Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die besli

18-03-2018 22:38 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel paste niet helemaal. Er moet staan: Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die beslissing ook zo genomen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen over deze keuze.

Mijn situatie is namelijk als volgt: ik ben getrouwd en samen hebben we een dochter van bijna 3.

Financieel redden we het nu eigenlijk niet. We houden altijd wel een stukje maand over om het zo te zeggen.

Echter heb ik stiekem wel de wens voor nog een kindje (mijn man ook wel).

We zijn 36 en 41 en hebben dus nog maar beperkt de tijd om deze beslissing te maken.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing. We moeten nu al elk dubbeltje omdraaien, dat wordt met twee kindjes alleen maar nog lastiger.

Maar wat als we het niet doen? Krijgen we daar spijt van?

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook voor zo,n beslissing stonden en hebben besloten het niet te doen? Of misschien juist wel?
Wat als je de tweede wel krijgt en je ze niet kan onderhouden? 9en die kans is zeer reëel)
Heb je mooi spijt van het tweede kind. Dat zou ík niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor meer inkomsten zorgen. Als dat niet kan, niet aan een tweede beginnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt dat, dat jullie het financiëel niet redden? Is daar nog iets aan te veranderen?
Kun je nog op dingen bezuinigen? Goedkoper wonen? Zelf meer gaan werken. Zelf zou ik bij een grote wens er alles voor over hebben om meer inkomsten te hebben. Lukt dit niet dan zou het voor mij ophouden. Een kindje van 3 kost nog niet zoveel. Hoe groter ze worden des te meer kosten zullen er komen. Denk aan school, zwemles kleding is duurder enz.
Hier een kindje onverwachts gekregen tijdens een financiële crisis. Het was niet makkelijk, maar ook niet vreselijk. Alle zeilen bijgezet en nu zitten we er financieel heel goed bij en hebben we ons kind. En oh, wat ben ik blij met hem :heart:
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 18-03-2018 22:49
8.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Krijg je geen spijt als je elke maand een halve maand over houdt, je kinderen niet de kleding aan kunnen die zij of jullie willen, je je erg druk maakt over de feestdagen en verjaardagen, ze niet mee kunnen op schoolreis, kamp, etc. ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat ligt helemaal aan de reden dat je niet uitkomt. Als je nu studeert en over een jaar klaar bent met je opleiding vind ik een totaal ander verhaal dan dat je geen uitzicht op meer verdiensten en wel schulden hebt, om maar iets te noemen.
lux. schreef:
18-03-2018 22:49
Dat ligt helemaal aan de reden dat je niet uitkomt. Als je nu studeert en over een jaar klaar bent met je opleiding vind ik een totaal ander verhaal dan dat je geen uitzicht op meer verdiensten en wel schulden hebt, om maar iets te noemen.
Dit dus.
In ons geval wisten we dat het er uiteindelijk beter op ging worden.
Meestal is er nog wel wat verdienvermogen in een twee-oudergezin. Kan er iemand meer werken?
Als de financiële situatie in de toekomst niet kan verbeteren zou ik er niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties 😊.
Meer inkomsten genereren is iets waar we ons nu over buigen.
Mijn man werkt fulltime (iets boven minimum) maar zal nooit veel meer gaan verdienen.
Ik werk niet vanwege ziekte/ arbeidsbeperking.
Ik kijk nu of ik toch een kleine parttimebaan aan kan gaan.

Dit zou iets meer inkomsten betekenen maar natuurlijk nooit veel meer.

Ons woninglast zal over enkele jaren wel omlaag gaan in verband met een schenking. Maar dat is hooguit €100 per maand wat het in totaal oplevert.

Nog verder bezuinigen is ook iets wat ik probeer maar toch moeilijk vind. Er lijken elke maand altijd weer onvoorziene kosten te zijn waar ik geen rekening mee heb gehouden.
Ik heb al een financieel overzicht en huishoudboekje en weet aardig goed waar al het geld naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Reken erop dat je kind steeds duurder wordt. Zwemles gaat al een probleem voor jullie vormen. Sportclub (plus bijbehorende kleding), schoolspullen, gymkleren, haarfrutsels, groter bed, verjaardagsfeest, cadeautjes, schoolreisjes, kamp, fiets, step, rolschaatsen en zo kan ik nog wel even doorgaan, de lijst is eindeloos en er is niets mis met tweedehands, maar je wilt nou ook weer niet álles tweedehands aanschaffen.

En je kunt alleen een hoop doorschuiven naar nummer twee als die in ongeveer hetzelfde seizoen geboren wordt, ook een meisje is én dezelfde maten heeft. En laat dat nou vaak zat niet het geval zijn.

Beter één kind dat je fatsoenlijk kunt opvoeden dan twee die je beiden niet kunt geven wat je eigenlijk zou willen en die je slapeloze nachten bezorgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet doet krijg je spijt. Het wordt met 2 de tering naar de nering zetten!
Gezinnen in de bijstand hebben ook meerdere kinderen. Makkelijk? Vast niet, onmogelijk? Ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:01

Ik heb al een financieel overzicht en huishoudboekje en weet aardig goed waar al het geld naartoe gaat.
een huishoudboekje is leuk, maar een potje met " onvoorzien " is beter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
marjolein853 schreef:
18-03-2018 23:01
Als je het niet doet krijg je spijt. Het wordt met 2 de tering naar de nering zetten!
Gezinnen in de bijstand hebben ook meerdere kinderen. Makkelijk? Vast niet, onmogelijk? Ook niet.
Waarom zou je er spijt van krijgen? Zoveel mensen bij wie er geen tweede komt en die leven een prima volwaardig leven.
Alle reacties Link kopieren
marjolein853 schreef:
18-03-2018 23:01
Als je het niet doet krijg je spijt. Het wordt met 2 de tering naar de nering zetten!
Gezinnen in de bijstand hebben ook meerdere kinderen. Makkelijk? Vast niet, onmogelijk? Ook niet.
In de bijstand word je geholpen en kun je op bepaalde dingen aanspraak maken. Met een gewoon salaris pies je vaak overal naast.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-03-2018 22:49
Krijg je geen spijt als je elke maand een halve maand over houdt, je kinderen niet de kleding aan kunnen die zij of jullie willen, je je erg druk maakt over de feestdagen en verjaardagen, ze niet mee kunnen op schoolreis, kamp, etc. ?
Dit weegt ook zwaar inderdaad. We willen graag onze dochter een goed en fijn leven bieden en haar straks kunnen geven wat ze nodig heeft.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:04
Dit weegt ook zwaar inderdaad. We willen graag onze dochter een goed en fijn leven bieden en haar straks kunnen geven wat ze nodig heeft.
Dan zou ik het gewoon bij dochter houden :)
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-03-2018 23:03
een huishoudboekje is leuk, maar een potje met " onvoorzien " is beter.
Klopt. Die ruimte is er nu niet om zo,n potje aan te leggen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-03-2018 23:04
In de bijstand word je geholpen en kun je op bepaalde dingen aanspraak maken. Met een gewoon salaris pies je vaak overal naast.
Hangt erg van de gemeente af!
Hoe jammer ook ... Liever realistisch en 1 kind opvoeden ...
Dan je dieper de problemen inwerken met 2 kinderen.

Kan jij met je handicap bovendien 2 kinderen aan?
Qua opvang, qua opvoeden, qua stel dat er voor elk kind een vriendje komt spelen later, ... terwijl je man aan 't werk is?
marjolein853 schreef:
18-03-2018 23:07
Hangt erg van de gemeente af!
Alleen al aan toeslagen ed.
Als je met 1 al niet rondkomt ga je er toch geen tweede bij nemen? Tenzij je straks ergens op een verloederde camping in een vervallen stacaravan wil wonen.
Wel leuk voor de kindjes :)
Alle reacties Link kopieren
marjolein853 schreef:
18-03-2018 23:07
Hangt erg van de gemeente af!
O. nou, TO; eerst verhuizen naar de vrijgevigste gemeente en dan kan het. En dan maar hopen dat die gemeente de broekriem nooit aan trekt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En een potje is gewoon erg verstandig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven