sbo kind en de toekomst

23-02-2018 10:33 39 berichten
.
anoniem_364247 wijzigde dit bericht op 26-06-2018 10:33
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang geleden is ze getest? Als dat meer dan twee jaar geleden is, zou ik het nog een keer doen. Ik vind een uitslag van 86 wat afwijken van de rest van je verhaal.
.
anoniem_364247 wijzigde dit bericht op 26-06-2018 10:33
98.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Allebei mijn kinderen zijn op de reguliere basisschool gestart en beide daarna naar het sbo gegaan.

Mijn oudste zit inmiddels in de mavo brugklas en zit daar prima op haar plek.

Mijn jongste inmiddels in groep 7 van het sboheeft een verwachte uitstroom op vmbo niveau.

Mijn ervaring is dat de meeste kinderen uitstromen op vmbo niveau. Sommigen naar pro.

Ook heb ik gezien dat het sbo er bij mijn kinderen absoluut heeft uit weten te halen wat er inzit. Ze krijgen tijd om op hun manier te ontwikkelen en te groeien.

Ik ben erg blij dat ze op het sbo terecht zijn gekomen. Al was dat niet de gedachte die ik had toen mijn oudste daar begon.

Succes met het traject.
Maak er wat van, maak er wat van
Ja hoor, na sbo kun je naar regulier vervolgonderwijs, maar dat is uiteraard afhankelijk van hoe het op sbo gaat. Het kan ook zijn dat ze na een periode sbo weer teruggaat naar regulier basisonderwijs. Daar is weinig over te zeggen en zal afhangen van je kind.
Als het goed is, kun je op de site van de betreffende sbo-school ook de uitstroomgegevens vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik haar op de twee jaar grens nogmaals laten testen, bij een andere psycholoog. Het helpt als de klik goed is, tussen je kind en de tester; misschien kun je eerst een of twee keer een kennismakingsgesprek plannen?
Alle reacties Link kopieren
Als jouw dochter op het Sbo terechtkomt is het zeker mogelijk om naar een reguliere middelbare school te gaan en daarna door te stromen.
Het verschil in de resultaten uit de cito-toetsen en methodetoetsen zie ik als normaal. In mijn groep (groep 4, regulier onderwijs) laat de meerderheid van de leerlingen verschillen zien tussen die twee resultaten. Zolang jouw dochter groei laat zien bij de cito-toetsen, blijft ze zich ontwikkelen op haar niveau.
Let it go
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan (doorstromen) neefje zit nu op het vwo En ja die komt ook van het speciaal onderwijs. Lees je eens in zou ik zeggen want ik denk dat jij in de war bent met zmlk onderwijs.
Is de IQ-test het enige onderzoek wat jullie gehad hebben? Een IQ-test is een moment-opname, en de resultaten kunnen door van alles en nog wat beinvloed zijn. Is ze nog verder onderzocht op bijvoorbeeld dyslexie? Of op andere mogelijke oorzaken? Wat heeft school er al aan gedaan om haar te helpen?

Of ze nu op de reguliere basisschool blijft of naar SBO gaat, het is wel noodzakelijk om meer inzicht te hebben in waar het probleem nu precies ligt. Ik vraag me -net als Frox- af hoe die IQ-test geinterpreteerd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
handwerkfee schreef:
23-02-2018 10:42
Ze is bijna 2 jaar geleden getest. Ik vind het verschil tussen praktische dingen en school ook heel groot..
In praktische dingen is ze goed, in abstracte dingen niet. Dat is op zich prima, we hebben een hoop praktische mensen nodig in Nederland.

Je dochter kan gewoon naar het vmbo. Zie het sbo als een school waar ze gewoon wat meer aandacht voor je dochter hebben, waardoor ze een zo goed mogelijke start krijgt in het vervolgonderwijs en daarmee in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Een IQ-test is een momentopname en zegt iets over de ontwikkeling van het kind op dat moment, en dan specifiek op de geteste gebieden. Blijft het kind in de ontwikkeling op de geteste gebieden wat achter bij leeftijdsgenoten, dan scoort het kind dus lager. 66% van de kinderen scoort tussen de 85-115, dus ze zit weliswaar aan de onderkant van de marge, maar valt daar nog niet buiten.

Het SBO heeft meer mogelijkheden en tijd om de ontwikkelingsachterstanden van een individueel kind te adresseren dan het regulier onderwijs. Door deze extra aandacht, kan een kind dat wat extra aandacht nodig heeft, zich op het SBO dus meestal beter ontwikkelen dan in het regulier onderwijs.

Kortom, het SBO is er om jouw kind net dat zetje in de rug te geven om zich beter te kunnen ontwikkelen. Zoals iemand al schreef; om eruit te halen wat er in zit.

De kans bestaat dat een volgende IQ-meting dan gunstiger uitpakt, omdat de ontwikkelingsachterstand wordt ingelopen.

En soms gebeurt dat niet, maar dat betekent nog steeds niet veel voor de toekomst van het kind. Er zijn genoeg mensen die prima terecht komen op basis van vaardigheden die je niet direct uit boekjes leert.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
23-02-2018 10:55
In praktische dingen is ze goed, in abstracte dingen niet. Dat is op zich prima, we hebben een hoop praktische mensen nodig in Nederland.
Zo werkt het niet :) De praktische dingen waar TO naar verwijst zijn zaken waarvoor een hoge mate van abstract redeneervermogen nodig is, met name op jonge leeftijd. Het maken van gerechten is niet alleen het onthouden van handelingen, het vergt ook het plannen van tijd, inzicht in hoeveelheden, het vermogen om te voorspellen wat bepaalde bewerkingen aan uitkomst hebben. Dat zijn zaken die iedereen kan leren, maar die voor een negenjarige met een iq van 86 een cognitief huzarenstukje zijn.
nina1966 schreef:
23-02-2018 10:54
Ja hoor dat kan (doorstromen) neefje zit nu op het vwo En ja die komt ook van het speciaal onderwijs. Lees je eens in zou ik zeggen want ik denk dat jij in de war bent met zmlk onderwijs.
Speciaal onderwijs is iets anders dan speciaal basisonderwijs.
.
anoniem_364247 wijzigde dit bericht op 26-06-2018 10:34
99.66% gewijzigd
.
anoniem_364247 wijzigde dit bericht op 26-06-2018 10:34
98.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koken uit een kinderkookboek vergt hetzelfde abstract redeneervermogen. Ik zou haar, voordat je van school wisselt, echt nog eens laten testen, door een onafhankelijke psycholoog. Het zou zonde zijn als er een beter passende oplossing zou zijn.
Mijn broertje heeft op de toenmalige lom-school gezeten en vervolgens ook speciaal voortgezet onderwijs. Daarna heeft hij een reguliere mbo3 gedaan en afgerond. Ik geloof dat de helft van de klas van zijn middelbare school aan een regulier mbo is gestart.
SBO is idd het vroegere ZMLK onderwijs (L.O.M.) (beetje mosterd maar wilde het nog even benadrukken).
Wij zitten met onze zoon in het traject voor een vervolgsschool na een tijdelijk jaar op een SO school. We zijn om deze reden ook bij een SBO langsgeweest en wat een fijne school is dat!
Ze richten zich heel erg op het kind en elk kind wordt (in redelijke mate) benaderd op het eigen niveau. Veel kinderen zijn faalangstig door die dingen die ze hebben meegemaakt en ze helpen ze echt weer op gang.
Uitstroomprofiel is praktijkonderwijs maar zeker ook VMBO.
Hopelijk vind je een goede plek voor je dochter!
Hier ervaring met leerlingen van sbo en vso (lom) met inmiddels behaalde diploma's van V(M)BO tot HBO en alles daar tussenin.

Door het kleinschalige karaker is er meer tijd en ruimte om extra aandacht te geven waar de leerling deze het hardst nodig heeft. Dit kan in de vorm van extra oefening en hulp bij rekenen/taal/lezen maar ook in de vorm van sociale vaardigheden, logopedie, fysieke oefeningen of een maatschappelijk werker/agoog.

Maar net wat een kind op dat moment nodig heeft.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Even een klein puntje: een cito-toets kan niet onvoldoende zijn. De toets geeft namelijk een vergelijkingscore, de 20% leerlingen met de minste fouten krijgt een I, de volgende 20% een II enzovoort.
Er zal dus in theorie altijd zo'n 20 - 30% van de kinderen in een normale klas V of IV krijgen. Dat zijn geen onvoldoendes.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de score van de cito niet past bij wat een kind verder laat zien.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
samsa schreef:
23-02-2018 13:38
SBO is idd het vroegere ZMLK onderwijs (L.O.M.) (beetje mosterd maar wilde het nog even benadrukken).
Wij zitten met onze zoon in het traject voor een vervolgsschool na een tijdelijk jaar op een SO school. We zijn om deze reden ook bij een SBO langsgeweest en wat een fijne school is dat!
Ze richten zich heel erg op het kind en elk kind wordt (in redelijke mate) benaderd op het eigen niveau. Veel kinderen zijn faalangstig door die dingen die ze hebben meegemaakt en ze helpen ze echt weer op gang.
Uitstroomprofiel is praktijkonderwijs maar zeker ook VMBO.
Hopelijk vind je een goede plek voor je dochter!
Nee, SBO is het samengaan van MLK en LOM.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
23-02-2018 11:01
Speciaal onderwijs is iets anders dan speciaal basisonderwijs.
Eh nee hoor Speciaal onderwijs is er in alle soorten en maten en in basis en in voortgezet.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
23-02-2018 11:17
Koken uit een kinderkookboek vergt hetzelfde abstract redeneervermogen. Ik zou haar, voordat je van school wisselt, echt nog eens laten testen, door een onafhankelijke psycholoog. Het zou zonde zijn als er een beter passende oplossing zou zijn.
Voor speciaal onderwijs moet er sowieso iedere 2 jaar een test afgenomen worden.
Alle reacties Link kopieren
samsa schreef:
23-02-2018 13:38
SBO is idd het vroegere ZMLK onderwijs (L.O.M.) (beetje mosterd maar wilde het nog even benadrukken).
Wij zitten met onze zoon in het traject voor een vervolgsschool na een tijdelijk jaar op een SO school. We zijn om deze reden ook bij een SBO langsgeweest en wat een fijne school is dat!
Ze richten zich heel erg op het kind en elk kind wordt (in redelijke mate) benaderd op het eigen niveau. Veel kinderen zijn faalangstig door die dingen die ze hebben meegemaakt en ze helpen ze echt weer op gang.
Uitstroomprofiel is praktijkonderwijs maar zeker ook VMBO.
Hopelijk vind je een goede plek voor je dochter!
LOM is/was echt iets heel anders dan so hoor. En alle soorten, alle 4 de clusters is speciaal onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven