Slapen dreumes

16-01-2018 06:44 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een maand of 5 slaapt mijn dochter al behoorlijk slecht (daarvoor sliep en dronk ze alleen maar). Momenteel is ze 19 maanden en zijn we behoorlijk wanhopig.

Inslapen lukt niet alleen, smiddags en savonds niet. Zijn er zo een uur mee bezig. Daarnaast is ze vroeg wakker.. Vandaag was het 4.45, 6 uur redt ze eigenlijk nooit meer. Ze wordt ook nog een aantal keer per nacht wakker.

Overdag slaapt ze ook max 2 uur. Ze oogt vaak moe, is veel jengelig etc.

Ze heeft buisjes gehad en haar neusamandelen zijn verwijderd.

Iemand tips? Ze verzet zich zo tegen slapen en als ze wakker wordt duurt het een hele poos voor ze weer slaapt :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet zoveel uithalen, maar denk zelf dat je ook een beetje in een negatieve spiraal zit. Ik zou sowieso stoppen met haar helpen inslapen. Bedenk een goed ritueel en dan is het klaar. En ja, dan duurt het in het begin nog langer voor ze slaapt, maar dat zal beter worden.

Bedenk je dit ook, als jij naar bed gaat, slaap je dan zelf ook binnen 5 minuten? Ik meestal niet. Vaak lig ik nog even te lezen. Ik heb het dan zelf ook nooit erg gevonden dat mijn kinderen nog even liggen te spelen/brabbelen oid. Meestal slapen ze binnen een half uur alsnog.

Slaapt ze wel eens bij anderen? Misschien haar een keer laten logeren, zodat je zelf ook even bij kunt tanken. Soms slapen ze bij anderen beter, en degene waar ze logeren vind het zelf niet altijd erg om een keer een minder nachtje te hebben.

Bij ons is het ook altijd zo geweest, voor 6 uur wakker, dan is het nog nacht. Desnoods neem ik een kind bij ons in bed, maar het is nog nacht. Ik (doe alsof) ik slaap.

Ik weet dat het niet bij iedereen zo werkt, maar proberen kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Met inslapen krijst ze alles bij elkaar. We hebben een vast ritueel en dat gaat goed. Begint zodra we haar kamer uitlopen. Om de 5/10 min even troosten, maar uiteindeijk blijven we er toch bij en aaien we haar in slaap.

Ik zou willen dat ze bij ons in bed zou slapen maar helaas. Dat is feesten.. Ook om 2 uur snachts.
Alle reacties Link kopieren
pavo07 schreef:
16-01-2018 07:46
Met inslapen krijst ze alles bij elkaar. We hebben een vast ritueel en dat gaat goed. Begint zodra we haar kamer uitlopen. Om de 5/10 min even troosten, maar uiteindeijk blijven we er toch bij en aaien we haar in slaap.

Ik zou willen dat ze bij ons in bed zou slapen maar helaas. Dat is feesten.. Ook om 2 uur snachts.
Daar ga je de mist in dus. Wel volhouden als je iets uitprobeert.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon gelijk bij haar gaan zitten? Ik blijf nog steeds bij mijn 3-jarige tot ze slaapt. Duurt meestal 10 minuten, maar soms een uur. Man ruimt dan de woonkamer en keuken op, en daarna hebben we samen nog een avond.
pavo07 schreef:
16-01-2018 07:46
Met inslapen krijst ze alles bij elkaar. We hebben een vast ritueel en dat gaat goed. Begint zodra we haar kamer uitlopen. Om de 5/10 min even troosten, maar uiteindeijk blijven we er toch bij en aaien we haar in slaap.

Haar "vaste ritueel" om in te kunnen slapen, begint pas op het moment, dat jullie haar in slaap aaien.
Misschien is het beter om daar gewoon mee te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
16-01-2018 07:23
Ik kan er niet zoveel uithalen, maar denk zelf dat je ook een beetje in een negatieve spiraal zit. Ik zou sowieso stoppen met haar helpen inslapen. Bedenk een goed ritueel en dan is het klaar. En ja, dan duurt het in het begin nog langer voor ze slaapt, maar dat zal beter worden.

Bedenk je dit ook, als jij naar bed gaat, slaap je dan zelf ook binnen 5 minuten? Ik meestal niet. Vaak lig ik nog even te lezen. Ik heb het dan zelf ook nooit erg gevonden dat mijn kinderen nog even liggen te spelen/brabbelen oid. Meestal slapen ze binnen een half uur alsnog.

Slaapt ze wel eens bij anderen? Misschien haar een keer laten logeren, zodat je zelf ook even bij kunt tanken. Soms slapen ze bij anderen beter, en degene waar ze logeren vind het zelf niet altijd erg om een keer een minder nachtje te hebben.

Bij ons is het ook altijd zo geweest, voor 6 uur wakker, dan is het nog nacht. Desnoods neem ik een kind bij ons in bed, maar het is nog nacht. Ik (doe alsof) ik slaap.

Ik weet dat het niet bij iedereen zo werkt, maar proberen kan geen kwaad.
Wij hebben de eerste 2,5-3 jaar wel geholpen met inslapen en dat was écht de beste, makkelijkste en snelste methode hier. De zomervakantie voor ze 3 werd dacht ik dat we heel veel tijd en energie moesten investeren om dit om te draaien, maar dat bleek 1x vertellen en het was goed.
Alle reacties Link kopieren
De crux zit toch echt bij dat zelf leren inslapen. Slapen gaat in cycli en iedere keer dat je lichter slaapt moet je zelf weer in slaap vallen. Zij heeft daar jullie hulp bij nodig, aan het begin van de nacht maar ook bij de latere rondjes. Dat ervaren jullie dan als niet doorslapen, en vroeg wakker zijn.
Ga aan de slag met zelf leren inslapen, juist ook overdag en aan het begin van de avond / nacht. Dat hoeft niet in één keer cold turkey, je kunt tussenstappen maken, maar daar zul je dan ook wel consequent in moeten zijn. Hier kun je ook advies en ondersteuning bij krijgen - al zul je het volhouden toch echt zelf moeten doen 😉.
Alle reacties Link kopieren
en het slaapje overdag er af?

Onze oudste sliep met anderhalf ook niet meer overdag
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijf je niet gewoon bij haar zitten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kan ook niet zelf in slaap komen. Is sowieso een slechte slaper.
Ik geef haar een fles in de stoel en leg haar weg als ze slaapt. Ben dik een half jaar druk geweest met het doen 'zoals het hoort' maar dat koste mijn nachtrust. Sinds kleine 4maand ligt ze bij mij in bed. Ze word nog vaak wakker op een nacht maar kruipt tegen mij aan en slaapt verder.
Sindskort doet ze ook geen middagdutje meer trouwens.
Lariba schreef:
16-01-2018 07:56
De crux zit toch echt bij dat zelf leren inslapen. Slapen gaat in cycli en iedere keer dat je lichter slaapt moet je zelf weer in slaap vallen. Zij heeft daar jullie hulp bij nodig, aan het begin van de nacht maar ook bij de latere rondjes. Dat ervaren jullie dan als niet doorslapen, en vroeg wakker zijn.
Ga aan de slag met zelf leren inslapen, juist ook overdag en aan het begin van de avond / nacht. Dat hoeft niet in één keer cold turkey, je kunt tussenstappen maken, maar daar zul je dan ook wel consequent in moeten zijn. Hier kun je ook advies en ondersteuning bij krijgen - al zul je het volhouden toch echt zelf moeten doen 😉.
Volgens mij is zelf inslapen nu typisch iets wat de meeste kinderen helemaal vanzelf leren als ze ouder zijn. Mijn kinderen waren drama met inslapen toen ze nog klein waren. Altijd verzet, in slaap vallen was uiteindelijk iets wat hen overviel na heel lang vechten tegen de slaap, niet iets wat ze zelf wilden.
Ik koos voor mijzelf de makkelijkste manier en vaak was dat er gewoon even bij gaan zitten/liggen of andere trucs toepassen, waarvan ik wist dat ze in slaap vielen.
Toen ze ouder werden was dat niet meer nodig en werden mijn kinderen vanzelf ontzettend makkelijke slapers. Mijn jongste is nu 4 jaar en slapen was de eerste twee jaar een drama (hij sliep van 23 tot 6 uur en overdag niet). Tegenwoordig leg ik hem om 20.15 uur in bed en om 20.30 uur slaapt hij tot 6.30 uur. Zonder gezeur en gemopper.
En direct beginnen met in slaap aaien? Gewoon even doen wat werkt, zodat jullie ook weer even aan je rust toe komen. Dan zie je daarna wel weer.

Ons kind groeide mee sprongen op taalgebied vanaf die leeftijd. Nu 26 maanden en ik kan gesprekken voeren. Kind kan aangeven wat kind wenst en begrijpt wat ik zeg.

Overigens hielp het hier om snachts de gordijnen open te doen en naar buiten te kijken. Dan zei ik ‘het is slaapjetijd.’ Papa slaapt, oma slaapt, opa slaapt, vogels slapen, hondje buurman slaapt, alles is stil, kindje moet ook slapen, geen speeltijd nu maar slaaptijd. Etc etc. Kind zag zelf dat het buiten donker was. En dat alles stil was en niemand op straat.

En daarna ging kind wél in bed liggen en verder slapen.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
16-01-2018 08:42
Volgens mij is zelf inslapen nu typisch iets wat de meeste kinderen helemaal vanzelf leren als ze ouder zijn. Mijn kinderen waren drama met inslapen toen ze nog klein waren. Altijd verzet, in slaap vallen was uiteindelijk iets wat hen overviel na heel lang vechten tegen de slaap, niet iets wat ze zelf wilden.
Ik koos voor mijzelf de makkelijkste manier en vaak was dat er gewoon even bij gaan zitten/liggen of andere trucs toepassen, waarvan ik wist dat ze in slaap vielen.
Toen ze ouder werden was dat niet meer nodig en werden mijn kinderen vanzelf ontzettend makkelijke slapers. Mijn jongste is nu 4 jaar en slapen was de eerste twee jaar een drama (hij sliep van 23 tot 6 uur en overdag niet). Tegenwoordig leg ik hem om 20.15 uur in bed en om 20.30 uur slaapt hij tot 6.30 uur. Zonder gezeur en gemopper.
Klopt. En als meeveren en afwachten voor jou als ouder en voor jouw kind het beste werkt (hierboven schreef iemand anders ook al zoiets), is dat natuurlijk prima. Maar als TO het zelf niet meer trekt, zou - in fases! - stoppen met helpen wel mijn eerste advies zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar inderdaad, TO, als je dat (nog) niet wilt zou ik wel stoppen met eerst weggaan, krijsen, en dan uiteindelijk alsnog gaan aaien. Accepteer dan gewoon dat ze dit nu wil / nodig heeft en maak het een onderdeel van jullie vaste ritueel (wat het eigenlijk nu al is) zónder drama tussendoor.
Oh wat vermoeiend TO

:hug:

Goede tips hierboven, ik zou de strijdbijl ook even begraven.
Lijkt alsof kind gewoon iemand nodig heeft aan haar zijde om in slaap te vallen. Ik zou daar aan toegeven en dan langzaam afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je avond ritueel te lang.

Je kind naar bed doen voordat het moe is werkt niet.

Je moet je kind dus naar bed brengen als het moe is.

Ga je dan een te lang avondritueel volgen dan is je kind weer over zijn slaap heen. Gevolg je kind slaapt voorlopig niet.

Voorlezen en dergelijke voor het slapen gaan zijn we dan ook pas veel later mee begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen dus als onderdeel van het slaapritueel naast haar haar bed op een deken en kussen liggen en zelf slapen. Dat werkte echt heel goed.

Scheelt dat ik zelf kapot was, en zodra ik ging liggen in slaap viel, soms zelfs al tijdens het verhaaltje vertellen.
Hier ook kinderen die niet alleen insliepen en inslapen. Wij hebben er altijd bijgezeten en nu nog.. De jongste is net 2. Na het verhaaltje en de dikke kus is het wel afgelopen met de aandacht, we gaan dus niet aaien o.i.d. We zitten erbij, kletsen niet meer terug en degene die erbij zit, heeft gewoon even een lekker momentje voor zichzelf, even internetten op de telefoon. De ander ruimt beneden even op. Soms duurt het een kwartier soms anderhalf uur, we maken ons er inmiddels niet meer druk om. Als ze slapen is de avond verder voor ons.
Nachtbraken/ veel te vroeg wakker worden, hebben ze allemaal gedaan en de jongste nu nog geregeld. 'Wanhopig' worden we daar niet (meer)van, maar het is zeker vervelend en vermoeiend.
Wat tips betreft.. Ik zou ook eens proberen het middagdutje over te slaan. Onze ervaring is wel dat ze daar in de avond een stuk makkelijker van gaan slapen en soms dan ook weleens ineens een nachtje doorslapen.
Mijn peuter van 3.5 jaar heeft het ook nog nodig dat ik naast hem blijf zitten tot ie slaapt. Dat werkt het beste.
Af en toe lukt het hem zonder.

Ook geschiedenis met buisjes etc.
In slechte slaapperiodes helpt het bij ons om na 10 minuten er na toe te gaan. Niet uit bed halen, alleen een kus en knuffel en zachtjes zeggen dat het tijd is om te gaan slapen. En dit herhalen, maar dan steeds de tijd ertussen iets langer laten.

Maar goed, ik denk dat bij iedereen een andere manier werkt. Ik zou nooit mijn kind in bed nemen of er zelf naast gaan liggen. Daar kiest iedereen zijn eigen weg in. Maar wat je ook kiest, wees er consequent in.
Alle reacties Link kopieren
Elifantje schreef:
16-01-2018 10:22
In slechte slaapperiodes helpt het bij ons om na 10 minuten er na toe te gaan. Niet uit bed halen, alleen een kus en knuffel en zachtjes zeggen dat het tijd is om te gaan slapen. En dit herhalen, maar dan steeds de tijd ertussen iets langer laten.

Maar goed, ik denk dat bij iedereen een andere manier werkt. Ik zou nooit mijn kind in bed nemen of er zelf naast gaan liggen. Daar kiest iedereen zijn eigen weg in. Maar wat je ook kiest, wees er consequent in.
Ik sluit me hier bij aan. Ik zou er ook niet naast gaan liggen. Maar als je daar geen problemen mee hebt, moet je dat vooral doen. Ik vraag me alleen altijd af wanneer dat dan stopt.

Onlangs een paar dagen meegemaakt bij 2 gezinnen dat ouders met kinderen van6 en 8 er alsnog naast moesten blijven liggen tot pakweg 9 uur/half 10.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
16-01-2018 10:31
Ik sluit me hier bij aan. Ik zou er ook niet naast gaan liggen. Maar als je daar geen problemen mee hebt, moet je dat vooral doen. Ik vraag me alleen altijd af wanneer dat dan stopt.

Onlangs een paar dagen meegemaakt bij 2 gezinnen dat ouders met kinderen van6 en 8 er alsnog naast moesten blijven liggen tot pakweg 9 uur/half 10.
Dat waar je op reageert heeft bij ons echt helemaal nooit gewerkt. Als antwoord op je vraag: Vanaf 3 (2,8) was het dus van de een op de andere dag voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat ze overdag ‘maar’ twee uur slaapt. Mijn kinderen sliepen op die leeftijd overdag niet meer of nog maximaal een uur. Verder namen we ze overdag zoveel mogelijk mee naar buiten voor een duidelijk dag-nacht ritme. Daarmee werden ze ‘s nachts veel minder vaak wakker dan wanneer we ze overdag lieten slapen.

In slaap vallen ging ook moeizaam. Wij hebben er, na de nodige drama’s met de oudste, steeds voor gekozen te proberen hun bed een prettige plek te laten zijn. En dat betekende dus: erbij blijven. Dat kostte veel minder energie dan de strijd aan gaan. Ik heb regelmatig met mijn ereader of telefoon bij mijn kind gezeten, zodat ik zelf ook wat rust had.
Ondertussen slapen ze allemaal prima zelf.
Alle reacties Link kopieren
Elifantje schreef:
16-01-2018 10:22
Ik zou nooit mijn kind in bed nemen of er zelf naast gaan liggen.
Dit dacht ik ook. Totdat onze tweede een enorm slechte slaper bleek. 's Avonds blijven we even bij hem zitten totdat hij slaapt (meestal 5-10 min), maar als hij 's nachts wakker wordt valt hij dus écht niet meer in zijn eigen bed in slaap (eerder wel, en op een gegeven moment niet meer). Nu slaapt hij daarna dus bij ons verder. Nee, niet ideaal, maar wel de manier waarop ik zelf ook nog aan wat slaap kom. En hoe lang het duurt weet ik niet, maar voor zijn 18e slaapt ie vast liever in zijn eigen bed ;-)
Mijn advies is dus meeveren, doen waar je kind behoefte aan heeft, maar wel op een manier waarbij je zelf ook kan blijven functioneren.
anoniem_114062 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 11:02
0.58% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven