kan ook achter lopen op dat januari kind. Vandaar ook dat ze op de meeste scholen heel kritisch kijken bij die 'grenskinderen'. Dat kan zijn om zo'n decemberkind langer in een kleutergroep te laten of juist om zo'n januarikind eerder door te laten gaan.

Er is geen januarigrens en er zijn dus ook geen grenskinderen. Op een school die het goed begrepen heeft, kunnen er dus kinderen uit geboortemaand oktober 2010 zitten samen met kinderen uit geboortemaand 2011 en ook kinderen uit geboortemaand april 2011, met een leeftijdsverschil van 1,5 jaar. Er is geen grens, dus er moet worden gekeken naar ontwikkeling in plaats van naar geboortedatum.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
13-12-2017 20:49
Dit is nieuwe informatie voor mij. Alle scholen die ik ken (en dat zijn er beroepshalve nogal veel) hanteren de 1 januari regel.


Blijkbaar vinden scholen zo'n grens wel lekker makkelijk dan. Maar de wet schrijft er geen voor in ieder geval.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:54
Blijkbaar vinden scholen zo'n grens wel lekker makkelijk dan. Maar de wet schrijft er geen voor in ieder geval.
Ik lees dat nu inderdaad ook, op meerdere sites. Ben echt heel verbaasd. Daar zal ik eens vragen over gaan stellen als ik weer op een school kom binnenkort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven