Peuter 20 maanden praat niet, ook laat met lopen

16-01-2018 02:52 56 berichten
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van het consultatiebureau. Hoe het nu ging met mijn zoontje, want bij het laatste bezoek een paar maanden geleden kon hij nog niet goed los lopen. Ik ben toen op hun advies met hem naar de fysio gegaan, omdat ze het toch wel zorgelijk vonden met 18 maanden.
Gelukkig zag de fysiotherapeut weinig reden tot zorgen, en het lopen ging inderdaad vanzelf beter. Nu is hij 20 maanden en loopt hij redelijk, al valt hij nog wel vaak. Ik vertelde dat dus vrolijk.
Toen kwam de vraag hoe het nu met praten ging, en moest ik vertellen dat mijn zoontje nog steeds geen papa en mama zegt en ook geen andere herkenbare woorden. Hij brabbelt een beetje en lacht heel veel, en hij is gek op liedjes en voorlezen. Ik maakte me eigenlijk helemaal geen zorgen, ook denk ik omdat we zo op dat lopen gefocust waren. Maar de cb mevrouw zei dat het toch wel erg laat was en dat ze adviseerden om naar een logopediste te gaan. Daar heb ik dus nu een afspraak voor gemaakt.

En nu lig ik al uren te googelen en te malen. Mensen zeggen altijd als hun kind laat is met lopen: maar hij praatte wel al met 8 maanden hoor! en vice versa, maar mijn zoontje is dus laat met alles... hij drinkt ook nog steeds niet zelf uit een beker of fles, we moeten hem op schoot een flesje geven anders drinkt hij niet. Zelfstandig brood eten gaat wel goed.
Hij is gek op voorlezen (Nijntje) maar ren filmpje van Nijntje op tv reageert hij nauwelijks op. Ik probeer hem steeds dingen te laten aanwijzen (zijn neus, de poes) maar soms denk ik dat hij me alleen imiteert en dat de woorden hem niet zoveel zeggen.
Hij gaat nu 2 dagen naar de crèche (eerst altijd 1 dag) en dat gaat op zich goed, naar dingen als verven of kleuren lukken nauwelijks. Spelen doet hij wel graag, liefst met auto’s of een bal.
Het is zo’n lief, vrolijk jongetje, het breekt mijn hart dat er misschien iets met hem is.
Ik hoor heel graag ervaringen en tips...
Oren al es laten nakijken?

Maar veel kans dat ie - net zoals bij het lopen - gewoon een laatbloeier is.
De gemiddelden dienen ergens voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van kinderen ofzo maar heb je hem al eens laten onderzoeken door een kinderpsycholoog? Het kan zo maar zijn dat iets van autisme of ADD heeft?

Of het is gewoon een introvert kindje wat geheel in zijn eigen wereldje leeft niks mis mee hoor! Maar het zou mij als moeder een rust gevend gevoel geven om daar duidelijkheid in te krijgen :-).
Ik zou inderdaad eerst zijn oren laten nakijken. Vanuit daar zie je wel verder.

En laat lopen? Tja. Het ene kind loopt vroeg, het andere laat. Twee van mijn kinderen waren late lopers (18 en 19 maanden), maar er is motorisch niet heel veel mis met ze. Eentje heeft moeite met rennen, maar dat is een familiekwaal. De ander was gewoon laat en houdt nog steeds niet van fysieke inspanning.

Maar goed, eerst de oortjes en dan verder kijken! Wat zeggen ze op het kinderdagverblijf? Vinden ze zijn ontwikkeling zorgelijk?
Alle reacties Link kopieren
18 maanden is toch niet laat? Misschien iets later dan gemiddeld, maar valt nog steeds ruim binnen de grenzen van normaal.

Ook laat praten is meestal niet iets afwijkends. De ontwikkeling van kinderen varieert binnen het normale sterk. Ik zou inderdaad een afspraak maken met een logopedist en me verder nog niet al te veel zorgen maken. Als hij nu net heeft leren lopen heb je best kans dat het praten er vlot achteraan komt. Sterkte!
Het heet niet voor niet het consternatiebureau he?!
Als je echt meer wilt weten ga je naar de huisarts met je vragen. En dan samen beslissen of er verder naar hem gekeken moet worden.
niet het consternatie bureau niet het forum. Dat geeft alleen maar meer onrust.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo’n slome duikelaar. Lopen met 18 maanden, met 2 jaar kon hij 4 woorden zeggen. Zindelijk met 3,5. Zelf flesje drinken ging ook moeizaam. Hij is nu 4 en gaat naar school en ook daar weer kan hij veel dingen nog niet zelf. Hij heeft wat meer tijd nodig
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar.

Hier zijn we met een doorverwijzing van de huisarts naar het audiologisch centrum in een academisch ziekenhuis gegaan.

Bij het audiologisch centrum wordt alles onderzocht, oren, iq, of er sprake is van een algehele achterstand en ook waardoor dat kan komen, bijvoorbeeld vocht achter oren, doof, autisme, een syndroom, er mist een gen enz.

Bij mijn kind bleek het TOS te zijn, oorzaak onbekend.

Doordat we er zo vroeg bij waren heeft hij op een vroeg behandeling gezeten van @uris en is hij met zijn spraak (ook omdat hij nog in zijn taalgevoelige periode zat) enorm vooruit gegaan.

Ik adviseer je dan ook om dit met de huisarts te overleggen en een verwijzing te bespreken naar het audiologisch centrum, naast het opstarten van de logopedie.

Google eens op TOS, of kijk op de website van @uris en kent@lis, hier kan je veel informatie vinden over spraak en taal en over de aanmaak ervan.

Sommige zijn laat, maar sommige hebben ook een beetje hulp nodig om de spraak en taal onder de knie te krijgen.
esther55 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 06:57
15.54% gewijzigd
Hier ook een jongetje dat laat praatte en weinig belangstelling had voor taal überhaupt. En begreep ook niet wat wij zeiden als wij tegen hem praatten. Zijn oudere zus snapte hij soms wel trouwens. Ook was hij normaal met lopen, maar ik denk dat die twee weinig met elkaar te maken hebben. Op de kleuterschool ook niet in staat zichzelf aan te kleden. Of te begrijpen wat er van hem werd verwacht. Inmiddels ouder en helemaal bijgetrokken.

Ik weet van mijn vriendin dat de leeftijd voor lopen inmiddels is opgetrokken tot 24 maanden. Haar zoon haalde die nieuwe grens nèt. Inmiddels in groep 3 en ook normaal qua ontwikkeling nu. Of haar zoon al een paar woordjes kende met 2 jaar weet ik niet meer. Veel zal het niet geweest zijn.

Laat je niet gek maken door het consternatie bureau!
Ik kan alleeen jouw kind met het mijne vergelijken. De mijne had een flinke ontw achterstand en blijkt een verstandelijke beperking (syndroom) te hebben. Maar zij liep pas met 35 maanden, dat is echt te laat. Spraak was toen nog nagenoeg niet op gang. Logo vertelde dat echte spraakboost altijd (uitzonderingen daargelaten) komt nadat een kind loopt. Logo opstarten lijkt me wel een goed idee.
Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren is dat moederintuitie heel sterk is: als jij je geen zorgen maakt, kun je best een half jaartje logo proberen en de lijn met creche korthouden, of zij zorgen hebben. Als je je toch zorgen maakt, ga naar de huisarts en laat je verwijzen voor een kinderarts of audiologisch centrum. Zij kunnen zijn algehele ontw testen. Loopt die tever achter, dan kunnen zij onderzoek naar de oorzaak opstarten. Succes!
Het klinkt mij allemaal niet zo vreselijk laat hoor.. Maar ik snap dat je je zorgen maakt, hopelijk valt het mee!
Mijn man ging pas praten toen hij 4 jaar was, ze dachten dat hij naar een lom-school moest. Nu heeft hij cum laude zijn universitaire bachelor èn master gehaald, nadat hij op zijn 30e ingesteld is op ADD medicatie. Geen autist trouwens, leuke vent (al zeg ik het zelf). Het kan dus allemaal echt heel erg goed komen.
Alle reacties Link kopieren
AdoreBelle schreef:
16-01-2018 05:43
Ik heb geen verstand van kinderen ofzo maar heb je hem al eens laten onderzoeken door een kinderpsycholoog? Het kan zo maar zijn dat iets van autisme of ADD heeft?
das duidelijk
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook 20maanden en praat ook niet. Ze zegt mama, thats it.
Ze begrijpt alles wat ik zeg, als ik haar wat vraag doet ze het ook gelijk. Ik maak me dus geen zorgen, elk kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo.

Als je je zorgen maakt zou ik de huisarts even bellen, miss idd even de oren na laten kijken.
Kinderpsycholoog lijkt me echt niet nodig, add of iets, doe normaal.
Volg je eigen gevoel, miss kun je eens vragen op de chreche wat zij van hem vinden.
Alle reacties Link kopieren
Jammer zeg die reactie van het consultatiebureau want het is onnodige bangmakerij. Volgens fysio en kinderarts is lopen pas zorgelijk als het met 24 maanden nog niet gebeurd en hoeven ze met 24 maanden pas een paar woordjes te kunnen zeggen.

Middelste hier liep met 20 maanden en zei met 24 maanden een paar woordjes. Inmiddels precies 3 jaar. Motorisch heel vlot nu, spraak blijft wel een dingetje. Met het cb besproken vorige maand en die gaven aan dat ik het beste weet of ee wel of niet iets moet gebeuren. inmiddels via de huisarts doorgestuurd naar het audiologisch centrum, maar daar hebben ze een wachtlijst van 3 maanden. Dat is wel jammer want als er een vve indicatie of vroeghulp moet komen heeft ie nog maar een half jaar voordat hij 4 is.
Alle reacties Link kopieren
hier in familie ook (vooral de jongetjes ;-) ) 18 maanden met lopen en echt praten ook later dan 2 jaar (wel communiceren met wijzen en brabbelen).

En nu zijn het sportieve jongens/mannen die het VWO doen.

Fijn dat het consultatie bureau het in de gaten houdt. Maar wanneer er verder geen signalen zijn van de creche dat er mogelijk problemen zijn, zou ik me niet zo druk maken.

Oh ja, 1 neefje moest ook naar de logopedist. Hij had een kort tongriempje waardoor het praten gewoon wat lastiger ging. En zijn mondcoördinatie was niet zo goed. Is uiteindelijk ook goed gekomen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een gehoorafwijking wordt hier een aantal keren genoemd. Ik ben dan wel geen kinderarts, maar liedjes en voorlezen vindt hij toch wel leuk. Is het dan niet zo, dat hij waarschijnlijk geen gehoorproblemen heeft?

Misschien is er een verschil tussen passieve taalontwikkeling (kunnen luisteren) en actieve taalontwikkeling (kunnen praten).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Lopen met 18 mnd is niet laat maar gemiddeld. Bij mij zat her cb er ook achter aan maar.heb ze afgehouden. Alle 3 liepen ze rond de 22-24 mnd.

Daarnaast was de eerstw snel met praten..de 2e gemiddeld en de derde ook daar laat mee. (Die ljep met 23 mnd) Maarrrr brabbelde wel en begreep mijn instructies (zoals pak de bal ) ik zag ontwikkeling en heb me niet druk gemaakt (cb wel)

Is nu een volstrekt normale 5 jarige met nog maar licht splaakgeblek. ( heeft wel lang een fantasietaal gesproken )
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ongeveer zelfde situ. Wel 22 jaar geleden .....
Met 2,5 logopedie gestart enmet 5 jr op spraak taal school terecht gekomen. Daar kinderfysio gehad om voornamelijk nog de fijne motoriek te stimuleren
Mij heeft de orthopedagoog van school uitgelegd dat ontwikkeling in motoriek en spraak vaak hand in hand gaan. Schijnt inhetzelfde gebied in hersenen te zitten. Komt vaker voor bij jongetjes omdat connecties in hersenen tussen links en rechts anders zijn.

Ik kan niks dan goeds zeggen over het audiologisch centrum van toen en de school waar hij naar toe moest, echte toppers.

Laat hem onderzoeken. Zoals eerder aangegeven. Begin met de oren. Biedt taal zoveel als mogelijk aan. Geeft het tijd. Taal ontwikkeling stagneert ? Start logopedie. Zij weten precies wat binnen de norm is en wat niet. Misschien is logo voldoende om de spraak taal ontwikkeling een boost te geven. En is er niks aan de hand.

Voor jouw beeldvorming: mijn zoon sprak met 2,5 jr 4 woorden. Heeft een gezond iq ( non-verbale iq test via audiologisch centrum met 3 jaar ) Liep pas met ruim anderhalf. Had rond 4 jr een achterstand van ongeveer 1,5 jaar in zijn spraak ondanks 2 x logo.

Uiteindelijk is hij een grote knappe hbo-er geworden.... Die nog steeds niet graag praat. :-D
Alle reacties Link kopieren
AdoreBelle schreef:
16-01-2018 05:43
Ik heb geen verstand van kinderen ofzo maar heb je hem al eens laten onderzoeken door een kinderpsycholoog? Het kan zo maar zijn dat iets van autisme of ADD heeft?
Dat van het autisme is geen gekke gedachte. Een aantal kinderen op de school van mijn zoon hadden een aan autisme gerelateerde stoornis. Een taalachterstand kan idd een symptoom zijn. Maar hoef niet zo te zijn natuurlijk. Zoonlief mankeerde niks op dat gebied, Tip is al gegeven: Kijk op de website van Kentalis
Dikke knuffel :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat het consultatiebureau je er nog naar vraagt en adviseert!
Het lopen gaat inmiddels en het spreken zal de logopedist wel over kunnen adviseren. Dus je zit op de goede weg.
En de verhalen hier, met veel herkenning, zullen je wellicht geruststellen? De een is wat slomer dan de ander. Niet iedereen is hetzelfde, het zijn gemiddeldes. Dat betekent niet dat er iets mis is. Als het een vrolijk gezond kind is, en je op deze twee gebieden alert bent en geadviseerd wordt: niet druk maken!
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
16-01-2018 08:47
Misschien is er een verschil tussen passieve taalontwikkeling (kunnen luisteren) en actieve taalontwikkeling (kunnen praten).
Ja dat klopt, bij de onderzoeken wordt daar onderscheid in gemaakt. Taalbegrip en taalproductie. Mijn zoon was niet in staat om te produceren.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
16-01-2018 08:47
Misschien is er een verschil tussen passieve taalontwikkeling (kunnen luisteren) en actieve taalontwikkeling (kunnen praten).
Ja dat klopt, bij de onderzoeken wordt daar onderscheid in gemaakt. Taalbegrip en taalproductie. Mijn zoon was niet in staat om te produceren.
Wat fijn om al die reacties te lezen! Ik ga zoveel mogelijk proberen persoonlijk te reageren, maar we hebben iig besloten om alvast de huisarts te bellen om naar zijn oortjes te laten kijken. Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Tja, op dit moment is er lastig iets van te zeggen. Ieder hier reageert vanuit zijn/haar eigen beleving. Bij de een ging het gewoon om een laatbloeier en bij de ander was er toch echt meer aan de hand.

Het kan bij jouw kind dus alle kanten nog op. Het onzekere gevoel, en de angst die het met zich meebrengt is vreselijk en heel herkenbaar. Maar vooral logisch. Iedere ouder zou dat hebben. En het CB wordt (hier) vaak weggezet als bemoeizuchtig en overdreven hysterisch soms waar het bepaalde vermoedens betreft. Maar dat is hun werk toch?

De tip om je eigen moederinstinct te volgen is een goeie. Gebruik ten alle tijde je eigen nuchtere verstand. Hoe waren je man en jijzelf als kind?

Misschien zou je met je kind een bezoekje kunnen brengen aan het CB+?
Daar zitten mensen die het gedrag en de ontwikkeling van je kind objectief kunnen bekijken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven