Koemelkalliergie bij baby

18-03-2018 09:31 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik ben moeder van 2 kinderen.
Dochter van 3,5 en zoon van 6,5 maanden.
Mijn zoon heeft koemelkallerigie daar zijn we met 3 maanden achter gekomen. Ik vermoede het al eerder maar het duurde even voor dat er geluisterd werd! 2 kuren en bijna ziekenhuisopname verder!
Hij mag vanaf 4 maanden ook bij voeding hebben. Ook dat geeft veel problemen😔 zijn er nog meer wat hier ervaring mee hebben??
De huisarts zegt dat je vanaf 1 jaar pas verder onderzoek mag/kan doen.. en dat hij er overheen kan groeien.. maar hij kan echt niks verdragen wat we tot nu toe hebben gegeven.
Ik ben op zoek naar tips ervaringen wat b.v wel goed zou kunnen worden verdragen..
niemand in mijn omgeving weet hier meer van. Zou fijn zijn om met mensen te praten wat er ook mee te maken hebben.
Ik hoor het wel☺️
Groetjes anne
Alle reacties Link kopieren
Misschien geitenmelk?
Zit ook in een blik, van Kabrita.
Food before one is just for fun. Waarom bijvoeden als hij er last van heeft? En wat heb je al geprobeerd qua voeding?
Gewoon even stoppen met bijvoeding. Het woord zegt het al; het is bijvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Op advies van huisarts en de c.b en een diëtist. Is het beter om er wel al mee te beginnen. Voor ze spraak en om te kijke waar hij b.v wel tegen zou kunnen.
We zijn nu 3 maanden verder en hij kan niet tegen. Wortel,appel,peer,banaan,bloemkool en rijstebloem😔
Er word ook gezegd dat ze vanaf 6 maanden wel extra nodig hebben. Als hij ergens op reageert dan stop ik ook gelijk hoor! Dan wacht ik tot alles weer normaal is en dan proberen we weer wat anders.
Ik zou absoluut even stoppen met bijvoeding. Eerst die darmen tot rust laten komen. Buikpijn nu is erger dan die eventuele minitekorten omdat hij geen vv krijgt.

Gebruik je al probiotica?

Wij zijn met 6 maanden begonnen en pas bij 7 maanden gingen eerste dingen goed. Wij gingen steeds terug naar volledig bv.
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bij de kinderarts geweest?

Een tijdje terug was het advies namelijk om bijvoeding met allergenen uit te stellen, maar nieuwe inzichten zeggen juist bij risico kinderen vroeg te beginnen met allergenen om allergie te voorkomen. Wij krijgen ondersteuning van de kinderarts en een kinderdieetist. Voor meer vragen mag je me een pb sturen.
Wat voor flesvoeding geef je? Veel kindjes met kma reageren ook op soja en geitenmelk, dus ik zou dat ook wel echt vermijden.

En verder zou ik misschien de darmpjes proberen wat tot rust te laten komen voordat je verschillende dingen blijft aanbieden. Mijn diëtist zei dat dat kindjes ook slecht op dingen kunnen blijven reageren omdat hun darmen al van slag zijn door de allergenen. In hoeverre dat echt klopt? Probiotica is ook wel echt een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (inmiddels 2,5) heeft ook koemelkallergie. Naar mij werd helaas pas na 5 maanden geluisterd en toen hij uiteindelijk 6 maanden was de juiste melk gekregen (neocate), dus sindsdien pas rust.

Mij werd door de kinderarts aangeraden om kinderen met allergieën pas vanaf 6 maanden te laten wennen aan vaste voeding. Dat hebben we dus gedaan, mede doordat zijn darmen vanaf toen ook een stuk rustiger waren. En nog ging het redelijk moeizaam. Langzaamaan ging het wel steeds beter hoor, maar dat moet je zelf gewoon aanvoelen. Vooral niet haasten.

Probiotica kreeg hij ook, ik geloof zelfs al eerder dan 6 maanden. Je moet daarbij wel uitkijken dat je een probiotica vindt die veilig is bij kma. Veel zijn gekweekt op yoghurtstammen en dat gaat bij sommige kindjes niet goed.

Geitenmelk, zoals hiervoor iemand opperde, gaat 9 vd 10 keer niet bij kinderen met kma, omdat de eiwitten wel erg op elkaar lijken en dus veel kinderen ook die geitenmelkeiwitten niet verdragen kunnen.

Dus mijn advies zou zijn; wacht nog even met introduceren tot minimaal 6 maanden en haast je vooral niet. Maar goed, ik weet niet of de protocollen veranderd zijn in 2 jaar tijd..? En volgens mij kun je wel alvast starten met probiotica, maar dat moet je ff goed uitzoeken.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Geitenmelk is wel veel milder en lichter verteerbaar. Je zou het kunnen proberen..
Alle reacties Link kopieren
Anne1980f schreef:
18-03-2018 09:53
Op advies van huisarts en de c.b en een diëtist. Is het beter om er wel al mee te beginnen. Voor ze spraak en om te kijke waar hij b.v wel tegen zou kunnen.
We zijn nu 3 maanden verder en hij kan niet tegen. Wortel,appel,peer,banaan,bloemkool en rijstebloem😔
Er word ook gezegd dat ze vanaf 6 maanden wel extra nodig hebben. Als hij ergens op reageert dan stop ik ook gelijk hoor! Dan wacht ik tot alles weer normaal is en dan proberen we weer wat anders.
Ik zou wanneer iemand mij verteld dat een kind vanaf 3 maanden bijvoeding nodig heeft ivm zijn spreken dan zou ik de rest wat degene, professional of niet, verteld niet meer echt serieus kunnen nemen.
Als we ons met 3 maanden al zorgen moeten gaan maken over het spreken dan is het einde qua zorgen maken echt zoek....
Emma95 schreef:
18-03-2018 10:18
Geitenmelk is wel veel milder en lichter verteerbaar. Je zou het kunnen proberen..
Ik zou dat echt niet adviseren bij een baby met heftige kma. Dat kan later altijd nog. Mijn zoontje reageert redelijk heftig op geitenmelk, terwijl hij op andere allergenen een stuk milder reageert. Ik denk dat lichter verteerbaar weinig uitmaakt als er sprake is van allergie.
Precies wat Pianella2016 zegt!!!
Mijn dochter met lactoseintolerantie deedhet goed op soja nutrilon
Antoon69 schreef:
18-03-2018 10:48
Mijn dochter met lactoseintolerantie deedhet goed op soja nutrilon
Dat bestaat niet meer dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Koemelkallergie is niet hetzelfde als lactoseintolerantie.
De inzichten mbt ontstaan van allergie en opbouw van tolerantie zijn wel veranderd de laatste paar jaar, Pianella.

Advies is nu om vanaf 4 maanden te starten. Hoogrisicokinderen krijgen in een aantal ziekenhuizen nu vanaf 4 maanden fruit- en groentehapjes met wat pindakaas erdoor. Het gaat wel nog steeds om hapjes en tot 6 maanden naast de normale hoeveelheid melkvoeding. Pas na 6 maanden langzaam opvoeren op geleide van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar dat ze je hebben aangeraden om met 4 maanden al met bijvoeding te beginnen. Zeker als pas een maand ervoor de KMA is vastgesteld.

Ik zou even een week of 2/3 geen bijvoeding geven en de darmen volledige rust gunnen. Dus echt alleen melk. En dan pas weer eens heel rustig met bijvoeding beginnen. En dan liefst alleen groente en geen appel of peer want dat zijn bekende allergenen.

Ik weet niet of hij nog praktiseert maar ik heb 11 jaar geleden heel veel gehad aan kinderdieetist Stefan Kleintjes. Via email veel contact gehad en dat werkte super. Werd ook gewoon vergoed destijds. Als je hem googled vind je hem wel. Was destijds ook op aanraden van het forum hier.

Dochter is nu 11 en reageert alleen nog op koemelk en melk van andere dieren met hoeven.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
18-03-2018 09:36
Misschien geitenmelk?
Zit ook in een blik, van Kabrita.
Oprechte vraag: waarom raad je dit aan? TO vraagt om advies mbt bijvoeding niet mbt melk. Waarom zou ze naast of ipv de melk die ze al heeft geitenmelk moeten gaan geven?

En afgezien daarvan, de meeste kinderen met een KMA kunnen tegen enkele melk dat uit dieren met hoeven komt (geiten, paarden, ezels).
Alle reacties Link kopieren
TO, hier gingen broccoli en boontjes goed. En wortels ook, maar ik zie bij jou dus niet. Sneu hoor. Geef je nog BV en zit je zelf ook op dieet of krijgt je kindje flesvoeding? Ik gaf destijds BV en merkte dat varkensvlees, soja en scherpe kruiden naast ook maar een schijntje van melk al problemen gaven bij kind als ik het at.

En misschien ter geruststelling, die van mij was nogal wantrouwig tav eten en at tot haar eerste jaar nauwelijks bijvoeding. Ik heb ook altijd begrepen dat het tot 1 jaar een beetje spielerei is, dus zou me niet te veel druk maken over vooral melk en nauwelijks wat anders. Ik denk dat die van mij pas met anderhalf maar 1 fles pap meer kreeg op een dag en verder andere dingen at
Alle reacties Link kopieren
TO schrijft toch ook dat haar zoon koemelkallergie heeft.
Ze weet niet meer wat ze hem moet geven.
Misschien doet ie het prima op Kabrita.
Ik heb de aanbeveling mbt allergenen (de aanbeveling is liefst beginnen met 4 TOT 6 maanden. Mag dus ook met 6 pas. Maar iig voor 8 maanden) naast alle bestaande wetenschap over darmrijping etc gelegd en zie zelf geen enkele reden om met 4 mnd te beginnen. Ik zou dus je baby even rust gunnen. En over een paar weken weer heel langzaam proberen.
Anne1980f schreef:
18-03-2018 09:53
Op advies van huisarts en de c.b en een diëtist. Is het beter om er wel al mee te beginnen. Voor ze spraak en om te kijke waar hij b.v wel tegen zou kunnen.
We zijn nu 3 maanden verder en hij kan niet tegen. Wortel,appel,peer,banaan,bloemkool en rijstebloem😔
Er word ook gezegd dat ze vanaf 6 maanden wel extra nodig hebben. Als hij ergens op reageert dan stop ik ook gelijk hoor! Dan wacht ik tot alles weer normaal is en dan proberen we weer wat anders.

Vraag daar dan om hulp. Of schakel een kinderarts in. Niet meer gaan klooien met adviezen van hier.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 18-03-2018 12:34
6.22% gewijzigd
Mijn dochter kan ook tegen heel weinig en heeft kma. Ik ben tegen 6 mnd begonnen met papjes geven van ongezoet amandelmelk met boekweit/rijst of haver. Papjes van biobim. En later met gekookt en geraspte peer erdoor. Alleen peer wat water en haver als papje. Dat gaat goed en krijgt ze geen krampen van. Van veel andere dingen wel. Als aanvulling op haar melk niet ter vervanging van, meer als oefen hapjes.

Er zijn van die maissnacks te halen bij de Etos wat ze lekker vinden. En rond 7 mnd kreeg ze brood met halve abrikozenjam of pompoenpuree erop. Abrikozen of pruimejam zodat ze wat beter kan poepen. Let op dat je brood zonder koemelk koopt.

Bij de natuurwinkel heb je ook koemelkvrije luchtige crackers. Bijvoorbeeld van kastanje, zonder gluten. Dat krijgt ze ook wel als snackje.
En banaan staat hier op de zwarte lijst ivm kramp. Denk dat het ook een kwestie is van proberen en kijken hoe je kindje erop reageert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven