Wat kost de kinderopvang voor jullie?

22-02-2018 09:29 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand inzichtelijk wat ze netto kwijt zijn aan de kinderopvang?

Wij verwachten in augustus ons eerste kindje en zijn voornemens om het kind 2 dagen in de week naar een gastouder op kinderopvang (nog even bezien) te brengen. 1 dag in de week delen beide oma's om op te passen.

Dus wat zijn jullie kwijt (netto) aan de opvang van jullie kind en hoeveel dagen opvang heb je daar dan voor?

Dank alvast voor de inzichten!
Daar kan niemand iets nuttigs van zeggen want dat ligt en aan het uurtarief en aan jullie inkomen. Hier kun je het wel zelf berekenen. https://www.saartje.nl/bereken (1 seconde googlen)
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt toch helemaal aan hoeveel je verdient? Als je inkomsten 20.000 euro per jaar zijn, is dat uiteraard niet te vergelijken met een inkomen van anderhalve ton. Je hebt dus niets aan onze antwoorden, je kunt het beter zelf uitrekenen op de site van de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan jullie inkomen.

Hebben jullie een laag inkomen dan krijg je veel terug van de belastingdienst en hoef je maar weinig zelf te betalen.

Heb je een hoog inkomen dan krijg je in verhouding minder terug van de belastingdienst en betaal je meer zelf.

Ik zou zelf nooit kiezen voor de combinatie kdv/gastouder en 2 oma's.

Te veel wisseling tussen verzorgers.
Alle reacties Link kopieren
Daar zit zoveel verschil in omdat het afhankelijk is van veel factoren. (uurprijs opvang, inkomen beide partners), daar kun je voor jezelf heel weinig uithalen. Wat je beter kunt doen is zelf berekenen wat de kosten zijn (check de site van de gewenste kinderopvangorganisatie). Een hele dag wordt vaak berekend als 11,5 uur. Met die gegevens kun je op de site van toeslagen zelf berekenen wat je aan KOT kunt verwachten.

Wij hadden destijds 1 dag per week opvang en dat kostte 300 euro bruto per maand, luiers en voeding (standaard) waren inbegrepen. Het ligt me bij dat we ongeveer 190 euro per maand aan KOT kregen. Maar mijn oudste is inmiddels 8, de prijzen zijn in die jaren wel wat veranderd.
Als je op de website van een kdv of gastouderbureau kijkt kun je vaak de prijs per uur wel zien. Als je weet hoeveel uren je gaat afnemen kan je een berekening maken op de website van de belastingdienst.

Het heeft weinig zin om te vertellen wat wij er aan kwijt zijn. Mijn kind zit bij een vrij duur kdv en die van mijn nichtje is 35 ct goedkoper per uur. Daarnaast is het ook afhankelijk van inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen 678 en krijgen 286 KOT dus betalen E 392 netto (voor 1 kind 2 dagen pw).
Aan wat een ander netto betaald heb je niks.
Ga rond kijken bij wat je aanspreekt en reken met behulp van de uurprijs uit wat je kwijt bent.
Bij de belastingdienst kun je vervolgens uit rekenen wat je aan toeslagen krijgt.

Hier verschillende kdv van uurprijs tussen de €6,70 en €7,25.
Zelf ben ik gastouder en ik vraag €5 incl fruit, tussendoortjes en broodmaaltijd. Excl luiers en warme maaltijd.
Collega vraagt €4,75 maar daar nemen kinderen alles zelf mee. Weer een ander vraagt €5,50 incl alles.
En dan betaal je nog iets aan het gastouderbureau.
Wat ook weer compleet verschilt. Van een vaste prijs per maand tot een bedrag per uur.
Mijn bureau's vragen een uurprijs. De een 0,60 cent (maar alleen kassiersfunctie geen vervanging bij ziekte of vakantie van mij) de ander €1 (wel vervanging bij ziekte en vakantie)

Kortom, geen pijl op te trekken aan wat een ander betaald.
Dit is echt iets wat je zelf moet gaan berekenen.

Succes
anoniem_318559 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 09:45
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op toeslagen.nl vrij makkelijk een proefberekening maken. Uurtarief kun je meestal wel vinden op de site van de organisatie. In ons geval is 2 dgn pw 91 uur per maand opvang.
Alle reacties Link kopieren
Je kan een proefberekening doen op de site van de belastingdienst.

Mijn kinderen gingen ook 2 dagen naar 't kdv en 1 dag naar mijn schoonmoeder. Ging voor mijn kinderen prima, vonden ze hartstikke leuk.
Voor mezelf was 't zakelijle contact met 't kdv makkelijker.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook tabellen die je een inkijkje geven in wat voor percentage je terugkrijgt van de belastingdienst. Vond ik zelf wel makkelijk rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
22-02-2018 09:42
Wij betalen 678 en krijgen 286 KOT dus betalen E 392 netto (voor 1 kind 2 dagen pw).
En wij betalen netto 150 voor 1 kind kdv en 1 kind bso 2 dagen pw.

Geen pijl op te trekken dus.
Voordeel van gastouder is dat je alleen de uren hoeft te betalen die je daadwerkelijk afneemt. Kdv moet je voor hele dag 11 of 11.5 uur betalen. Maakt niet uit je je kind om 7.30 brengt of om 8.30. Dus dat kan ook schelen.
Gewoon op de site van de belastingdienst een rekenvoorbeeld maken. Houdt er wel rekening mee dat de toeslag berekend wordt over je toetsingsinkomen, dit is dus jullie inkomen na aftrek van de aftrekposten (hypotheekrente, giften, etc.)

In deze tabel kan je zien welk percentage je zelf moet betalen/vergoed krijgt bij welk (gezamenlijk) bruto inkomen. Ook hier dus wel rekening houden met eventuele aftrekposten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eslag-2018
Alle reacties Link kopieren
1300, vier dagen, twee kinderen.
sneeuwwitje80 schreef:
22-02-2018 09:55
Voordeel van gastouder is dat je alleen de uren hoeft te betalen die je daadwerkelijk afneemt. Kdv moet je voor hele dag 11 of 11.5 uur betalen. Maakt niet uit je je kind om 7.30 brengt of om 8.30. Dus dat kan ook schelen.
Verschilt per gastouder. Een gastouder mag dit zelf bepalen.
Ik hanteer bv minimaal 5 uur per opvangdag en alle afgesproken contracturen ook gewoon betalen.
Ik weet dat er collega's zijn die ook 1 uur opvangen op een dag en dan idd maar 1 uur rekenen en ook dat er collega's zijn die minimaal 6 of 8 uur per opvangdag rekenen.

Kortom: ook geen pijl op te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
22-02-2018 09:50
En wij betalen netto 150 voor 1 kind kdv en 1 kind bso 2 dagen pw.

Geen pijl op te trekken dus.
En wij waren een paar jaar terug rond de tien keer zoveel kwijt met twee kinderen op het kdv en eentje op de bso (3 dagen). En dat kun je niet door drie delen om de kosten van 1 kind te krijgen, want de kinderopvangtoeslag is (veel) lager voor het eerste (dat betekent hier ‘duurste’ en niet ‘oudste’) kind.

Van dit topic ga je maar weinig wijzer worden, TO :)
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
22-02-2018 09:55
Houdt er wel rekening mee dat de toeslag berekend wordt over je toetsingsinkomen, dit is dus jullie inkomen na aftrek van de aftrekposten (hypotheekrente, giften, etc.)
Weet je dat zeker? Volgens de BD is toetsingsinkomen:

Toetsingsinkomen

Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen.


Wat jij noemt is volgens mij verzamelinkomen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was zoon van 10-17 op de opvang maar moesten wij toch een dag van 10 uur afnemen 2 dagen was dus 20 uur x 7,15
Ons inkomen was toen ongeveer 70000 en wij kregen bijna de helft terug van belasting .
Jongste is inmiddels 10 dus geen opvang meer nodig .
Alle reacties Link kopieren
Zoals iedereen eigenlijk al zegt afhankelijk van inkomen en kosten van de opvang.

Mijn zoon gaat 2 dagen p week naar de gastouder. Zij mag alle contracturen rekenen(ook als hij onverwachts niet komt, of eerder opgehaald word of later gebracht) maar doet dit nooit. Ze is heel flexibel, maar dat zijn wij andersom ook altijd naar haar. Vb: alle kindjes hebben vakantie met de ouders.. zij is officieel niet vrij maar mijn zoon komt daardoor als enige. Als zij dan vraagt joh is t mogelijk om wat te schuiven zodat ik die dag toch vrij heb doen we dat ook(mits mogelijk).

Maar goed hierdoor verschilt mijn maandrekening nogal. Hij is gemiddeld 380€ a 1 kind a 2 dagen p wk.

Daarvan krijgen wij 201€ vergoed. Betaal 180 zelf. En soms betaal ik 50 zelf en soms opeens 250. Maar gemiddeld dit.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
22-02-2018 10:15
Weet je dat zeker? Volgens de BD is toetsingsinkomen:

Toetsingsinkomen

Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen.


Wat jij noemt is volgens mij verzamelinkomen.
Je hebt gelijk, en verzamelinkomen is ook waar de toeslag op gebaseerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
22-02-2018 09:29
Heeft iemand inzichtelijk wat ze netto kwijt zijn aan de kinderopvang?

Wij verwachten in augustus ons eerste kindje en zijn voornemens om het kind 2 dagen in de week naar een gastouder op kinderopvang (nog even bezien) te brengen. 1 dag in de week delen beide oma's om op te passen.

Dus wat zijn jullie kwijt (netto) aan de opvang van jullie kind en hoeveel dagen opvang heb je daar dan voor?

Dank alvast voor de inzichten!
Even een zijspoor: Denk hier ajb goed over na. Het komt op mij heel onrustig over, al die verschillende oppasplekken. Je zult merken dat regelmaat en vooral rust heel belangrijk wordt. Jullie kindje zal 2x een gastouder zien, 1x een opvang met meerdere leidsters (wel vaste leidsters, maar toch) en 2x de oma's. En dat allemaal in 1 week! Dat is echt heel veel. Ik snap dat je het misschien nu nog niet kunt overzien, maar echt, probeer die rust te bewaren in het leven van je kind.
Alle reacties Link kopieren
arpeggio schreef:
22-02-2018 10:41
Even een zijspoor: Denk hier ajb goed over na. Het komt op mij heel onrustig over, al die verschillende oppasplekken. Je zult merken dat regelmaat en vooral rust heel belangrijk wordt. Jullie kindje zal 2x een gastouder zien, 1x een opvang met meerdere leidsters (wel vaste leidsters, maar toch) en 2x de oma's. En dat allemaal in 1 week! Dat is echt heel veel. Ik snap dat je het misschien nu nog niet kunt overzien, maar echt, probeer die rust te bewaren in het leven van je kind.
Volgens mij bedoelt ze dat ze nog moet kiezen of het gastouder óf kdv wordt, niet dat t allebei wordt. En het is maar 1 oma per week.
€200 1 kind, 1 dag per week.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-02-2018 10:38
Je hebt gelijk, en verzamelinkomen is ook waar de toeslag op gebaseerd wordt.
Volgens mij klopt dat ook niet. Bij de proefberekening wordt gevraagd naar het toetsingsinkomen.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven