Is dit normaal kindgedrag?

14-12-2017 19:45 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van ruim anderhalf heeft vandaag tijdens het eten een meltdown gehad. Dit heeft wel een half uur geduurd, heel hard huilen en krijsen. Hij was niet te troosten, geen contact mee te krijgen. Hij wees steeds naar zijn bord maar als dat in de buurt kwam wendde hij zijn hoofd af en duwde het bord weg of smeet het op de grond. Dan wees hij naar iets in de keuken en riep die die! Het was ons niet duidelijk wat hij wilde. Hem aan laten wijzen maar dat lukte niet. Uiteindelijk een muziekje op de ipad wat hem rustig kreeg waarna hij gewoon heeft zitten eten, alsof er niks gebeurd was. We zijn best geschrokken van deze bui omdat we het niet eerder mee hebben gemaakt. Hij was echt heel erg overstuur en we konden hem niet bereiken. Is dit herkenbaar? Hoort dit bij de leeftijd? Hoe kunnen we in het vervolg reageren? Hij laat zich op de grond vallen, ik probeer bij hem te zijn en te kalmeren, hij wil niet altijd opgetild of aangeraakt.
Alle reacties Link kopieren
Helaas hier een kleine meid van 1,5 die dit ook wel eens doet. Volgens mij heeft het echt te maken met nog niet kunnen uiten wat ze willen. Frustratie dus.
Ja hoor, herkenbaar.
Frustratie denk ik van zijn kant, omdat hij iets duidelijk wil maken wat niet lukt. Hij wil iets niet en iets wel, maar het is nog zo'n uk dat zelfs dat voor hem niet duidelijk is.

kijk wat werkt bij je ventje. Soms is iets geks doen, een deksel op je hoofd zetten of zoiets, genoeg om hem weer bij de les te krijgen, of erbij op de grond gaan zitten.

Niets aan de hand, dit gaat je nog veel vaker overkomen :)
Alle reacties Link kopieren
Tvp, zie het wel gebeuren dat ik de tips die je hopelijk gaat krijgen zelf in de nabije toekomst wel eens nodig ga hebben.

(Wat dat betreft kan je dus zeggen dat ik denk dat het normaal gedrag is)
Heel normaal. Mijn kind is nu bijna 3 en ik weet het natuurlijk niet, maar dit is waarschijnlijk nog maar het begin.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurde er net voor die meltdown?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
14-12-2017 19:49
Ja hoor, herkenbaar.
Frustratie denk ik van zijn kant, omdat hij iets duidelijk wil maken wat niet lukt. Hij wil iets niet en iets wel, maar het is nog zo'n uk dat zelfs dat voor hem niet duidelijk is.

kijk wat werkt bij je ventje. Soms is iets geks doen, een deksel op je hoofd zetten of zoiets, genoeg om hem weer bij de les te krijgen, of erbij op de grond gaan zitten.

Niets aan de hand, dit gaat je nog veel vaker overkomen :)
Hmm dat klinkt geruststellend. Iets geks doen ga ik volgende keer proberen.

We keken elkaar echt aan van hij lijkt wel bezeten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, hier eentje van dezelfde leeftijd die dit ook wel eens heeft, sinds kort.

Denk ook frustratie, moe, sprong, misschien een tand of kies, noem maar op. Volgens mij hebben jullie het prima opgelost (afleiden).
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Wat vaak helpt is om even uit de situatie te stappen. Soms lopen wij letterlijk even met kind naar buiten en wijzen dan op een bloemetje of een vogel, of een bergje sneeuw.

Kinderen komen soms vast te zitten in hun eigen frustratie en kunnen daar zelf niet goed uitkomen. Op deze leeftijd helpt dit vaak nog wel. En dan daarna heel liefdevolle aandacht geven, knuffelen, op schoot, en even rust creëren.

Op wat latere leeftijd kun je beginnen met gedrag en emoties benoemen, zodat kind zich gezien en begrepen voelt.
Alle reacties Link kopieren
Begin van de 'peuterpuberteit'. Mijn jongste was net zo, ging compleet over de rooie, alles was NEEE! en was niet meer aanspreekbaar - laat staan af te leiden. Dacht dat het alleen maar erger zou worden, maar hij is nu 2 en sinds hij goed kan praten (dat ging ineens heel snel) zijn dit soort explosies voorbij. Hij wordt natuurlijk nog weleens boos als ie zijn zin niet krijgt, maar dan weet je iig waar het aan ligt.

Succes ermee. Hoop dat het bij jullie ook snel voorbij is.

Oh het enige wat hier hielp was hem ergens neerzetten met een bordje lekkers in de buurt, rozijntjes ofzo. Als hij die ontdekte ging hij die snikkend op staan peuzelen en daarna was het voorbij.
nootboek wijzigde dit bericht op 14-12-2017 20:13
16.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
14-12-2017 20:00
Wat gebeurde er net voor die meltdown?
Hij was in bad geweest en meteen toen we beneden kwamen zijn we aan tafel gegaan. Hij klom zelf in de stoel en wees naar de slabber. Zodra bord voor zijn neus kwam begon het.
Alle reacties Link kopieren
Hier hielp en helpt het om het gewoon even te laten gaan. Alles wat we aanbieden of vragen maakt het erger en als hij niet uit zichzelf stopt begint het bij elke scheet weer opnieuw. Ik blijf in de buurt en vraag af en toe of hij klaar is. Soms wil hij op de gang of op zijn kamer zijn, ik laat de deur open en op een gegeven moment komt hij terug en roept dat hij klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Fijn te lezen dat het herkenbaar is en goed om te weten dat dit wellicht vaker voor gaat komen en wat we kunnen doen.

Het verbaasde me hoelang die aanval duurde. Je zou zeggen na 5 min is het wel klaar. Hij zou er ook doodmoe van worden.
Normaal is hij heel aanhankelijk en zoekt hij troost. Nu wilde hij niks van ons weten.

Ik vind het ook lastig, en snap zijn frustratie dan wel, als ik niet weet wat hij bedoeld. Hij blijft die die die roepen maar kan zich niet anders uitdrukken, op wat losse woordjes na.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
14-12-2017 20:11
Hij was in bad geweest en meteen toen we beneden kwamen zijn we aan tafel gegaan. Hij klom zelf in de stoel en wees naar de slabber. Zodra bord voor zijn neus kwam begon het.
Misschien was de kleur van het bord niet goed ;-)

Nee serieus, op die leeftijd kan het echt vanalles zijn, wat je zelf niet zou verzinnen
Herkenbaar. Het is wel normaal, dit is frustratie. Kinderen willen wel dingen, maar krijgen het niet goed uitgelegd en dat levert soms bij hun frustratie's op.
Dat hoort wel wat bij de leeftijd. Hier ook gehad op die leeftijd met ze alle drie.
Gaat ook weer over.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, dit soort episodes hebben we hier heel vaak gehad. Inderdaad, alsof kind bezeten was, geen contact mee te krijgen en alleen maar krijsen. Alsof er kortsluiting in dat koppie zat.

Het enige wat hier hielp, was uit laten razen en daarna rustig kijken hoe we wel uit konden komen bij wat de bedoeling was. Maar de eerste paar keer was ik verbijsterd dat mijn kind zo tekeer kon gaan. En de eerste keer heb ik ook echt even heel rustig moeten gaan zitten om te bedenken of er betere stappen waren om te zetten dan een klap in het gezicht geven of onder de koude douche zetten in de hoop dat de schrik de paniek eruit zou halen. Beide niet gedaan natuurlijk. Ik heb er wel voor gezorgd dat kind zich niet kon bezeren op de plek waar het uit lag te razen en ik heb heel lang een bepaald rustig liedje gezongen zodra ik merkte dat het minder werd. Meestal viel kind dan uiteindelijk totaal bezweet bij mij op schoot in slaap, helemaal uitgeteld. Soms hielp het om een koude washand in de nek te leggen, of om een lepeltje honing te geven.

Wat wel scheelde, was dat we op een bepaald moment de katalysators voor dit gedrag beter herkenden. Bij trek, vermoeidheid of als het anders liep dan verwacht, dan konden we de klok erop gelijk zetten. Dus we zorgden voor een regelmatig leven, met vaste bedtijden, vaste eetmomenten, vaste rituelen en altijd iets in de tas om tussendoor te eten te geven zodat de bloedsuikerspiegel niet te ver daalde. En geen strijd maken van dingen die de strijd niet waard zijn.

Alle goedbedoelde tips van afleiden, emoties benoemen of meegeven hebben hier nooit geholpen. (Ook niet als de eigenwijze oma's dat deden, omdat dat de beste methode was en oma het wel even op zou lossen. ;-D ) Wat wel hielp was duidelijkheid, voorspelbaarheid en ruimschoots van tevoren de volgende stappen in het programma aankondigen (maar daar moeten ze wat ouder voor zijn om dat te snappen).

En wat ook hielp, was het gewoon te laten gebeuren als het plaatsvond. Bij ons waren het periodes van 4-6 weken vol driftbuien en dan weer even een tijdje rust. Maar na zo'n periode van driftbuien, dan waren er wel altijd opeens weer een boel nieuwe vaardigheden. Dus we zagen het maar als een extreme uiting van "sprongetjes".
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden trouwens ook te maken met wegdraaiende ogen en breath holding spells. Van de huisarts kregen we daar dit soort informatie over: http://www.kinderneurologie.eu/ziektebe ... spells.php

Ook als je kind geen adem inhoudt tijdens zo'n driftbui, is het misschien verhelderend om te lezen. Ik moest wel lachen toen ik las dat er expliciet in de tekst staat dat je het kind geen koud water in het gezicht moet gooien of pijnprikkels toe moet dienen. Blijkbaar zijn er meer mensen die dat instinctief willen doen. ;-D
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Ah, wij hadden ook een boze peuter aan tafel vandaag; hij heeft ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoontje.

Ik heb geen idee wat er was, hij wilde een hap, maar zodra het erop zat zei hij neeeeeee!! Ik ben even met hem naar de bank gegaan, heb post open gemaakt met hem en daarna heeft hij bij mij op schoot z'n bord helemaal leeg gegeten. Bijzonder wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
14-12-2017 20:11
Hij was in bad geweest en meteen toen we beneden kwamen zijn we aan tafel gegaan. Hij klom zelf in de stoel en wees naar de slabber. Zodra bord voor zijn neus kwam begon het.
Je had hem pannenkoeken beloofd, maar hij kreeg bloemkool.... Ja dan zou ik ook uit mn pan gaan >. <

Maar maak je idd niet druk... hoort er gewoon bij stopt als ze kunnen praten :)
Ik herken het ook van mijn jongste, alleen niet zo lang. Meestal hooguit 5 minuten.

Het valt bij hem vaak op te lossen door het compleet te negeren, te doen alsof ik spontaan ineens iets heel aparts/raars heb gezien, dus dan kan ik ineens heel gebiologeerd naar het dichtstbijzijnde voorwerp zitten kijken met veel mimiek in mijn gezicht en dan is mijn zoontje dusdanig nieuwsgierig waar ik nou zo spontaan mijn aandacht voor heb dat ie zijn eigen driftbui soms compleet vergeet.
Alle reacties Link kopieren
Een Ipad lijkt me geen goede oplossing..misschien lekkerder koken?
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
14-12-2017 20:13
Hier hielp en helpt het om het gewoon even te laten gaan. Alles wat we aanbieden of vragen maakt het erger en als hij niet uit zichzelf stopt begint het bij elke scheet weer opnieuw. Ik blijf in de buurt en vraag af en toe of hij klaar is. Soms wil hij op de gang of op zijn kamer zijn, ik laat de deur open en op een gegeven moment komt hij terug en roept dat hij klaar is.
Dat heb ik ook gemerkt ja, alles wat we vragen of aanbieden wakker weer iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
14-12-2017 20:44
Een Ipad lijkt me geen goede oplossing..misschien lekkerder koken?
Ben ik ook geen fan van maar ik wist niet hoe ik hem er uit moest krijgen. Overigens heeft hij erna het eten met smaak opgegeten.
Alle reacties Link kopieren
Fijn jullie reacties te lezen! Dat stelt ons gerust.
Ik ga de tips meenemen.
N00R85 schreef:
14-12-2017 19:59
Heel normaal. Mijn kind is nu bijna 3 en ik weet het natuurlijk niet, maar dit is waarschijnlijk nog maar het begin.
:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven