Zoon groep 6 (hb) groot verschil schooltoetsen en cito

21-02-2018 15:21 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon zit in groep zes en vandaag kreeg hij zijn eerste rapport van dit jaar. Voor alle schooltoetsen haalt hij tussen 8 en 10. De cito-uitslag ziet er als volgt uit: rekenen en technisch lezen A+, spelling en begrijpend lezen C.

Zoon presteert het over het algemeen goed op school, zit in een hb-klas (is door de school in groep 5 getest). Qua werkhouding en concentratie kan nog zeker winst worden geboekt. Hij is heel snel klaar met zijn opdrachten en gaat dan kletsen en druk doen. Qua rekenen valt voor hem niets meer te leren binnen het programma van de basisschool. De juf geeft aan dat hij haar vaak onderbreekt als ze uitleg aan het geven is... Kortom, geen makkelijke leerling.

De docenten geven aan dat zijn gedrag in de hb-klas veel beter is. Ook tijdens muzieklessen (buiten school) is hij ontzettend goed en geconcentreerd aan het werk. Ik heb daarom altijd gedacht dat hij zich verveelt en gehoopt dat hij zich op het vwo meer op zijn plaats zou voelen en dat hij zich dan ook beter zou kunnen concentreren. Maar komt hij met deze cijfers wel op het vwo terecht? Kan/moet ik iets doen om hem erbij te helpen?

Naar spelling wordt niet echt gekeken, maar begrijpend lezen wordt wel belangrijk geacht voor het schooladvies. Zoon geeft zelf aan begrijpend lezen stom en saai te vinden. Hij heeft echt een betabrein, "die saaie schoolteksten lezen" en "dat heen-en-weergeblader" duurt hem te lang. De ene keer zet hij beste beentje ervoor en dan haalt hij een A (ook zijn gemiddelde van de schooltoetsen is dit jaar ook 8,5), de andere keer is het zijn dag niet en dan gaat het allemaal mis... Na de vakantie hebben we een 10-minutengesprek maar daar verwacht ik niet veel van...

Alle verhalen en tips zijn welkom!!!
Alle reacties Link kopieren
jij werkt toch zelf in het VO?, dan weet je toch hoe belangrijk juist begrijpend lezen is?
Alle reacties Link kopieren
Gewist door seroni
seroni wijzigde dit bericht op 21-02-2018 15:31
Reden: Zure mandarijn gegeten
87.50% gewijzigd
Never judge a book by its cover.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2018 15:25
jij werkt toch zelf in het VO?, dan weet je toch hoe belangrijk juist begrijpend lezen is?
Klopt, maar niet zoals het getoetst wordt in het huidige onderwijs. En zeker leerlingen met een betaprofiel, vooral jongens, hebben er vaak moeite mee.

Het gekke is: teksten die ze moeten/willen begrijpen, begrijpen ze wel; om goed in betavakken te worden, moet je ook behoorlijk goed begrijpend kunnen lezen.

Ik ben om meerdere redenen van mening dat de gruwelijke toets geen weerspiegeling is van leesvaardigheidsniveau.
Alle reacties Link kopieren
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat hij het op het vwo beter zou doen terwijl hij in de hb-klas het ook niet echt goed doet?

Het lijkt me dat je kind slim genoeg moet zijn om te snappen dat het behoorlijk dom is om met een grote potentie en slappe werkhouding zijn toetsen te verknoeien.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-02-2018 15:35
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat hij het op het vwo beter zou doen terwijl hij in de hb-klas het ook niet echt goed doet?

Het lijkt me dat je kind slim genoeg moet zijn om te snappen dat het behoorlijk dom is om met een grote potentie en slappe werkhouding zijn toetsen te verknoeien.
Nou zeg. Een kind is een kind, geen volwassene. Er is vast winst te boeken op werkhouding, maar wat een onvriendelijke post.
Bij ons zou het hee moeilijk zijn hiermee een vwo advies te krijgen

Mijn jongste groep 8 nu had een 1+ voor rekenen en spelling en een hoge 2 voor begrijpend lezen. Twee fouten minder fout en het was een 1 geweest volgens juf. Toch geen volwaardig vwo advies

Oudste ook hb getest. Had in groep 7 een 3 voor begrijpend lezen en een 2 voor rekenen. Kreeg een tl pre advies

Mijn advies, ga oefenen. Het is het enige wat helpt
Alle reacties Link kopieren
Hij is 6. Doe even normaal. Hij heeft nog even, hoor, zelfs als hij vervroegd doorstroomt. En dan kunnen zijn leraren prima verklaren waarom zijn cito's zo 'slecht' zijn.
SpiritusLoco schreef:
21-02-2018 15:39
Hij is 6. Doe even normaal. Hij heeft nog even, hoor, zelfs als hij vervroegd doorstroomt. En dan kunnen zijn leraren prima verklaren waarom zijn cito's zo 'slecht' zijn.
Hij zit in groep 6
Alle reacties Link kopieren
SpiritusLoco schreef:
21-02-2018 15:39
Hij is 6. Doe even normaal.
groep 6
Alle reacties Link kopieren
Elenavera, ik denk dat jij zeker veel kunt doen om hem te helpen maar ben nog niet thuis met kinderen in het basisonderwijs. Wat me te binnen schiet is bijles, of hulp van een orthopedagoog om werkhouding te verbeteren en het belang bij te brengen van aandacht voor vakken waar hij minder interesse voor heeft? Wel zonde dat hij niet verder kan met rekenvakken, ik vind dat een groot gebrek in het huidige basisonderwijs, hoor dit soort dingen vaker.

Verder, van de basisscholen die ik bezocht heb begreep ik dat het uiteindelijke schooladvies afhang van de docent en niet van de cito, ik weet niet hoe dat bij de basisschool van je zoon is?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-02-2018 15:35
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat hij het op het vwo beter zou doen terwijl hij in de hb-klas het ook niet echt goed doet?

Het lijkt me dat je kind slim genoeg moet zijn om te snappen dat het behoorlijk dom is om met een grote potentie en slappe werkhouding zijn toetsen te verknoeien.
In de hb-klas gaat het juist goed. En hij doet echt zijn best, op zijn eigen manier... Aan het feit dat hij zich weleens niet goed kan concentreren, kan hij - in ieder geval op het moment zelf - niet veel doen.
Alle reacties Link kopieren
SpiritusLoco schreef:
21-02-2018 15:39
Hij is 6. Doe even normaal. Hij heeft nog even, hoor, zelfs als hij vervroegd doorstroomt. En dan kunnen zijn leraren prima verklaren waarom zijn cito's zo 'slecht' zijn.
En zó belangrijk is begrijpend lezen nou. :proud:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
21-02-2018 15:43
En zó belangrijk is begrijpend lezen nou. :proud:
:-D
Het is naïef om te denken dat het advies afhangt van de docent
De docent baseert het advies op cito’s. Uiteindelijk blijven die gewoon het belangrijkste

En begrijpend lezen is gewoon belangrijk omdat het bij alle vakken terug komt op het vo
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-02-2018 15:39
Bij ons zou het hee moeilijk zijn hiermee een vwo advies te krijgen

Mijn jongste groep 8 nu had een 1+ voor rekenen en spelling en een hoge 2 voor begrijpend lezen. Twee fouten minder fout en het was een 1 geweest volgens juf. Toch geen volwaardig vwo advies

Oudste ook hb getest. Had in groep 7 een 3 voor begrijpend lezen en een 2 voor rekenen. Kreeg een tl pre advies

Mijn advies, ga oefenen. Het is het enige wat helpt
Hoe kan een hb-kind een tl-advies krijgen? Kunnen ze niet verder kijken dan die toetsen? En hoe gaat het met hem nu op de middelbare school? Ben je van mening dat het advies terecht was?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-02-2018 15:44
Het is naïef om te denken dat het advies afhangt van de docent
De docent baseert het advies op cito’s. Uiteindelijk blijven die gewoon het belangrijkste

En begrijpend lezen is gewoon belangrijk omdat het bij alle vakken terug komt op het vo
Natuurlijk is dat heel belangrijk. En daar moet ook wat mee. Ik bedoel meer, dat van wat ik begrepen heb het oordeel van de docent uiteindelijk doorslaggevend is (bij de scholen die ik bezocht had) omdat die het kind het beste kent. En dat is wel goed lijkt me, omdat een test een momentopname is.
ElenaVera schreef:
21-02-2018 15:46
Hoe kan een hb-kind een tl-advies krijgen? Kunnen ze niet verder kijken dan die toetsen? En hoe gaat het met hem nu op de middelbare school? Ben je van mening dat het advies terecht was?
Jouw kind scoort toch ook een 3 voor begrijpend lezen? Zet dat om in een advies en je krijgt tl

Het was een pre advies. Ik ben toen als een gek cito’s Gaan oefenen. Stappenplannen gemaakt etc

Toen scoorde ze voor de m8 op alle fronten gym niveau.
Zet daar een flexibele vo school bij die wel een risico durven te nemen en je hebt een dolgelukkig kind op het gym.
Ondertussen in drie gym
Alle reacties Link kopieren
Question888 schreef:
21-02-2018 15:41
Elenavera, ik denk dat jij zeker veel kunt doen om hem te helpen maar ben nog niet thuis met kinderen in het basisonderwijs. Wat me te binnen schiet is bijles, of hulp van een orthopedagoog om werkhouding te verbeteren en het belang bij te brengen van aandacht voor vakken waar hij minder interesse voor heeft? Wel zonde dat hij niet verder kan met rekenvakken, ik vind dat een groot gebrek in het huidige basisonderwijs, hoor dit soort dingen vaker.

Verder, van de basisscholen die ik bezocht heb begreep ik dat het uiteindelijke schooladvies afhang van de docent en niet van de cito, ik weet niet hoe dat bij de basisschool van je zoon is?
Dank voor alle tips! Ik zal het maar direct vragen tijdens het gesprek. Ik hoop dat het meevalt, op zijn schooltoetsen scoort hij prima op begrijpend lezen. Ik ga zeker met hem oefenen. Hij zal er niet blij van worden maar hij wil zelf graag naar het vwo en ik heb hem vaker uitgelegd dat vwo niet alleen wiskunde is.
Alle reacties Link kopieren
Question888 schreef:
21-02-2018 15:38
Nou zeg. Een kind is een kind, geen volwassene. Er is vast winst te boeken op werkhouding, maar wat een onvriendelijke post.
Het is niet onvriendelijk bedoeld.

Wel als wakker schudden. Ik denk niet dat je moet verwachten dat het vwo beter aansluit dan een hbklas. Misschien juist wel minder goed.

En kom op, een kind dat wel goed kán begrijpend lezen maar het bij de toets (voor vlotte lezers 2x 30 minuten) niet doet??? Die kun je léren dat je over je weerzin heenzetten grote positieve effecten heeft hoor. Maar dat leer je niet door te stellen dat het 'maar een kind' is.

Ik lees niet dat dit kind het niet kan of niet snapt. Maar dat hij bij de toetsen het niet laat zien omdat teruglezen zo dom en saai is en de teksten niet leuk. Dat is gewoon echt dom en jammer en onnodig. Gelukkig zit het kind pas in groep 6 en heeft het nog gelegenheid genoeg om zich af en toe eventjes over zijn weerzin heen te zetten en voor het hogere doel (waarvoor hij slim genoeg is om dat te begrijpen) even te laten zien dat hij die stomme toetsen heus goed kan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Question888 schreef:
21-02-2018 15:48
Natuurlijk is dat heel belangrijk. En daar moet ook wat mee. Ik bedoel meer, dat van wat ik begrepen heb het oordeel van de docent uiteindelijk doorslaggevend is (bij de scholen die ik bezocht had) omdat die het kind het beste kent. En dat is wel goed lijkt me, omdat een test een momentopname is.
En daarom kijken ze naar de cito’s vanaf groep 6. Dan is het geen momentopname meer
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-02-2018 15:51
Jouw kind scoort toch ook een 3 voor begrijpend lezen? Zet dat om in een advies en je krijgt tl

Het was een pre advies. Ik ben toen als een gek cito’s Gaan oefenen. Stappenplannen gemaakt etc

Toen scoorde ze voor de m8 op alle fronten gym niveau.
Zet daar een flexibele vo school bij die wel een risico durven te nemen en je hebt een dolgelukkig kind op het gym.
Ondertussen in drie gym
Ah sorry, ik heb je verkeerd begrepen, ik dacht dat je het over het difinitieve advies had!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-02-2018 15:51
Jouw kind scoort toch ook een 3 voor begrijpend lezen? Zet dat om in een advies en je krijgt tl

Het was een pre advies. Ik ben toen als een gek cito’s Gaan oefenen. Stappenplannen gemaakt etc

Toen scoorde ze voor de m8 op alle fronten gym niveau.
Zet daar een flexibele vo school bij die wel een risico durven te nemen en je hebt een dolgelukkig kind op het gym.
Ondertussen in drie gym
wat goed!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-02-2018 15:54
En daarom kijken ze naar de cito’s vanaf groep 6. Dan is het geen momentopname meer
Dat is wat de docenten op de scholen zeiden (dat het momentopnamen zijn die niet leidend zijn), maar het zal wel per school verschillend zijn
anoniem_364951 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 16:05
Reden: ik bedoelde wat anders
16.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daag hem uit om meer te lezen. Sinds ze hier in bed net zo lang mogen lezen als ze zelf willen, lezen ze allemaal.

Ik ken trouwens nagenoeg geen hoogbegaafden die probleemloos via het vwo de uni binnen huppelden. Dus misschien moet je die verwachting wat bijstellen. Een havo/vwo brugklas is ook een prima begin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven