Ongeschreven regels kinderfeestjes

27-01-2018 00:41 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal nieuw in de wereld van de basisschool, daarom graag advies van ouders die al langer daar rondlopen: wat zijn de ongeschreven regels van kinderfeestjes?
Uitnodigingen: hoe lang van te voren en in de bus steken of niet opzichtig op het schoolplein?
Timing: we gaan uit van een woensdagmiddag: neem je die bengels dan meteen mee (12u15) of start je later? En tot hoe laat is gebruikelijk?
Breng je ze zelf thuis en regel je dan voldoende kinderzitjes?...

Misschien nog wel adviezen op basis van eigen ervaringen positief of negatief?

Bedankt al voor de reacties
Hier geen feestje direct uit school ivm met verschillende tijden dat de scholen uit zijn, daarom op zaterdag of zondag. Afhankelijk van het soort feestje het aantal kinderen wat mag komen. Via de app al geïnventariseerd of iedereen kan en daarna twee weken van te voren de uitnodiging in de bus. Wij laten ze altijd bij ons thuis beginnen en brengen ze thuis.
Waar ik altijd een beetje moeite mee heb is het brengen naar de locatie van het feestje als het een ander adres is dan van de jarige. Soms kan ik dan naar een ander dorp toe. Daar heb ik weinig zin in.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kinderen kennen jullie als je kind pas op school zit? want hoe weet je dan wie uit te nodigen.
Btw uitnodigingen niet moeilijk over doen Niet ieder kind zit op voetbal en niet ieder kind mag ieder weekend bij oma snoepjes eten. Je kunt niet de hele klas uitnodigen.
Houd rekening met clubjes, niet ieder kind zal kunnen want de een doet wat op woensdag en de ander op zaterdag. Is er niet iets in de buurt te doen? Of doe je het gewoon thuis? dan zit je niet met vervoer.
Zorg dat je niet alleen bent. Als er wat is, je weet het nooit, dat jij of iemand anders weg kan.
En bij jong idd niet te lang.

Oud hollandse spelletjes worden door dat grut nog steeds leuk gevonden.
Tips:

-niet te veel kinderen.
-niet te lang het feest. Denk aan plusminus 3 a 3,5 uur max.
-wij zijn dol op externe activiteiten, bijvoorbeeld binnenspeeltuin of buitenspeeltuin of workshop.
-wij nemen mee naar plaats bestemming en brengen terug met gevulde buikjes. Autostoelen zijn aanwezig via de andere ouders. Gebruik daarvoor die lage, zonder ruggensteun en zijsteun want dat past niet allemaal naast elkaar.
-zorg voor minimaal 2 volwassenen begeleiding bij plusminus 6 kinderen. Dus vader en moeder en/of extra familielid of vriendin of andere ouder. Is prettig ivm vragen en wc-bezoek etc.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 28-01-2018 14:05
1.91% gewijzigd
Wij hebben binnenkort voor het eerst een kinderfeestje van dochter. Ze wordt 6 en mag 6 kinderen uitnodigen. Ik heb de uitnodigingen 2,5 week voor het feestje uitgedeeld, gewoon op het schoolplein. We gaan vanuit school meteen en gaan wel met de auto. Het is niet heel ver, maar ga wel stoelverhogers regelen. Ik heb zelf sowieso 3 autostoelen en een stoelverhoger van opa en oma. Vraag dan de moeder van een vriendinnetje nog, die heeft er ook een paar. We gaan naar een binnenspeeltuin en heb daar alles bijgeboekt. Dus cupcakes, drinken, avondeten, snoepzakje, ijsje als toetje enz. Wij hebben als tijd 14.00-18.30 en brengen de kinderen thuis. Man doet de kinderen die verder weg wonen met de auto. Ik doe de rest samen met dochter lopend :) ik zag er best tegenop, maar hoef eigenlijk maar weinig zelf te doen dus zie het nu wel zitten!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin dat de jarige rekening moet houden hoe een kind op het partijtje komt of hoe het opgehaald wordt. Dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daar problemen om ontstonden.

Partijtjes hebben wij altijd buiten de deur gevierd: Bubblejungle, bowlen of speeltuinvereniging. Nog nooit een maximum gesteld aan de hoeveelheid uitnodigingen. Het is fijn als je extra hulp hebt en ik probeer zoveel mogelijk 'catering' op locatie te regelen, zodat ik daar niet mee aan de slag hoef. Veel organisaties leveren ook de verjaardagstaart e.d.

Van te voren peil ik wel via mail of whatsapp of iedereen zo'n beetje kan.
Dat thuisbrengen is hier iets wat bijna nooit meer gedaan word. Veel buitenhuis en bijna altijd zelf ophalen. Ook niet raar. Bij mijn oudste werd er meer thuisgebracht. Mij kan het allemaal niet boeien en als ik echt niet iets kan regelen kan kind gewoon niet. Ook niet einde van de wereld ofzo.

Ik zou gewoon kijken wat jou het beste uitkomt en misschien als je heel sociaal wil zijn het beste vriendje/dinnetje's ouders even vragen wat beste uitkomt .. omdat misschien voor je kind en dat kind net effe nog belangrijker is dat ze wel kunnen.

Verder doen wat jij wil en is ophalen makkelijker gewoon op kaartje zetten. Vind je het leuk om weg te brengen is dat ook prima.


Enige wat ik wel een beetje zou opletten is de duur en de hoeveelheid kinderen, zeker bij de kleintjes is 3 uur echt al lang en zijn heel veel kinderen misschien wel te druk voor de kleintjes.
Maar ook dat is heel persoonlijk en geen vasttaande regels ofzo.
Hoor ook es wat het schoolbeleid is inzake uitnodigingen.

Ik heb scholen geweten waar uitnodigingen alleen op school mochten uitgedeeld worden als de hele klas uitgenodigd was.
Bepaalde kinderen worden werkelijk nooit uitgenodigd en dat als kind elke keer merken, wordt op de duur echt zuur.

Nodig je maar 5 kinderen uit, dan moest je maar zelf bussen of onderling tussen ouders regelen, is de houding dus van bepaalde scholen.
Alle reacties Link kopieren
Een regel die ik ingevoerd heb:
MELD HET ALS JE JE KIND VROEGTIJDIG OPPIKT!!!!
:whip:

Ik heb gvd doodsangsten uitgestaan na het koppen tellen. Er miste één achtjarige. Een paar ventjes zeiden dat X al was meegenomen door zijn moeder in de auto. Hoe kan ik weten of het echt zijn moeder was?

Met lood in de schoenen naar het huis van X gebeld. Gelukkig nam hij zelf de telefoon op, en kon ik het af met een "Hoi, X! Je bent je snoepzakje vergeten, die krijg je morgen op het plein".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Plan ruim. Jonge kinderen zijn veel sneller klaar met de activiteit dan je zou denken en ze doen dan weer veel langer over iets wat jij snel gedaan dacht te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 keer taart gedaan, at niemand, dus dat heb ik daarna niet meer gedaan. Mist niemand.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor dvd's als uiterste redmiddel.

Geef geen plakkerige zoete popcorn, dat is een ellende, gewoon chippies.
Die popcorn krijg je amper uit je kleed.

Respecteer het als een kind om water vraagt, er zijn écht kinderen die water lusten.
Niet elk kind lust ranja. Ik heb zoon meermalen verdorst opgehaald.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Uitnodigingen brengen we twee weken van tevoren rond.
Max. 5 kinderen plus ons eigen kind.
Bestemming: binnenspeeltuin (winterkind). In de andere jaargetijden zouden we voor bos, speurtocht of buitenspeeltuin kiezen.
Zaterdagmiddag van 13.30-17.30 uur, incl. eten.
Twee begeleiders en twee auto’s, kinderen worden thuis gebracht.
Snoesje666 schreef:
27-01-2018 21:44
Een regel die ik ingevoerd heb:
MELD HET ALS JE JE KIND VROEGTIJDIG OPPIKT!!!!
:whip:

Ik heb gvd doodsangsten uitgestaan na het koppen tellen. Er miste één achtjarige. Een paar ventjes zeiden dat X al was meegenomen door zijn moeder in de auto. Hoe kan ik weten of het echt zijn moeder was?

Met lood in de schoenen naar het huis van X gebeld. Gelukkig nam hij zelf de telefoon op, en kon ik het af met een "Hoi, X! Je bent je snoepzakje vergeten, die krijg je morgen op het plein".
Dit hadden wij laatst! Feestje buitenshuis, ouders haalden op. Maar omdat veel ouders de gelegenheid ook interessant vonden, keken ze met kind ook nog een tijdje rond. Een voor een zeiden ze gedag, wij ruimden op en gingen ook. Tot we in de auto ineens bedachten dat we X niet hadden zien weggaan. Zou hij nog alleen rondlopen? Ook met lood in schoenen gebeld. Kind was ook al thuis gelukkig. En vader had blijkbaar zelfs gedag gezegd :bonk:
Ik app tegenwoordig een week van tevoren nog even naar de ouders als ik niks heb gehoord, dan kan kind nog iemand anders kiezen. Sommige ouders hoor je niks van, bleken ze achteraf niet te kunnen op die dag. Heb liever dat dat dan even wordt gemeld, dan hoef ik niet te betalen voor een kind dat er niet is.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ze direct uit school mee. Dat is het meest handige moment. Ouders willen of kunnen niet 2x halen en brengen. Dus aansluitend aan school.

Zorg dat je een 2e of 3e persoon erbij hebt. Voor hulp vervoer of ongelukjes. Je kunt de rest immers niet alleen laten omdat jij bezig bent met 1 kind.

Thuis de cadeautjes laten verstoppen en uitpakken. Ik laat niet de inhoud meteen openen maar zet de uitgepakte cadeaus weg. Anders is het soms direct zoek of kapot. Dat mag kind zelf later doen.

Thuis taart eten en wat drinken.

Daarna activiteit thuis of in de buurt. Ik regel zelf verhogers (of vraag bekenden of andere ouders).

Bij voorkeur niet meer dan 8 kinderen (dat past in 2 auto's).

Oudere kinderen regel ik activiteiten buiten de deur! Zeker bij jongens moet je niet binnen blijven! Dus speeltuin, schaatsbaan, bounz trampolines, klimparcours of blote voetenpad en veel horeca of sportverenigingen hebben een kinderfeest arrangement. Oudere kinderen is zwemmen of bowlen leuk. In groep 8 mogen ze van mij een slaapfeest of discofeest geven (als je de ruimte hebt).

Kinderfeestje zijn hier vanaf groep 2/3 tot groep 8. Hoe jonger de kinderen hoe korter het duurt.

Kinderen die naar de bso gaan nemen de ouders contact over op. Ik breng ze thuis of terug naar de bso (wat de ouders willen).
Ik houd nooit rekening met genodigden die wellicht naar de bso moeten op de dag van het feestje. Dat is bijna geen doen. Bij ons is het gebruikelijk dat je wanneer je kind eigenlijk naar de bso moet, je even kijkt welke kinderen er ook uitgenodigd zijn en dan vraag je aan de ouders van een van die kinderen of jouw kind met hun mee mag na school om vervolgens daarna samen naar het feestje te gaan. Is nog nooit een probleem geweest. Zo vang ik op andere momenten weer kinderen op en breng ik ze na een boterham naar het feestje. Of laat ik een ander kind ook bij mij thuis afzetten na het feestje, waar ze dan op haar ouders wacht tot die klaar zijn met werken.
Whomi schreef:
27-01-2018 13:19
Wij hebben binnenkort voor het eerst een kinderfeestje van dochter. Ze wordt 6 en mag 6 kinderen uitnodigen. Ik heb de uitnodigingen 2,5 week voor het feestje uitgedeeld, gewoon op het schoolplein. We gaan vanuit school meteen en gaan wel met de auto. Het is niet heel ver, maar ga wel stoelverhogers regelen. Ik heb zelf sowieso 3 autostoelen en een stoelverhoger van opa en oma. Vraag dan de moeder van een vriendinnetje nog, die heeft er ook een paar. We gaan naar een binnenspeeltuin en heb daar alles bijgeboekt. Dus cupcakes, drinken, avondeten, snoepzakje, ijsje als toetje enz. Wij hebben als tijd 14.00-18.30 en brengen de kinderen thuis. Man doet de kinderen die verder weg wonen met de auto. Ik doe de rest samen met dochter lopend :) ik zag er best tegenop, maar hoef eigenlijk maar weinig zelf te doen dus zie het nu wel zitten!
Super Whomi, goed geregeld....succesvol zal het zijn. Voor jouw kind en voor de genodigde kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een horror: dat je een kind zou missen. Zo als het er nu uitziet is het gewoon thuis dus dat zal al niet gebeuren. Merk dar ik het best spannend vind, omdat hij er zich al zo op verheugt maar dat ik geen idee had wat gebruikelijk is. Gelukkig wel wat zicht op de kindjes vanuit helpen op school en spelen, maar een paar tegelijk is mogelijk toch reden voor een chemische reactie.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed: stel we nemen ze meteen mee: steek ik ze dan eerst vol met pannekoeken of eerst taartje en cadeaus en dan nog een pannekoek erbij proppen? Dat je als moeder je zo'n bizarre vragen ging stellen had ik op voorhand niet gedacht.
Als ze rond lunchtijd meekomen, eerst lunchen inderdaad. Taart/cakeje oid kan dan later.
Maar let op met "volproppen", kinderen kunnen goed ziek worden van ongelimiteerde zoetigheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst taart en cadeau doen en later een pannenkoek. Maar het maakt eigenlijk allemaal niks uit, kinderen vinden alles leuk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
qol schreef:
28-01-2018 10:22
Maar goed: stel we nemen ze meteen mee: steek ik ze dan eerst vol met pannekoeken of eerst taartje en cadeaus en dan nog een pannekoek erbij proppen? Dat je als moeder je zo'n bizarre vragen ging stellen had ik op voorhand niet gedacht.
Ik schreef al dat ik geen taart mee doe, ik zou eerst lunchen, omdat het lunchtijd is.
Taart wordt hier ook vrijwel nooit gegeten.
We hebben al een paar keer een snoeptaart gedaan. Zeer groot succes!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
qol schreef:
28-01-2018 10:19
Oh wat een horror: dat je een kind zou missen. Zo als het er nu uitziet is het gewoon thuis dus dat zal al niet gebeuren. Merk dar ik het best spannend vind, omdat hij er zich al zo op verheugt maar dat ik geen idee had wat gebruikelijk is. Gelukkig wel wat zicht op de kindjes vanuit helpen op school en spelen, maar een paar tegelijk is mogelijk toch reden voor een chemische reactie.
Dit wás thuis, de kinderen speelden voor het huis. Klein dorp, amper verkeer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad check of de uitnodigingen ontvangen zijn. Mijn zoon is vlak voor kerst jarig, toen ik bij zijn eerste feestje, 1 dag van te voren, pas van 1 ouder wat gehoord had, bleken de kaarten, verdwenen te zijn tussen alle kerstkaarten.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven