Bevallen in Groningen: UMCG of Martini

21-02-2018 11:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen met bevallen in het UMCG of het Martini ziekenhuis in Groningen. Is natuurlijk deels persoonlijk, maar vind het wel fijn om horen wat jullie ervan vonden, hoe het zit qua faciliteiten,... Dus hoop ik dat er hier een paar forumleden zijn die recent poliklinisch bevallen zijn in Groningen en hun ervaringen willen delen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enige jaren geleden in het umcg bevallen.
Vond het echt afschuwelijk.
Het was er heel erg druk, daardoor waren de verpleegsters erg gehaast en niet echt vriendelijk. Er werd letterlijk tegen mij gezegd dat ik niet zo moest piepen.
Ik wilde een ruggenprik, maar de anesthesist kwam na 2 en half uur pas (ze horen er binnen max 1 uur te zijn).
Doordat hij zo laat was, was een ruggenprik niet eens meer mogelijk.
Toen onze dochter eindelijk geboren was, dacht ik...ik moet zo snel mogenlijk zelfstandig plassen want dan kan ik hier weg.
Na ander half uur zaten we in de auto naar huis....nooit meer umcg voor mij!!!

Martini ben ik niet bevallen, wel een keer geopereerd en ik vond de zuster daar erg vriendelijk.
Over Martini hoor ik betere verhalen dan over het umcg
Alle reacties Link kopieren
Beide bevallingen in martini gehad. Is goed bevallen :proud:
Eerste keer was een keizersnede en de 2de keer gewone bevalling gehad.

Voelde me beide keren goed op m'n gemak, veilig en vertrouwd. Gynaecologen/ verloskundigen en verpleegkundigen waren allemaal zo lief, nemen echt de tijd voor je.
Heb m'n kinderen ook elke seconde bij me gehad, had een cosleeper aan mijn bed.
Alle reacties Link kopieren
Martini is ook wat makkelijker te bereiken, fijn als je met dikke weeen aankomt.
Umcg is de parkeergarage een drama (overdag) en voor bij de hoofdingang zit je met de bussen waardoor je niet snel kan uitstappen.
Ik zou je allereerst adviseren om bij beide ziekenhuizen te gaan kijken op de afdeling verloskunde. Je kunt dan sfeer proeven en kijken wat goed voelt.
Op basis daarvan heb ik voor het UMCG gekozen en bij een volgende bevalling zal ik weer voor dit ziekenhuis kiezen.
Mijn bevalling werd medisch (want ruggenprik) en ik kijk er heel goed op terug. Het was geen makkelijke bevalling, gynaecoloog is er op een gegeven moment nog bijgeroepen dus ik heb aardig wat mensen aan mijn bed gehad maar ik vond iedereen deskundig, aardig en ook erg lief. Dus zeker een goede ervaring in het UMCG hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2015 bevallen in het UMCG (poliklinisch). Heb daarvoor gekozen vanwege afstand (dichtbij) en de mogelijkheid van een bevalbad. Kon in 2015 in het Martini niet. Helaas ging dat bad niet door omdat de bevalling zo snel ging dat ze het bad niet meer op konden zetten.

Op zich prima begeleid en lieve/vriendelijke mensen. Nadeel was een koude douche na de bevalling (die was kapot, was ook bekend want er kwam een monteur binnen) en dat ik midden in de nacht naar huis moest. Ik ben rond tienen in de avond bevallen en werd om half 3 naar huis gestuurd. Achteraf was dat erg vervelend omdat we de nachten erna ook niet sliepen en dus ontzettend vermoeid waren.

Volgende bevalling wordt thuis of in het Martini. Dat is nu dichterbij (ben verhuisd). En als het zo gaat als de eerste keer heb ik weinig tijd.
Alle reacties Link kopieren
Niet recent bevallen , maar wel 2 keer in het Martini, 8 jaar geleden met een KS en 6 jaar geleden vaginaal. Beide keren goed bevallen. Martini is goed bereikbaar met de auto voor ons (wonen zelf in Drenthe en komen dus vanaf de zuidkant richting stad). In principe lig je alleen op een 2 persoonskamer als het druk is kan daar wel een 2e persoon bijkomen. Als het rustig is (en je zeker weten alleen ligt) mag je partner 's nachts blijven slapen (op een opklapbed, het ziekenhuisbed moet vrij blijven voor eventuele patienten). Bij de eerste kon partner wel blijven slapen en helpen met de babyverzorging 's nachts. Ben toen 3 dagen gebleven. Bij de 2e ben ik 's morgens bij iemand op de kamer gekomen en die mocht dezelfde ochtend naar huis. Ik moest nog een nachtje blijven. De verloskamers zijn ook lekker ruim, er staat ook een comfortabele stoel voorde partner. Qua faciliteiten heb ik verder niets gemist, maar goed, was ook met andere dingen bezig. De oudste werd 's avonds geboren en toen kreeg man ook nog een overgebleven warme maaltijd. De rest van de maaltijden moest hij wel zelf regelen, maar in het Martini zit ook een restaurant (bij ingang zuid) en een koffiecorner (hoofdingang).
Voordeel van het Martini, je kunt de geboorteaangifte bij de gemeente regelen in het ziekenhuis. Bij het UMCG kan dat niet.
Ik ben in het Martini bevallen, volgende wordt UMCG. Dat is vooral omdat het Martini mij niet met een plaatsindicatie wil hebben (dus indicatie voor het ziekenhuis, maar met eigen VK), het beleid is daar om het dan helemaal over te nemen (dus geen eigen VK, maar gyn/tweedelijns VK). Het UMCG is daar een stuk flexibeler in, dus vandaar dat wij die kant op gaan over een paar maanden.

Verder was het Martini prima; ben er op indicatie gekomen (langzame bevalling, ruggeprik, achteraf veel bloedverlies), en heb verder geen klachten. Wel was de anesthesist nog aanwezig toen ik belde (midden in de nacht) en dus moesten we haast maken, want anders ging 'ie weer naar huis en moest hij weer opgeroepen worden, en dan kon het wel eens lang duren. Dat was wat minder, want we kwamen ook echt binnen in de verloskamers en werden bijna direct doorgebonjourd naar de verkoever, waar de ruggeprik gezet werd, het voelde nogal gehaast. Maar verder prima bevallen, ook een paar dagen gebleven, en dat was lekker rustig. Man mocht blijven, dochter op mijn kamer in een bedje, dus fijn :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle input, goede dingen om over na te denken ook :-)
We zullen ze idd sowieso ook allebei gaan bezoeken tijdens zo'n voorlichtingsavond!
Ik zou ook eens met je VK overleggen, wat haar ervaringen zijn. De infoavond bij het Martini was vooral gericht op wat er gebeurt bij een bevalling, niet zozeer op hoe het Martini handelt of voelt. Dus de hele riedel: wat zijn weeën, wat is ontsluiting, wanneer bel je, etc. Om dat nou 2 keer te doen is jammer, denk ik ;).
Oja, wat eerder geschreven werd: in UMCG heb je mogelijkheid tot badbevalling, in Martini niet.
En als je poliklinisch bevalt in het UMCG komt de kraamzorg daar tijdens de bevalling in beeld (zoals het zou gaan tijdens een thuisbevalling), in het Martini kan dat niet.
Smolla schreef:
21-02-2018 12:25
Oja, wat eerder geschreven werd: in UMCG heb je mogelijkheid tot badbevalling, in Martini niet.
En als je poliklinisch bevalt in het UMCG komt de kraamzorg daar tijdens de bevalling in beeld (zoals het zou gaan tijdens een thuisbevalling), in het Martini kan dat niet.
Oh echt? Wat fijn, bij het Martini is het een verpleegkundige inderdaad. He, dat is nog even iets om na te vragen hoe dat gaat bij een plaatsindicatie, of daar de kraamzorg bij komt of dat dat met een VPK gaat. Dank voor de opmerking (al is het niet mijn topic :) )
Bloemetjesolifant schreef:
21-02-2018 12:28
Oh echt? Wat fijn, bij het Martini is het een verpleegkundige inderdaad. He, dat is nog even iets om na te vragen hoe dat gaat bij een plaatsindicatie, of daar de kraamzorg bij komt of dat dat met een VPK gaat. Dank voor de opmerking (al is het niet mijn topic :) )
Ja, dat vertelde kraamzorg tijdens intake (ik ben vorig jaar bevallen), ik vond dat een heel fijn idee.
Martini zorgt veel beter voor je man. 😊
Hij kreeg gewoon lunch enzo.. Dat doen ze bij het Umcg dus niet. Ik vond het fijn, want zo kon hij bij mij blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf ben vorige jaar bevallen in het Martini. We hebben een eigen bevallingsbad gehuurd en zelf meegenomen (dus wees op tijd in het ziekenhuis). Zo'n bad (en in combinatie met puffen) is mij heel goed bevallen ;) om weeen op te vangen. Ik heb uiteindelijk zonder verdere pijnstilling vaginaal kunnen bevallen.
Partner mocht blijven slapen op een opklapbed en de volgende ochtend werd de overdracht gedaan met de kraamzorg die ons kwam ophalen.

In het UMCG zijn er al bevallingsbaden aanwezig.

Succes met de keuze en de bevalling!
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het UMCG bevallen. Ik liep daar al ivm een chronisch ziekte en ben dus al voor mijn zwangerschap bij de gynaecoloog geweest om te praten over verhoogde risico’s voor mij en de baby tijdens een zwangerschap. Uiteindelijk daar ICSI gehad. Zowel op de fertiliteitspoli als bij d gynaecoloog heb ik me prettig gevoeld. Er werd tijdens de bevalling ook goed voor mijn vriend gezorgd. Hij kreeg gewoon lunch (maar mocht dat van mij niet naas mij eten omdat het stonk :) ).

De bereikbaarheid heb ik me wel zorgen over gemaakt. Vol in de weeën het Damsterdiep over en die garage in leek me vreselijk. ‘Gelukkig’ werd ik ingeleid, dus ‘s morgens om 6.00u heerlijk rustig die kant opgereden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 keer met een keizersnede in het UMCG bevallen, had geen keus. Ben daar onder behandeling voor iets anders, waardoor ik daar ook naar de gyn ging en moest bevallen.
Eerste was een spoedkeizersnede en tweede gepland.
Beide keren redelijk goed bevallen. Kreeg een 1 persoonskamer en man mocht blijven slapen. En dan kreeg hij ook gewoon ontbijt en 's avonds kreeg hij vaak ook een maaltijd aangeboden. Verpleegkundigen waren wel druk, maar dat is overal wel denk ik.
Enige minpuntje van de eerste keer vond ik dat er nogal gedramd werd over borstvoeding. Ik had van te voren besloten om flesvoeding te geven ivm medicijnen. Toen ik dat aangaf aan 1 van verpleegkundigen, kreeg ik een hele preek over de voordelen van bv en of ik toch niet tijdelijk kon stoppen met m'n medicijnen. Dat was wel erg naar, omdat ik zo gaar was van de ks had ik ook niet echt een weerwoord.
Uiteindelijk heeft mijn man heel resoluut gezegd, we doen het zo, en klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de afgelopen vier jaar twee keer in het umcg bevallen. Wel op medische indicatie, al vanaf begin zwangerschappen onder controle van de gynaecologen daar. Eigenlijk heb ik heel goede ervaringen. Bij oudste ging de bevalling niet geheel vlekkeloos. Ingeleid, ruggenprik die moeilijk te zetten was en uiteindelijk niet goed werkte (dat kan) en na de geboorte had dochter het even moeilijk. Bij alles is heel goed gehandeld, ik voelde me prettig begeleid en ook de verpleging was fijn op de kraam afdeling. Bij jongste een bevalling gehad waar ik echt heel fijn op terug kijk. Geen pijnstilling, fijne begeleiding van een gyn die -hoewel ik open stond voor pijnstilling- me echt het vertrouwen gaf dat ik het zónder kon en daar ben ik achteraf zo blij om. Veel vriendinnen zijn overigens bevallen in het Martini en waren daar ook positief over, comfortabele en mooiere kamers dan bij het umcg maar verder zit er weinig verschil in denk ik.
Hier vier jaar geleden bevallen in het Martini.

Voordelen: dichtbij parkeren, man kreeg ook te eten, ruime verloskamers, ruggeprik was redelijk snel gezet, aardig personeel.

Nadelen: mocht geen haren wassen na de bevalling want dat duurde te lang, gebrek aan personeel in de nacht (man kon niemand vinden omdat iemand anders aan het bevallen was, voelde zich echt een beetje verloren en op de rode knop werd niet gereageerd), de mini 2 pers kamers op de kraamafdeling.
anoniem_214741 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 07:16
Reden: Typfoutje
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben ruim 10 jr geleden bevallen in het umcg ivm medische indicatie. Goed bevallen, absoluut geen klachten. Ontsluitingsweeen duurden en duurden en ben toen tussentijds in bad daar geweest wat erg fijn was op dat moment. Was toen erg blij met die mogelijkheid. Had alleen absoluut geen klik met de vp die erbij was maar dat lag natuurlijk niet aan het ziekenhuis zelf. Dochter moest 11 dagen in ziekenhuis blijven waar we ontzettend fijne begeleiding bij hebben gehad. Ikzelf mocht zo lang mogelijk blijven, 6 dagen, om dichter bij dochter te zijn. Daarna moest kamer/bed gebruikt worden ivm drukte. Na bevalling goede begeleiding gehad mbt borstvoeding door lactatiedeskundige. Al met al fijne ervaring.
Alle reacties Link kopieren
In het UMCG bevallen en dat was goed. Ruggenprik gehad. Duurde wel ff.
Na bevalling alles lekker gestructureerd. In de nacht kindje poosje weggehaald zodat ik kon slapen (tussen 2 voedingen).
Ochtend kwam het ontbijt en kindje werd gewassen.

In martini geweest voor wat anders. Wat een vreselijke afdeling. Ook de afdeling waar premature kindjes liggen. Zusters waren onvriendelijk. Omdat ik bv gaf moest ik ook blijven. Moest zelf in de ochtend vragen of er misschien wat te eten voor me was. Door de slangetjes durfde ik niet zelf mn kind te wassen. En ze rook gewoon echt vies. Hadden ze beloofd te doen. Mooi niet dus. Kan nog wel poosje doorgaan. Van moeder met kind op de afdeling met premature kindjes hoorden we dat voedingen vergeten werden. Kindje werd zowat verzopen omdat het teveel voeding kreeg in 1 keer....drama.
In beide ziekenhuizen bevallen. Wel een groot aantal jaren geleden.

Bij de eerste in het Martini. Het was overvol en ik mocht in een noodkamertje bevallen. Daarna ook geen plek voor kind op de couveuseafdeling waar die op de high-care kwam te liggen. Ik had hier het idee dat ik werd weggestopt.

Bij de volgende bevalling verplicht moeten bevallen in het UMCG. De vlos deed daar de bevallingen. Uiteindelijk is het medisch geworden. Fijne en belangstellende verpleegkundigen en gynaecoloog. Ruimere kamers vond ik ook wel heel prettig.

Al met al vond ik het bevallen in het UMCG vele malen fijner dan in het Martini.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 jaar geleden bevallen in het UMCG. Ik ben er wel tevreden over en zou er de volgende keer weer voor kiezen. Wel veel wisselende vp's, en laaaaaaang wachten op de anesthesist voor de ruggenprik, maar iedereen was heel vriendelijk, mijn man kreeg ook eten en er werd een bed voor hem neergezet zodat hij ook even kon slapen. Oh alleen werd ik niet echt geholpen met de bv, pas met de kraamverzorgster thuis dronk ze voor het eerst bij me.
Alle reacties Link kopieren
Alsof het hotels zijn, hahaha.
Het is maar een bevalling, kennelijk een medische aangelegenheid in jouw geval, maar 'faciliteiten'?

Maar even kijken waar plek is en waar ze je willen/kunnen helpen. En je richten op de bevaling ipv op de omgeving, maar dat gaat meestal vanzelf ;)
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
25-02-2018 09:46
Alsof het hotels zijn, hahaha.
Het is maar een bevalling, kennelijk een medische aangelegenheid in jouw geval, maar 'faciliteiten'?

Maar even kijken waar plek is en waar ze je willen/kunnen helpen. En je richten op de bevaling ipv op de omgeving, maar dat gaat meestal vanzelf ;)
'maar' een bevalling...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven