Ochtendrituelen

23-01-2018 08:29 112 berichten
Goedemorgen!

Ik ben heel benieuwd naar de ochtendrituelen van andere gezinnen, en tips voor ons.

Zonder al te veel in te gaan op de details, ivm herkenbaarheid, komt het er bij ons op neer dat manlief altijd de wekker gewoon zo zet, zoals hij ook moest toen we nog geen kind (1jr) hadden. Wordt kind eerder wakker dan zijn wekker, dan lijkt hij er simpelweg vanuit te gaan dat ik alles wel regel... Want: hij moet douchen, hij hoeft er nog niet uit, hij moet brood smeren (en waar moet hij kind dan laten?). Dat dit alles precies zo voor mij geldt lijkt hij niet bij stil te staan. Al meerdere keren discussie / gesprekken over gehad, maar er veranderd niks.

Dus, daarom zoek ik tips en ervaringen van anderen. Wie gaat er wanneer uit, wie kleedt kind aan, wanneer kleedt iedereen zichzelf aan etc. Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het nooit zo goed dat mensen aangeven er al meerdere keren over gesproken te hebben. Hoe gaat dat dan zo'n gesprek? Wat wordt er concreet besproken? Begrijpt hij het op zo'n moment? Wat spreken jullie af?
Alle reacties Link kopieren
Wij halen als kleine 1,5j wakker is haar uit bed en nemen haar bij ons in bed en kijken even tv. Een van ons gaat zich dan douchen en aankleden. Degene die in bed blijft verschoont de kleine. Als de aankleder dan klaar is gaat die met de kleine naar beneden en smeert brood terwijl de ander zich aankleedt.

De kleine redt zichzelf wel als er brood gesmeerd wordt.
En ditmaal al 11 jaar zo? Oefenen met je voet in zijn rug zetten en duwen.
Oh 1. Idem.
popje85 schreef:
23-01-2018 08:31
Ik snap het nooit zo goed dat mensen aangeven er al meerdere keren over gesproken te hebben. Hoe gaat dat dan zo'n gesprek? Wat wordt er concreet besproken? Begrijpt hij het op zo'n moment? Wat spreken jullie af?
Ik snap je vraag hoor :) nee hij begrijpt het niet, want zijn weerwoord is dus dat hij moet douchen, brood smeren etc. Daar blijft het dan weer bij
Mijn man doet het gros van de ochtenden met de kinderen. Ik ben niet zo van de ochtenden, en ik doe verder al genoeg met de kinderen en in en om het huis. De ochtenden besteed is dus uit. Gelukkig vind man dat wel ok.
Alle reacties Link kopieren
Feetje23 schreef:
23-01-2018 08:33
Ik snap je vraag hoor :) nee hij begrijpt het niet, want zijn weerwoord is dus dat hij moet douchen, brood smeren etc. Daar blijft het dan weer bij
En dan zeg jij: dat moet ik ook. En dan?
Alle reacties Link kopieren
Man gaat hier om kwart voor 6 eruit, wordt 1 van de kinderen wakker daarvoor, gaat hij eruit met kind.

Wanneer ik late dienst heb gehad, laat hij mij liggen tot half 7, gooit hij de kinderen bij mij op bed en maakt zich gauw klaar om een kwartier later te vertrekken. Dan kleed ik de kinderen aan en begin de dag. Anders stap ik rond 6 uur het bed uit en begin de dag.

Bij vroege dienst van mij stappen we beide eruit bij het eerste wakkere kind en maken we alles samen klaar om op tijd de deur uit te kunnen en kinderen naar opvang te brengen.

Vind het niet oké dat jou man er vanuit gaat dat jij alles doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe hier de ochtenddienst en man de avonddienst. Nu zijn de kinderen ondertussen 11 en 13 dus die doen al jaren alles zelf, maar dit is nog steeds het principe. Zo gegroeid omdat ik veel sneller ben dan man en veel meer een ochtendmens ben dan hij is. En ik niet tegen het slome eten van mijn kind kon 's avonds. Dus man ging vroeg naar kantoor en deed het avoneten. Ik deed de ochtenden.

Overigens zou mijn man een hele verkeerde aan mij hebben als hij zich zo gedroeg als de jouwe. Ik ga er even vanuit dat jullie allebei werken en dus beiden hetzelfde moeten doen in de ochtend voor jullie naar je werk kunnen. En ik ga er ook even vanuit dat jullie op ongeveer hetzelfde tijdstip weg moeten. Zo niet, dan snap ik het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een aanvulling. Ik deed altijd de ochtenden. Ongeacht tijdstip wakker worden van wie dan ook. En man deed altijd de avonden ongeacht wie hoe laat thuis was. In overleg wordt er uiteraard wel geruild als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Feetje23 schreef:
23-01-2018 08:33
Ik snap je vraag hoor :) nee hij begrijpt het niet, want zijn weerwoord is dus dat hij moet douchen, brood smeren etc. Daar blijft het dan weer bij
Misschien vragen wat hij denkt wel te kunnen doen?
popje85 schreef:
23-01-2018 08:35
En dan zeg jij: dat moet ik ook. En dan?
Dan zegt hij dat ik het ook allemaal veel beter en sneller kan, en dan zucht ik eens een keer, en dan zeg ik dat ik echt wil dat hij sochtends meer gaat helpen en dan zegt hij dat hij het zal proberen en dan blijft het er weer bij...
Alle reacties Link kopieren
Meestal doe ik de kinderen en hij ondertussen het eten. Dus hij dekt de tafel voor het ontbijt en de lunch en pakt tasjes, terwijl ik haren kam enzo.
Ik vertrek later, dus ik ruim af.
dannas schreef:
23-01-2018 08:45
Ik doe hier de ochtenddienst en man de avonddienst. Nu zijn de kinderen ondertussen 11 en 13 dus die doen al jaren alles zelf, maar dit is nog steeds het principe. Zo gegroeid omdat ik veel sneller ben dan man en veel meer een ochtendmens ben dan hij is. En ik niet tegen het slome eten van mijn kind kon 's avonds. Dus man ging vroeg naar kantoor en deed het avoneten. Ik deed de ochtenden.

Overigens zou mijn man een hele verkeerde aan mij hebben als hij zich zo gedroeg als de jouwe. Ik ga er even vanuit dat jullie allebei werken en dus beiden hetzelfde moeten doen in de ochtend voor jullie naar je werk kunnen. En ik ga er ook even vanuit dat jullie op ongeveer hetzelfde tijdstip weg moeten. Zo niet, dan snap ik het probleem niet.
Klopt
- Dreumes (wekker) gaat af.
- Ik sta op, smeer ontbijt voor dreumes en stop brood man in de tooster.
- Man staat ook op en voorziet dreumes van een schone luier.
- Ik ga douchen.
- Man eet ontbijt met dreumes, stofzuigt huis*, haalt eten uit vriezer en ruimt keuken op.
- Ik was dreumes zijn toet en handen en laat hem los.
- Man doucht.
- Ik ontbijt, pak tas, kleed dreumes om, kleed mij aan, stofzuigt huis* en ruim de slaapkamer/huiskamer/badkamer op.
- Man kleed zich aan.
- We openen de voordeur en vertrekken.

*Stofzuigen doet degene die tijd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Man is ‘s ochtends meestal voor zessen de deur uit. Ik zorg dat ik voor zevenen gedouched en aangekleed ben, zeven uur kind 1 (van 3) onder de douche, kwart over 7 kind 2 (van 5) onder de douche, ondertussen kind 1 helpen met afdrogen en aankleden, kind 2 onder de douche uit en aansporen tot afdrogen en aankleden, kwart voor acht ontbijt (ik maak tas klaar voor oudste die eet op school), vijf over acht haren doen, tandenpoetsen, schoenen aan, jas aan en kwart over acht (uiterlijk tien voor half negen) de deur uit.
Halverwege dit jaar komt kindje nummer drie, dus dan wordt het weer een beetje schuiven in het ochtendritme. Maar dan zijn de oudsten weer een stukje ouder dus ook weer een stukje zelfstandiger.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 vroege vogel kindjes die iedere ochtend wakker zijn tussen 5-6 uur.
Zelf werk ik veel avonden en ben ik ' s ochtends geen 🌟
Man zijn wekker gaat om 5.15 u.hij geeft de jongste dan een fles en verschoond hem, waarna hij nog even speelt in de box.
Als mijn man naar zijn werk vertrekt om 6.00. uur legt hij de jongste in bed.
Oudste is dan al bij mij in bed gekropen en kijkt een een filmpje zodat ik nog even kan dutten.

In de weekenden gaat man er ook uit met de kindjes en slaap ik uit.
Staat tegenover dat ik de kinderen overdag heb en het huishouden/ boodschappen/ koken etc doe.
Ik doe de ochtenden eigenlijk altijd alleen en dat vind ik heerlijk! Mijn man komt er alleen uit als de jongste ook wakker is, maar vaak slapen ze samen verder. De wekker gaat om 07.00 en dan ga ik eruit en maak de oudste 2 wakker (als dat nog nodig is), die moeten naar school. Ze kleden zichzelf aan en om 07.30 zorgen we dat we beneden zijn en ontbijten we en doe ik hun haren ect en pak drinken en eten en hun tassen enzo. Als de jongste naar de peuterspeelzaal moet of ook vroeg wakker is, komt mijn man er ook uit en zet koffie en zorgt voor giga vertraging door allerlei dingen 😂
Ik ben echt een ochtendmens en hij totaal niet, dus ja, helemaal prima.
Nu ben ik hoogzwanger en dan wil hij me laten liggen, maar ondertussen komt iedereen dan nog tig keer wat vragen en dan ga ik er vaak toch ook weer uit. Hoe lief bedoelt ook. Straks met de baby doet hij weer meer in de ochtenden en brengt de kinderen naar school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft het ook moeilijk gehad met het besef dat kinderen activiteiten vergen en dat als hij weigert die activiteiten te ontplooien iemand anders het moet doen, in casu: ik. Want kinderen moeten aangekleed en gevoederd worden, dat kunnen ze de eerste jaren niet zelf. Als hij dat niet doet, moet iemand anders het doen. De taak kan maar zeer beperkt ontlopen worden, er komt immers een moment dat het kinderdagverblijf gaat mopperen over die pyjama’s.

Wij hebben er gesprekken over gehad, maar het heeft een hele tijd geduurd voor we een enigszins redelijke verdeling hadden. Inmiddels hebben we de ochtenden verdeeld: ik doe er drie, man doet er twee. De avonden idem, maar dan omgekeerd.

Het besef dat een gezin een weegschaal is, met een vaste hoeveelheid werk, twee mensen om dat werk uit te voeren, en de regel dat alles wat de een nalaat automatisch naar de kant van de ander doorschuift, lijkt na jaren redelijk geland. Maar het ging niet vanzelf. Het lijkt bij mijn man een soort continue zwarte vlek, die ik steeds belichten moet, anders slaat de weegschaal zonder moeite naar mij door.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
ik zou echt heel hard gaan krijsen van ontevredenheid, kijken of dat nog motiveert
Lorem Ipsum
Hier staan we beiden om 06.00 op, maken ons klaar, eten snel wat en halen dan dochter ( 4 maanden) uit bed.
Man verschoont haar en kleedt haar aan, ik maak alvast haar fles.
Haar spullen staan allemaal al klaar ( doe ik de avond van tevoren).

Ik geef haar dan de fles, man zet ondertussen haar spullen in mijn auto, gooit mijn laptoptas + normale tas in mijn auto en vertrekt dan richting werk ( +/- 06.40).
Rond 07.00 ben ik klaar met dochter te voeden en om 07.10 zitten we in de auto op weg naar het KDV.

Tot nu toe werkt dit prima, ik vind het erg fijn dat we de ochtenden samen kunnen doen. Beiden werken we 32 uur, beiden hebben we dezelfde reistijd. Ik breng, hij haalt en verder wisselen we alles af en werken we samen.

In het weekend wisselen we af, op zaterdagochtend ben ik vaak degene die haar de ochtendfles geeft en verschoont ( man ligt dan nog te slapen). Na de fles slaapt dochter nog 1,5-2 uur en ik kruip dan ook nog even in bed.

Op zondag doet man dit.
Alle reacties Link kopieren
Dus je man gaat ervan uit dat jij hoofdzakelijk de verzorging voor jullie kind regelt.

Ik vind het knap dat die kerel wel zijn eigen brood smeert, als hij zulke ouderwetse denkpatronen heeft.

Je hebt er niet veel aan hoe anderen het verdelen. Als je met zijn tweeën bent en beiden werkt, dan is het niet meer dan logisch dat de zorg eerlijk verdeeld wordt.

Ik ben alleenstaande moeder en probeer de ochtenden rustiger te houden door zo veel mogelijk in de avond al te doen of klaar te zetten:
- douchen in de avond
- lunch klaarmaken
- kleding voor morgen klaarleggen
- tassen klaarzetten voor dochter en mij

Dus ga nog eens goed in gesprek hierover met hem, dat je erop staat dat alle taken in huis en de zorgtaken eerlijk verdeeld worden op basis van eenieders werk. Het is in beide jullie belang dat dit opgelost wordt, want dit gaat op gegeven moment strubbelingen geven in jullie relatie. Een kerel die niks wil doen, gaat steeds onaantrekkelijker worden voor jou, wat de liefde vermindert totdat je uiteindelijk geen zin meer hebt in alle vormen van intimiteit met hem.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg zeg ! Zeker als je beiden werkt en ongeveer dezelfde tijd weg moet. Mijn man gaat om 6.15 weg, ik pas rond 8e. Dan vind ik het wel logisch dat ik het meeste doe sochtends. Overigens is kind tussen 5 en 6 wakker. Hij gaat dan vaak maar vroeger werken zodat hij vroeger thuis is.
Feetje23 schreef:
23-01-2018 08:53
Dan zegt hij dat ik het ook allemaal veel beter en sneller kan, en dan zucht ik eens een keer, en dan zeg ik dat ik echt wil dat hij sochtends meer gaat helpen en dan zegt hij dat hij het zal proberen en dan blijft het er weer bij...
Trap hem eruit. Hij moet je niet helpen, Hij moet zijn kind verzorgen.

Jij moet toch ook op tijd op je werk zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven