Kinderen laten dopen

15-02-2018 15:19 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor en tijdens de zwangerschap al over gehad, kinderen zouden niet gedoopt worden en geen gelovige opvoeding. Ik zie er geen meerwaarde in ook al ben ik gelovig opgevoed.
Ben al jaren niet in de kerk geweest en doe niks met het geloof.

Nu heeft man besloten dat de kinderen gedoopt worden, geen gesprek over mogelijk.
Aan de ene kant denk ik, ok prima wat maakt het uit.
Aan de andere kant is dit het zoveelste ding waarin mijn mening niet telt.

Ervaringen/ meningen?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet naar de kerk gaat, waarom wel laten dopen dan? Voor je kind heeft het geen voor- of nadeel. Maar als het alleen voor de vorm is, heeft het toch geen meerwaarde?

Waarom wil je man dit perse?
Hoezo, geen gesprek over mogelijk? Hij maakt voor jou heel vaak de dienst uit? Hoe is dat zo gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens hem zou het beter zijn voor de kinderen.
Is ook veel met de dood bezig laatste tijd
Alle reacties Link kopieren
RosesAreRed schreef:
15-02-2018 15:23
Hoezo, geen gesprek over mogelijk? Hij maakt voor jou heel vaak de dienst uit? Hoe is dat zo gekomen.


Lang verhaal, verkeerde timing
Hoe bedoelt hij, beter voor de kinderen.
Ik vind het zorgelijk dat je iets afspreekt en dat je man dan opeens iets anders besluit zonder jouw toestemming. Gebeurt dat vaker?
Pardon? Geen gesprek over mogelijk? Ik dacht het dus wèl! Dit is niet zomaar wat. Dit gaat erom dat hij beslist over iets heel fundamenteels. En nee, ik zou mijn kinderen nooit dopen, dat moeten ze zelf maar doen als ze dat later willen. Ik ga toch niet voor hen zo'n beslissing nemen?

Tijd voor (wel dégelijk) een heel stevig gesprek met je man!
Alle reacties Link kopieren
in een relatie moet een gesprek altijd mogelijk zijn
Wat een klotestreek zeg
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je je kind laat dopen, zeg je als ouders tegen God, dat je je kind in zijn leer gaat opvoeden.

Wanneer het geloof voor jullie verder dus geen inhoud meer heeft, waarom zou je dan wel ten overstaan van God en zijn gemeente je geloof belijden en beloven dat je je kind in zijn leer zult onderwijzen en laten onderwijzen?

Misschien dat je je man met bovenstaande argumenten om kunt praten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man wilde het ook, voor mij hoeft het niet. Maar als hij er waarde aan hecht vind ik het prima. Ik ben niet vooraan in de kerk gaan staan met kind, dat zou ik hypocriet gevonden hebben. Ik was wel aanwezig. Heb het nooit als meer gezien dan een plens water over het hoofd en man weet dat. Deze oplossing werkte voor ons beiden.

cookie84 schreef:
15-02-2018 15:19
Aan de andere kant is dit het zoveelste ding waarin mijn mening niet telt.
Bovenstaande zin uit je OP vind ik echter opvallender. Het geeft een beeld dat veel zaken, ook buiten het dopen om, niet bespreekbaar zijn. Als dat zo is zou ik daar wel iets mee doen.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 15-02-2018 15:30
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het onderwerp thuis even laat rusten, en er volgende week weer over begint, is er dan wel een gesprek over mogelijk?

Het is niet ok. dat één ouder zo'n grote beslissing maakt zonder overleg.
Those who don’t believe in magic will never find it
cookie84 schreef:
15-02-2018 15:24
Volgens hem zou het beter zijn voor de kinderen.
Is ook veel met de dood bezig laatste tijd
Is daar aanleiding voor?

En dan nog: leuk voor hem dat hij daar zo mee bezig is, maar dat betekent nog altijd niet dat hij een besluit kan nemen waar die kinderen misschien helemaal niet op zitten te wachten. Jezus hee, mag een mens asjeblieft helemaal zelf bepalen of hij wel of niet gedoopt wordt?
eenhoorn schreef:
15-02-2018 15:29
Mijn man wilde het ook, voor mij hoeft het niet. Maar als hij er waarde aan hecht vind ik het prima. Ik ben niet vooraan in de kerk gaan staan met kind, dat zou ik hypocriet gevonden hebben. Ik was wel aanwezig. Heb het nooit als meer gezien dan een plens water over het hoofd en man weet dat. Deze oplossing werkte voor ons beiden.




Bovenstaande zin uit je OP vind ik echter opvallender. Het geeft een beeld dat veel zaken, ook buiten het dopen om, niet bespreekbaar zijn. Als dat zo is zou ik daar wel iets mee doen.
Maar dat ging over hem zelf, de man van TO wil zoiets fundamenteels voor zijn kinderen besluiten en dit vind ik een absolute no-go. Dat soort beslissingen moet je alleen zelf kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Man luistert niet naar mijn argumenten. Hij heeft iets in zn hoofd en dat moet gebeuren ook..
Dit is pas van de laatste 2jaar.

Even laten rusten helpt niet, dit onderwerp komt al 3maanden steeds terug
Alle reacties Link kopieren
Hunniebunnie schreef:
15-02-2018 15:31
Maar dat ging over hem zelf, de man van TO wil zoiets fundamenteels voor zijn kinderen besluiten en dit vind ik een absolute no-go. Dat soort beslissingen moet je alleen zelf kunnen maken.
Nee, dit ging ver het dopen van onze dochter. Zij is als baby gedoopt.
Dan nog: hij kan op zijn kop staan, dit beslis je gewoon niét even in je eentje. Wat is er gebeurd dan, twee jaar geleden? Laat hij zichzelf maar lekker gaan dopen dan. Wat een mafketel.
Alle reacties Link kopieren
Dat was ook hoe wr het afgesprokrn hadden, de kinderen zouden zelf mogen zeggen of ze wel of niet naar een kerk willen gaan. Die keuze zouden wij niet voor ze maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer later weer sorry, heb een jammerende dreumes :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er zeker nog eens over hebben. Dopen heeft naar mijn mening geen meerwaarde als je vervolgens niet van plan bent je kinderen christelijk op te voeden. Bij de doop beloof je trouwens voorin de kerk dat je je kindje het christelijk geloof zal bijbrengen. Als je man daar 100% achterstaat is dat zijn keuze, maar dat kan hij niet van jou verwachten vind ik! Misschien een idee om eens in een christelijke boekwinkel een beknopt boekje te kopen over wat dopen precies betekend? Wellicht dat 'ie er dan anders over gaat denken...
Succes!
cookie84 schreef:
15-02-2018 15:36
Dat was ook hoe wr het afgesprokrn hadden, de kinderen zouden zelf mogen zeggen of ze wel of niet naar een kerk willen gaan. Die keuze zouden wij niet voor ze maken.
Dat kan hij niet eenzijdig terugdraaien. Dus nee, dit gebeurt niet. Maar ik zou wel doorvragen waarom hij hier zo mee bezig is? En nogmaals: wat is er twee jaar geleden gebeurd, dat hij zo doet? Want dit klinkt niet als een evenwichtige relatie.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vele kinderen gedoopt die verder niets aan het geloof doen. Dat is voor het kind geen belasting. Het kind krijgt verder ook geen gelovige opvoeding zo te lezen.

Ik snap gewoon niet dat je man denkt dat dit beter is voor de kinderen, terwijl er verder geen bijpassende geloofsbeleving is.

Dat voor de zoveelste keer jouw mening niet telt vind ik veel zorgelijker.
Mijn oude katholieke buurvrouw vond het verschrikkelijk als een kind niet direct na de geboorte gedoopt werd. Want als het zou overlijden zou het nooit de hemel binnen komen.

Zou zoiets ook bij uw man kunnen spelen?
cookie84 schreef:
15-02-2018 15:33
Dit is pas van de laatste 2jaar.
Heeft dat doordrammen te maken met iets (ziekte, dood) dat twee jaar geleden in zijn leven is gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
Is hij zelf wel gelovig en gaat ie met regelmaat naar de kerk? Is er dan soms een dominee/ouderling/pastoor/welke voorganger dan ook op hem in gaan praten?
Life is a bitch (and I'm helping her).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven