Eerste drie woordjes naast papa en mama

16-12-2017 21:09 53 berichten
Op het cb afgelopen week werd gevraagd welke woorden mijn dreumes al kan zeggen. En of dat er wel minimaal 3 zijn. Hadden wij even geluk, het zijn er precies 3: eten, hai en ei. Die laatste eet ze niet eens op, maar zijn in plastic vorm vooral leuk speelgoed. Dat vind ik dan wel weer geinig, heel enthousiast in de supermarkt ei roepen als ik een doosje pak, maar opeten ho maar.

Welke (grappige/opvallende) woorden zei jouw kind naast papa en mama als eerst?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is ze als ik vragen mag?
18 maanden
Nee. Nee en nee. :-D

Maar met 18 maanden zeiden ze al heel veel andere dingen ook. Kletsen de oren van je kop.
Alle reacties Link kopieren
Mm.. zoonlief is 16 maanden zegt mama en papa en verder alleen maar gebrabbel. Komt geen woord uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nee ;-) En al heeel snel, keurig uitgesproken: au-to.
vrachtwagen (kleinzoon 1.5 jaar)
dit was een lange tijd zijn eerste woordje :applause:
Alle reacties Link kopieren
Met 14 maanden: auto, bal en Bumba.
Mama en papa werd al een stuk eerder gezegd.
Onze zoon wordt bijna 2 maar zegt nog weinig woordjes:

Ja/nee.
Daaag/doeiiii.
Toren.
Dada (alleen tegen man, mij noemt hij niks zeg maar).

Als wij vragen: wat zegt de koe/hond/paard/varken/etc. dan maakt hij het geluid.
Als wij de getallen op volgorde noemen, dan weet hij 3 en 10 te benoemen.
Als wij “open” zeggen, zegt hij “dicht”.

Dat was het wel zo’n beetje.
anoniem_355341 wijzigde dit bericht op 16-12-2017 21:20
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
poes :heart:
Dag/DAAAG
en auto

Inmiddels is daar wel een en ander bij gekomen. Mama zei hij al heel vroeg, papa kwam daar vlak achteraan. Inmiddels zegt hij ook opa, oma vlak daarna. En verder woordjes als woef, boe, boem, toet toet enz. Er komt de laatste weken steeds meer bij. Zoon is ruim anderhalf, dus het mag ook wel een keer.
miss_musica wijzigde dit bericht op 16-12-2017 21:21
82.61% gewijzigd
KittyMeow schreef:
16-12-2017 21:14
Mm.. zoonlief is 16 maanden zegt mama en papa en verder alleen maar gebrabbel. Komt geen woord uit.
Hier ook, 13 maanden en mama is nog niet eens heel duidelijk (maaaaahmmhmmee). Onze dochter kende op dezelfde leeftijd al heel veel woordjes dus soms denk ik wanneer gaat hij nou eens praten?
Met stip op 1 (nog voor papa en mama): aap
Na papa;hond en opa. Toen pas mama en oma.

Eerste woord met 3 lettergrepen: apekop :-?
Alle reacties Link kopieren
ZonnigKleintje schreef:
16-12-2017 21:21
Met stip op 1 (nog voor papa en mama): aap
Na papa;hond en opa. Toen pas mama en oma.

Eerste woord met 3 lettergrepen: apekop :-?
Mijn zoontje zegt ook aap. Oma noemde hem een keer zo op het aankleedkussen. Dus nu roept ie aap als hij verschoond wordt. Als we een plaatje van een aap laten zien, kijkt ie ons een beetje verbaasd aan :hyper: .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nogal vreemde kinderen.....

Mijn oudste zijn eerste woordje (voor papa en mama) was ik. En gezien zijn autisme nog steeds zijn favoriete woord....

Mijn middelste was vrij normaal maar heel erg vroeg overal mee. Bal, auto en eten waren naast papa en mama de eerste woorden.

Mijn jongste heeft een spraakstoornis. De eerste woorden die wij begrepen waren okikant (olifant) en keemermin (zeemeermin). Toen was ze al 3. nu is ze 8 en gaat het gelukkig aardig goed.

Ieder kind is anders, maar ieder zo mooi in zijn eigen ontwikkeling!
Alle reacties Link kopieren
Met stip op 1: die
En ja, nee, bal, poes, auto, Bumba, nijne (Nijntje), uit, dag, hallo, op
Misschien nog wel meer, maar dit weet ik nu nog (2 maanden verder nu. Nu oa ook bank, stoel, teen, neus, open, ijs, appel, kekker (cracker), deur)
Die van ons zei met 18 maanden al heel wat losse woordjes. Sommige konden alleen wij verstaan en andere waren heel duidelijk. Nu wordt hij bijna twee en kletst hij de oren van je kop.
'Mama ik blijf thuis. Ik ga niet mee naar de winkel.'
'Mama ik ben wakker, ik wel uit beheeeddddd'.
'Ik wil veel koekies. Meer, meer. Ik wil groteeeeeeee.
Er leuk allemaal! Het gaat echt supersnel.
Wat heerlijk om te lezen. Het lijkt hier nu stil te staan. Ben benieuwd wanneer er meer woordjes bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was heel snel met praten en ik weet niet wat zijn eerste woorden waren want alles kwam tegelijk. Het enige dat hij weigerde te zeggen was Mama, hij sprak volgens mij al 500 woorden waaronder ingewikkelde zoals televisie en diepvries voordat ie een keer mama zei. Daarna is het echter niet meer gestopt :-D

Jongste was helemaal niet zo snel, zijn eerste woorden waren: weg, uit uit uit, en danke (we woonden in Duitsland)
Met die 3 woorden kon hij een tijdje vooruit, daarna kwamen volgens mij ipad, neeee!, en toen ook wel vrij snel mama en papa. En toen had hij de smaak te pakken en ging het echt heel snel.
nootboek wijzigde dit bericht op 16-12-2017 21:47
14.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dochter is inmiddels 21 maanden maar haar woordenschat komt nu pas echt op gang. Papa en appel kon ze al snel (13 maanden) maar daar bleef het lang bij... Elmo (onze kat en inmiddels alle katten), eten, vis (pis), dit/die, NEE!. Daarna pas mama, aap, ja, etc.

Geluiden kon ze al wel snel (vroem, waf, e.d.) en haar taalbegrip was ook meer dan prima. Kon op verschillende plaatjes prima een vogel van een vlinder onderscheiden, opdrachtjes doen etc.

Het consultatiebureau vond het wel prima... Nu weer met 2,5 jaar dus dan horen het wel weer...
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ons zoontje precies was weet ik niet meer, maar meteen na "papa" en "mama" volgde "nienin". Afstandsbediening bedoelde hij... :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Het eerste woord dat mijn zoon zei was Alex
Alex was onze trouwe hond
Die graag buiten de boel bij elkaar blafte zomers
Dus zoonlief heeft mij veel horen roepen
En gad t sneller door dan pap/mama:)
Bij de oudste was 'mama' juist een van de latere woordjes. Eerste waren poes, papa, nee, bal, NEE, speen en NEEHEE.... en daar achteraan ergens kwam mama pas ;-)

Bij de jongste was ik ook al niet de eerste (dat was naam van de oudste) maar ik was wel tweede en papa derde. Daarna kwamen de commando's: die!, deze!, hier!, dat! En dan is het uiteraard de bedoeling dat de rest van het gezin met het opgegeven voorwerp komt opdraven.
Alle reacties Link kopieren
Woef
Poes
Haar eigen naam
Aai
Dochter is 15 mnd en zegt hondje (we hebben twee grote honden), waf, boe, nee en ja, hai en daaaaaaaag, bal, etuh(eten) en hebbuh.
1e: buit (buiten), boot (boterham), op
2e: ik weet alleen nog dat ze met 9 maanden 'dag' zei. Sindsdien is ze een spraakwaterval.
3e: Bijna 15 maanden, enige woord is 'kijken'. Papa of mama zitten er ook nog niet in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven