KDV belt voor de derde keer onterecht voor ziek kind

15-02-2018 12:03 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een vervelend probleempje. Mijn zoontje van bijna 3 gaat twee dagen per week naar een kinderopvang bij ons in de stad.

Wat heel vervelend is, is dat ik al drie keer gebeld ben in een half jaar tijd dat hij ziek was. Voor hem sneu, voor ons natuurlijk een stresspuntje. Mijn man heeft gelukkig een baan waarbij hij thuis kan werken, dus qua plan B hebben we gelukkig geen probleem.

Maar...
- de eerste keer belden ze dat hij 38.5 had (boven die temp mogen ze niet komen) en dat hij veel huilde. Toen ik hem kwam halen (ik was zelf al bijna klaar met werk en kon hem zelf gelukkig halen) zat hij gewoon zoet te spelen. Thuis bleek hij 37.1 te hebben, gemeten met twee verschillende rectale thermometers.
- de tweede keer ging het precies zo.
- de derde keer belde ze weer met 'hij is ziek'. Bleek hij thuis 37.0 te hebben en heel zoet te spelen. Mijn man hoorde, toen hij onze zoon ging halen, dat hij steeds ging liggen.

Wij hebben dit alle drie de keren wel teruggekoppeld aan de desbetreffende leidster. Die waren alle drie de keren hoogst verbaasd 'dat hij zo snel opgeknapt was thuis'. Alle drie de keren kwam onze zoon 's ochtends normaal uit bed, at en dronk goed, wat hij meteen verrekt als hij ziek is.

Twee keren konden we komen omdat onze zoon veel huilde. Ik vind dat heel sneu, maar ik vind het hun werk om mijn kind zoet te houden. Kinderen huilen nou eenmaal soms veel, hebben hun dag dan niet. Achteraf bleek dat er een jongetje net kwam wennen op het kdv en de hele dag door huilde en andere kindjes sloeg. Ik vermoed dat mijn zoon daar bang van is geworden en is mee gaan huilen. Ik zag hem dat sinds dat jongetje kwam ook doen als zijn neefjes gingen huilen, als die bij ons op visite waren. Nu is hij daar gelukkig weer overheen.
Wat er de derde keer aan de knikker was weet ik niet, maar thuis speelt hij ook vaak liggend op de grond. Hij zal best hangerig geweest zijn, maar om dan meteen te bellen... Persoonlijk vind ik dat het hun werk is om te zorgen dat mijn zoon zo lekker mogelijk in zijn vel zit.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Wat zouden jullie doen en hebben er hier moeders dit ook meegemaakt?
Nogmaals, als mijn kind echt ziek is komen we hem met alle liefde halen, een ziek kind hoort thuis. Maar alle drie de keren was hij gewoon niet ziek...
Ik overweeg een klacht in te dienen bij de manager. Anderzijds vind ik dat heel lastig, want de leidsters zijn echt wel leuke en lieve meiden... En ik wil niet graag te boek staan als een kritische zeikmoeder...

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd heel vervelend als ze bellen ivm werk enz.. En soms denk ik ook, mwah ziek zou ik het niet noemen.

Maar serieus? Een klacht? Ik lees drie dagen (op een half jaar...) waarop het kdv niet de beste plek was voor je zoontje. Fijn dat ze bellen dan toch?

Zij kunnen dan niet de zorg bieden die jouw kind nodig heeft, het vele troosten of kroelen. Daar zijn gewoonweg te veel kindjes voor. Als ouders kun je dat wel, dus is de oplossing bellen.
konijnhangoor wijzigde dit bericht op 15-02-2018 12:12
36.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst het gesprek nog eens aangaan met de leidsters, want het is niet oké dat ze voor elke scheet gaan bellen. Als het niet aankomt bij hen, dan kun je altijd nog opschalen naar de manager.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend maar een klacht is veel te overdreven
Alle reacties Link kopieren
Beetje overdreven om een klacht in te willen dienen.
Het kan best zo zijn dat je zoon op dat moment daadwerkelijk ziek was of verhoging had en thuis niet.
En neem maar aan dat ze het beste met hem voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 keer in een half jaar juist wel veel. bij mijn oudste ben ik in 4 jaar 1 keer gebeld.
Ik zou er toch nog een keer over in gesprek gaan, en het uitleggen zoals je hier doet. een klacht indienen vind ik wel gelijk ver gaan.
Maar zo snel opknappen van koorts kan naar mijn idee helemaal niet.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik begrijp dat het vervelend voor je voelt. Ik zou er zelf denk ik wel een gesprek over aangaan om samen te bekijken of je zoontje misschien anders is op het kdv dan thuis. Hoe groot is de groep van je zoontje? Ik kan me voorstellen dat als het een grote groep is dat als er veel "lastige" kinderen in zitten dat ze dan al vrij snel zullen bellen. Mijn zoontje zit bij een gastouder en daar ben ik super blij mee, altijd hetzelfde gezicht en kleinschalig. Die belt echt alleen als zoon echt ziek is (overgeven, diarree).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad ook niet direct een klacht indienen, maar een gesprek aanvragen met de leidster. Uitleggen hoe jij aan zoon merkt dat hij ziek is en wat je hebt gezien bij hem de keren dat hij eerder is opgehaald. Een optie zou ook kunnen zijn dat je aanbiedt dat ze jou of de vader altijd mogen bellen om te overleggen wanneer hij niet lekker lijkt of gewoon niet zo'n blije dag heeft. Je kan dan samen bespreken wat verstandig is om te doen in dit geval.

Ik wil ook de andere kant wel belichten, die van leidster of leerkracht. Ik had laatst in mijn klas (middenbouw basisschool) ook dat ik ouders had gebeld om hun kind op te halen terwijl kind enthousiast aan het werk was toen vader binnenkwam. Ik heb toen uitgelegd wat ik had gezien die ochtend en wat kind mij had verteld (hoofdpijn, duizelig) en dat ik daarom had gebeld. Maar dat ik nu twijfelde of ik daar wel goed aan had gedaan. Vader pakte dat prima op, heeft kind meegenomen naar huis. Vader vertelde de volgende dag dat het wel een beetje op schoolziek leek en dat hij daar thuis over had gesproken.
Het is altijd een inschatting die je maakt om ouders te bellen. Ik heb ook wel eens niet gebeld terwijl een kind klaagde over buikpijn en toen is er overgegeven in de klas :-? .
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
15-02-2018 12:11
Ik zou eerst het gesprek nog eens aangaan met de leidsters, want het is niet oké dat ze voor elke scheet gaan bellen. Als het niet aankomt bij hen, dan kun je altijd nog opschalen naar de manager.

Precies dit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst een gesprek met de leidsters aangaan. Wat een irritante regel trouwens, dat ze bij 38,5 al niet meer mogen komen of opgehaald moeten worden. Ik hoor het wel vaker, maar ik ben blij dat ons KDV niet zo werkt.

Ons KDV moet van het eigen protocol bellen als kind 39° of meer heeft, maar de ene keer dat dat bij ons gebeurde was het gewoon: "ze speelt nog lekker maar dan zijn jullie op de hoogte". Ik heb er het volste vertrouwen in dat als het voor ons kind niet meer prettig is ze wel bellen. Ook bij waterpokken mogen ze gewoon komen vanuit de nuchtere redenatie dat iedereen tegen de tijd dat je het ziet iedereen al wel geïnfecteerd kan zijn.

Je kan altijd kijken of er een KDV is wat beter aansluit bij wat jullie willen, maar dan is het wel een afweging tegen leuk KDV waar hij vriendjes heeft vs. 3 keer onzinnig ophalen. Ik zou dan denk ik zelf het eerste kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Een kdv heeft een beleid met heel duidelijke richtlijnen voor wat ziek is. En alle drie die keren was er iets anders aan de hand dan in de richtlijnen stond.
Hij zal het inderdaad wel niet zo leuk hebben gevonden op het kdv, maar ik vind het hun taak om te zorgen dat hij het dan naar zijn zin krijgt.
Als je kind op school zit, werkt dat net zo. Dan kan een kind ook niet elke keer naar huis zodra hij het niet naar zijn zin heeft.

Het meest ideale zou zijn als onze zoon helemaal niet naar een opvang hoeft, maar die optie is er simpelweg niet. Hij zal er dus moeten zijn, ook als hij het een keer niet zo leuk vindt.
Toen onze zoon die eerste twee keer huilerig was, heb ik een gesprek aangevraagd met een leidster. Zij legde de bal vooral bij ons. Is er wat veranderd thuis, is er iets aan de hand bij jullie. Ik zei toen dat het huilen vooral begonnen is (het kwam vaker voor) sinds dat kindje kwam wennen op het kdv, het kind dat veel huilde en boos deed tegen de andere kindjes. Toen was er bij haar een soort van eureka moment. Dat vond ik wel een beetje bijzonder, dat ze daar niet zelf op kwam. Bij ons thuis loopt alles trouwens flex, relatie is prima en er waren op dat moment geen veranderingen oid.

Wij hebben een zeer traumatische ervaring met een gastouder (ongeluk gebeurd door haar schuld, met onze zoon) dus wij hebben bewust voor een kdv gekozen. Dat wil niet zeggen dat ik alle gastouders waardeloos vind, maar het zal om een aantal redenen voor ons lastig worden om daar (weer) voor te kiezen...

Wbt die klacht. Ik zou dat in een mail niet hard formuleren, maar wel willen vragen naar hoe de leidsters omgaan met het ziektebeleid (wat een heel concreet beleid is overigens...) en dat ik de indruk heb dat er dingen meetellen die niet in het beleid staan.
Met wat voor thermometer werken ze en wat is hun protocol?
Een oorthermometer geeft bv altijd een te lage temp aan, kun je zo een graad bij optellen. Maar als ze bij wijze van spreken dus rectaal tempen en dan een graad erbij optellen 'want dat doe je bij een oorthermometer ook'. Dan zit je al gauw fout.
Of gebruiken ze de thermometer niet goed? Als je kind net op zijn zij heeft liggen slapen moet je niet in dat oor gaan tempen, want die geeft dan een hogere temperatuur aan.
Ik zou geen klacht indienen maar het gesprek aangaan. Waarschijnlijk gedraagt jouw zoontje zich op zo'n moment toch ziek. Leidsters bellen echt niet zomaar hoor. Dus ga het gesprek aan, en vraag naar het gedrag van jouw zoontje op zo'n moment. Misschien kan je de leidsters dan ook garanderen dat er niet zo snel echt iets aan de hand is en ze toch minder snel moeten bellen.

En ook bij het huilen denk ik niet dat leidsters zomaar bellen. Een beetje huilen hoort er bij, maar een hysterisch kind dat dood ongelukkig is zou ik ook voor bellen denk ik. Dus nogmaals ga het gesprek aan, vraag verduidelijking. En baseer daarop je mening. En dan kan je altijd nog een klacht indienen als het weer gebeurt.
Wat is de verwachting van de leidsters als ze bellen? Bij het kdv waar onze zoon naar toe gaat bellen ze standaard bij verhoging, zodat je op de hoogte bent. Maar dat betekend niet direct dat ze ook graag hebben dat je je kind komt halen. Als hij er gewoon bij te hebben is, mag hij blijven.
Ofwel: was het doorgeven van de verhoging en veel huilen vooral ter info, of ook een direct verzoek hem te komen halen?

Bovendien kunnen kinderen ook snel ziek worden én snel opknappen. Zoon had laatst ook zo’n dag: ‘s ochtends kiplekker weggebracht. Nog geen uur laten 39+ graden koorts. Hele dag echt hangerig, nauwelijks eten. Begin van de avond slaapt ie een flinke ruk en daarna was alles ineens over.
Alle reacties Link kopieren
Muppet2017 schreef:
15-02-2018 12:26
Een kdv heeft een beleid met heel duidelijke richtlijnen voor wat ziek is. En alle drie die keren was er iets anders aan de hand dan in de richtlijnen stond.
Hij zal het inderdaad wel niet zo leuk hebben gevonden op het kdv, maar ik vind het hun taak om te zorgen dat hij het dan naar zijn zin krijgt.
Als je kind op school zit, werkt dat net zo. Dan kan een kind ook niet elke keer naar huis zodra hij het niet naar zijn zin heeft.


Het meest ideale zou zijn als onze zoon helemaal niet naar een opvang hoeft, maar die optie is er simpelweg niet. Hij zal er dus moeten zijn, ook als hij het een keer niet zo leuk vindt.
Toen onze zoon die eerste twee keer huilerig was, heb ik een gesprek aangevraagd met een leidster. Zij legde de bal vooral bij ons. Is er wat veranderd thuis, is er iets aan de hand bij jullie. Ik zei toen dat het huilen vooral begonnen is (het kwam vaker voor) sinds dat kindje kwam wennen op het kdv, het kind dat veel huilde en boos deed tegen de andere kindjes. Toen was er bij haar een soort van eureka moment. Dat vond ik wel een beetje bijzonder, dat ze daar niet zelf op kwam. Bij ons thuis loopt alles trouwens flex, relatie is prima en er waren op dat moment geen veranderingen oid.

Wij hebben een zeer traumatische ervaring met een gastouder (ongeluk gebeurd door haar schuld, met onze zoon) dus wij hebben bewust voor een kdv gekozen. Dat wil niet zeggen dat ik alle gastouders waardeloos vind, maar het zal om een aantal redenen voor ons lastig worden om daar (weer) voor te kiezen...

Wbt die klacht. Ik zou dat in een mail niet hard formuleren, maar wel willen vragen naar hoe de leidsters omgaan met het ziektebeleid (wat een heel concreet beleid is overigens...) en dat ik de indruk heb dat er dingen meetellen die niet in het beleid staan.
Een kindje van die leeftijd zit nou eenmaal niet op school omdat ze daar nog niet aan toe zijn Een vergelijking van niks dus.
Verder zijn de leidsters er niet om de hele dag alleen maar met jouw kind op te trekken hé. Lullig maar er zitten ook nog andere kindjes die aandacht nodig hebben.
En waarom is het geen optie? Man kan toch thuis werken schreef je eerder?
Alle reacties Link kopieren
Dit valt mij op "Persoonlijk vind ik dat het hun werk is om te zorgen dat mijn zoon zo lekker mogelijk in zijn vel zit. "

Het is KDV niet Kidnapolsky met sociaal-medische- en psychische ondersteuning en ultra all-inclusive.

Een kind kan snel in temperatuur veranderen of een korte periode ziek of lusteloos zijn. Dit soort calamiteiten horen erbij. wanneer je dat niet wil kun je beter geen kinderen nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
thuis werken is eigenlijk zwaar onmogelijk als je een aandachtvragende peuter om je heen hebt
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-02-2018 12:42
Dit valt mij op "Persoonlijk vind ik dat het hun werk is om te zorgen dat mijn zoon zo lekker mogelijk in zijn vel zit. "

Het is KDV niet Kidnapolsky met sociaal-medische- en psychische ondersteuning en ultra all-inclusive.

Een kind kan snel in temperatuur veranderen of een korte periode ziek of lusteloos zijn. Dit soort calamiteiten horen erbij. wanneer je dat niet wil kun je beter geen kinderen nemen.

Precies. Dus ze hoeven niet gelijk te bellen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in december ook gehad: 2 kinderen in de opvang en in een periode van 3 weken kon ik er 3x 's morgens al een ophalen die 'ziek' was om vervolgens thuis te gaan lopen keten en alle aandacht op te eisen.

Ik ben het gesprek aangegaan en werd onlangs weer gebeld, maar dit keer voor overleg. Kind hing lusteloos op de bank en wilde nergens aan meedoen, maar leek verder niet ontevreden ofzo. Heb gezegd dat als niemand er last van heeft ze hem maar lekker moesten laten hangen en terugbellen als hij echt ziek werd. Niets meer gehoord, toen ik hem 's avonds ophaalde bleek hij weer prima in orde. 's middags had hij ook meegegeten en gespeeld.

Overigens zit er nu weer 1 thuis maar die lijkt echt ziek, komt niet van de bank af, dus kan ik gewoon thuis werken.

Maar ja, ik zou het dus even overleggen, dat je niet voor elke scheet kunt/wilt komen. Ik kreeg het idee dat ze mij een dienst wilden bewijzen, zodat mijn zieke kind lekker thuis kon zijn/ik hem zelf kon verzorgen, maar dat wil ik dus alleen als ze serieus ziek zijn ;-)
Wat een rare reacties op dat TO verwacht dat ze een wat narrig kind gewoon dienen te vermaken.
Het is een kinderdagverblijf he, geen gezelligheidsclubje. Je doet je kind naar een kdv omdat jij en je partner andere verplichtingen hebben, dus je kan niet om de haverklap maar uit je werk wegrennen omdat je kind geen zin heeft in het kdv.

Ik bedoel, open een topic met de strekking: mijn collega gaat drie keer per maand eerder weg vanwege een ziek kind. is dat normaal? en lees dan de reacties eens.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
15-02-2018 12:52
Wat een rare reacties op dat TO verwacht dat ze een wat narrig kind gewoon dienen te vermaken.
Het is een kinderdagverblijf he, geen gezelligheidsclubje. Je doet je kind naar een kdv omdat jij en je partner andere verplichtingen hebben, dus je kan niet om de haverklap maar uit je werk wegrennen omdat je kind geen zin heeft in het kdv.

Ik bedoel, open een topic met de strekking: mijn collega gaat drie keer per maand eerder weg vanwege een ziek kind. is dat normaal? en lees dan de reacties eens.

Eens hoor. En dan is kind maar narrig, krijgt ie niks van.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het komt bij jonge kinderen vaker voor dat ze het ene moment ziekjes zijn met verhoging en een uurtje later weer kiplekker zijn. Het kan dus best zijn dat hij echt koorts had toen zij het gingen meten en hij echt ziek overkwam en als jij er bent ineens weer aardig opgeknapt is. Ze bellen niet zomaar natuurlijk. Dat er een streng protocol is snap ik wel want als ze geen grens trekken en het aan de ouders overlaten dan brengen sommige hun kind dus wel gewoon doodziek naar de opvang of weigeren het te halen want dan hoeven ze geen vrij te nemen. Dat is in het belang van de kinderen dus.

Je zou kunnen bespreken dat ze het de volgende keer misschien wat langer aankijken. Maar om nou een klacht in te dienen gaat wel erg ver. Ze bellen niet om iemand te pesten he, het is uit bezorgdheid om jouw kind. Wees blij dat ze alert zijn en hij telkens na een dag weer naar de opvang kon, als hij wel elke keer ziek was had het je nog veel meer tijd gekost. Die pech kan je ook hebben, dat je kind om de haverklap ziek is en dan moet je toch wat met je werk regelen. Dat hoort er gewoon bij als je kinderen hebt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons moet je je Kind ophalen bij 38.0 graden en bij elke mogelijk uitslag moet je ze ook thuis houden. Bij waterpokken kann je mooi 3 weken zorgverlof opnemen.
Ik zou dus Maar wat blij zijn met de regelingen op jouw KDV.
(ik woon niet in NL, hier zijn ze allemaal zo overspannen)
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
15-02-2018 12:52
Wat een rare reacties op dat TO verwacht dat ze een wat narrig kind gewoon dienen te vermaken.
Het is een kinderdagverblijf he, geen gezelligheidsclubje. Je doet je kind naar een kdv omdat jij en je partner andere verplichtingen hebben, dus je kan niet om de haverklap maar uit je werk wegrennen omdat je kind geen zin heeft in het kdv.

Ik bedoel, open een topic met de strekking: mijn collega gaat drie keer per maand eerder weg vanwege een ziek kind. is dat normaal? en lees dan de reacties eens.
Klopt precies.
Gesprek aangaan met leidsters met de leidinggevende erbij is wat ik zou doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven