dochter 20 maanden lactose intolerant

12-01-2018 11:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Sinds een kleine week geef ik mijn dochter lactosevrije voeding op aanraden van diëtist en kinderarts.

Dit omdat zij al haar hele korte leventje diarree heeft. Daarnaast is zij erg slank, net aan 8700 gram.
Bij het CB kreeg ik een verwijsbrief vanwege deze klachten. Kinderarts heeft haar helemaal onderzocht en gelukkig was alles goed.
Wij zijn doorgestuurd naar de dietist en deze heeft in samenspraak met de kinderarts en dieet voorgeschreven met lactosevrije voeding en calorie rijke shakes.
Nu zijn we 7 dagen verder en ik heb een heel ander kind. Vrolijk, niet meer jengelen (wij dachten dat dat normaal was), slaapt uit tot half 9 ipv 6 uur, vraagt niet meer continue om eten om daarna te huilen.

Over 4 weken moeten we stoppen en opnieuw lactose gaan geven om te kijken of ze er idd last van heeft. Ik zie dit echt niet zitten omdat ik eigenlijk nu wel met 90% zekerheid kan zeggen dat het daaraan ligt.

Mijn vraag aan jullie is dan ook, wie heeft dit meegemaakt en wilt zijn/haar verhaal delen en daarnaast wie heeft er lekkere lactosevrije recepten die ze willen delen.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een lactose vrij kind, maar sinds een paar jaar zelf lactose vrij. Het is niet zo moeilijk! Alles wat je zelf kookt van ‘basisproducten’ heb je zelf in de hand. Er bestaan veel alternatieven, zoals sojamelk. Misschien niet zo lekker gewoon te drinken, maar prima door het eten en sausjes.
Kant en klaar producten worden lastiger. Je moet leren etiketten te lezen. AH is bijvoorbeeld hier vrij fanatiek in en zet zelfs op zakken worteltjes en flessen spa rood een geen melk tekentje :)
Soms zit melk echter in rare dingen die je niet verwacht. Zo zijn naturele chips zelden een probleem, maar paprika chips zit vaak melk(poeder) in, vraag me niet waarom.
Mij lactose inloterantie kan je vaak nog wel iets van melk verdragen, dat verschilt per persoon. Ikzelf helaas bijna niets.
Wat heerlijk dat je kind nu zoveel vrolijker is!
Alle reacties Link kopieren
Niet bij mijn kind, maar bij mijzelf! Ik zou lekker zo doorgaan. Opzich heb je de oplossing nu en de diëtiste verder niet nodig toch?
Of je geeft gewoon aan dat je dit langer wilt aanzien. Of je maakt de afspraak dat je bij de eerste tekenen van voorheen direct weer terug over stapt.

Tja.. lekkere recepten.. ik gebruik gewoon vervangers van minusL eigenlijk of ik eet gewoon iets anders. Minus L is volgens mij overal wel te verkrijgen maar ik dacht de de jumbo het grootste assortiment heeft. Verder heeft de kruidvat pilletjes (eigen merk) die je kunt nemen voordat je bijvoorbeeld uiteten gaat of een taartje eet waar waarschijnlijk lactose in zit. Voor nu misschien nog te vroeg. Maar ik zie op mijn werk (kleuterjuf) ook al een kleuter die die pilletjes gebruikt bij een traktatie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is lactose intolerant, ontdekt die de kinderarts als peuter, inmiddels is ze 9.
Wij gebruiken ook lactasetabletjes bij traktaties op school, ze kan dat nu zelf. En verder etiketten lezen inderdaad.
Bijvoorbeeld weipoeder zit in witbrood en krentenbollen, dat is ook lactose.

Wij gebruiken ook veel minus L en Alpro Soya. Ook zijn er webwinkels waar je bijvoorbeeld lactosevrije smeerkaas, magnums, kerstfiguurtjes of een chocolade sinterklaas kunt bestellen.
Dat doe ik zo een of twee keer per jaar.

Lactosevrijwinkelen of foodoase.de zijn bijvoorbeeld zulke winkels. Lactase haal ik bij AH online of bol.com.

Mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een pb.
Alle reacties Link kopieren
Beetje gekke vraag misschien, maar weet je zeker dat het om lactose-intolerantie gaat en niet om koemelkeiwit? Ik heb me namelijk door de kinderarts laten vertellen dat lactose-intolerantie niet voorkomt onder het eerste levensjaar, omdat alle baby's tot ongeveer 1 jaar een enzym in hun darmen hebben die er speciaal is om lactose af te breken. Dit ivm borstvoeding. Mensen met een lactose-intolerantie/allergie ontwikkelen dit pas daarna. En omdat jij zegt dat je dochter al haar hele leven klachten heeft, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe men tot die diagnose is gekomen..

Je vraagt naar ervaringen: Ik zelf heb een zoon (2,5jr) met een koemelkeiwitintolerantie. Dit heeft hij vanaf zn geboorte en klachten uiten zich vooral in darmproblemen als krampen en diarree. Overstrekken en huilen/krijsen. Dit is ook de reden geweest dat we pas na 6 maanden een diagnose hebben gekregen helaas, omdat het idee heerst (vooral onder huisartsen), dat een dergelijke allergie/intolerantie altijd gepaard gaat met huidproblemen en dat het niet mogelijk is bij borstvoeding. Pas na 6 maanden toen we er compleet doorheen zaten eindelijk de zo gewenste doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. En daar was het meteen duidelijk. Van de een op de andere dag een ander kind!! Ongelooflijk!!
Inmiddels is hij dus een peuter en af en toe provoceren we. Dit gaat helaas nog steeds niet goed...

Ik ben echt een kookfreak, dus inmiddels behoorlijk handig in koemelkvrije maaltijden op tafel te toveren. Favoriet hier thuis blijft de simpele pasta met tomatensaus, maar ook alle soorten groentensoepen met brood en avocado doet het goed.
(Over brood gesproken, let goed op, want in heel veel brood zit een vorm van melk verstopt, vooral "broodverbeteraar/meelverbeteraar" is een sluipschutter ;) )
Daarnaast let ik wel goed op calciumhoudende producten, omdat hij dat dus beduidend minder binnenkrijgt. Zalm, broccoli, amandelen en abrikozen bevatten bijv veel calcium. Ik had van de week zelf zalmsticks gemaakt met een korstje van gemalen amandelen en een beetje cornflakes. Daarbij broccoli. Heerlijk!!

Het is in het begin een heel gedoe om alles uit te vogelen en zo, maar je wordt er vanzelf handig in. Er is ook een facebookgroep "koemelkallergie", daar kun je ook erg veel vinden.

Succes!
pianella2016 schreef:
12-01-2018 11:37
Beetje gekke vraag misschien, maar weet je zeker dat het om lactose-intolerantie gaat en niet om koemelkeiwit? Ik heb me namelijk door de kinderarts laten vertellen dat lactose-intolerantie niet voorkomt onder het eerste levensjaar, omdat alle baby's tot ongeveer 1 jaar een enzym in hun darmen hebben die er speciaal is om lactose af te breken. Dit ivm borstvoeding. Mensen met een lactose-intolerantie/allergie ontwikkelen dit pas daarna. En omdat jij zegt dat je dochter al haar hele leven klachten heeft, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe men tot die diagnose is gekomen..
Dit. Bij een lactoseallergie zou een kind geen borstvoeding aankunnen. Dit is dus echt zeer zeldzaam en koemelkallergie komt juist bij kinderen meer voor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kreeg fv als baby en is een dag opgenomen geweest toen ze 3 jaar was voor de lactosetest. Dan krijg je een score tussen 1-10 en vanaf 5 verwerk je lactose niet goed. Zij scoorde 8.3, dus dat gaf ons duidelijkheid.
Hetismogelijk schreef:
12-01-2018 12:53
Mijn dochter kreeg fv als baby
In normale fv zit ook lactose.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
12-01-2018 11:34
Wij gebruiken ook veel minus L en Alpro Soya. Ook zijn er webwinkels waar je bijvoorbeeld lactosevrije smeerkaas, magnums, kerstfiguurtjes of een chocolade sinterklaas kunt bestellen.
Dat doe ik zo een of twee keer per jaar.
Mocht je een beetje in de buurt van de Duitse grens wonen, of een keer in Duitsland op vakantie gaan, daar is het standaard assortiment in de supermarkt (bv Edeka, zoek een grote uit) veel groter. Bovenstaande dingen zijn natuurlijk geen eerste levensbehoefte, maar ik ben er altijd wel heel blij mee, en dochter als ze wat ouder is vast ook :-)
Alle reacties Link kopieren
Allemaal hartstikke bedankt voor het reageren!
Wij hebben een dikke vette terugval gehad..
volgens veel websites en ook op aanraden van de diëtist heb ik woensdagmiddag plakjes kaas gegeven. Harde belegen kaas 10 maanden oud.. en ook volgens de kaasboer lactose vrij.
De nacht van woensdag op donderdag.. vanaf 4 uur een krijsend meisje die niet stil te krijgen was.. dit heeft geduurd tot 8 uur s'ochtends toen ze doodvermoeid op de bank in slaap viel. Ze had de hele dag opnieuw donker paarse wallen (wat ze voorheen ook had) en weer jengelen, moe, veel slapen en klagen.
Einde vd middag ik was zelf aan het werk, belde mijn man mij op dat ze 39 graden koorts had.. huh?!! is dat mogelijk, koorts nadat je lactose heb gegeten waar je niet tegen kan ?? Ik snap er niks van.. uiteraard pcm gegeven koorts verdween en ze was weer semi vrolijk.. naar bedje gebracht om 7 uur.
Vannacht kwam ze weer om 2 uur, viel vanzelf in slaap en weer om 7 uur huilend wakker geworden.. het lijkt wel alsof het weer van voor af aan begint.
Is het mogelijk dat we nu 2 dagen verder zijn en ze nog steeds last heeft van de kaas die ze heeft gegeten?

Iniedergeval ga ik dus absoluut niet stoppen met dit dieet..
Ik heb gister idd ook gekeken naar lactosevrijwinkelen.nl kun je echt heeel veel vinden.. dus voortaan al mijn lactosevrije producten daar halen. AH en jumbo hebben niet zo'n groot assortiment waar ik woon.

De pilletjes van disolact zijn te gebruiken v.a. 2 jaar, dan moet je ze over het eten strooien ipv doorslikken.. heeft iemand hier ervaring mee?

Kan mijzelf wel voor me kop slaan dat ik die kaas gegeven heb..
Alle reacties Link kopieren
@piannela2016 om antwoord te geven op jou vraag:
mijn man is ook lactose intolerant.. niet op zulke heftige wijze als mijn dochter maar hij heeft het wel. Daarom zijn KA en diëtist tot deze conclusie gekomen.
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
12-01-2018 16:31
Mocht je een beetje in de buurt van de Duitse grens wonen, of een keer in Duitsland op vakantie gaan, daar is het standaard assortiment in de supermarkt (bv Edeka, zoek een grote uit) veel groter. Bovenstaande dingen zijn natuurlijk geen eerste levensbehoefte, maar ik ben er altijd wel heel blij mee, en dochter als ze wat ouder is vast ook :-)

Dank je wel voor de tip! Wij gaan in juni op auto vakantie naar Italië en gaan dan door Duitsland dus.. goede timing om in te slaan!! :-D
Alle reacties Link kopieren
Hoi, let op met veel zogenaamde 'lactosevrije' producten, die eigenlijk lactoseARM zijn. Harde kazen en productlijnen als Minus L en veel dingen van Arla bevatten nog steeds een klein percentage aan lactose. Of het is een product waaraan lactase is toegevoegd als tegenhanger, ook dat hoeft niet altijd goed te vallen. Als jouw meisje een hele sterke intolerantie heeft (net als mijn man), kan ze daar ook niet tegen.

Ik zou je momenteel beperken tot soya producten van onder andere Alpro Soya, haver, amandel of rijstemelk (vaak lekkerder en wat neutraler dan soyamelk), en veganistische kaas van merken als Wilmersburger, Violife etc. Vegan webshops zijn sowieso een uitkomst, want dat is altijd vrij van dierlijke producten. Er zijn ook goede vervangers voor zure room, roomkaas en andere dingen. Niet goedkoop, en vaak niet in de gewone supermarkt te vinden, maar wél erg lekker. Sommige zijn nog weleens te koop bij natuurwinkels als Ekoplaza enzo.

Denk wel dat het verstandig is zo'n ademtest te laten doen, zoals HetIsMogelijk ook heeft gehad. Dat weet je meteen hoe hoog ze scoort en hoef je niet meer aan te gaan rommelen door haar een tijdlang wél melk te laten eten. Kinderen kunnen over een hoop dingen heen groeien, maar als het genetisch is, kun je een hoop ellende en klachten voorkomen door haar lactose-vrij op te voeden. Succes :)
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter zo sterk reageert op kaas wat lactosevrij zou moeten zijn, dan denk je toch eerder aan koemelkallergie? De kaas bestaat nog steeds uit koemelk ook al zit er geen lactose in.

Zoals hierboven al een aantal keren gezegd, koemelkallergie komt veel vaker voor bij kinderen dan een lactoseintolerantie. Ik zou dit uit laten zoeken TO.
Ik zou echt naar koemelkvrij gaan kijken ipv lactosevrij. De reactie op kaas zegt al dat het hoogstwaarschijnlijk niet enkel lactose intolerantie is want dan zou ze niet reageren hierop. Ik lees wel vaak dat zelfs artsen dit door elkaar heen halen.
Alle reacties Link kopieren
Hollandse kazen zijn lactose vrij, dus ik vermoed dat het om een koemelkeiwitallergie gaat. Past ook beter bij haar leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgt iedere dag nu lactose vrije melk.. daar zit koemelk in en daar heeft ze geen last van. Ik denk echt een lactose-intolerantie maar ik wil zoiezo nog een keer testen.. volgens de KA kon testen pas op een latere leeftijd.. en volgens de diëtist is het uitsluiten van producten nu de beste manier om te zien of ze de intolerantie heeft. Over 2 weken weer een afspraak dus wordt vervolgd :-?

Ze krijgt ook van lactofree smeerkaas en daar zit >0,1 lactase in en ook daar geen last van.. nu ga ik twijfelen of het niet kiezen zijn die doorkomen.. maar dat verklaard de paarse wallen niet die ze voorheen ook had. Moeilijk als ze nog niet kan zeggen waar ze pijn heeft.

Ik hou jullie op de hoogte!
Volgens mij is de hoeveelheid lactose in kaas van 10 maanden oud echt heel erg klein, dus het kan zijn dat ze sowieso al niet lekker was. Ik zou overleggen met de diëtiste. Om het zeker te weten zou je nog een moeten testen denk ik.

Lastig hoor, die onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is ze toevallig net ziek geworden? Zeker de koorts lijkt daarop te duiden.

Wel rot van alle onzekerheid. Wij zijn met onze jongste van 1,5 nu ook begonnen met een allergie-zoektoch vanwege eczeem, diarree, veel ziek en afbuigende groei. Dus herken het helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven