Ongeschreven regels kinderfeestjes

27-01-2018 00:41 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helemaal nieuw in de wereld van de basisschool, daarom graag advies van ouders die al langer daar rondlopen: wat zijn de ongeschreven regels van kinderfeestjes?
Uitnodigingen: hoe lang van te voren en in de bus steken of niet opzichtig op het schoolplein?
Timing: we gaan uit van een woensdagmiddag: neem je die bengels dan meteen mee (12u15) of start je later? En tot hoe laat is gebruikelijk?
Breng je ze zelf thuis en regel je dan voldoende kinderzitjes?...

Misschien nog wel adviezen op basis van eigen ervaringen positief of negatief?

Bedankt al voor de reacties
Troeteltje schreef:
29-01-2018 18:28
Ik begrijp je. Vind dit wel een aanslag op het “sociale” leven van kind, en ook van het gezin.
Dat valt best mee in de praktijk. Mijn oudste traint vier keer in de week, maar dat betekent dat hij vier keer met díe kinderen een sociaal leven heeft.
Meestal komt het met feestjes goed uit. 1x niet kunnen trainen en 1x wat te laat gekomen. 1x feestje afgezegd omdat het mij niet uitkwam.
Troeteltje schreef:
29-01-2018 18:28
Ik begrijp je. Vind dit wel een aanslag op het “sociale” leven van kind, en ook van het gezin.
Bij een teamsport pleeg je toch geen aanslag op het sociale leven van het kind?
En hoe bedoel je van gezin?
Wat hier thuis een succes was, een stel witte shirts bij Zeeman kopen, textielverf in kleurtjes en glitters, ieder kind zijn eigen shirt versieren en mee naar huis mogen nemen.

Uiteraard ook cakejes versieren , kadootjes uitpakken en samen eten, het eten meestal als afsluiter.

Feestjes op woensdag, dan konden de meeste kindjes, was hier de ervaring.
In mei mogen we weer! Kind wordt dan 7, en zijn eerste feestje had hij op zijn vierde (een uurtje maar, met een paar buurkindjes, omdat we zo'n leuk idee hadden ;-) ) helaas heb ik nog geen inspiratie, maar dat komt vast nog wel. Ik vind kinderfeestjes dus echt heel leuk om te regelen.

Ik check meestal even bij de ouders van kind's beste vriendjes welke dag goed uitkomt voordat ik definitief een datum prik (kind is in de mei vakantie jarig, dat helpt ook niet mee). Wij hebben altijd laten brengen en halen, alle combinaties komen hier eigenlijk wel voor. Vind het, zeker op een woensdag als ik alleen met de kinderen ben, heerlijk als kind uit school wordt meegenomen EN wordt thuisgebracht ;-)
Ik zou trouwens ook goed balen als het feestje op woensdagmiddag pas om 14u begon... dan moet ik eerst met jongste (3,5) naar school fietsen om oudste op te halen, dan snel wat eten, en dan weer de stad door met jongste, om oudste weg te brengen. Dat is hier trouwens gelukkig ook nog nooit gebeurd. Het sluit aan (meestal op woensdag) of het is op zaterdag.
marjorette schreef:
29-01-2018 19:10
Wat hier thuis een succes was, een stel witte shirts bij Zeeman kopen, textielverf in kleurtjes en glitters, ieder kind zijn eigen shirt versieren en mee naar huis mogen nemen.

Uiteraard ook cakejes versieren , kadootjes uitpakken en samen eten, het eten meestal als afsluiter.

Feestjes op woensdag, dan konden de meeste kindjes, was hier de ervaring.
Dat van die t-shirts heb ik ook eens met kinderen gedaan met linnen tasjes. Die had ik ergens heel goedkoop op E-bay besteld. Ik had ook stempels gemaakt. Kinderen maakten eigenlijk best mooie dingen.
LizBakker schreef:
29-01-2018 21:34
Dat van die t-shirts heb ik ook eens met kinderen gedaan met linnen tasjes. Die had ik ergens heel goedkoop op E-bay besteld. Ik had ook stempels gemaakt. Kinderen maakten eigenlijk best mooie dingen.
Ook een leuk idee! Mijn idee voor een komende verjaardag (maar ik denk dat dat met 7 nog te jong is) is verf smijten... Laatst gedaan als teamuitje op het werk en ik vond het zo vet ;-)
Kastanjez schreef:
29-01-2018 21:44
Ook een leuk idee! Mijn idee voor een komende verjaardag (maar ik denk dat dat met 7 nog te jong is) is verf smijten... Laatst gedaan als teamuitje op het werk en ik vond het zo vet ;-)
Ja, die kinderen waren een tikje ouder, maar niet veel. Ik had in elk tasje een kartonnetje gedaan en een vierkant afgetaped. Daardoor zag het er heel profi uit toen ze klaar waren. Ze gingen daarna buitenspelen en ik heb toen de textielverf nog even goed gestreken.

Oh nee, met werkuitjes houd ik helemaal niet van dat soort geknutsel. Ik wil gewoon lekker eten en drinken en geen activiteiten. Maar goed. Da’s weer een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met 7-8 jarigen wel eentasje bedrukt met bloemen en bladeren, zoek maar eens op eco printing, is echt leuk!
Vorig jaar feestje van onze dochter:
Aantal kinderen : 7 (incl. jarige + haar broertje)
Dag : zaterdagmiddag van 14:00 tot 18:00 (inclusief thuis brengen)
Locatie : pannenkoekenhuis met binnenspeeltuin

Dit jaar zal ongeveer hetzelfde gaan, alleen dan meer kinderen. Zitten geloof ik nu op 11 kindjes in totaal... (inclusief jarige en broertje)
Qua activiteit, het eerste feestje van onze dochter (ze was toen 4 en zat net op school) thuis gehouden. Geknutseld, gekleurd, even boven op dochters kamer gespeeld en beneden gedanst. Meer was niet nodig toen. Feestje duurde 3 uurtjes maar merkte dat dat net iets te lang was nog.

Dit jaar wil ze nog naar de binnenspeeltuin (ze wordt over 3 weken 7 jaar), misschien volgend jaar wat meer aansturen op een workshop oid.
marsmellowwww schreef:
29-01-2018 18:42
Bij een teamsport pleeg je toch geen aanslag op het sociale leven van het kind?
En hoe bedoel je van gezin?
Ik doel op de hoeveelheid tijd, brengen-halen, rekening houden met als gehele gezin. Niet meer en niet minder. Ik begrijp dat een hobby tijd kost, echter doe tevens mijn petje af voor mensen die dat allemaal fasciliteren. En dan misschien meerdere kinderen in 1 gezin. Allen eigen hobby(s). Etc.
Troeteltje schreef:
30-01-2018 17:23
Ik doel op de hoeveelheid tijd, brengen-halen, rekening houden met als gehele gezin. Niet meer en niet minder. Ik begrijp dat een hobby tijd kost, echter doe tevens mijn petje af voor mensen die dat allemaal fasciliteren. En dan misschien meerdere kinderen in 1 gezin. Allen eigen hobby(s). Etc.
Oké, helder!
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
29-01-2018 21:34
Dat van die t-shirts heb ik ook eens met kinderen gedaan met linnen tasjes. Die had ik ergens heel goedkoop op E-bay besteld. Ik had ook stempels gemaakt. Kinderen maakten eigenlijk best mooie dingen.
Ik met schorten. Eerst die versierd en daarna samen gekookt. Kregen ze allemaal hun schort mee, plus het eten dat ze hadden gemaakt en een stukje taart (Ik weet niet waarom, maar dat wordt hier eigenlijk nooit op het feest zelf gegeten).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
28-01-2018 14:13
Meteen vanuit school NYC. En dan eerder weer naar huis. Echt...tot 18.00 uur...je bent geradbraakt!
Waarschijnlijk kun je je er nog geen beeld bij vormen, echter het is een aanslag op je lichaam en je psyche hoor....een clubje kinderen.
En je oren!!!!
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Van vroeger: jonge kinderen feestje op woensdagmiddag, einde basisschool op zaterdag.
Niet alles gelezen dus miss mosterd ;)
Ongeschreven regel hier is, of je neemt de kinderen vanuit school mee naar huis en laat ze na afloop ophalen. Of je laat de kinderen afleveren bij jou thuis/de ballenbak, en brengt ze later zelf naar huis. De gasten zowel laten afleveren als ophalen door ouders is hier een echte no-go en wordt gezien als asociaal..

Uitnodigingen brengen we rond, een week of twee van te voren. Hebben dan al wel gepolst of de besties die dag kunnen. Is ook heel gezellig om samen te doen, postbode spelen!

Bij kleuters deed iedereen vrijdagmiddag of woe-middag, meestal van half 3 tot half 6. Met volle buik weer thuis afleveren. Zwaar favoriet waren de ballenbak-feestjes! Soms drie keer in de maand, maar bij nr 3 reageerden ze dan weer net zo enthousiast. Want dat vinden kleuters fijn, als ze weten wat er komt en er niet teveel verrassingen zijn ;)
Ook een tip: geef ruimte aan andere ouders als zr erbij willen blijven. Vaak is het ook voor henzelf en hun kind de eerste keer dat er een feestje is, en dat s best heeeel spannend...

Alvast veel plezier!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven