Vrienden worden met andere ouders

19-02-2018 20:50 55 berichten
Vroeg ik me gewoon af: ik zie om mij heel best wel wat ouders die via school of in de buurt elk meerdere kinderen hebben die bij elkaar in de klas zitten of leuk met elkaar optrekken. Dat loop dan heel natuurlijk als ze gaan koffiedrinken, want ieder kind heeft een kameraadje enzo.

Maar wat nou als jouw kind thuis de enige is, of dat bijvoorbeeld jouw jongste hele goede vrienden is met een groot gezin waarvan het vriendje de oudste is... Als je dan sommige ouders zo aardig vindt dat je ze wel op de koffie of te eten wilt vragen, moet je dan de hele familie uitnodigen, inclusief allemaal kinderen die niet in de leeftijd van jouw kind zitten, die je eigenlijk alleen van het schoolplein kent?
Of is dat voor jullie een reden om het niet te vragen en andere ouders op te zoeken, of het anders op te lossen? Ik ben oprecht benieuwd hoe anderen daar mee omgaan. Zelf ben ik er nog niet zo uit wat echt gaat werken... |

Ik zou voor de meest beleefde optie kiezen (dan maar iedereen uitnodigen), maar het lijkt me wel een heel gedoe, ook voor mijn zoon, als er meerdere kinderen rondlopen, aan zijn spullen zitten, aandacht willen etc. Is die gastvrijheid wel gebruikelijk?

Ik heb het zelf specifiek bij een leuk gezin waarvan (oudere)broer wel echt ruzie maakt met jongere broer, waarbij mijn zoon zich machteloos voelt als zijn vriendje achterna gezeten wordt. Daarom wil hij ook nooit bij dat vriendje thuis spelen. Wij vinden vriendje en ouders super leuk, en ik heb ook wel eens de oudere broer ergens bij gevraagd, maar dat mondde uit in ruzie tussen de kinderen. Kan ik dan gewoon geen "vrienden" worden met de ouders, omdat je anders een kind zou moeten buitensluiten, of lossen anderen dat bijvoorbeeld op door de kinderen elk naar hun eigen vriendjes te laten gaan, en dus toch maar met 1 kind mee te komen?
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 20:56
32.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je de ouders vraagt, komen de kinderen - onder een bepaalde leeftijd iig - standaard mee. Je kunt niet zeggen " komen jullie met Pietje eten en laat Jantje, Antje en Koosje thuis " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je hoeft ze niet te eten te vragen.

Trek met heel de zooi naar een speeltuin en als iedereen al oud genoeg is heb je nergens last van en houden ze elkaar bezig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk wel de ouders alleen te eten vragen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb een vriendin opgedaan op school. Haar zoon is een halfjaar ouder dan mijn oudste dochter, hij zit een klas hoger. Vriendin heeft verder geen kinderen, maar mijn jongste is ook van harte welkom bij haar thuis, ook al kan die nog niet helemaal 'mee' met haar zoon en mijn dochter als die aan het spelen zijn. Maar beiden kinderen vinden het fijn daar en mijn vriendin vind het ook heel gezellig. Gaat heel natuurlijk. Op mijn beurt is haar zoon ook al wat middagen bij ons geweest i.v.m. haar werk, daarna een hapje mee eten is nooit een probleem, juist heel gezellig!

Het kan dus zomaar gemakkelijk gaan. Heb er nooit over nagedacht verder, eigenlijk. :)
Ah, er is nog een stuk bijgekomen zie ik. Je kunt toch eens bij elkaar op de koffie gaan? Na bedtijd misschien (weet niet in welke leeftijd de kinderen zitten)?
Tornacense schreef:
19-02-2018 20:55
Je hoeft ze niet te eten te vragen.

Trek met heel de zooi naar een speeltuin en als iedereen al oud genoeg is heb je nergens last van en houden ze elkaar bezig.
Tuurlijk HOEFT het niet, en ik zin ook op een keertje een picknick met zijn alleen in het bos houden ofzo, maar ik vind deze ouders gewoon hele aardige mensen, en zou het verder juist wel een verrijking vinden om wat meer met ze op te trekken... Zij gaan soms wel uit eten met ouders van andere kinderen die inderdaad dezelfde "set" hebben, en wij bungelen er met ons ene kind een beetje achteraan; weten niet zo goed hoe te handelen. Terwijl die moeder echt super lief wel een ochtendje heeft helpen klussen tijdens onze verhuizing (toen de kinderen op school zaten). Dus het contact is verder heel hartelijk.
Als je buiten een speelafspraakje om wil afspreken met de ouder(s) vind ik het vanzelfsprekend dat alle kinderen meekomen, ook als dat er veel zijn. Ook als er kinderen bij zitten die dan "geen leeftijdsgenootje" hebben. Ik ging vroeger ook wel eens mee naar kennissen van mijn ouders waar ik dan een stukje jonger of juist een heel stuk ouder was dan de andere kinderen.
In een heel enkel geval zelfs naar stellen zonder kinderen, dat was soms saai en dan zat je daar maar een beetje rond te kijken naar muren die echt wit waren.

Op een bepaalde leeftijd willen kinderen misschien niet meer mee maar het is dan aan de ouders om te bepalen of kind mee "moet" gaan bankzitten of dat hij/zij vrij is voor het maken van eigen plannen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
19-02-2018 21:00
Tuurlijk HOEFT het niet, en ik zin ook op een keertje een picknick met zijn alleen in het bos houden ofzo, maar ik vind deze ouders gewoon hele aardige mensen, en zou het verder juist wel een verrijking vinden om wat meer met ze op te trekken... Zij gaan soms wel uit eten met ouders van andere kinderen die inderdaad dezelfde "set" hebben, en wij bungelen er met ons ene kind een beetje achteraan; weten niet zo goed hoe te handelen. Terwijl die moeder echt super lief wel een ochtendje heeft helpen klussen tijdens onze verhuizing (toen de kinderen op school zaten). Dus het contact is verder heel hartelijk.
Ik denk dat het voor jouw kind echt geen kwaad kan om te zien hoe broers ruzie maken en daarna toch nog leuk met elkaar kunnen spelen.
Dat lijkt mij nou OOK verrijking.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel bijzonder

Wij vinden het leuk als jullie met pietje komen eten, maar willen jullie dan je andere kinderen thuislaten? Dat is zo onrustig voor ons prinsje.

Ik voorzie geen warme vriendschap
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 21:03
Ik denk dat het voor jouw kind echt geen kwaad kan om te zien hoe broers ruzie maken en daarna toch nog leuk met elkaar kunnen spelen.
Dat lijkt mij nou OOK verrijking.
Ja; dat zou absoluut een verrijking zijn. Maar helaas is de oudste een stuk groter en sterker, en ook jaloers op de gezelligheid die zijn kleine broer dan heeft met zijn vriend (mijn zoon). En dat gaat hij dan echt zitten saboteren. Het leuke spelen is dan een dag later als mijn zoon er niet meer bij is...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed hoe je het voor je ziet als die ouders komen met alleen het vriendje van jouw zoon terwijl ze nog een kind hebben. Waar moeten ze die dan laten?
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
19-02-2018 21:10
Het leuke spelen is dan een dag later als mijn zoon er niet meer bij is...
Ervaart je zoon dat zo?

Die ziet ook niet dat grote broer voor zijn vriendje opkomt als ze buiten spelen? Dat hij hem opraapt als hij gestruikeld is oid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
19-02-2018 21:10
Ja; dat zou absoluut een verrijking zijn. Maar helaas is de oudste een stuk groter en sterker, en ook jaloers op de gezelligheid die zijn kleine broer dan heeft met zijn vriend (mijn zoon). En dat gaat hij dan echt zitten saboteren. Het leuke spelen is dan een dag later als mijn zoon er niet meer bij is...
Misschien zitten die twee hummels hem wel te narren. Ik ging vroeger met mijn vriendinnetje haar zus haar dagboek lezen en haar make up uit proberen en haar beloeren als ze met haar vriendje op haar kamer zat en zo.
Niet denken dat die kleintjes altijd braaf zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als jij (om welke reden dan ook ) het niet ziet zitten dat er een ander kind uit het gezin mee komt dan zou ik het gewoon houden bij een speelafspraakje tussen jouw kind en zijn vriend. Hooguit bied je moeder/vader een drankje of wat te snaaien aan bij het ophaalmoment, maar een etentje/lunch/theemiddag etc zonder dat een ander kind welkom is vind ik niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kan niet die ouders te eten vragen en dan verwachten/vragen dat ze hun andere kind niet meenemen.
Maar zelf maak ik met andere ouders eigenlijk nooit eet-afspraken. Meestal drinken we gewoon thee/koffie nadat we onze kinderen op school hebben gebracht, dan kunnen we beter roddelen over de andere ouders, kinderen en leraren. De ouders die op dezelfde dagen niet werken als ik spreek ik dan ook het vaakst.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 21:12
Ervaart je zoon dat zo?

Die ziet ook niet dat grote broer voor zijn vriendje opkomt als ze buiten spelen? Dat hij hem opraapt als hij gestruikeld is oid ?
Het leidt zo af van de discussie, want dit gezin is een voorbeeld, en er zijn ook andere voorbeelden. Maar in dit geval is mijn zoon wel een beetje bang voor de grote broer omdat hij hem ook wel eens ziet vechten in de pauze op school enzo. Zijn broer en mijn zoon zijn vrij rustig en gul naar anderen. Maar deze broer kan nogal gefrustreerd raken en dat afreageren. Charmanter kan ik het niet brengen, terwijl hij tussen die buien door een prima joch is. Ik heb hem ook wel eens op sleeptouw genomen en echt ook leuk aandacht gegeven enzo; het was een hele tijd supergezellig. En daarna was het echt BOEM! en toen kwam het ook niet meer goed tussen hem en de rest.

Maar goed; voordat iedereen het weer een bizarre draai geeft; het is dus niet zo dat ik dit topic start omdat het lef zou hebben om zijn ouders en broertje uit te nodigen, en te zeggen dat ze hem moeten thuis laten. Dat zou echt super lullig zijn. Maar ik ben vast niet de enige die wel eens tegen zo'n situatie loopt, doe hoe doen anderen dat?

Ik heb een goede vriendin die 3 jongere kinderen heeft, die wel langskomen. Haar zoon (1,5 jr jonger dan die van mij) heeft wel hetzelfde karakter als mijn zoon, dus die vinden elkaar wel en de 2 jongere zussen zijn gewoon welkom, maar dit is dan ook een vriendin, en wij kennen haar en haar man al voor we kinderen hadden. De vriendschap is mede gebleven omdat de kinderen best wel matchten. Is dat gewoon eigenlijk een voorwaarde om met elkaar te kunnen (blijven) optrekken?

Bij ouders met wie je wel vrienden wilt worden, maar die dat nog niet zijn, is het anders. Ik voel me naar hun kinderen ook best wel een vreemde; verwacht ook niet zomaar dat ze mij leuk vinden ofzo. En de broers/zussen hoeven mijn zoon ook niet per se leuk te vinden, of kunnen gewoon een hele andere speelstijl te hebben.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 21:34
26.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan nodig je toch de ouders alleen uit voor grote-mensen-dingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou ja; heel praktisch. Ik krijg bijvoorbeeld zoons verjaardagsfeestje niet rond in de komende vakantie omdat er dan weer eens een aantal vriendjes zelf weg zijn. Dus dat halen we later een keer in, en hij gaat met zijn vriend een keertje naar de bioscoop om toch iets feestelijks te hebben. Verder komt er in het weekend familie en wat vrienden van ons voor taart langs; dat pak ik iets groter aan dan alleen de directe familie omdat het kinderfeest niet doorgaat. Nu wilde ik laagdrempelig die ouders vragen om ook te komen; kan zoon lekker met hun zoon spelen terwijl iedereen kletst. Maar nodig ik dan indirect de hele familie uit (zoon + grote broer + puberdochter?). En moet ik het daarom dan toch maar weer laten?
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
19-02-2018 21:39
Nou ja; heel praktisch. Ik krijg bijvoorbeeld zoons verjaardagsfeestje niet rond in de komende vakantie omdat er dan weer eens een aantal vriendjes zelf weg zijn. Dus dat halen we later een keer in, en hij gaat met zijn vriend een keertje naar de bioscoop om toch iets feestelijks te hebben. Verder komt er in het weekend familie en wat vrienden van ons voor taart langs; dat pak ik iets groter aan dan alleen de directe familie omdat het kinderfeest niet doorgaat. Nu wilde ik laagdrempelig die ouders vragen om ook te komen; kan zoon lekker met hun zoon spelen terwijl iedereen kletst. Maar nodig ik dan indirect de hele familie uit (zoon + grote broer + puberdochter?). En moet ik het daarom dan toch maar weer laten?
Je kunt zeggen " kom je met Keesje zaterdag een stukje taart eten ? " . In dat geval zal er misschien 1 ouder met Keesje komen.
Maar " kees is jarig, komen jullie ook ? " dan is de kans groot dat ze allemaal komen, of helemaal niemand; die puberdochter zal geen zin hebben in een ukkenverjaardag bij onbekenden en ook geen zin hebben om op haar broertje te passen, die hoogstwaarschijnlijk ook niet op jouw kinds verjaardag zit te wachten.


Ik vind een kinderverjaardag met familie trouwens absoluut niet laagdrempelig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vraag anders of ze Kees een uurtje uit willen lenen.
Kun je ze altijd nog binnen vragen als ze hem komen ophalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me nou een mooie kans! Nodig hele gezin uit, en kijk hoe t loopt. Grote kans dat puberdochter niet meekomt (die heeft daar vast weinig zin in), en grote broer redt zich heus wel. Mensen genoeg, ook andere kinderen neem ik aan, komt goed. En anders zit ie een uurtje achter een scherm of stripboek en verveelt ie zich. Of de kinderen krijgen ruzie en maken t weer goed. Keer daarop komt ie misschien niet mee, of gaat t vanzelf beter, of zijn jullie daar en gaat ie zn eigen gang, of drink je ergens koffie met een of beide ouders.... mogelijkheden zat! Gewoon uitnodigen en verder loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Lilla schreef:
19-02-2018 21:48
Dat lijkt me nou een mooie kans! Nodig hele gezin uit, en kijk hoe t loopt. Grote kans dat puberdochter niet meekomt
Grotere kans dat niemand komt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 21:50
Grotere kans dat niemand komt.
Dit.

Ik zou geen zin hebben om als "schoolvriend" met het hele gezin tussen een berg familie te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-02-2018 21:50
Grotere kans dat niemand komt.
eh ja, ik snap je reactie! Ik ga er even vanuit dat gezin het leuk vindt om te komen. Maar ik zou zelf idd ook niet staan te springen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven