Borstvoeding

19-02-2018 14:45 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ongetwijfeld dat hier al topics over zijn. 4 weken geleden ben ik bevallen van een prachtige zoon!! Het is ons eerste kind, alles nieuw :)

In het begin wilde borstvoeding niet goed lukken, ingetrokken tepels, vervolgens tepelhoedje, lactatiekundige ingeschakeld en dat heeft behoorlijk geholpen!! Geef nu bv zonder tepelhoedje. Wat ik merk tijdens het geven dat mijn zoontje erg onrustig kan worden, huilen en drinkt daardoor ook niet goed door. Hierdoor duren de voedmomenten ook best lang, zeker 1 uur. Ochtend en middag is het niet erg, maar de nachten zij ln wel zwaar. Ook is hij naar mijn idee niet altijd verzadigd, waardoor ik ga twfijelen of ik voldoende melk heb.

Ik had al tijdens mijn zwangerschap besloten om bv te gaan geven. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zwaar zou zijn. Af en toe raakt mijn geduld ook op en dan voel ik me best schuldig.

Wat wil ik met dit topic.. geen idee, opbeurende woorden, tips en trics. De hormonen helpen nu ook niet bepaald mee :))
Alle reacties Link kopieren
En de laatste voeding, of de nachtvoeding een flesje; is dat niks?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Laat de lactatiekundige eens meekijken met voeden.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een idee! Daarbij zou ik dan wel moeten kolven, want mijn borsten staan dan op springen en wordt ik ook nat wakker :))

Weet alleen niet of dit eventueel effect heeft op mijn melkproductie, dat t achteruit gaat..
Alle reacties Link kopieren
IJskoffie schreef:
19-02-2018 14:52
Laat de lactatiekundige eens meekijken met voeden.
Heeft inderdaad al 2 keer meegekeken en het bijzondere is dat t dan altijd goed gaat.... maar nogmaals inschakelen is geen slecht idee
Sunshinee85 schreef:
19-02-2018 14:54
Dat is inderdaad een idee! Daarbij zou ik dan wel moeten kolven, want mijn borsten staan dan op springen en wordt ik ook nat wakker :))

Weet alleen niet of dit eventueel effect heeft op mijn melkproductie, dat t achteruit gaat..
Als je kolft zou de productie in principe op gang moeten blijven. Dan kun je de afgekolfde melk ook weer in een flesje aanbieden 's nachts. Als jij kolft terwijl je man je zoontje voedt dan helpt dat ook nog mee, als je je kindje ziet komt de melkstroom makkelijker op gang dan wanneer je alleen in een kamer zit.
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeden is voor een deel een state of mind. Hoe beter je in je vel zit, hoe makkelijker het gaat. Maar goed, daar heb je uiteindelijk nog niks aan, want je gaat er niet acuut lekker van in je vel zitten. Misschien helpt het om samen met je zoon vaak in bad te gaan, hem te masseren, hem veel bij je te dragen en ondertussen leuke dingen te doen? Ergens te lunchen met vriendinnen, zoveel mogelijk te ontspannen en het leuk te hebben?

Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Sunshinee85 schreef:
19-02-2018 14:54
Dat is inderdaad een idee! Daarbij zou ik dan wel moeten kolven, want mijn borsten staan dan op springen en wordt ik ook nat wakker :))

Weet alleen niet of dit eventueel effect heeft op mijn melkproductie, dat t achteruit gaat..
Bedoel je de hoeveelheid of de kwaliteit? Volgens mij beide niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je kind nog geen half jaar is, heeft een flesje altijd invloed op je productie. Daarboven ook, maar dan is de kans dat je productie langzaam stopt niet meer zo aanwezig.
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 15:00
Bedoel je de hoeveelheid of de kwaliteit? Volgens mij beide niet.
Jawel, kolven doet toch minder voor de productie dan live drinken, zeker in het begin.


Ik sluit me aan bij de tip van een lactatiekundige. Wellicht is er toch iets met de drinktechniek van je zoontje. Is er ook al gekeken naar zijn mondje: lip- en/of tongriempje?
Alle reacties Link kopieren
https://www.borstvoeding.com/problemen/ ... inken.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is de onrust sinds kort aanwezig? Dan is het misschien een regeldag? Dan kunnen prima ook meerdere dagen zijn trouwens.

Groeit hij goed?
Geen flesje bij gaan geven is mijn advies: maar heel vaak aanleggen. Borstvoeding geven en borstvoeding krijgen moet je leren. Borstvoeding met te weinig voeding bestaan (bijna)niet.
Als je kindje niet tevreden lijkt is mijn eerste advies: aanleggen, aanleggen, aanleggen. Tot wel 15 keer per dag is heel normaal in het begin.
Er bestaat niet zoiets als voor en achtermelk, en meer dan 20 minuten voeden is vrijwel nooit nodig.
Het kan wel zijn dat je kindje niet goed aanhapt. Dit is echt een mooi klusje voor een lactatiekundige. Echt: het komt goed :-)
En is het echt een uur drinken? Hoor je hem slikken? Heb je wel eens geprobeerd een tweede borst aan te bieden?
Alle reacties Link kopieren
Kun je erachter komen wat maakt dat hij onrustig is en huilt tijdens de voeding? Maakt de houding die je kiest nog verschil? Komt hij goed aan?

Een flesje heeft altijd invloed op je productie dus daar zou ik niet voor kiezen. Had de lk geen enkel advies?
Ohja en je vroeg om opbeurende woorden; het komt goed! ;)

Maar echt, het komt goed. Hier bijna een half jaar borstvoeding nu en het is steeds makkelijker en fijner geworden!
Alle reacties Link kopieren
Dit artikel en vele anderen van dezelfde site en van LLL helpen goed om veel te leren over borstvoeding!
Alle reacties Link kopieren
En als je er klaar mee bent is een flesje echt geen vergif, hoor. Soms vallen dingen nou eenmaal tegen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je twijfels of je wel genoeg melk hebt kun je eens een voeding kolven en daarna als flesje geven (deed ik bijna elke dag 1x om geen flesweigeraar te krijgen als ik weer moest gaan werken).

Ben je al voor de eerste x naar het CB geweest om te wegen? En was hij goed aangekomen?
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
19-02-2018 15:13
Als je twijfels of je wel genoeg melk hebt kun je eens een voeding kolven en daarna als flesje geven
Hoeveelheid zegt niets over voedingswaarde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En voel je niet schuldig dat je het ook zwaar vindt, dat is toch logisch! Hormonen doen rare dingen met een mens; mijn baby heeft veel geclusterd en dat was loodzwaar maar toen het een week gestopt was moest ik huilen omdat ik het miste en het gevoel had dat mijn baby me niet meer nodig had :nut:
Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en het is een stuk makkelijker en sneller dan een flesje maken en geven. Vooropgesteld dat het goed gaat.
En dat kan het gewoon gaan! Een paar weken kunstvoeding is duurder dan een lactatiekundige laten komen. En echt: het is het waard. Je kan het!! Ons lijf is er op gebouwd. Ook die van jou.
DRinkt je zoontje dan een uur door aan een stuk?
Mijn kind huilde bij het voeden als het verkouden was of een (beetje) verstopte neus had.
Probeer een ontspannen houding te vinden tijdens het voeden die voor jullie allebei fijn is.
Mijn kinderen vonden verschillende houdingen prettig.
Succes! :hug:
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 15:14
Hoeveelheid zegt niets over voedingswaarde.
En aanvullend; je baby is efficiënter in het leegkrijgen van de borst dan een kolf
sneeuwwitje80 schreef:
19-02-2018 15:13
Als je twijfels of je wel genoeg melk hebt kun je eens een voeding kolven en daarna als flesje geven (deed ik bijna elke dag 1x om geen flesweigeraar te krijgen als ik weer moest gaan werken).

Ben je al voor de eerste x naar het CB geweest om te wegen? En was hij goed aangekomen?
Tenzij je zoals mijn beste vriendin 0ml melk produceert met een kolf-apparaat. Niet iedere vrouw lukt het om te kolven. Dus kolven zegt niets over wat de baby daadwerkelijk binnenkrijgt aan de borst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven