Olijven, chorizo, stinkkaas, pesto.. vanaf wanneer?

15-12-2017 15:37 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een luchtige topic ;-) Ik ben gek op etenswaren met een sterke smaak, zie topictitel. Manlief walgt ervan en denkt dat dit komt omdat het hem vroeger nooit is aangeboden. Wie weet.. in ieder geval wil ik onze dochter (nu 7 mnd) al vroeg in aanraking brengen met allerlei soorten smaken, ook sterke. Wanneer begonnen jullie met je kleintjes zaken als olijven, haring, geitenkaas etc. te geven?
Alle reacties Link kopieren
Mij is het vroeger ook nooit aangeboden, maar ben er gek op. Dus de redenatie van je man gaat niet op.

Ik heb geen kinderen dus kan je verder niet adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Toen zoon goed de neutralere smaken at, zijn wij begonnen met wat sterkere smaken. Uit jouw lijstje bijv. pesto en geitenkaas. Ik denk zo vanaf 9 maanden. Ik heb met name met voor bepaalde kazen wel eens opgezocht of het kwaad kan, maar nooit wat over kunnen vinden.
Hij is nu 15 maanden en eet dus ook vrij pittig voedsel mee. En knoflookspaghetti vindt hij heerlijk. Dat pittige hebben wij al vrij vlot geïntroduceerd. Nu is dat laatste geloof ik nou juist hetgeen waar je wel voorzichtig mee moet zijn :$
Maar wij hebben nooit gekke reacties gehad op het eten.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf dat ze mee gingen eten met de pot, dus zo rond 1 jaar. In het begin vonden ze alles lekker? Daarna een periode niets meer.

Nu zijn ze tussen de 5 en de 9 en lusten ze wel olijven, chorizo, pesto en sterke kazen. 1-tje ook haring. Of dat met het vroeg aanbieden te maken heeft? Geen idee. Ik bied ze vanalles aan maar augurken en radijs hebben ze altijd geweigerd l.
Na hun eerste verjaardag. Dan beginnen ze ook meer met de pot mee te eten en boden we ze vanalles aan, ook sterkere smaken.
Maar of dat iets zegt met wat ze later allemaal lusten weet ik niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Olijven en zoute haring heb ik als kleuter geproefd, ging bijna over mijn nek.

Pas toen ik halverwege de 20 was weer eens geprobeerd en ging weer bijna over mijn nek dus eet dat nooit weer.

Maar ik probeerde als kind wel alles. Ook heel pittig eten, mijn moeder kookte vaak buitenlandse gerechten met veel pepers en andere pittige specerijen, en meestal vond ik het wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-12-2017 15:54
Na hun eerste verjaardag. Dan beginnen ze ook meer met de pot mee te eten en boden we ze vanalles aan, ook sterkere smaken.
Maar of dat iets zegt met wat ze later allemaal lusten weet ik niet hoor.
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Zodra hij met ons mee at.
Iets onder een jaar ongeveer.
Daarvoor at hij wel met ons mee maar dan wel aangepast qua kruiden en zout.
Als we ergens anders waren of zijn waar ze bijvoorbeeld haring hebben of blauwe kaas ( wat ik zelf beide echt niet lust ) gaf ik hem altijd wel een beetje omdat hij het misschien wel lekker vind.
Olijven bijvoorbeeld vind hij echt heel lekker terwijl vriend en ik dit beide echt niet lusten.

Hij is nu 4 en lust echt bijna alles, maar of dit komt doordat wij hem altijd vanalles hebben laten proeven of omdat hij gewoon een lekkerbek is dat weet ik niet :P
Vanaf 1 jaar ongeveer. Chorizo gaat er heel snel in! Pas had ik een Thaise curry die ik zelf vrij pittig vond maar de kinderen aten het vrolijk op. (6 en 1)
Vanaf 1 jaar. Verse kruiden, olijven, blauwe kaas, verschillende soorten vis waaronder haring. Nu is hij 2,5 en hij eet alles (de ene keer beter dan de andere keer).

Denk zeker dat het goed is om veel verschillende smaken aan te bieden en dat dit invloed heeft op de verdere smaakontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 jaar hebben wij alles aangeboden. Dochter (nu 5) lustte toen heel veel, maar inmiddels is ze een stuk kieskeuriger. Zowel met sterke smaken als met andere dingen.

Wat je niet aanbiedt eten ze niet, maar als ze nu iets eten is dat geen garantie dat het later ook nog eten.
abc schreef:
15-12-2017 16:21

Wat je niet aanbiedt eten ze niet, maar als ze nu iets eten is dat geen garantie dat het later ook nog eten.
Dit idd
Mijn dochter was al heel jong(va 1 jaar) gek op olijven en schimmelkaas.
Nu is ze 8 jaar en lust het niet meer.
Ik hield dit schema aan:

https://www.borstvoeding.com/files/intr ... hemaV7.pdf
Tegen de tijd dat ze het eten van mijn bord afkeken, zal zo rond de 10 maanden zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
15-12-2017 16:44
Dit idd
Mijn dochter was al heel jong(va 1 jaar) gek op olijven en schimmelkaas.
Nu is ze 8 jaar en lust het niet meer.
Oh haha, jammer! Nou ja, ik ga het sowieso aanbieden, baat het niet dan schaadt het niet ;-)

Blijft interessant onderwerp, moeilijke/makkelijke eters.. Ik vraag me ook af of de houding van ouders zelf daar überhaupt invloed op heeft. En zo ja, wát voor invloed. Bijv. mijn nichtje wordt heel beschermd/als prinsesje opgevoed, nu ja ieder heeft z'n eigen opvoedstijl laten we maar zeggen, en ik weet niet of dat wat uitmaakt in dezen, maar beide ouders zijn zelf allebei óók nog slechte eters (als in: lusten weinig) en je raadt het al, dochterlief dus ook. Toeval? Of zit het wel of niet lusten van dingen 'in' iemand no matter what je krijgt aangeboden? Nature vs nurture dus ;-)
Star² schreef:
15-12-2017 16:52
Ik hield dit schema aan:

https://www.borstvoeding.com/files/intr ... hemaV7.pdf

Wij ook ongeveer. Niet altijd even strikt. En de "food before one is just for fun" richtlijn.
Lang borstvoeding gegeven voordat ze iets vast kregen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-12-2017 16:52
Ik hield dit schema aan:

https://www.borstvoeding.com/files/intr ... hemaV7.pdf
Handig overzicht! Dank je (hoewel ik altijd licht opstandig word van die Rapley-religie.. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en daar horen ook geprakte of gepureerde hapjes bij wat mij betreft..)
nymphaion schreef:
15-12-2017 16:56
Oh haha, jammer! Nou ja, ik ga het sowieso aanbieden, baat het niet dan schaadt het niet ;-)

Blijft interessant onderwerp, moeilijke/makkelijke eters.. Ik vraag me ook af of de houding van ouders zelf daar überhaupt invloed op heeft. En zo ja, wát voor invloed. Bijv. mijn nichtje wordt heel beschermd/als prinsesje opgevoed, nu ja ieder heeft z'n eigen opvoedstijl laten we maar zeggen, en ik weet niet of dat wat uitmaakt in dezen, maar beide ouders zijn zelf allebei óók nog slechte eters (als in: lusten weinig) en je raadt het al, dochterlief dus ook. Toeval? Of zit het wel of niet lusten van dingen 'in' iemand no matter what je krijgt aangeboden? Nature vs nurture dus ;-)

Ik heb 1 hele makkelijke eter en 1 die de laatste twee jaar over alles moeilijk doet (14 jaar notabene). Aan de opvoeding en het aanbieden kan het in dit geval niet liggen.
Als ik weleens sushi haal dan eten de kids meer dan ik. Heerlijk vinden ze dat!
nymphaion schreef:
15-12-2017 17:01
Handig overzicht! Dank je (hoewel ik altijd licht opstandig word van die Rapley-religie.. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en daar horen ook geprakte of gepureerde hapjes bij wat mij betreft..)

O nee hoor, ging me niet zo om Rapley, maar wel wanneer wat zo ongeveer ok is.
Alle reacties Link kopieren
Hier at ze eigenlijk al heel snel alles. Met 10 maanden was ze zelf klaar met de borstvoeding en vanaf toen at ze met de pot mee... Maar met 8 maanden zat ze al aan de kip korma bij de Indiër. Afgezien van de eerste keren brood (obstipatie, beetje olijfolie door haar fruit en dat was opgelost... waarschijnlijk dronk ze toen al minder borstvoeding dus kreeg te weinig vet binnen) heeft ze nooit last gehad van welk eten dan ook. Ze is nu ruim anderhalf en favoriet zijn rendang, tsaziki en sushi. Tja...
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
15-12-2017 17:51
Hier at ze eigenlijk al heel snel alles. Met 10 maanden was ze zelf klaar met de borstvoeding en vanaf toen at ze met de pot mee... Maar met 8 maanden zat ze al aan de kip korma bij de Indiër. Afgezien van de eerste keren brood (obstipatie, beetje olijfolie door haar fruit en dat was opgelost... waarschijnlijk dronk ze toen al minder borstvoeding dus kreeg te weinig vet binnen) heeft ze nooit last gehad van welk eten dan ook. Ze is nu ruim anderhalf en favoriet zijn rendang, tsaziki en sushi. Tja...
Geweldig :-D
Alle reacties Link kopieren
Waarom het ene kind beter eet dan het andere is mij echt een raadsel. Mijn oudste eet redelijk kieskeurig, maar de jongste is best avontuurlijk. Maar ze eten allebei bijvoorbeeld wel olijven. Van scherp eten moeten ze allebei niets hebben.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mevrouw75 schreef:
15-12-2017 15:58
Nee.
Nou ja, op zich heb je gelijk dat dat geen invloed heeft of dat ze veel of weinig gaan lusten of avontuurlijk zijn op dat gebied of niet. Er zijn avontuurlijke eters die vroeger altijd eenzijdig/saai eten aangeboden kregen en er zijn mensen die veel aangeboden kregen maar weinig lusten.
Maar degene die weinig zal lusten (maar wel veel aangeboden kreeg) kan zich in elk geval niet verschuilen achter de reden: "Ik ken het van huis uit niet."

In mijn schoonfamilie eten sommige mensen bijvoorbeeld nooit warm. Of fruit. Of zuivel. Het kan zo zijn dat mijn zoons later als ze volwassen zijn besluiten te willen leven op drie stukken vlaai en een boterham met hagelslag per dag. Maar ze kunnen in elk geval niet als reden opgeven: Ik heb thuis nooit een bos wortelen/appel/pak yoghurt/bak olijven/makreel gezien dus ik ben het nou eenmaal zo gewend.

TO, gewoon lekker geven die dingen. Niet teveel dingen waar toegevoegd zout in zit maar het kan best al wel.

Ik zet vaak een monkeyplatter (schaaltje met van alles) erin waar ze dan zelf wat vanaf gaan pakken. Het ligt er gewoon voor het pakken en is niet bedoeld 'dat het op moet'. En omdat ik er niet met mijn neus bovenop zit hoop ik dat ze veel durven te proeven. Maar sommige dingen willen ze niet eens doorbijten (tomaat bijv nog nooit gelukt, komkommer heeft ook lang geduurd, olijven gingen er dan wel meteen weer in maar kaas (welke dan ook) dan weer niet.
Zo met een maandje of 9 weigerde het jongste exemplaar categorisch ieder eten dat anders was dan wat wij aten. Dus nasi (en dus knoflook/ sambal/ kruiden) pasta-pesto, chorizo enz vanaf die leeftijd. Ik maak een uitzondering voor rauw vlees (tartaartjes/filet americain) daar wil ik dat ze ouder voor zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven