Kolven op het werk 101

19-01-2018 19:47 52 berichten
Ik, die altijd zei NOOIT te gaan kolven, overweegt nu te gaan kolven op het werk. Want mijn hormonen vinden dat zoon recht heeft op minimaal 6 mnd BV en na die moeilijke start zou het toch zo jammer zijn om vroegtijdig te stoppen blablabla.

Eventueel zou ik nog kunnen proberen te combineren en als dat niet lukt alsnog gaan kolven. Maar momenteel neig ik meer en meer naar gewoon gaan kolven zodat zoon fulltime BV kan krijgen.

Afijn. Kolven op het werk dus. Hoe bereid ik me het beste voor? Hebben jullie nog handige do's and donuts? En wat zijn jullie eigen ervaringen ermee?

Ik ga weer werken als zoon 4.5 maand oud is.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
zijn ze op het werk al ingesteld op kolvende moeders?
Bij mij op het werk deden ze eerst moeilijk. Dus zo snel mogelijk bespreken op het werk. En lees je in wat je rechten zijn van te voren. Ik heb echt wel mijn ooot stijf moeten houden om mijn gelijk te krijgen.

En thuis al oefenen met kolven.
Haha herkenbaar! Uiteindelijk heb ik oudste een jaar gevoed (en tot 9 maanden op het werk gekolfd) en nr 2 is bijna 7 maanden en ik kolf ook.
Tips:
Dubbelzijdige elektrische kolf
Ik heb een speciale bh waarbij je handsfree kunt kolven, ideaal
Op tijd aangeven op t werk zodat ze een goede ruimte kunnen regelen
Klein koeltasje en mini koelelementen om de melk in te vervoeren. Staat het ook niet zo open en bloot in de koelkast
Filmpjes/fotos van de kleine op je telefoon.
anoniem_361269 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 19:56
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als eerste: geef op je werk aan dat je wilt kolven. Dan hebben zij tijd om het een ander te regelen. Een koeltasje (gewoon action) is handig om je melk in te bewaren voor onderweg en voor het geval er geen koelkast is waar je het in kan zetten. Verder een kolfapparaat uiteraard, dubbele scheelt echt veel tijd tov een enkele. En verder, geen stress en de tijd nemen. Succes en kolfse alvast!
paabs schreef:
19-01-2018 19:54
zijn ze op het werk al ingesteld op kolvende moeders?
Bij mij op het werk deden ze eerst moeilijk. Dus zo snel mogelijk bespreken op het werk. En lees je in wat je rechten zijn van te voren. Ik heb echt wel mijn ooot stijf moeten houden om mijn gelijk te krijgen.

En thuis al oefenen met kolven.
En dit ook
Ik was ook niet van plan om te gaan kolven, maar heb het uiteindelijk gedaan tot mijn zoontje 11 maanden was. Overleg met je werkgever over een goede plek. Warm, en af te sluiten zodat je niet bang hoeft te zijn dat er zomaar iemand binnen komt lopen. Je hebt ook een goede koelkast nodig om je melk te bewaren.
Verder heb ik niet echt tips. Ik vond het in het begin soms best even moeilijk, zeker het plannen. Als ik afspraken buiten de deur had, moest ik berekenen of ik ervoor of erna moest kolven om genoeg melk te hebben aan het einde van de dag. Afspraken buiten de deur? Dan reed ik soms eerst naar huis om de melk in de koelkast te zetten, kan niet in de auto blijven liggen want dan moet het weg. Maar na een tijdje went dat, en ik vond het de moeite waard. Ben in overleg met mijn werkgever zelfs langer doorgegaan met kolven dan wettelijk is toegestaan, zodat ik pas hoefde te stoppen toen mijn zoontje er geen behoefte meer aan had overdag.
Ga zsm met je werkgever in overleg zodat er een geschikte ruimte ( en nee, dat hoeft niet per se een kamer met uitzicht en bank om te rusten te zijn maar bij voorkeur wel iets beter dan het toilet of stoppenkast) kan worden geregeld.

Laat kindlief wennen aan een flesje, dat scheelt ook al weer stress. En: wat bij de een werkt werkt bij de ander niet. Ik dacht goed voorbereid te zijn, ruim vantevoren aangegeven, kind gewend aan de fles, prima kolfapparaat, goed thuis geoefend met kolven.... bleek ik op kantoor geen druppel te produceren met de electrische kolf. Wat een beetje hielp was een neusspray oxytocine (echt, vraag je huisarts voor de zekerheid nu al voor een recept). Uiteindelijk werd ik gewoon helemaal kriegel van het geluid van de kolf en het idee dat collega’s mij door de deur heen konden horen o_o Uiteindelijk heb ik bijna een jaar gekolfd met 2 handkolfjes ( ja, tegelijkertijd: ik moest er vantevoren niet aan denken maar werkte bij mij perfect!)

Maar wat bij mij het allerbesten werkte was dat ik had besloten dat elke dag er 1 was en dat ik kon stoppen wanneer ik wilde.
Waar ik achteraf niet goed over nagedacht had: bij mij op het werk was wel een geschikte kolfruimte en koelkast geregeld, maar ik had niet overlegd hoe mijn takenpakket er uit zou zien in de periode dat ik kolfde. Ik was zeker in het begin toch zo'n anderhalf uur per werkdag bezig, maar had wel evenveel werkzaamheden als voor mijn verlof. Het had me een hoop stress gescheeld voor als ik daar iets beter op geanticipeerd had!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een reisbaan dus slechte kolfmogelijkheden. Ik heb daarom gekolfd met een Ameda handkolf, dat werkte perfect. Geen stroom nodig, geen herrie, dus het kon overal. Ik heb dan ook overal gekolfd: onderweg in auto en trein, op wc’s, in bezemkasten, op een toneel, in directiekamers en in EHBO-ruimtes. Ik had een tasje met koelelementen mee, dus nergens van afhankelijk. Ik vond het ideaal. Ik heb 15 maanden gekolfd, daarna kon ik zonder kolven de dag door.
Alle reacties Link kopieren
Haha herkenbaar. Ik zou nooit gaan kolven maar heb het uiteindelijk bijna een jaar gedaan. Hier hielp een kop thee, een warm vest en leuke filmpjes of foto's van dochterlief. En het belangrijkste: de mindset, als het niet lukt, lukt het niet. Dan gaan we toch over op kunstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
peerke77 schreef:
19-01-2018 19:59
.

Uiteindelijk werd ik gewoon helemaal kriegel van het geluid van de kolf en het idee dat collega’s mij door de deur heen konden horen o_o Uiteindelijk heb ik bijna een jaar gekolfd met 2 handkolfjes ( ja, tegelijkertijd: ik moest er vantevoren niet aan denken maar werkte bij mij perfect!)
.
Hier dus ook enkel handkolf gebruikt en niet elektrisch. Leek me inderdaad helemaal niks met zo een herrie ding op het werk.
Alle reacties Link kopieren
-Van tevoren oefenen met een flesje en kolven.
-Als je te weinig kolft op werk, probeer dan na bij de ochtendvoeding of je er extra uit kan kolven
- Kolfrecht kun je ook inzetten om te voeden vlak voor het werk (later beginnen) of je kunt kijken of je iets eerder weg kunt om de late middagvoeding live te geven
- Koeltasje met koelelementen
- Check altijd of je de potjes met voeding goed hebt dichtgedraaid. Ik kwam telkens net uit, maar toen ik een potje niet goed had dichtgedraaid waardoor het ging lekken kon ik wel huilen "hormonen"
- Geef de oppas een reservevoeding
-Kolfruimte is er op het werk. Heb hem nog nooit van binnen gezien maar hij is er dus wel.
-kind is gewend aan de fles omdat hij de eerste paar weken helaas bijvoeding moest krijgen en nu geven we hem ongeveer eens per week de fles om het niet af te leren.

Ik heb overigens een handkolf van avent. Maar krijg daar amper melk mee. Hoogstens 10cc. Krijg geen tsr. Als ik baby aan de ene borst heb en de handkolf aan de andere haal ik er met gemak 50-60 uit van 1 borst. Ga dus nog wel op zoek naar een elektrische. Ik neig echter naar enkelzijdig omdat ik dubbelzijdig kolven als niet heel prettig heb ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je er ook niks uitgekolft als je echt op klappen staat?
Eerste keer idd met kindje aan andere borst. Keer erna dat baby nog lag te slapen in de ochtend en wat later dan normaal voor een voeiding kwam, en ik dus vol zat.

En klinkt stom. Maar als ik naar het flesje keek, kreeg ik niet/moeilijk een tsr.
Foto van baby deed ik ook niet.

Ik moest gewoon compleet wat anders doen. Tijdschrift lezen, of beetje hier op het forum lezen.
Oh dat zal ik dan eens proberen paabs. Ik zit nu idd de hele tijd naar de kolf te kijken of er al iets komt. Nee helaas ook geen tsr bij volle borsten.
Alle reacties Link kopieren
Je moet nooit naar de kolf kijken. Je tsr werkt op oxitocine, dat is het knuffelhormoon. Denk aan je man of aan iets anders fijns, ontspan, maak je hoofd leeg, adem diep in en uit, voel je rustig, zorg dat je het lekker warm hebt, neem een kop warme thee, dat helpt. Stressen werkt alles tegen.
Alle reacties Link kopieren
Niet naar je kolf kijken inderdaad. Desnoods een hydrofiel eromheen zodat je het niet kunt zien ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben normaal meer een meelezer maar wilde je deze tip toch niet onthouden: vraag je huisarts om een neusspray oxitocine. Deze zorgt voor een tsr.

Ik had (al weer 10 geleden) op mn werk ook vaak last van geen of weinig tsr. Toen ik dat terloops tegen mijn huisarts vertelde schreef ze dat voor en het werkte echt super goed. Voor de tweede heb ik direct het recept gevraagd neusspray gehaald en nooit meer gedoe gehad.

Succes!
@mafa zit er niet een max aan hoe vaak je zo'n spray kunt gebruiken? Zoiets las ik op de fb groep van la leche league.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, dat is mij volgens mij niet verteld destijds (of ik heb t niet opgeslagen dat kan ook).

Ik heb voor beide voedings/kolf periodes meerdere keren een recept gevraagd en steeds gekregen. Maar goed het is al even geleden en richtlijnen veranderen nog wel eens.

Ik vond ook t feit om t als achtervang te hebben een geruststellend idee.
Alle reacties Link kopieren
Adem een paar keer diep in en uit als je gaat kolven, dat helpt voor de ontspanning en dus voor de toeschietreflex.
Ik gebruik altijd aan 1 kant handkolf en aan andere kant vacuüm lesschaal. Op slechte kolfdagen drink ik warme thee tijdens kolven. Lijkt te helpen bij tsr.
Heb een collega die op werk kolft en heb een college die in pauze naar huis gaat om te kolven. Zelf geen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging het echt zien als mijn momentje. Werktelefoon uit, zeker weten dat ik niet gestoord ging worden en een filmpje of serie opzetten waar ik op dat moment ook echt zin in had. Eerste paar keer ook totaal niet op de klok letten, geen afspraken vlak ervoor of vlak erna inplannen. En jezelf dat ook toestaan.
Uiteindelijk krijg je echt wel meer handigheid in het kolven. Heb het gedaan totdat kindje 9 mnd was.
En ook nog wel gekolfd op de meest gekke plekken :-)
Succes!
spruitelf schreef:
20-01-2018 06:08
Eerste paar keer ook totaal niet op de klok letten, geen afspraken vlak ervoor of vlak erna inplannen. En jezelf dat ook toestaan.
Dit kan natuurlijk alleen als je de enige bent die de kolfruimte gebruikt. Hier een periode gehad dat kolfruimte tussen 10 en 4 vrijwel ieder blok bezet was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven