Groep 8 overslaan; doen of niet?

10-02-2018 19:49 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al even mee en ik heb al een paar keer overwogen om via het voorstel topic in te stappen maar moet nu op korte termijn een beslissing nemen... Dit wordt nu dus mijn eerste topic!

Afgelopen week rapportbespreking gehad van kind in groep 7. De leerkracht gaf aan dat kind op alle ontwikkelingvlakken zich al bevindt op niveau eind groep 8 en niet goed meer weet hoe kind nog meer uit te kunnen dagen. Tijdens het bespreken vroeg de leerkracht zich hardop af waarom kind niet groep 8 over zou slaan en na deze zomer al naar het voortgezet onderwijs zou gaan. IB'er is inmiddels ingeschakeld en ziet het voor ons kind ook als een goede optie en geeft aan dat dit nog best te regelen valt mits we snel schakelen en handelen. Kind geeft aan graag te willen maar heeft ook veel vragen. Ook wij zien -na het bezinken -vooral de voordelen en dat dit wel heel goed zou kunnen uitpakken voor kind. Aanstaande dinsdag staat er een gesprek gepland op school om dit door te spreken maar ik ben eigenlijk op zoek naar een ongekleurde mening en misschien zijn er hier wel ouders met ervaringen in het overslaan van groep 8 en ik zou graag jullie input willen. Informatie is wat summier besef ik maar dat is om de openingspost niet te lang te laten worden. Wat denken jullie, groep 8 overslaan; wel of niet doen en waarom juist wel/niet? Ik hoor het graag!
Waarom niet?
Zou kind anders op een school komen met waarschijnlijk veel vriendjes, of zou de klas dan een jaar later enorm verspreiden (met andere woorden zijn er veel middelbare scholen in de buurt?)

Ik zou het persoonlijk niet doen, en liever zien dat ze hem extra uitdagen met spaans, chinees of astro ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Niet eigen kind maar uit omgeving: goede beslissing! Dit kind had geen aansluiting meer in groep 7. Was fysiek ook groot.
Is heel goed gegaan
Alle reacties Link kopieren
Idd waarom niet? Heeft kind vrienden die in groep 8 zitten?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
VO-scholen zitten hier over het algemeen niet op te wachten. Kinderen groeien echt nog in dat laatste jaar op de basisschool.

Je zou wel kunnen overwegen je kind nu over te laten stappen naar groep 8. Dan komt het wel in de groep 8-sfeer en doet de eindtoets nog mee.
Waarom niet? Ik heb me een slag in de rondte verveeld in groep 8. Deed Latijn, Grieks, Frans, Spaans, wiskunde en natuurkunde om me bezig te houden. Had beter vast naar het VO gekund, nu kwamen er speciaal mensen 1x in de week langs voor mijn vakken.
Alle reacties Link kopieren
@Moiren, dat is juist wat ik niet zo goed weet te benoemen. Hoe het uitpakt op de lange termijn weet je natuurlijk nooit...
regenworm schreef:
10-02-2018 19:55
VO-scholen zitten hier over het algemeen niet op te wachten. Kinderen groeien echt nog in dat laatste jaar op de basisschool.

Je zou wel kunnen overwegen je kind nu over te laten stappen naar groep 8. Dan komt het wel in de groep 8-sfeer en doet de eindtoets nog mee.
Wat een onzin. Bij mijn zoon zaten er in elke brugklas wel een paar die waren versneld.
Niets zo erg als je een jaar lang helemaal kapot moeten vervelen.
Linkertwix schreef:
10-02-2018 19:55
@Moiren, dat is juist wat ik niet zo goed weet te benoemen. Hoe het uitpakt op de lange termijn weet je natuurlijk nooit...
Dat weet je nooit, ook niet als je hem groep 8 laat doen.
Heb je al gevraagd wat hij zelf wil?
Wat zegt kind zelf?

Want groep 8 is wel "de afsluiting" van de lagere school.
Hij gaat een boel dingen missen zoals kamp, musical, ...

En leertechnisch is hij misschien wel zover, maar sociaal gezien kan het anders uitdraaien.

Is hij van begin van 't jaar?
Of meer van 't einde?
regenworm schreef:
10-02-2018 19:55
VO-scholen zitten hier over het algemeen niet op te wachten. Kinderen groeien echt nog in dat laatste jaar op de basisschool.

Je zou wel kunnen overwegen je kind nu over te laten stappen naar groep 8. Dan komt het wel in de groep 8-sfeer en doet de eindtoets nog mee.
Dus als een kind zijn laatste jaar basisschool in groep 7 doorbrengt groeit ie niet en als ie dat in groep 8 doet wel? Logisch.
Moiren’ schreef:
10-02-2018 19:56
Wat een onzin. Bij mijn zoon zaten er in elke brugklas wel een paar die waren versneld.
Niets zo erg als je een jaar lang helemaal kapot moeten vervelen.
Zal best, maar het kind in mijn omgeving die dit wilde, werd niet aangenomen op de school van haar keuze.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
10-02-2018 19:55
VO-scholen zitten hier over het algemeen niet op te wachten. Kinderen groeien echt nog in dat laatste jaar op de basisschool.

Je zou wel kunnen overwegen je kind nu over te laten stappen naar groep 8. Dan komt het wel in de groep 8-sfeer en doet de eindtoets nog mee.
Niet helemaal waar. Ik ben teamleider in het VO en momenteel in gesprek met twee ouders van leerlingen die dit overwegen (uiteraard in overleg met school). In beide gevallen zie ik prima kansen. Op het gymnasium en in de andere vwo-klassen hebben we al jaren verschillende 10-jarigen (die vaak een andere klas dan groep 8 overgeslagen hebben). Dat gaat vrijwel altijd prima.

Tip: ga wel op heel korte termijn ook vast in gesprek met de VO-school waar jullie dan voor zouden willen kiezen! 1 maart moet de aanmelding daar nl. binnen zijn.
regenworm schreef:
10-02-2018 19:58
Zal best, maar het kind in mijn omgeving die dit wilde, werd niet aangenomen op de school van haar keuze.
Dat is 1 school. Dus niet alle (zoals jij door je formulering impliceert) VO scholen.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al! Even een algemene reactie : kind krijgt al veel extra uitdaging, ook buiten school zoeken we dat. Kind is inderdaad fysiek, sociaal en emotioneel al verder dan de rest. Huidige klas is al uit elkaar gevallen en de aansluiting is er al niet echt meer. Maar is toch een 'veilige' omgeving dat bekend is. Om kind daar uit te halen vind ik toch lastig.
Hoe oud is je kind? Onze zoon is een relatief jonge leerling en onze dochter een relatief oude leerling. Dat vind ik toch wel een groot verschil maken. Mijn ervaring met beiden is dat ze in groep 8 niet echt veel meer hebben gedaan. Het was in mijn herinnering echt een feestjaar en doorstroomjaar. Beiden hebben wel echt genoten van dit jaar. Eindkamp, musical, projecten, scholen bezoeken enz enz. Als ik nu voor deze keuze zou staan, zou ik geloof ik dat laatste jaar basisschool wel meepakken.
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 20:02
53.40% gewijzigd
Waarom komen ze daar overigens nu pas mee af?

Als je kind écht zo snugger is, zien ze dat toch al tijden?
Dan konden ze toch eind vorig jaar ook al met een voorstel tot versnelling (van groep 6 naar groep 8 bijvoorbeeld) komen?
In plaats van nu al dat haastwerk om nog een geschikte school te zoeken, beslissen, ...?
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 20:01
16.27% gewijzigd
Tornacense schreef:
10-02-2018 19:57
Wat zegt kind zelf?

Want groep 8 is wel "de afsluiting" van de lagere school.
Hij gaat een boel dingen missen zoals kamp, musical, ...

En leertechnisch is hij misschien wel zover, maar sociaal gezien kan het anders uitdraaien.

Is hij van begin van 't jaar?
Of meer van 't einde?
Sociaal hangt vaak juist samen met IQ, Peers en interesses enzo.
Hier zaten groep 6-7-8 bij elkaar in de klas dus een kind kon makkelijk meedoen met de eindmusical van een jaar hoger. Schoolkampen enzo waren al gezamenlijk. Achteraf vind ik het best jammer dat mijn ouders nee hebben gezegd tegen mijn klas overslaan, zij waren ook bang dat het jammer was om mijn laatste jaar te missen.

Heb er geen trauma’s aan overgehouden hoor, maar vond mijn laatste jaar op de basisschool helemaal niet zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-02-2018 19:57


Want groep 8 is wel "de afsluiting" van de lagere school.
Ghe... als kind vond ik die musical en het kamp helemaal niets, hetzelfde had ik bij het kennismakingskamp van het voortgezet onderwijs. Het kan dus per kind erg verschillen maar voor TO wel een goede om na te vragen bij kind.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb groep 8 overgeslagen vroeger. Voor mijn eigen kind zou ik die keuze niet snel maken. Tenzij kind er sociaal-emotioneel 100% klaar voor is.
Tornacense schreef:
10-02-2018 19:57
Wat zegt kind zelf?

Want groep 8 is wel "de afsluiting" van de lagere school.
Hij gaat een boel dingen missen zoals kamp, musical, ...

Mijn dochter vond die dingen juist vreselijk.

En bij mijn zoon op school hadden ze geeneens een musical.
Alle reacties Link kopieren
Voorstel is om kind vanaf nu in groep 8 mee te laten draaien, heeft daar inderdaad al vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker voor gaan als je kind het ziet zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven