Dit is toch geen jongensnaam?

04-02-2018 21:53 48 berichten
Mijn collega beweerde dat als de "h" achter een naam komt te staan, dat het dan een mannelijke variant is.
We hadden het over de naam Hanna. Hij zei dat Hanna een vrouwennaam is, maar Hannah een jongensnaam.
Dit slaat toch nergens op? Hij hield vol bij hoog en laag maar volgens mij moet de eerste mannelijke Hannah nog geboren worden...

Weet dat t wel geldt voor Noa en Noah bijvoorbeeld... Maar voor Sara en Sarah geldt t toch ook niet?

Vond het een rotdiscussie want vind Hannah een mooie naam voor als we een meisje krijgen... (Ben zwanger:))
Maar hierdoor twijfel ik.

Iemand hier wel eens van gehoord of slaat t echt nergens op?
Misschien gewoon aan het werk gaan?
Je collega spoort niet.
Zeker niet om het als algemene regel te stellen.
Ik heb er nog nooit van gehoord! Vind Hannah een heel mooie naam voor een meisje :-)
Alle reacties Link kopieren
Nooit van gehoord, slaat echt nergens op! Vind Hannah ook een prachtige meisjesnaam. Veel succes met je zwangerscap!
Alle reacties Link kopieren
Of collega probeert je een beetje te stangen....
Hannah is toch veel stijlvoller als Hanna... Vind ik... Leuk dat jullie t ook mooi vinden!
Alle reacties Link kopieren
Hannah is een prachtige naam. Niet te moeilijk over doen, discussie van niets.

Geen idee of het waar is trouwens. Wist je dat de naam Lynn in de jaren 50/60 een mannennaam was. Er is nu echt niemand meer die bij die naam aan een man denkt. Kortom; niet te moeilijk doen :-)
Alle reacties Link kopieren
https://www.vernoeming.nl/voornaam/hannah
Alle reacties Link kopieren
En al was het wel zo..
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
04-02-2018 21:54
Misschien gewoon aan het werk gaan?
:rofl:
Zucht.. moet even eerlijk zijn.
Vanwege herkenbaarheid mijn verhaal beetje aangepast. Maar was niet mijn collega die het zei over de naam hannah maar m'n schoonmoeder. En laat zij nou precies degene zijn die we met deze naam willen vernoemen.
Dus baalde als een stekker, we kwamen per toeval op een gesprek over namen en toen zei ze het.
Weet zij veel dat dat juist onze naam is, maar ze zal best balen als de baby geboren is en t heet zo, dat ze zo lullig heeft gedaan over die naam.
Want ik ga de naam dus echt niet veranderen omdat zij dat zegt. Vind t met h gewoon mooier klaar.

Even m'n ei kwijt hier.
En vooral benieuwd of mensen mannelijke Hannahs kennen, haha. Want ze bleef het volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen een mannelijke Hannah, denk zelfs niet dat er 1 is :)
Ohhh wat rot dat t iemand was die veel dichterbij staat dan een collega. Ik zou het inderdaad niet voor haar gaan veranderen. Als de baby er eenmaal is dan zal ze er vooral zelf van balen denk ik, dat ze er zo naar over gedaan heeft.
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/hannah
Er zijn in Nederland (nouja, er waren in 2014) 0 mannen/jongens die Hannah heetten als eerste naam, en 7 hadden Hannah als volgnaam.
Tegelijk waren er 4443 vrouwen/meisjes die Hannah heetten, en 2559 hadden deze naam als volgnaam.
Dank Meertens Instituut.
Je collega is mal.
Oh mosterd, niet je collega. Laat je man het maar even goed uitleggen, met de statistieken er bij ;-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook nog nooit van gehoord hoor. Maar ik vind het geen jongensnaam, Hanna niet en Hannah ook niet.

Als een ander dat wel vindt, prima.
hertje89 schreef:
04-02-2018 22:09
Ohhh wat rot dat t iemand was die veel dichterbij staat dan een collega. Ik zou het inderdaad niet voor haar gaan veranderen. Als de baby er eenmaal is dan zal ze er vooral zelf van balen denk ik, dat ze er zo naar over gedaan heeft.
Ja dit. Baalde er echt van joh. Als t nou de buurvrouw was die het zei lekker boeiend. Maar juist zij, terwijl het naar haar vernoemd wordt. M'n man vind dat ik er niet mee moet zitten, dat ze wel bijdraait. Maar vind het niet zo leuk. Baby komt elk moment en zo blij met de naam, die al wekenlang vast staat.
Ga hem dus ook idd niet veranderen in Hanna, dan zou ik mezelf echt voorbijlopen. Maar wou maar dat ze het niet gezegd had.
Oudewijzeuil schreef:
04-02-2018 21:53
Mijn collega schoonmoeder beweerde dat als de "h" achter een naam komt te staan, dat het dan een mannelijke variant is. (...) Iemand hier wel eens van gehoord of slaat t echt nergens op?

Volgens mij is het iets bijbels, in ieder geval heel oud. Ik heb even gegoogled en kom dit tegen:

In Hebrew the “-ah” suffix may connote the feminine form. For instance one has “Sar” meaning “lord, prince” and “Sarah” meaning “lady, princess.”

Wat voor jou goed nieuws zou zijn want dan is het dus juist de vrouwelijke vorm. :)
Ik vind zowel Hanna als Hannah leuk. Uiteraard voor een meisje.

Alleen snap ik niet dat je zegt je dochter naar schoonmoeder zouden vernoemen met de naam Hannah. Zo heet schoonmoeder dus niet?
Alle reacties Link kopieren
Je schoonmoeder heet Hanna?

Tja, ik ken geen mannelijke Hannah's maar je weet maar nooit. Zo ben ik eens een mannelijke Chantal tegengekomen. Dat vind ik nou ook een typische vrouwennaam. Wat maakt het uit als er een vent rondloopt die Hannah heet? De meeste mensen associëren de naam Hannah echt niet met een mannennaam.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de mannelijke variant daarop Hannes. Hanna(h) en Hanne zijn meisjesnamen.
RikM schreef:
04-02-2018 22:15
Volgens mij is het iets bijbels, in ieder geval heel oud. Ik heb even gegoogled en kom dit tegen:

In Hebrew the “-ah” suffix may connote the feminine form. For instance one has “Sar” meaning “lord, prince” and “Sarah” meaning “lady, princess.”

Wat voor jou goed nieuws zou zijn want dan is het dus juist de vrouwelijke vorm. :)
Hee grappig :)

Zit ook echt te denken hoe ze zulke onzin kan beweren. Want het raakt kant noch wal.
Denk haast dat ze op deze manier wat invloed uit wil oefenen. Ze weet dat wij graag willen vernoemen (ze weet uiteraard niet welke van de 4 ouders) en ik denk dat ze dan Hanna gewoon mooier vind. En dat ze dit dan zegt om invloed uit te oefenen voor als wij in gedachten hebben haar te vernoemen. Ben ik te volgen ;p

Echt en schat van een mens maar soms een beetje sneaky, haha
Ik kon ook niet te veel happen natuurlijk, dan zou ze doorhebben dat dit dus mijn naam was. Zucht...
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
04-02-2018 22:17
Ik vind zowel Hanna als Hannah leuk. Uiteraard voor een meisje.

Alleen snap ik niet dat je zegt je dochter naar schoonmoeder zouden vernoemen met de naam Hannah. Zo heet schoonmoeder dus niet?
Kan zijn dat schoonmoeder Johanna heet en je daar een roepnaam bij zoekt die daar in het verlengde van ligt, hebben wij ook gedaan voor onze Puk.
Alle reacties Link kopieren
Oudewijzeuil schreef:
04-02-2018 22:20
Hee grappig :)

Zit ook echt te denken hoe ze zulke onzin kan beweren. Want het raakt kant noch wal.
Denk haast dat ze op deze manier wat invloed uit wil oefenen. Ze weet dat wij graag willen vernoemen (ze weet uiteraard niet welke van de 4 ouders) en ik denk dat ze dan Hanna gewoon mooier vind. En dat ze dit dan zegt om invloed uit te oefenen voor als wij in gedachten hebben haar te vernoemen. Ben ik te volgen ;p

Echt en schat van een mens maar soms een beetje sneaky, haha
Ik kon ook niet te veel happen natuurlijk, dan zou ze doorhebben dat dit dus mijn naam was. Zucht...
Ja, je bent goed te volgen.
Ach, laat haar maar. Iedereen weet wel beter toch.
Je zou tegenhaar kunnen eggen dat Lisah dus een ook een jongensnaam is. En Emmah ook.
En Evah. En Rosah. Enzovoort. ;-)

Maar, nee, laat haar gewoon. Haar punt is duidelijk.

Niks van aantrekken. Ik denk dat niemand bij e naam Hannah aan een jongen denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven