Proefrit bakfiets, waar op letten?

23-02-2018 18:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen kijken voor een elektrische bakfiets en waarschijnlijk een paar proefritten maken bij de fietsenwinkel.

Omdat ik er helemaal geen verstand van heb, ben ik benieuwd waar ik op moet letten.

Ik heb een dreumes van bijna 2 en een baby van ruim 3 maanden die ik wil vervoeren in een bakfiets.
of je heuvel op (brug op) ook nog iets merkt van de trapondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
Neem in ieder geval altijd een tweewieler!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
a_nick_is_crini schreef:
23-02-2018 18:59
Neem in ieder geval altijd een tweewieler!
dit!
en makkelijk verstelbaar zadel. Mijn vriend en ik stellen het zadel anders in, helpt als dat maar paar seconden duurt.
Alle reacties Link kopieren
Toverspiegel schreef:
23-02-2018 18:56
of je heuvel op (brug op) ook nog iets merkt van de trapondersteuning.
Dit! Ook accuduur is handig om te weten net als actieradius. Ik heb er 1, topding, heel blij mee. We fietsen lange(re) afstanden ipv gebruik van auto of OV. Best een duur ding maar ik ga besparen op benzine, parkeerkosten en tramkaartjes :)
Toverspiegel schreef:
23-02-2018 19:03
dit!
en makkelijk verstelbaar zadel. Mijn vriend en ik stellen het zadel anders in, helpt als dat maar paar seconden duurt.
Eens! Wij hebben er zelf een ander hendeltje op gezet waardoor het zadel binnen een paar tellen te verstellen.

Verder geen tips, alleen veel plezier! Wij zijn er zo blij mee!
Alle reacties Link kopieren
ik wilde juist graag een driewieler! En ik ben er superblij mee. De fiets die ik heb gekocht gaat heuvels op als een tierelier, fantastisch :) Ik zou ook letten op de flexibiliteit bij het nemen van bochten, daar zit ook nogal verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee was om een proefrit te gaan maken op een driewieler.
Waarom adviseren jullie een tweewieler?

De stabiliteit van een driewieler lijkt mij juist wel een veilig idee met 2 kleintjes in de bak.
Alle reacties Link kopieren
a_nick_is_crini schreef:
23-02-2018 18:59
Neem in ieder geval altijd een tweewieler!
100% mee eens.

Wij gingen tijdens het testrijden in eerste instantie voor een driewieler. Levensgevaarlijk kan ik je bellen, super onstabiel in bochten, stoepranden die je niet ziet en vervolgens aanrijdt. De mevrouw in de winkel had ook al regel,atig echte ongevallen en schadegevallen gezien met driewielers. Dus zeker daarin ook goed kijken, maar zelf adviseer ik iedereen een tweewieler.
Alleen een reactie op de titel:

Dat je geen bekenden tegenkomt (sorry)
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
23-02-2018 19:25
Mijn idee was om een proefrit te gaan maken op een driewieler.
Waarom adviseren jullie een tweewieler?

De stabiliteit van een driewieler lijkt mij juist wel een veilig idee met 2 kleintjes in de bak.
Dat dacht ik ook maar is juist niet. Bij een driewieler kun je de bochten niet kort maken waardoor je altijd dwars over de weg moet zwalken. Daarnaast moet je een drempel recht nemen anders loop je het risico er met twee wielen (1 voor 1 achter) overheen te gaan en je evenwicht daarop te verliezen. Door het zwaartepunt aan de voorkant kun je heel lastig inschatten hoe ver je van de stoeprand afzit en zodra je deze met enige snelheid raakt kom je deels los van de grond en val je om. En zo zijn er nog best wek flink wat negatieve dingen aan een driewieler.

Tweewieler is net als een gewone fiets, maar dan wat langer. let wel op dat je fiets een goede standaard heeft, onze tweewieler van bakfiets.nl heeft een standaard die over de hele breedte van de fiets uitklapt waardoor hij stevig staat en met twee kindjes erin niet kan omvallen.
Alle reacties Link kopieren
glamourgirl schreef:
23-02-2018 19:23
ik wilde juist graag een driewieler! En ik ben er superblij mee. De fiets die ik heb gekocht gaat heuvels op als een tierelier, fantastisch :) Ik zou ook letten op de flexibiliteit bij het nemen van bochten, daar zit ook nogal verschil in.
Als de wegen wat schuin lopen zoals in de steden vaak het geval is zit je altijd scheef op de fiets en dat is niet prettig.
Verder is een driewieler met een gewoon stuur (weet ff de technische naam niet) dus als je het stuur naar rechts draait je voorwielen ook naar rechts gaan, erg duur De meesten hebben zo'n stang of een stuur die de bak stuurt, niet de wielen.


TO neem iets zwaars mee om te proberen BIj de ene fiets merk je gewicht sneller dan bij de andere Mijn 2 wieler kan ik 40 kilo in zetten zonder dat ik dat merk in sturen.
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
23-02-2018 19:25
Mijn idee was om een proefrit te gaan maken op een driewieler.
Waarom adviseren jullie een tweewieler?

De stabiliteit van een driewieler lijkt mij juist wel een veilig idee met 2 kleintjes in de bak.
Als je goed kunt fietsen kan een tweewieler prima. Ik vind het veel fijner, beter uitwijken en kunnen draaien is wel zo veilig, zeker in druk verkeer.
En schaf hem bij een goede fietsenmaker in de buurt aan. Ik heb eens een lekke band gehad aan mijn elektrische moederfiets (motorwiel), hij kwam hem keurig halen en brengen. Ik weet niet hoe de service van een online fietsenwinkel is, misschien ook wel prima, maar ik ben blij dat ik dát niet heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
23-02-2018 19:25
Mijn idee was om een proefrit te gaan maken op een driewieler.
Waarom adviseren jullie een tweewieler?

De stabiliteit van een driewieler lijkt mij juist wel een veilig idee met 2 kleintjes in de bak.
In amsterdam is dat dus niet stabiel omdat de wegen vaak schuin aflopen Met twee wielen gaat dat beter.
Het ligt er dus aan waar je fietst.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
Door jullie reactie ga ik het morgen in ieder geval beide uitproberen, ook op een scheve weg en drempels.

Is de fiets trouwens veel stabieler met gewicht in de bak of maakt dit niet veel uit?
Of-ie in het fietsenrek past.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een driewieler gehad en het fietst inderdaad anders - en dat is echt wennen. Maar ik was er heel tevreden over. Het is gewoon heel persoonlijk.

Kijk voordat je gaat testen op Youtube filmpjes over hoe je op een driewieler moet sturen; onder andere Babboe heeft die geplaatst. Dan kun je het een eerlijke kans geven en zien wat je prettiger vindt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Driewieler gehad en ga aub voor een tweewieler.
Ze zijn doodeng die driewielers en niet goed bestuurbaar.
Ik heb al eens met dat ding op z'n kant gelegen bijna doordat ik de bocht te snel nam ( ja zelfs zonder trapondersteuning)
a_nick_is_crini schreef:
23-02-2018 18:59
Neem in ieder geval altijd een tweewieler!
Of niet!

Mijn kinderen zijn zwaar en zitten niet stil. Dat is ontzettend instabiel met fietsen. Zeker als ze vriendjes meenemen en er zitten 4 stuiterende kleuters in de bak.
Dat wil ik niet met een tweewieler
linjmh schreef:
23-02-2018 23:09
Of niet!

Mijn kinderen zijn zwaar en zitten niet stil. Dat is ontzettend instabiel met fietsen. Zeker als ze vriendjes meenemen en er zitten 4 stuiterende kleuters in de bak.
Dat wil ik niet met een tweewieler
Met twee stuiterende zware kinderen gaat het prima in mijn tweewieler. Met 3 kinderen is mijn bak vol en kunnen ze niet meer stuiteren. :-D
Ik heb een gazelle Cabby en dat heeft als grote voordeel dat het nog in de garage past. Zeker met nog 2 reguliere fietsen, kinderfietsen, skelters, enz. erbij.
Dat moet je wel meenemen ja, waar laat je m...
Ik kan 4 kleuters meenemen in mijn driewieler en dan maakt t niet uit of ze niet stil zitten.
Moeder van een vriendje van de oudste wil niet meer dan 2 kinderen in haar tweewieler omdat ze t anders niet houdt.
Het is even wennen met fietsen maar ook een 3 wieler kun je sturen.
Dus lijkt me afhankelijk van je wens. Wil je 4 (of zelfs 5 want 1 achterop) kids meenemen dan zou ik een 3 wieler doen. Ik kan vriendjes meenemen uit school, terwijl er bij andere ouders moet worden meegefietst.
Als je de fiets niet kwijt kan dan is 2 wieler misschien handiger, maar ook daar heb je qua breedte veel verschil per merk.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kinderen jonger waren had ik de Gazelle Cabby. Een tweewieler, vanwege alle voordelen die hier boven al genoemd zijn: zo veel stabieler dan ELKE driewieler. Geen moeilijk gehang in de bochten. Voordeel van de Cabby is dat hij door zijn bak superlicht is. Ik heb 4 kinderen, had er 3 in de bak (waaronder een Maxi-Cosi) en 1 achterop. Toen jongste uit de Maxi-Cosi was had ik er ook wel eens 4 in de bak als er een vriendje meeging en 1 achterop. Bij mij geen gestuiter, want kinderen zaten in de gordels. De Cabby paste in mijn piepkleine schuurtje. Superfiets en ik heb hem nadien nog goed door kunnen verkopen. Ik woon in de stad dichtbij de duinen. Mijn zus had eerst een driewieler, maar heeft na mijn fiets uitgeprobeerd te hebben, die ingeruild voor een tweewieler.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-02-2018 19:31
Als de wegen wat schuin lopen zoals in de steden vaak het geval is zit je altijd scheef op de fiets en dat is niet prettig.
Verder is een driewieler met een gewoon stuur (weet ff de technische naam niet) dus als je het stuur naar rechts draait je voorwielen ook naar rechts gaan, erg duur De meesten hebben zo'n stang of een stuur die de bak stuurt, niet de wielen.


TO neem iets zwaars mee om te proberen BIj de ene fiets merk je gewicht sneller dan bij de andere Mijn 2 wieler kan ik 40 kilo in zetten zonder dat ik dat merk in sturen.
Ik woon in Nijmegen, dus heuvelachtig én veel schuine wegen maar ik heb er geen last van. Je moet even je rijstijl aanpassen maar ik rij heerlijk! Ik heb trouwens mijn kinderen meegenomen met de proefrit en hen erin laten zitten. Weet je meteen hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
glamourgirl wijzigde dit bericht op 24-02-2018 11:54
98.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven