Vriendje/vriendin zelfde geslacht

10-01-2018 09:22 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze puberdochter is een paar maanden geleden met de mededeling naar ons toegekomen dat ze op meisjes viel.
Prima meid, ook goed. Vind je iemand leuk? Heb je een vriendin? Nee voor ons geen probleem en ja we zouden haar graag leren kennen mocht je ooit een vriendin hebben.
Het was ook echt voor mij en voor vader geen probleem. Heb het na die tijd nog een paar keer met haar erover gehad en dat steeds weer aangegeven. Volgens dochter is ze wel verliefd geweest maar op dit moment niet. Puberdochter is trouwens nog een vrij jonge puberdochter. Ik heb haar wel uitgelegd dat op jonge leeftijd gevoelens nog verwarrend kunnen zijn, ze niet vast moet houden aan een naampje en dat e open moet en mag staan voor alles. En dat wij ook alles prima vinden. Ik hoop dat dat laatste een prima reactie was.

Dochter is wel iemand die over dingen nadenkt voordat ze iets zegt dus wat dat betreft neem ik haar mededeling wel serieus.
Maar nu denk ik wel soms aan praktische dingen. Dochter is iemand die eerst denkt en veel later pas zegt. Zo zal het ook met verliefdheid zijn verwacht ik.
Hoe zit het met laten slapen van meiden, op dit moment blijven meiden gewoon slapen, zonder problemen. Is dat iets waar ik het toch met haar over moet hebben. Zwanger zal ze niet worden maar toch.....
Wanneer is het punt dat je zoiets met de rest van de familie communiceert. Nu komen wel eens opmerkingen van straks zit jij hier ook met een vriendje . Het is echter niet mijn taak om het openbaar te maken maar hoe moet ik met haar bespreken wanneer wel het moment is.
Ik kan ook zelf lastig inschatten wanneer een meid zoiets helemaal zeker weet.
Hoe prima wij het ook vinden wete ik ook dat er familieleden zijn, vooral de wat oudere generatie, die hier oven aan moet wennen.

Wie heeft hier ervaring in
Alle reacties Link kopieren
Wat maak je het allemaal moeilijk! Je hoeft niks met de rest van de familie te communiceren, want het is heel normaal. Je communiceert toch ook niet als ze hetro is?
En ze kan toch 'gewone' vriendinnen hebben. Laat het haar zelf uitzoeken. Als ze vragen heeft komt ze wel.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Wat het blijven slapen betreft zou ik dezelfde regels hanteren voor een vriendinnetje als voor een vriendje ook al raakt ze niet zwanger. Mijn zonen raken ook niet zwanger en toch heb ik regels en om zwanger te raken hoeft er niemand te blijven slapen natuurlijk dus dat voorkom je er niet mee.

Tenzij je dochter opmerkingen over vriendjes zelf vervelend vindt zou ik de familie verder niets vertellen op dit moment, als ze eenmaal een vriendinnetje heeft zou ik dat gewoon mededelen zonder verdere uitleg. Niet groter maken dan het is, je zou de familie ook niet op de hoogte brengen van het feit dat je kind hetero is.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan ze gewoon vriendinnen hebben. Maar als ze hetero zou zijn zou ik het niet toestaan dat er een jongen op haar kamer zou slapen, niet meer op deze leeftijd. Ook niet als ze zou beweren dat het een gewone vriend zou zijn. Als ik een zoon zou hebben waarvan ik wist dat die homo was zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou moeten omgaan met blijven slapen van andere jongens. Vooral als je twijfelt of iemand een gewone vriend of de vriend is.
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
10-01-2018 09:36
Tuurlijk kan ze gewoon vriendinnen hebben. Maar als ze hetero zou zijn zou ik het niet toestaan dat er een jongen op haar kamer zou slapen, niet meer op deze leeftijd. Ook niet als ze zou beweren dat het een gewone vriend zou zijn. Als ik een zoon zou hebben waarvan ik wist dat die homo was zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou moeten omgaan met blijven slapen van andere jongens. Vooral als je twijfelt of iemand een gewone vriend of de vriend is.

Misschien een gekke opmerking (nl geen kinderen), maar kun je niet merken aan je kind of ze gewoon bevriend zijn of dat ze meer dan vrienden zijn (dus misschien wat kleffer zijn ed)? Of gewoon er eerlijk naar vragen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft familie denk ik wel dat iedereen het zou accepteren maar wel even eraan zou moeten wennen. Het zou voor haar en voor de familie een beetje raar zijn als ze opeens met een vriendin bij een etentje zou aankomen. Eerlijk gezegd is hetero nou eenmaal nog de norm. Dat hoef je niet te zeggen dat zijn de meeste mensen.
Ik ga er in eerste instantie ook vanuit dat mijn kinderen hetero zijn. Nu het niet zo is is het ook goed maar ze moest het me wel zeggen, ik had er niet echt bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet het überhaupt worden meegedeeld in de familie? Op een dag zal ze een vriendje of vriendinnetje hebben, en die wordt dan gewoon geïntroduceerd in de familie. Toch?
Mag ze nog niet van je vrijen? Of wil je geen sex onder je dak?
Alle reacties Link kopieren
Bij zo een feestje vertel je dus vooraf dat je dochter haar vriendin meeneemt, kunnen ze inderdaad even wennen. Gewoon "Marietje neemt zaterdag haar vriendin mee, leuk he?!". Maar goed in mijn familie is het niet normaal dat men zomaar iemand meeneemt zonder dat vooraf te vertellen ook niet als het om een vriendje/vriendinnetje van het andere geslacht gaat dus dat is een logisch moment zoiets mede te delen. Ik zou het ook gewoon mededelen en geen uitleg geven of er een heel verhaal van maken. Ik denk dat hoe gewoner jij er over doet hoe gewoner andere er ook op reageren en bekrompen mensen die blijven bekrompen daar maakt het niets bij uit hoe je het zegt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis mee als je kind seks heeft in de veilige thuisomgeving?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ze is nog jong, niet de leeftijd waarop je normaal wilt dat je dochter al sex heeft.
Dus nee op dit moment zou ik dat nog niet willen, zowel niet met een jongen als met een meisje.

En ik kom uit een traditionele familie. Man wat minder maar het is denk niet zo'n vanzelfsprekendheid bij iedereen in de familie als iedereen hier denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
10-01-2018 09:49
Ze is nog jong, niet de leeftijd waarop je normaal wilt dat je dochter al sex heeft.
Dus nee op dit moment zou ik dat nog niet willen, zowel niet met een jongen als met een meisje.

En ik kom uit een traditionele familie. Man wat minder maar het is denk niet zo'n vanzelfsprekendheid bij iedereen in de familie als iedereen hier denkt.
En denk je echt dat je daar als opvoeder iets in hebt te willen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf, als ervaringsdeskundige, heel vervelend vind, is dat er altijd zo'n gedoe over gemaakt wordt. Ik ben op een dag verliefd geworden op een vrouw, meer is het niet. Doe er gewoon over, want dat is het ook.
En dat blijven slapen... Vraag haar misschien eens of ze een relatie heeft? Praat met haar over veilige seks. Wees er gewoon open over, dan zal zij dat ook doen.
anoniem_349472 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 09:52
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
10-01-2018 09:49
Ze is nog jong, niet de leeftijd waarop je normaal wilt dat je dochter al sex heeft.
Dus nee op dit moment zou ik dat nog niet willen, zowel niet met een jongen als met een meisje.

En ik kom uit een traditionele familie. Man wat minder maar het is denk niet zo'n vanzelfsprekendheid bij iedereen in de familie als iedereen hier denkt.

Het belangrijkste is dat jij en je man jullie dochter accepteren zoals ze is. De rest van familie is minder belangrijk. En wie weet, als ze tzt een vriendin heeft, misschien zijn er genoeg mensen die het al lang aan zagen komen. Ik zou mij er tzt pas druk over maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
10-01-2018 09:36
Tuurlijk kan ze gewoon vriendinnen hebben. Maar als ze hetero zou zijn zou ik het niet toestaan dat er een jongen op haar kamer zou slapen, niet meer op deze leeftijd. Ook niet als ze zou beweren dat het een gewone vriend zou zijn. Als ik een zoon zou hebben waarvan ik wist dat die homo was zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe ik zou moeten omgaan met blijven slapen van andere jongens. Vooral als je twijfelt of iemand een gewone vriend of de vriend is.
Ik zou jezelf eens het volgende afvragen: wat wil je haar meegeven over omgaan met seksualiteit? Wat is je doel van het verbieden dat die jongen op haar kamer slaapt?

Zelf zou ik niet willen dat mijn huis als een soort neukhotel wordt gebruikt waarbij ik degene die logeert verder nooit eens bij ons thuis zie. Voorwaarde voor logeren zou dus kunnen zijn dat het om vriendinnen/vrienden moet gaan die vaker bij jullie thuis komen, zodat je niet allemaal onbekenden in je huis hebt. Over het algemeen is logeren ook gewoon een heel leuk en gezellig iets voor pubers.

Wanneer er een keer een vriendin blijft logeren zou ik zeker niet moeilijk gaan doen, omdat ze daar misschien gevoelens voor zou kunnen hebben. Geeft ook een heel raar signaal af aan je dochter, want als ze haar gevoelens niet had gedeeld was er geen enkel probleem geweest..

Als ze op seksueel gebied iets willen ondernemen verhinder je dat sowieso niet door logeerpartijtjes te dwarsbomen.
margjem wijzigde dit bericht op 10-01-2018 10:01
17.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niks over te zeggen dat snap ik. Maar als ze nu als nog geen 14 jarige met een vriendje aan zou komen dan zou ik zeker met haar praten over het bewaken van grenzen, het feit dat ze nog zo jong is en dat ze nog alle tijd heeft.
Nu het anders is, ze vrij gesloten is en ik heel lastig kan inschatten of bepaalde meiden die wel eens blijven slapen meer zijn dan een gewone vriendin vind ik lastig hoe ik er mee moet omgaan.
Ik wil er juist niet te veel gedoe van maken maar ik wil ook niet dat ze onbewust al over grenzen heen gaat.

En ik heb er richting haar ook geen gedoe over gemaakt. Het ging ook echt van mam ik val op meiden.. ehhh oke, iemand specifiek? Nee nu niet meer.... ooh als het zo is zou ik haar wel graag willen leren kennen. Oke..
later nog een keer een gesprekje over verliefd zijn en wat dat nou precies is etc. Maar allemaal redelijk los en soepel (hoop ik).
Alle reacties Link kopieren
Wel, dat klinkt als een prima gesprek. Nu moet je het loslaten. Laat haar maar ontdekken.
Kan je haar niet gewoon vragen, als je een vermoeden hebt, of dat ene vriendinnetje misschien iets meer dan gewoon een vriendinnetje is?
Alle reacties Link kopieren
Ayla79 schreef:
10-01-2018 09:58
Ik heb er niks over te zeggen dat snap ik. Maar als ze nu als nog geen 14 jarige met een vriendje aan zou komen dan zou ik zeker met haar praten over het bewaken van grenzen, het feit dat ze nog zo jong is en dat ze nog alle tijd heeft.
Nu het anders is, ze vrij gesloten is en ik heel lastig kan inschatten of bepaalde meiden die wel eens blijven slapen meer zijn dan een gewone vriendin vind ik lastig hoe ik er mee moet omgaan.
Ik wil er juist niet te veel gedoe van maken maar ik wil ook niet dat ze onbewust al over grenzen heen gaat.

En ik heb er richting haar ook geen gedoe over gemaakt. Het ging ook echt van mam ik val op meiden.. ehhh oke, iemand specifiek? Nee nu niet meer.... ooh als het zo is zou ik haar wel graag willen leren kennen. Oke..
later nog een keer een gesprekje over verliefd zijn en wat dat nou precies is etc. Maar allemaal redelijk los en soepel (hoop ik).
Ik zou al voordat er daadwerkelijk geliefdes aan de orde zijn een gesprek hebben over gevoelens en grenzen. Ook zonder dat er gelogeerd wordt is het belangrijk om daarmee om te leren gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil haar inderdaad niet straffen voor het feit dat ze het gezegd heeft, mochten eerst meiden blijven slapen zou het raar zijn als het nu niet meer mocht.
We zijn altijd redelijk open geweest over sex, al is zij dat nu niet meer echt nu ze puber is. Dat is nu alleen maar raar omdat met je moeder te bespreken.

Ik heb haar wel eens gevraagd of een bepaalde vriendin de vriendin was en toen gaf ze aan van niet.
Alleen weet ik bij haar niet of ik op dat antwoord kan vertrouwen omdat ik weet dat ze eerst dingen zelf moet bedenken en verwerken voordat ze ermee naar buiten komt.

Ik denk dat ze hier ook vrij lang over nagedacht heeft voordat ze ermee naar mij toegekomen is.
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie werd het gewoon vermeld als +1 voor de catering met kerst. "Wij komen met 1 extra, Sofie neemt Inge mee" Wist iedereen meteen dat Sofie geen vriendje maar een vriendinnetje had. Iedereen heeft zich ook gewoon voorgesteld op de gebruikelijke genante manier die ooms en tantes doen: "oh dus JIJ bent Inge...."

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan dat. En met dat blijven slapen zou ik niet te moeilijk doen. Als ze wil zoenen/seks met een eventuele vriendin dan doet ze dat toch wel, en verder kan je alleen maar open gesprekken blijven houden over verliefdheid en bewaken van grenzen, maar dat heeft weer niks met slapen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij er iets bijzonders aan de hand is: maak je niet druk. Je voedt kennelijk goed op, ze begint haar eigen leven vorm te geven, liefde en seks zijn terrein waar haar autonomie geldt. Ze zal fouten maken, verdriet hebben en spijt kennen. Niks mis mee. Je kan er zijn voor haar, maar weinig meer dan dat. Vertrouw op haar en op het goede dat je haar hebt mee gegeven. Ze is niet van porcelein he :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat gaat het de rest vd familie aan wat voor geaardheid jouw dochter heeft? Of bedoel je gezinsleden?

Wat sex betreft, zou ik gewoon de huisregels hanteren als dat je normaliter ook zou doen.
Ik ben misschien ouderwets maar ook als mijn 14 jarige lesbische dochter sex zou willen hebben bij ons thuis, zou ik daar toch mijn mening over geven. ( ik kan het niet tegenhouden, maar ik zou het zeker niet aanmoedigen) geld ook voor mijn zonen trouwens.
Behandel je dochter niet ineens anders nu je weet dat ze op meisjes valt.

Iedereen ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Veel hetero seksuele meisjes hebben toen ze jong waren geëxperimenteerd met vriendinnen. Wist je dat? Dat is normaal, gezond en hoort bij de seksuele ontwikkeling. Natuurlijk doen niet alle meiden dat, ik deed het zelf ook niet, maar het is absoluut niet fout als het wel gebeurd. Logeerpartijtjes met vriendinnen verbieden heeft weinig zin. Zolang jij die meisjes maar kent/vaker gezien hebt.

Je kind seksueel voorlichten heeft wel zin. Begrippen als wederzijdse toestemming, grenzen aangeven en herkennen, (het voorkomen van) zwangerschap en SOA’s zou ik altijd uitgebreid bespreken. Over zwangerschap hoef jij je in dit geval geen zorgen te maken, dat is erg fijn. Hoewel, is je dochter lesbisch of is ze misschien bi-seksueel? Praat gewoon met haar. Ga er ontspannen/normaal mee om. En hou het voor je. Je dochter mag zelf bepalen of en wanneer ze dit aan familie vertelt.
Alle reacties Link kopieren
Oa gezinsleden ja maar ook oma en opa bv. Vrij hechte familie dus die zien we meerdere keren per week. En het spat niet van dochter af. Ik was redelijk verrast.

ik ben dan ook ouderwets want ik vind nog geen 14 ook te jong.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
10-01-2018 10:19
Behandel je dochter niet ineens anders nu je weet dat ze op meisjes valt.

Iedereen ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Veel hetero seksuele meisjes hebben toen ze jong waren geëxperimenteerd met vriendinnen. Wist je dat? Dat is normaal, gezond en hoort bij de seksuele ontwikkeling. Natuurlijk doen niet alle meiden dat, ik deed het zelf ook niet, maar het is absoluut niet fout als het wel gebeurd. Logeerpartijtjes met vriendinnen verbieden heeft weinig zin. Zolang jij die meisjes maar kent/vaker gezien hebt.

Je kind seksueel voorlichten heeft wel zin. Begrippen als wederzijdse toestemming, grenzen aangeven en herkennen, (het voorkomen van) zwangerschap en SOA’s zou ik altijd uitgebreid bespreken. Over zwangerschap hoef jij je in dit geval geen zorgen te maken, dat is erg fijn. Hoewel, is je dochter lesbisch of is ze misschien bi-seksueel? Praat gewoon met haar. Ga er ontspannen/normaal mee om. En hou het voor je. Je dochter mag zelf bepalen of en wanneer ze dit aan familie vertelt.
Bi weet ik niet. Ze vroeg me wat verliefdheid was, ik zeg dat is lastig. Soms heb je als je jong bent ook een soort bewondering voor andere mensen, populaire meiden bijvoorbeeld. Dat kan op verliefdheid lijken. Verliefdheid is kriebels en willen zoenen en sex willen hebben heb ik uitgelegd. Maar dat kan anders zijn als je jong bent. (Ik was zelf ietsje later :biggrin: )
Ook met haar over bi gehad wil. Maar haar ook verteld dat een naampje maar een naampje is en dat ze vanzelf wel erachter komt waar ze nou precies opvalt.

Ik zal in ieder geval nog een algemeen gesprek over grenzen etc hebben. Ik denk dat dat hoe dan ook belangrijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven