Ongeschreven regels kinderfeestjes

27-01-2018 00:41 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal nieuw in de wereld van de basisschool, daarom graag advies van ouders die al langer daar rondlopen: wat zijn de ongeschreven regels van kinderfeestjes?
Uitnodigingen: hoe lang van te voren en in de bus steken of niet opzichtig op het schoolplein?
Timing: we gaan uit van een woensdagmiddag: neem je die bengels dan meteen mee (12u15) of start je later? En tot hoe laat is gebruikelijk?
Breng je ze zelf thuis en regel je dan voldoende kinderzitjes?...

Misschien nog wel adviezen op basis van eigen ervaringen positief of negatief?

Bedankt al voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Nog geen kind in de basisschool leeftijd maar wel ervaring en kennis vanuit studie pedagogiek.

Voor de kleintjes van 4-5 hoeft t niet zo lang. Drie uurtjes is al lang genoeg. Is reuze spannend zo een feestje.

Verder zou ik de kindjes niet vervoeren in eigen auto. Dat is een gedoe met zitjes en ik als moeder zou t fijner vinden kind zelf even te brengen.

En niet teveel kindjes ook op die leeftijd klein groepje is druk genoeg.

Veel plezier!!
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de uitnodigingen een week of twee van te voren in de bus bij de kinderen thuis.
Bij thuisbrengen altijd voldoende kinderzitjes, ik zou het ook niet fijn vinden als een van mijn kinderen zonder zitje in de auto zou zitten.
Bij een vier/vijf jarige heb ik het altijd vrij kort gehouden. Uurtje of anderhalf/twee spelen/activiteit, wat eten en naar huis. Van het uitpakken van de cadeautjes maak ik ook een gezamenlijk moment. Komt dan op een uur of drie. Van 14.00-17.00 uur zoiets...
Een handige regel is: evenveel kinderen uitnodigen als het kind jaren telt.

Hier werd die regel wel meestal met voeten getreden ;-), vaak tiental kinderen over de vloer. We hielden het meestal wel nogal strak in de hand, ik maakte soms zelfs een soort getimed draaiboek,van activiteiten. Zo laat taart, lijst van spelletjes, ... Want tien kinderen die gewoon vrij door elkaar gaan spelen, dan word je gek (ik toch). Vaak zetten we vooraf een zoektocht uit of zo, met meisjes knutselde ik vaak (bv met van die setjes uit de Hema). Een hit was ook altijd 'snoepjesmemory' spelen (met omgekeerde papieren bekertjes), zo hield ik ze de laatste tien minuten min of meer rustig op één plek. Daarna kregen ze allemaal een bekertje met snoep naar huis (wel even herverdelen :-)

Een paar keer zijn we gaan ook bowlen/zwemmen/naar speelgoedmuseum geweest dat vwas wel een stuk relaxter :-)

Eén keer een slaapfeestje met twaalf meisjes van tien. Nooit meer. Eén keer een kampeerfeestje met twaalf jongens van twaalf. Ook nooit meer :-)
Je viert het feestje zoals jij dat wil en het voor jouw kind leuk is.
Thuisbrengen of op laten halen bepaal je ook zelf.
Persoonlijk heb ik er een schurfthekel aan als de school om 12.15u uit is het feestje om bijvoorbeeld 13.00u of 13.30u begint.Dan ben je amper thuis en kun je er net een boterham inproppen en moet je alweer weg.
Ik vind op vrijdagmiddag na schooltijd zelf altijd prettig.Kindjes mee uit school, iets lekkers eten, kadootjes uitpakken, activiteit doen, bijtijds eten (pannenkoeken, patat die categorie) en dan de kinderen thuisbrengen of op laten halen
Als je om 12.15 start en het een uur of 3 laat duren ...

Wat doe je met ouders die hun kind niet kunnen komen halen / niet thuis zijn om 15 à 15.30?
Wiens kind normaal gezien in de naschoolse opvang blijft?

Ik zou erover denken om 't feestje zaterdagmiddag te doen.
Van 14 tot 17 ofzo.
Kinderen allemaal uitgerust, zowat iedereen tijd, ...

Ik zou geen zin hebben in 't gedoe van al die kinderzitjes en zou ze hun kinderen allemaal zelf laten brengen en halen.
Tenzij iedereen op wandelafstand woont of je een bakfiets hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oh de horror van de kinderfeestjes :proud:

Het goede nieuws: ook dit gaat weer voorbij!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind binnenspeeltuin of bowlingbaan ideaal voor kinderfeestjes. Kunnen ze hun energie kwijt, zonder dat ik zelf gillend gek word. Ook het eten en drinken doe ik dan daar. Starten wel van thuis uit met taart en cadeautjes.
Naar huis brengen na afloop. Maar goede tip inderdaad hierboven, wat met de kinderen die normaal op de bso zitten? Zou ik oplossen door dat kind mee naar huis te nemen. Maar moet je zelf bekijken wat je fijn vindt.

Ook leuk als je het thuis doet: jarige gaat bijv even de gang op. Kinderen mogen cadeautjes verstoppen. Jarige gaat zoeken. Heel simpel maar is hier wel een succes.

Wij hielden ook aan, leeftijd is (ongeveer) aantal kinderen. Maar ligt natuurlijk ook aan aantal vriendjes van je kind.

Er bestaan ook kisten voor kinderfeestjes in leuke thema's, bijv piraten of prinsessen. Je zou ook kunnen kijken wat daar zoal in zit en die zelf samenstellen.

Wat geven jullie trouwens zoal uit aan een cadeautje voor een kinderfeestje? Ik zo rond de tien euro. Is dat beetje gemiddeld?
Alle reacties Link kopieren
Woon je op loopafstand van school? Dan kan je ze gelijk meenemen, anders laten brengen. Kinderen wonen hier allemaal in de wijk, dus ik laat de kinderen ook gewoon ophalen. Ik zit altijd met te weinig zitplaatsen in auto en broertjes en zusjes die dan ook mee willen thuis brengen. Houdt er rekening mee dat kinderen ook gewoon willen spelen in huis, dus niet vol activiteiten gaan plannen. En 2,5 a 3 uur is echt lang genoeg. Ik zelf geef ook altijd nog iets mee naar huis, een zakje met snoepjes of prulspeelgoed.
Alle reacties Link kopieren
Uitnodigingen drie tot twee weken van tevoren, op woensdagmiddag gelijk uit school. Nog nooit gehad dat dit niet zo was. Meestal worden ze thuis gebracht, dan beslis je zelf wanneer je gaat terug brengen, het kan iets uitlopen.
Ouders regelen zelf dat er iemand thuis is of dat ze door iemand anders opgevangen worden.
Alle reacties Link kopieren
Uitnodigingen samen met kind bij de kindertjes thuis brengen.
Kinderen meteen mee uit school.
Zorgen voor een strak programma ;)
Uur of half vier brengen (wij wandelden meestal een rondje, iedereen woonde in de buurt)of halen, kan schelen per kind en locatie.
Veel plezier.
Ik weet niet of er nou echt regels zijn. Eigenlijk ben jij/ degene die het feest geeft degene die de regels maakt en vaak doe je een beetje hetzelfde (wat regels betreft) als de vriendjes en vriendinnetjes waar jou kind op het feestje komt. Dat kan dan weer per regio schelen.

Hier zijn regels eten op het feestje 1 keer. Als ze woensdagmiddag na school gelijk mee gaan hebben ze het eten aan het begin. Als ze bijvoorbeeld om half 2 gebracht worden, is het eten aan het einde.

Wij beginnen het feestje altijd thuis en dan worden ze naar ons toe gebracht. Als we thuis blijven of eindigen worden ze bij ons gehaald. Gaan we ergens heen, dan brengen we de kinderen thuis. Dit zetten we op de uitnodiging, zodat ouders weten wat de bedoeling is.

Uitnodigingen bezorg ik altijd thuis. Mijn dochter heeft een paar keer meegemaakt dat een 'vriendinnetje' uitnodigingen zat uit te delen recht voor haar neus. Mijn dochter helemaal in tranen. Reden voor mij omdat dus niet op school te doen. Zijn de meningen over verdeelt en er wordt op school genoeg uitgedeeld. Net wat je zelf wil dus.

Ik deel uitnodigingen meestal drie weken van tevoren uit. Maar krijg ook wel eens een uitnodiging 1 week van tevoren. Ook een keer meegemaakt dat een moeder een uitnodiging via de app twee dagen van tevoren verstuurd. Ik wist van niks en werd tijdens het ophalen aangesproken, dat zoon was uitgenodigd en het feest na school gelijk begon. Moeder bleek het verkeerde telefoonnummer te hebben. Is goed gekomen (kadootje kwam na het feest) maar dat is dus vrij laat.

Feestje duurt ongeveer vier uur, maar ligt er ook aan wat je doet. Eerste kinderfeestjes hebben wij thuis gedaan. Cake versieren, speurtocht langs een paar speeltuinen, friet eten, wat spelletjes en dan is drie uur al heel lang. Vanaf het tweede feestje gaan we naar de binnenspeeltuin, maar dan moet je dus rijtijd meereken en wordt de tijd automatisch langer.

De dag van het feestje is net hoe het ons uitkomt. Vaak op woensdagmiddag, maar soms ook op vrijdagmiddag (onderbouw is hier vrijdagmiddag vrij) of zaterdagmiddag.

En wat je niet moet vergeten is er zelf van te genieten, maak het je eigen zo makkelijk mogen en als ze thuis teveel rommel binnen maken (met kinderfeestjes heb je altijd een paar stuiterballen in huis) laat ze dan in de tuin spelen.
Als je het feestje thuis viert vind ik 3 uur lang genoeg. Ga je ergens heen dan heb je aan 3 uur meestal te weinig tijd. Dat is afhankelijk van wat je gaat doen en hoelang de reistijd is.
Ik zou ze uit school meteen mee nemen. Dan kan de jarige na het feestje nog even bij komen en met zijn cadeautjes spelen.

Maar zoals je ziet zijn de meningen hier in dit topic al verdeeld. Kijk naar wat jij fijn vindt.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat misschien niet ieder kind gebracht/gehaald kan worden op de tijd die jullie bedacht hebben. Bedenk alvast wat je dan gaat doen, uitzondering gelijk mee uit school/wat langer blijven of gewoon jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn feestjes vaak op zaterdagmiddag en op woensdagmiddag. Op woensdagmiddag nemen de meeste ouders de kinderen direct mee uit school. Daarna worden de kinderen of opgehaald of thuisgebracht.
Er zijn ook ouders die woensdagmiddag werken waardoor het wat onhandig is als de kinderen later/eerder gebracht/gehaald moeten worden. Sommige ouders laten daarom na het feestje de kinderen van de werkende ouders nog een uur of zo blijven zodat ze opgehaald kunnen worden. Als dat niet kan dan zullen sommige kinderen misschien niet kunnen komen. Dat is zeker in groep 1/2 ook geen ramp want vaak zijn ze dan nog niet zo enorm vast in de vriendjes dat ze perse willen dat x ook komt. Maar als jouw kind wel perse wil dat x komt dan is het handig om daar rekening mee te houden.

Op een andere school zijn de feestjes vaak op zondag. Dat zou op onze christelijke school niet goed vallen bij veel ouders dus hier gebeurd dat niet. Op zich is het echter ook een handig tijdstip aangezien de ouders meestal wel thuis zijn en er weinig activiteiten zijn op de zondag.

Uitnodigen worden hier meestal 3 weken van te voren uitgedeeld maar het is ook wel eens 2 weken of 2 maanden of 2 dagen. 2/3 weken heeft mijn voorkeur al kan ik meestal lastminute ook nog wel iets regelen maar handig is het niet.

Op sommige scholen zullen alle kinderen komen die je uitnodigt en wordt de rest keurig afgemeld. Op andere scholen zul je meer wegblijvers zonder afzeggen hebben. Dus daar kan je bij de uitnodigingen rekening mee houden.

Qua eten wordt er eigenlijk altijd patat/pannenkoeken geserveerd, zeker in de onderbouw. Heel soms komt er iets anders voorbij maar de kinderen vinden vaak patat/pannenkoeken toch het feestelijkst.
Alle reacties Link kopieren
Uitnodigingen worden hier meestal op het schoolplein uitgedeeld maar ook wel eens per post verstuurd. Tegenwoordig ook soms via what's app.
Alle reacties Link kopieren
Kijk morgenavond naar de luizenmoeder . ;)
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Hoe jonger de kinderen, hoe korter het feestje en hoe minder kinderen ik uitnodig. Ik vind de regel leeftijd = aantal kinderen prima. Ik ga meestal ergens heen omdat ik zelf niet zo fantasierijk ben om iets thuis te verzinnen. Het hangt natuurlijk af van het seizoen; ik heb één zomerkind en één winterkind. Met het zomerkind gaan we meestal naar buiten en met het winterkind doen we iets binnen. Ik vraag meestal de ouders vantevoren welke datum het beste uitkomt en dan prik ik de datum. Dan neemt mijn kind de uitnodigingen mee naar school. Soms check ik naderhand wel even of alle ouders de uitnodiging hebben gekregen of dat die in de tas zijn blijven zitten. De meeste ouders van de vrienden van mijn kinderen ken ik redelijk goed, dus dan hoor ik vaak vanzelf wel of ze op de hoogte zijn van de datum.
Ik houd meestal het volgende programma aan: cadeautjes uitpakken, taartje eten (en versieren), activiteit, frietjes o.i.d. en dan breng ik zelf de kinderen naar huis. Dat geeft wat speling aan het eind van de dag en ouders blijven niet hangen. Soms is de energie er aan het eind van het feestje helemaal uit en als ik dan met vermoeide kinderen moet wachten vind ik dat niet zo fijn. Dan breng ik ze liever zelf naar huis. Het spreekt voor zich dat ze dan op een zittingverhoger zitten als ze die nodig hebben. Ik vraag meestal een paar ouders of ze er één mee kunnen geven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Kijk fijn al die insiders tips, dankjewel. En snoepmemory hoe tof is dat. Woon gelukkig vlak naast de school dus dat is al handig.
Uit school meteen meenemen lijkt me handig, ook voor de ouders, maar is natuurlijk ook wel erg opvallend voor andere kinderen dat er dan een feest is waar zij niet bij zijn. Voel ook wel iets voor de optie om pas later te starten en eventueel kindjes voor wie dar moeilijk is wel al mee te nemen. Wordt dat vaak gedaan recht uit school? Zitjes lenen ook slim, weet nog wel dat ik dat als kind heel leuk vond dat naar huis brengen.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier altijd recht uit school op woensdag. En ja dat zien andere kinderen, maar ook dat hoort erbij.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden kinderen regelmatig uit school meegenomen voor een feestje en ik vind dat niet zielig voor andere kinderen. Soms word je voor een feestje uitgenodigd en soms niet. Ik zou wel even checken met ouders of het wel uitkomt als het feestje wat vroeger op de middag is afgelopen. Als je kind normaal naar de opvang gaat op woensdagmiddag kan dat misschien lastig uitkomen. Maar dan kun je dat ene kindje misschien wat langer laten blijven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tornacense schreef:
27-01-2018 03:05
Als je om 12.15 start en het een uur of 3 laat duren ...

Wat doe je met ouders die hun kind niet kunnen komen halen / niet thuis zijn om 15 à 15.30?
Wiens kind normaal gezien in de naschoolse opvang blijft?

Ik zou erover denken om 't feestje zaterdagmiddag te doen.
Van 14 tot 17 ofzo.
Kinderen allemaal uitgerust, zowat iedereen tijd, ...

Ik zou geen zin hebben in 't gedoe van al die kinderzitjes en zou ze hun kinderen allemaal zelf laten brengen en halen.
Tenzij iedereen op wandelafstand woont of je een bakfiets hebt.
Op zaterdag kunnen heel veel kinderen helemaal niet. Tenminste bij ons niet, sport, zwemles en ouders met weekend plannen.
[quote=calenzia post_id=28077255 time=1517042975 user_id=72035]
Ik weet niet of er nou echt regels zijn. Eigenlijk ben jij/ degene die het feest geeft degene die de regels maakt .
/quote]

Dit. Er zijn geen regels en gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Die jongere kinderen hebben in de regel niet zoveel clubjes en de meeste kinderen gaan woensdagmiddag niet naar de opvang. Ik zou eerst eens inventariseren welke kinderen er op woensdagmiddag kunnen. En o ja, vergeet niet je kind te vertellen dat uitgenodigd uitgenodigd is. Mijn kinderen hadden er nog wel eens een handje van op die leeftijd om een dag voor het feestje toch nog Pietje i.p.v. Klaasje, of Pietje èn Klaasje op het feestje te willen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik deed feestjes op woensdagmiddag direct na school, of in het weekend. Voordeel van de woensdag is dat je ze gelijk mee kunt nemen naar de locatie en ze niet in je huis hoeven te komen. Rond 15.30 kun je ze dan weer thuis brengen.
Feestjes op bijv woensdagmiddag vanaf 14.00 uur vond ik het onhandigste wat er was (als anderen dat deden). Daar moest ik dan dus vrij voor nemen, of iemand anders vragen of mijn kind met hen mee kon.
Uitnodigingen deelden wij gewoon op school uit, maar er waren ook kinderen die ze in de brievenbus kwamen gooien. Dat maakt niet zoveel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven