Dubbele nationaliteit

19-01-2018 22:52 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik ben een Belgische die naar het Verenigd koninkrijk is verhuisd. Ik ben zwanger van ons eerste kindje en was aan het denken... Wij zijn niet getrouwd en Ik heb nog steeds de Belgische narionaliteit. Mijn partner is een Brit. Gaat ons kindje dan automatisch de dubbele nationaliteit krijgen? Met de Brexit in het vooruitzicht zou dit natuurlijk zeer positief zijn. Moest dit niet automatisch gebeuren, heeft er iemand een idee hoe dit in orde gebracht kan worden?

Dankjewel om mee te denken :)
Where you invest your love, you invest your life!
Alle reacties Link kopieren
Als Belgische draag je de nationaliteit over op jouw kind als moeder zijnde. Kind moet dat met (meen ik) 23 jaar vastleggen. Hoe het met het verkrijgen van de Britse nationaliteit zit weet ik niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
De regels betreft het verkrijgen van een nationaliteit bepaalt ieder land zelf. Dus om jouw vraag te beantwoorden moet je de Britse regels daaromtrent, en de Belgische regels daaromtrent op zoeken.

Uit mijn hoofd voor wat betreft de Britse regels verkrijgen je kinderen geboren van een Britse vader op Brits grondgebied automatisch de Britse nationaliteit.

En ik zou vermoeden dat kinderen geboren uit een Belgische moeder ook automatisch Belg zijn, maar ik ben niet op de hoogte van de specifieke wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
Stel deze vraag aan de Belgische ambassade in het VK, zij kunnen jouw vraag prima beantwoorden. Ze kunnen dan ook gelijk de "eisen" uitleggen om een Belgisch paspoort voor je kindje (als je dat wilt) aan te vragen. Of je kindje de Britse nationaliteit krijgt, hangt af van de Britse wetgeving en kan je waarschijnlijk vinden op de website van de Britse overheid en/of de website van de instantie die Britse paspoorten/ID kaarten uitgeeft.

Ter info : ik ben zelf Nederlands en mijn partner heeft een andere EU-nationaliteit en onze kinderen hebben beide nationaliteiten.
Mijn neefje is geboren in UK. Engelse vader, Nederlandse moeder en heeft beide nationaliteiten. Of Nederland en België daarin t zelfde zijn durf ik niet te zeggeb
Alle reacties Link kopieren
Razzmatazz schreef:
20-01-2018 23:24
Ter info : ik ben zelf Nederlands en mijn partner heeft een andere EU-nationaliteit en onze kinderen hebben beide nationaliteiten.
Hoe oud zijn je kinderen? Ik had begrepen dat het sinds een aantal jaar niet meer mogelijk is om je kind een dubbele nationaliteit te geven (naast de Nederlandse).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven