Eetpatroon baby 5 maanden

15-02-2018 21:24 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Vanaf dit weekend ga ik starten met proefhapjes voor mijn dochter (5 maanden, 7 kilo).

Op dit moment krijgt ze 4 flessen (2x180 en 2x210). Deze gaan nagenoeg altijd op. Qua tijden zit ik ongeveer op 8:30 - 13:00 - 17:00 - 21:00.

Hebben jullie tips hoe ik de flessen kan afbouwen en het eten meer kan introduceren?

Alle tips zijn welkom! Denk aan: tijdstip vast voedsel, hoeveelheid, welke fles minder etc.

Ik snap dat het erg ligt aan het kindje zelf. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Ik zou nog niet gaan afbouwen. Wij zaten toen nog op 6 voedingen en door het eten ging dit langzaam richting 4. Maar 4 is nu volgens mij prima naast het eten. En als ze echt meer gaat eten merk je vanzelf dat het drinken minder wordt. Dan moet je wel water gaan geven want vocht geeft ze natuurlijk wel nodig.

Wij begonnen met fruit (sommige met groenten omdat baby anders verwent is met zoete smaak en groente niet meer lust). Fruitje deden we dat tussen de flessen is. Dus bij jou bijv om 10:00. Dat is een goede tijd omdat ze dan niet te hongerig zijn en je mooi kan proberen!
Groente kan je rond 18:00 geven. En brood zou ik nog even mee wachten tot dit goed gaat. Kan je rond de 7 a 8 maanden introduceren!

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Proefhapjes geef je naast de flessen. Op die manier kunnen ze rustig wennen aan ander voedsel. Het vervangt nog niets. Afbouwen speelt pas als ze echt meer eten. Dit voel je vanzelf aan. Kijk naar je kindje. Rustig aan. De eerste hapjes zijn nieuw en het kan best even duren voor jouw kindje het wat vindt. Succes!
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness. That is life.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel!

Eerst rustig de hapjes laten wennen en dan zal het dus vanzelf gaan.

Hoe lang hebben jullie proefhapjes gegeven?

En vanaf welke hoeveelheid is een proefhapje een maaltijd aan het worden?

En nog een laatste vraag, op het moment dat we wel naar minder flessen gaan wil ik graag water geven zodat ze wel genoeg vocht binnen krijgt. Wanneer start je daarmee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter ging rond de zesde/zevende maand meer eten. We zijn begonnen met groente en fruit. 'S ochtends een uurtje na de fles een beetje gepureerd fruit en rond ons avondeten een beetje gepureerde groente. Later in de middag( rond onze lumchrijd) ook brood enz. Water kun je aanbieden. Je merkt gauw genoeg of ze er wat van wil drinken of niet.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness. That is life.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! 🤗
Tot 1 jaar mag melk de hoofdvoeding blijven. Sommige baby’s eten als ze 1 jaar zijn echt al met de pot mee, andere baby’s doen er veel langer over om aan groente, fruit en brood te wennen en drinken dus nog meer melk. Ik zou daarin echt je kindje volgen. Slokjes water laten proeven kan altijd, maar ik zou dat voorlopig echt geen fles laten vervangen. Hoe lang het duurt voordat de hapjes een echte maaltijd worden, verschilt echt per kind. En het maakt ook verschil of je je kind geprakt eten geeft of hele stukken volgens de Rapleymethode.
anoniem_364510 wijzigde dit bericht op 15-02-2018 21:58
Reden: Zinsbouwfoutje
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
qwerdy123 schreef:
15-02-2018 21:38
Hoe lang hebben jullie proefhapjes gegeven?

En vanaf welke hoeveelheid is een proefhapje een maaltijd aan het worden?
Hier kreeg dochter zoveel als ze wilde. Dat waren eerst proefhapjes, maar het werden er vanzelf meer. Het wordt een maaltijd als er geen behoefte meer is aan een fles, maar ook dat gaat min of meer vanzelf. Het korstje brood tijdens lunchtijd wordt vanzelf meer tot uiteindelijk een volledige maaltijd. Hier kun je dan bijvoorbeeld wat melk bij geven (het soort melk afgestemd op de leeftijd).
Nog niet afbouwen inderdaad. Kan best zijn dat ze de komende maanden nog zo weinig eet dat ze evenveel blijft drinken.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
15-02-2018 22:21
Nog niet afbouwen inderdaad. Kan best zijn dat ze de komende maanden nog zo weinig eet dat ze evenveel blijft drinken.
Die van ons drinkt nog steeds 5x180 :proud: Nu 7 maanden en snapt niet dat de bedoeling is dat je die hapjes ook doorslikt. Enthousiast haar mond open en even later loopt het er weer uit :facepalm:

Ik heb haar ook nog op voeding 1 zitten.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik schrik eerlijk gezegd wel ervan dat ze maar 4 voedingen op een dag krijgt. Ze moet vaak zelfs 4,5 uur wachten tot een volgende voeding. Waarom geef je haar niet gewoon 5 of 6 flesjes? Zelfs volwassen, die niet meer hoeven te groeien, hebben vaak nog minimaal 5 eetmomenten per dag en drinken daarnaast ook nog behoorlijk wat.
miss_sweet schreef:
15-02-2018 22:59
Jeetje, ik schrik eerlijk gezegd wel ervan dat ze maar 4 voedingen op een dag krijgt. Ze moet vaak zelfs 4,5 uur wachten tot een volgende voeding. Waarom geef je haar niet gewoon 5 of 6 flesjes? Zelfs volwassen, die niet meer hoeven te groeien, hebben vaak nog minimaal 5 eetmomenten per dag en drinken daarnaast ook nog behoorlijk wat.
Doe maar weer rustig, dat kan best. Als de dochter van TO tevreden is en goed groeit, zal het wel loslopen allemaal, denk je niet? Denk dat TO zelf dat beter in kan schatten dan jij via je schermpje.

Rare vergelijking trouwens, met volwassenen. Baby’s hebben nu eenmaal een ander ritme dan volwassenen.
Haha, ik moest wel lachen om het gebruik van 'eetpatroon'.

Ik gaf toentertijd zelf borstvoeding en vond het maar een lastige puzzel, omdat ik ook niet wilde dat mijn productie terug liep. Ik denk dat dat met flesvoeding misschien wel wat handiger te plannen is.

Ik zou ook nog niet echt gaan afbouwen, maar naar je kindje kijken, hoeveel eet ze en hoeveel melk heeft ze dan nog nodig. Er zijn kinderen die meteen alles willen eten en er zijn er ook die pas met een jaar echt wat meer vaste voeding binnen krijgen.

Veel plezier in ieder geval ;-)
Ik zou ergens tussen de fles van 8.30 en 13.00 fruit of groente geven. En als jij luncht een paar stukjes brood. Als het fruit en brood meer wordt dan wordt de fles van 13.00 steeds minder.

Dan ga je daarna na een tijdje de fles van 17 uur op dezelfde manier verkleinen en zo ga je langzaam door.
en een tip is met 1 ding tegelijk beginnen, dus bijvoorbeeld een paar dagen alleen banaan. Een kind moet geloof ik 10x iets proeven om het lekker te vinden (weet niet meer precies hoe het zit)
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-02-2018 08:27
Doe maar weer rustig, dat kan best. Als de dochter van TO tevreden is en goed groeit, zal het wel loslopen allemaal, denk je niet? Denk dat TO zelf dat beter in kan schatten dan jij via je schermpje.

Rare vergelijking trouwens, met volwassenen. Baby’s hebben nu eenmaal een ander ritme dan volwassenen.
Precies dit dus. Dochter heeft nog nooit gehuild omdat ze honger had en maakt haar echt niets uit of ik 8 voedingen of nu 4 geef.
Alle reacties Link kopieren
boterhammie schreef:
16-02-2018 10:11
en een tip is met 1 ding tegelijk beginnen, dus bijvoorbeeld een paar dagen alleen banaan. Een kind moet geloof ik 10x iets proeven om het lekker te vinden (weet niet meer precies hoe het zit)
Thnx voor de top tip!
Alle reacties Link kopieren
Dorstprikkel schijnt nog niet goed bij die kleintjes ontwikkeld te zijn.
Alle reacties Link kopieren
boterhammie schreef:
16-02-2018 10:11
en een tip is met 1 ding tegelijk beginnen, dus bijvoorbeeld een paar dagen alleen banaan. Een kind moet geloof ik 10x iets proeven om het lekker te vinden (weet niet meer precies hoe het zit)
Dit is ook zo om eventuele allergieën uit te sluiten :)
Ik ben met 4 maanden begonnen met proefhapjes. Op internet staat overal dat als ze 3/4 hapjes 'eten' het al goed is, hier vond zoon 3/4 hapjes al snel niet genoeg, hij werd boos als het op was dus die kreeg al snel meer.

Ook de tip om met groente te beginnen ipv fruit trouwens! Fruit is zoet, sommige kinderen willen daarna niet meer aan groente begonnen omdat groente over het algemeen niet zo zoet is.
(Moeder)melk is ook zoet, dus dat is volgens mij niet zo'n nuttige reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven