Langzame eter? Accepteren of valt er iets aan te doen?

02-01-2018 22:17 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van onze kinderen eet langzaam. Niet een beetje langzaam, maar echt traag. Ze vergeet te kauwen, ze vergeet dat ze een nieuwe hap in haar mond moet doen, ze kan ook niet alvast een hapje groente voorsnijden terwijl ze bezig is met de vorige hap. Kortom, ons avondeten verloopt met behoorlijk wat aanmoedigingen, maar helaas ook wat gemopper.
Ze wordt over een kleine maand 10 jaar. Wat kunnen we doen? We vragen ons zo langzamerhand af of het niet een motorische afwijking is. Zou dat kunnen?
Hoe doet ze dat op school? Of bij anderen? Is het alleen avondeten of ook ontbijt, lunch en tussendoortjes?
Kan ze het écht niet?
Of interesseert het haar gewoon niet?

Hoe lang doet ze nu over een standaard bord?
Keukenwekker zetten op bijvoorbeeld 30 of 45 minuten?
Bord niet leeg op dat moment ... is teken dat ze geen honger meer heeft.

Wat gebeurt er als de rest allemaal gedaan heeft na pakweg 20 minuten?
Blijft ze dan desnoods alleen aan tafel zitten?
Alle reacties Link kopieren
Die van mij eet ook langzaam. Precies hetzelfde als hoe jij het beschrijft. Alleen als hij hele erge trek heeft en het heel erg lekker vind (alleen in die combi dus) eet hij op bijna normaal tempo.

Wij gaan van tafel en laten hem alleen verder eten. Dat heeft het tempo wel opgeschroefd. Al is het nog steeds tergend langzaam.
Ik eet ook heel langzaam. Ben altijd de laatste.
En onvoorstelbaar, kind is nóg trager.
Alle reacties Link kopieren
Zoek contact met een logopedist zodat dit onderzocht kan worden.
Tornacense schreef:
02-01-2018 22:22
Kan ze het écht niet?
Of interesseert het haar gewoon niet?

Hoe lang doet ze nu over een standaard bord?
Keukenwekker zetten op bijvoorbeeld 30 of 45 minuten?
Bord niet leeg op dat moment ... is teken dat ze geen honger meer heeft.

Wat gebeurt er als de rest allemaal gedaan heeft na pakweg 20 minuten?
Blijft ze dan desnoods alleen aan tafel zitten?
Waarom zou ze snel moeten eten?
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:24
Waarom zou ze snel moeten eten?
Omdat ze anders de keuken maar alleen opruimt en de afwas alleen doet.

En de potten en pannen na een half uur van tafel gaan en er dus niet extra opgeschept wordt.

(En het eten na een uur ook wel totaal koud is.)
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook zo'n slechte langzame eter, overal. Geen idee hoelang dat heeft geduurd, ben er uiteindelijk 'overheen' gegroeid. Ik at buitenshuis liever niet, voelde me nooit prettig, dat heeft wel heel lang geduurd.
Hoe gaat het op school/ thuis, veel stress of onzekerheid, word kind gepest?
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:24
Waarom zou ze snel moeten eten?
Normale snelheid is niet meteen snel toch? Het lijkt me niet meer dan normaal dat je op een gegeven moment zowel netjes als een beetje tijdig je eten binnen krijgt. Als je later volwassen bent kun je ook geen uur over een bord eten doen terwijl de rest van het gezelschap na max 30 minuten zijn bord leeg heeft.
Alle reacties Link kopieren
Oudste eet ook erg langzaam, en veel, die zit rustig anderhalf uur aan tafel, is nu wel een volwassen vent maar als kind was een uur ook geen uitzondering.

Ik laat hem maar, hij geniet van zijn eten en ik denk dat dat trage eten wel gezonder is.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe lang je kind aan tafel zit.
En wat gebeurt er als je niet aanmoedigt? Eet ze dan niet of nog trager?
Van dat aanmoedigen zou bij mij m'n trek iig wel verdwijnen.
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 22:29
17.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
02-01-2018 22:26
Omdat ze anders de keuken maar alleen opruimt en de afwas alleen doet.

En de potten en pannen na een half uur van tafel gaan en er dus niet extra opgeschept wordt.

(En het eten na een uur ook wel totaal koud is.)
Goh liefdevol.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt eerder als een aandachtsprobleem dan motorisch of logopedisch. Alsof ze is afgeleid de hele tijd door andere dingen en ‘vergeet’ wat ze aan het doen was, of om vooruit te denken. Of denk je dat er toch iets motorisch speelt? Onhandigheid? Slecht kauwen?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over mijn zoon? want exact hetzelfde, alleen is hij 7,5 jr. Weegt 19 kg bij 1.22 mt. En eet ook zo langzaam en weinig.
Hij legt altijd zijn bestek neer op tafel tijdens het eten. Dat proberen we hem nu af te leren. Want als hij zijn bestek neer legt, vergeet hij dat hij aan het eten was.
Eten op school is ook en drama. Vaak maar een kwart boterham, te druk met alles in de klas bezig. Als hij uit school komt, moet hij van mij eerst het brood op eten wat hij mee terug van school heeft genomen (gelukkig bedenkt hij nog niet dat hij dat ook weg kan gooien).
Ik hoop dat wanneer hij het bestek vast houd, het beter gaat. Vandaag ging dat goed, maar het was ook zijn lievelingseten...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een langzame eter. Hij is inmiddels 11 en het begint langzaam (natuurlijk. ...) beter te worden. Wij hebben op een gegeven moment besloten om er gewoon geen aandacht aan te schenken. Wel beginnen we na een minuut of 40 vast af te ruimen en zo. Hij eet dan rustig door terwijl wij om hem heen vast wat opruimen. Op die manier is er geen ergernis en gaat het prima. Hij eet overigens traag, maar wel voldoende qua hoeveelheid. Hij lust wel weinig, dat blijft nog een dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:24
Waarom zou ze snel moeten eten?
Ze hoeft niet snel te eten, maar een normaal tempo is wel zo prettig voor de mensen om je heen. Zeker op een doordeweekse avond. Mijn zoon eet zo langzaam dat alles koud en dus niet lekker meer is. En dan dus wil stoppen, maar dat mag niet van mij want hij heeft al ondergewicht.

Maar ook in restaurants is een hele trage eter echt wel storend voor tafelgenoten.
Tornacense schreef:
02-01-2018 22:26
Omdat ze anders de keuken maar alleen opruimt en de afwas alleen doet.

En de potten en pannen na een half uur van tafel gaan en er dus niet extra opgeschept wordt.

(En het eten na een uur ook wel totaal koud is.)
Waarom dat straffen?
Ze doet toch niets oneigenlijks?

Ik heb bijna mijn hele kindertijd nog alleen aan tafel gezeten.
En nu moeten mensen nog vaak op me wachten.

Godzijdank heb ik er nooit straf voor gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw verhaal lees, wekt het bij mij de indruk dat het eten op deze manier al acht/negen jaar gaat. Wat maakt dat jullie daar nu anders over gaan nadenken? Zijn er opmerkingen van buitenaf gemaakt? Hoe is zij verder motorisch/lichamelijk ontwikkeld? En hoe gaat het met de andere maaltijden?
dannas schreef:
02-01-2018 22:29
Ze hoeft niet snel te eten, maar een normaal tempo is wel zo prettig voor de mensen om je heen. Zeker op een doordeweekse avond. Mijn zoon eet zo langzaam dat alles koud en dus niet lekker meer is. En dan dus wil stoppen, maar dat mag niet van mij want hij heeft al ondergewicht.

Maar ook in restaurants is een hele trage eter echt wel storend voor tafelgenoten.
Dan ga je toch van tafel en laat je haar zitten.
Niet lekker genoeg? Ik kon vroeger ook met lange tanden groente zitten eten. Maar stond er friet op het menu dan ging het er vlotjes in.
Overigens is langzaam eten beter voor de lijn. Je hoeft toch niet op je kind te wachten als zij nog niet is uitgegeten? Installeer haar met d'r bord op de bank voor de tv als je de tafel wil afruimen.
Lady_Vintage schreef:
02-01-2018 22:27
Normale snelheid is niet meteen snel toch? Het lijkt me niet meer dan normaal dat je op een gegeven moment zowel netjes als een beetje tijdig je eten binnen krijgt. Als je later volwassen bent kun je ook geen uur over een bord eten doen terwijl de rest van het gezelschap na max 30 minuten zijn bord leeg heeft.
Ja hoor, kan prima.
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:29
Waarom dat straffen?
Ze doet toch niets oneigenlijks?

Ik heb bijna mijn hele kindertijd nog alleen aan tafel gezeten.
En nu moeten mensen nog vaak op me wachten.

Godzijdank heb ik er nooit straf voor gekregen.
Ik zie het niet als straf.

Maar ik ga zelf echt geen 2 uur liggen wachten tot dat bord misschien eindelijk leeg is.
En de keuken moet toch écht opgeruimd en de afwas gedaan.

Als ze dus binnen een redelijk normaal tempo of iets meer eet ... geen probleem, dan doe ik het wel.
Als ze persé 2 uur over haar eten wil doen ... dan is het aan haar.
Tornacense schreef:
02-01-2018 22:31
Ik zie het niet als straf.

Maar ik ga zelf echt geen 2 uur liggen wachten tot dat bord misschien eindelijk leeg is.
En de keuken moet toch écht opgeruimd en de afwas gedaan.

Als ze dus binnen een redelijk normaal tempo of iets meer eet ... geen probleem, dan doe ik het wel.
Als ze persé 2 uur over haar eten wil doen ... dan is het aan haar.
Straf dus.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:29
Waarom dat straffen?
Ze doet toch niets oneigenlijks?

Ik heb bijna mijn hele kindertijd nog alleen aan tafel gezeten.
En nu moeten mensen nog vaak op me wachten.

Godzijdank heb ik er nooit straf voor gekregen.

+1

Wij beginnen ook tafel af te ruimen als iedereen klaar is met eten behalve oudste, maar ik zou niet weten waarom hij dan de afwas of zo zou moeten doen?
Kind eet graag en goed maar wat trager, tja, ik stap dan weer trager dan hij, zo heeft iedereen wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
02-01-2018 22:24
Waarom zou ze snel moeten eten?
Wij vinden niet dat zo'n snel moet eten, maar al zijn eten is ijskoud, smaakt derhalve ook niet meer, vanwege het dessert is iedereen op hem te wachten (want eten we pas als iedereen klaar is met hoofdgerecht), en eten heeft ook een sociale component, dat mis ik dat met meer dan een uur lang zeggen " pak je vork eens vast, stop met dromen etc". En ik wil het eten ook echt gezellig houden.
deenje wijzigde dit bericht op 02-01-2018 22:33
4.83% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven