kindje uit school mee te spelen, vervoer in auto

20-02-2018 10:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Ik heb gezocht maar kon geen recent topic hierover vinden...
Mijn zoontje is 4 en gaat net naar school, daarmee komen ook de eerste speelafspraakjes. Superleuk maar dat gaf mij vorige week ook een dilemma: ik haalde hem op en hij wilde graag een vriendje mee naar huis nemen. Leuk natuurlijk. We liepen naar de auto en ineens bedenk ik me: hoe dan? Ik heb een klein autootje dus 3 op achterbank past niet (dochter van 2 moest er ook nog bij). Uiteindelijk heb ik zoon op voorstoel gezet in zijn groep 2/3 stoel, het kindje dat kwam spelen (wat gelukkig een stuk langer is dan mijn zoontje) op de achterbank in de gordel en dochter in haar eigen stoel en ben ik maar heel voorzichtig naar huis gereden. Ik wist ook geen andere oplossing want moeder van kindje was al weg maar helemaal tof voelde dit toch ook niet...

Ik had me bedacht dat het een goed idee zou zijn zo'n zittingverhoger achterin te gooien als extra maar ik zie dat die eigenlijk ook maar matig geschikt zijn (pas vanaf 22 kg en 1.25 m zijn de nieuwe regels, mijn zoon is 105 cm en 15 kg dus zit daar nog lichtjaren vanaf).
Volgens de wet heb ik overigens niks mis gedaan (incidenteel mogen kinderen van 3 jaar en ouder blijkbaar gewoon in de gordel vervoerd worden) maar ik vraag me af of er een betere oplossing is. Ik wil natuurlijk niet een kind van een ander of mijn eigen kind tekort doen wat dit betreft....

Hoe doen jullie dit?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Inderdaad zo'n stoelverhoger achter in de auto gooien. En eventueel een kussen om in de rug te leggen of aan de zijkant bij de deur. Ook kun je de ouders vragen of je de stoel uit hun auto mag lenen. Ik zou het verder ook niet weten. Zo deden wij dat altijd. Tegenwoordig zijn de kinderen wat groter en zitten ze allemaal zonder stoelverhoger.
Alle reacties Link kopieren
bij ons werden kinderen dan enkel in de gordel vervoerd.
(ging om kleine stukjes, met snelheid niet hoger dan 30 km)
Ik ging altijd op de fiets naar school en zoon ook. Speelafspraakje kon dus op zijn eigen fiets mee en anders achterop.

Meestal werden de afspraken al in de middagpauze gemaakt zodat je je kon voorbereiden ook. Maar met het continurooster is dat natuurlijk ook geen optie meer.
De volgende keer vragen of de ouder een stoel hebben om het kind te vervoeren.
Of een zitverhoger kopen (zonder rugleuning) en die in je achterbak laten liggen. Dat is in ieder geval veiliger dan los in de gordel omdat die bij een te klein kind in de keel snijdt.
Alle reacties Link kopieren
hangt van de ouders van het kind af. er zijn ouders die willen dat hun kind altijd in een speciale stoel zitten. Dat lijkt mij ook het veiligste. De meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. En ook met 30 km/uur kan je je lelijk bezeren. Daarbij rijden de vrouwen vaak in kleine koekblikjes en nemen de mannen de grotere auto mee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dat ik nog 42 geworden ben. Slaan we niet een tikje door?
Als je een kindje voorin de auto hebt, moet dan de airbag niet uit? Daar staat me iets van mij...
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
20-02-2018 10:37
Dat ik nog 42 geworden ben. Slaan we niet een tikje door?
verkeersdoden reageren hier nooit
Alle reacties Link kopieren
Ik nam altijd een extra zitverhoger mee.
Ik haalde de kinderen altijd lopend uit school (maar dat moet qua afstand kunnen natuurlijk, hier is het slechts 1 km lopen).

Voor de onverwachte gevallen dat er ineens een extra kind in de auto moest, heb ik altijd een zitverhoger zonder rugleuning in de auto liggen.
rozegeranium schreef:
20-02-2018 10:42
Als je een kindje voorin de auto hebt, moet dan de airbag niet uit? Daar staat me iets van mij...
Alleen bij een maxicosi waarbij het kind achterstevoren zit. Bij een gewone kinderstoel mag de airbag gewoon aanblijven.
Yakatani schreef:
20-02-2018 10:37
Dat ik nog 42 geworden ben. Slaan we niet een tikje door?
Zeg dat die jaren tachtig waren moorddadig, zonder airbags, abs, gordels op de achterbank en met zn zessen in de Volvo na een feestje (ja ook een paar in de achterbak, the horror!)

Dit zijn de regels

De uitzonderingen

Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.

Kinderen vanaf 3 jaar mogen, in incidentele gevallen, de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder. Namelijk wanneer redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad. Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van maximaal 50km.

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... -de-regels
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-02-2018 10:43
verkeersdoden reageren hier nooit

Ja, heel gek eigenlijk dat je die nooit hoort.
Ik lees toch nu wel dat het tot 12 jaar aangeraden wordt de airbag voorin uit te schakelen.

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... en-airbags

Best apart dat incidentele ritjes niet met kinderstoelen hoeft. Dan kan er toch net zo goed iets gebeuren...
rozegeranium schreef:
20-02-2018 11:05

Best apart dat incidentele ritjes niet met kinderstoelen hoeft. Dan kan er toch net zo goed iets gebeuren...
Je kunt in de meeste auto's (en zeker de genoemde 'koekblikjes') geen drie kinderzitjes kwijt.

En dat je kind in een zitje zit, betekend niet dat er geen gevolgen zijn bij een ongeluk. Heb ze wel eens uit elkaar gehaald, meer dan beetje plastic met piepschuim is het niet (De Maxi Cosi Rodi's heb ik het dan over). Neemt niet weg dat de impact bij een ongeluk minder groot is dan als er geen zitje wordt gebruikt.

Gelukkig is het aantal verkeersslachtoffers in de leeftijdscategorie tussen 0-14 klein in Nederland. En als ik de statistiek goed lees loop je in die leeftijd nagenoeg evenveel kans om in een auto, op de fiets, of lopend te overlijden in het verkeer


Samenvatting
Deze factsheet schetst hoe het aantal verkeersdoden in Nederland zich sinds 1950 heeft ontwikkeld. Het aantal verkeersdoden in Nederland vertoont, na een stijging in de jaren vijftig en zestig, een geleidelijke daling sinds 1973. In 2016 vielen er 629 doden in het verkeer in Nederland. Na de jarenlange daling, waarbij zowel in 2013 als in 2014 het aantal doden uitkwam op 570, en de toename tot 621 doden in 2015, zien we nu opnieuw een toename in 2016. Ruim een derde van de verkeersdoden zijn auto-inzittenden (231), bijna een derde is fietser (189). Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudings­gewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (15-29 jaar) en ouderen (65+). Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2016 waren dat er 12.


https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... -nederland
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-02-2018 10:33
hangt van de ouders van het kind af. er zijn ouders die willen dat hun kind altijd in een speciale stoel zitten. Dat lijkt mij ook het veiligste. De meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. En ook met 30 km/uur kan je je lelijk bezeren. Daarbij rijden de vrouwen vaak in kleine koekblikjes en nemen de mannen de grotere auto mee.
Hier niet; de ouder van dienst kan te allen tijde gebruik maken van de Volvo V70 en de andere ouder zoekt het dan maar even uit...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik had die vraag eens bij school gelegd toen ik zo’n vervoer-moeder was voor een uitje. Bleek inderdaad dat eigen kind dan voorin in de kinder-autostoel gaat en de andere kinderen in de gordel op de achterbank. Voor incidenteel vervoer mag het zo. Maarja, zou wel even vragen of de ouders dat okee vinden of dat ze dan liever zelf even brengen/halen. Schijnt nogal gevoelig te liggen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bad mom... nog nooit een extra zitje geregeld voor speelafspraak. Andersom ook nooit verwacht dat iemand dat voor mijn kind deed. Wél altijd gordels om
hamerhaai schreef:
20-02-2018 10:33
hangt van de ouders van het kind af. er zijn ouders die willen dat hun kind altijd in een speciale stoel zitten. Dat lijkt mij ook het veiligste. De meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. En ook met 30 km/uur kan je je lelijk bezeren. Daarbij rijden de vrouwen vaak in kleine koekblikjes en nemen de mannen de grotere auto mee.
En met grotere auto's gebeuren geen ongelukken?
Saoghail schreef:
20-02-2018 11:49
En met grotere auto's gebeuren geen ongelukken?
Jawel, maar deze hebben vaak een betere kooiconstructie, airbags etc. en kunnen beter tegen de impact van een botsing, waardoor er minder letsel is voor de inzittenden.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
20-02-2018 11:49
En met grotere auto's gebeuren geen ongelukken?
een grotere auto heeft veel meer ´kreukelzone´, bij een kleintje klapt degene die jou achterop rijdt zo op de achterbank.
en een speeldate mee in de bakfiets?

Ik vind die krengen persoonlijk een stuk gevaarlijker, je bent niet wendbaar, je kreukelzone is de facto een plank en bij de meeste modellen gaat de bak als eerste een kruispunt op. Om over de gordeltjes te zwijgen.

Dat liever dan in de gordel op de achterbank van een Fiat Panda?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 12:26
0.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:high5:
Yakatani schreef:
20-02-2018 10:37
Dat ik nog 42 geworden ben. Slaan we niet een tikje door?
"Boring conversation anyway"
rozegeranium schreef:
20-02-2018 11:05
Ik lees toch nu wel dat het tot 12 jaar aangeraden wordt de airbag voorin uit te schakelen.

https://www.anwb.nl/auto/themas/kindere ... en-airbags

Dat is dan misschien veranderd. Ik ben er destijds vrij diep ingedoken, omdat ik af en toe mijn kind noodgedwongen op de voorstoel had (is wel meer dan 10 jaar geleden overigens).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven