Plagiocephalie (afplatting hoofdje) en voorkeurshouding

30-03-2018 17:55 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ouders die mee willen schrijven over voorkeurshoudingen en afplattingen? Beetje ervaringen uitwisselen enzo?
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af:

Al 2 maanden geef ik aan bij het cb dat mijn kindje (4 mnd) een sterke voorkeurshouding heeft, zelden naar links kijkt, extreem naar rechts kijkt en een afplatting begint te krijgen aan de rechterkant als gevolg hiervan.
Ik ben steeds 'afgewimpeld' dat het wel mee viel en dat ik het nog maar even moest aankijken. Mijn moedergevoel vond van niet, dus ben ik op eigen initiatief naar de osteopaat geweest.
Hij constateerde bij dochter een blokkade in de schouder waardoor ze links kijken vermeed en haar linker armpje ook nauwelijks mee bewoog. Dit heeft hij losgemaakt en mij tips en oefeningen meegegeven om thuis mee aan de slag te gaan. We zijn 3x bij hem geweest en ik zie echt een verschil van dag en nacht bij dochter.

Vanwege de afplatting en ook gewenning denk ik, slaapt dochter natuurlijk op rechts. De afplatting zit er natuurlijk nog om deze reden.
Tijdens de slaapjes haar hoofdje draaien heeft weinig nut. Óf ze wordt wakker, óf ze draait haar bolletje weer terug.

Vandaag was ik voor de 4mnd controle bij het cb en, wat een verrassing, men constateerde plagiocephalie in de derde graad. Ik kreeg meteen een verwijzing naar de kinderfysio mee, ondanks dat ik zei dat de oorzaak al aangepakt was. Natuurlijk heb ik wel een afspraak gemaakt, maar ik vraag me af wat zij nog kunnen doen?
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 30-03-2018 18:26
Reden: Typo
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde, consultatiebureau vond dat het wel mee viel, want hij kon zijn hoofd goed rechtop houden. Ik vertouwde het niet en heb bij de huisarts een verwijzing gehaald voor kinderfysio. Dat was met zo’n 8 weken denk ik. En inderdaad lichte voorkeurshouding, maar wel al een behoorlijke afplatting. Dit kwam omdat onze zoon een groot hoofd had, en dat draaien relatief zwaar voor hem was, dus bleef ie lekker op zijn achterhoofd liggen met een afplatting tot gevolg. Hij kon zijn hoofd wel goed omhoog houden, maar draaien in box of bed was nog te zwaar.

We hebben hele goede oefeningen gehad, en de kinderfysio heeft mij ook heel veel uitgelegd over de ontwikkeling van baby’s en dan specifiek gericht op de bouw van onze zoon. Ik heb er heel veel aan gehad, ook allemaal leuke spelletjes en activiteiten geleerd, en daar heb ik heel lang profijt van gehad.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg echt ook tips voor de dagelijkse verzorging, het slapen etc. Als ik het zo lees heeft de osteopaat met name het fysieke nu opgelost, maar de kinderfysio kan je helpen met allerlei spelletjes e.d. Waardoor je dochter vanzelf meer de andere kant gaat belasten.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Hie oud is je zoon nu Imikgirl?
En is de afplatting verdwenen of afgenomen?
Alle reacties Link kopieren
Imikgirl schreef:
30-03-2018 18:19
Ik kreeg echt ook tips voor de dagelijkse verzorging, het slapen etc. Als ik het zo lees heeft de osteopaat met name het fysieke nu opgelost, maar de kinderfysio kan je helpen met allerlei spelletjes e.d. Waardoor je dochter vanzelf meer de andere kant gaat belasten.
Ja ik kreeg ook tips om de niet-voorkeurskant zo veel mogelijk te stimuleren en hoe ik zelf haar schoudertje kan losmasseren en oefeningen voor thuis. Vooral het slapen doet ze op de voorkeurskant, de wakkertijd gaat inmiddels al perfect.
Alle reacties Link kopieren
Bij dochter werden wel meteen Door cb verwezen naar kinderfysiotherapeut.
Dochter kon hoofdje fysiek niet goed draaien. Daardoor ook afplatting. Wekelijks bezoekje en iedere dag oefeningen zelf doen. Afplatting is verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
2 jaar nu, en behoorlijk afgenomen. Alleen als zijn haar nat is en je er op let, zie je het nog. Zijn schedelplaten zaten relatief vroeg al tegen elkaar aan, anders was het volgens de fysio nog meer bijgetrokken.

Fijn dat de wakkertijd in ieder geval nu goed gaat!
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding. Met 2 maanden besproken op het cb en meteen doorgestuurd naar een kinderfysio. Zij is een paar keer aan huis geweest en heeft oefeningen gegeven en inderdaad ook uitleg over de verzorging, vooral gericht op het stimuleren van de andere kant zeg maar. Ik vond het heel prettig en zag gelijk resultaat.

M'n zoontje is nu 6 maanden en ik merk het alleen soms nog met zijn houding tijdens het slapen. Hij ligt dan nog vaak met zijn hoofd naar rechts. Wij draaien ook weleens zijn hoofd, maar hij draait dan toch vaak weer terug. De afplatting wordt langzaamaan minder. Volgens de fysio komt dat wel goed.

Ik denk zelf dat de oorzaak is dat hij in de buik altijd in dezelfde houding heeft gelegen en deze dus na de geboorte aanhield. Ik heb heel veel echo's gehad vanwege een groeiachterstand en hij lag altijd hetzelfde (in stuit, vanaf 26 weken). Ik voelde hem ook weinig bewegen. Geen idee of het echt zo is hoor, maakt verder ook niet uit.

Voor ons had de fysio dus wel echt meerwaarde. Zij keek ook meteen een beetje naar zijn ontwikkeling, dat vond ik wel fijn.
aankleefsjaan schreef:
30-03-2018 17:55
TO trapt af:

Al 2 maanden geef ik aan bij het cb dat mijn kindje (4 mnd) een sterke voorkeurshouding geeft, zelden naar links kijkt, extreem naar rechts kijkt en een afplatting begint te krijgen aan de rechterkant als gevolg hiervan.
Ik ben steeds 'afgewimpeld' dat het wel mee viel en dat ik het nog maar even moest aankijken. Mijn moedergevoel vond van niet, dus ben ik op eigen initiatief naar de osteopaat geweest.
Hij constateerde bij dochter een blokkade in de schouder waardoor ze links kijken vermeed en haar linker armpje ook nauwelijks mee bewoog. Dit heeft hij losgemaakt en mij tips en oefeningen meegegeven om thuis mee aan de slag te gaan. We zijn 3x bij hem geweest en ik zie echt een verschil van dag en nacht bij dochter.

Vanwege de afplatting en ook gewenning denk ik, slaapt dochter natuurlijk op rechts. De afplatting zit er natuurlijk nog om deze reden.
Tijdens de slaapjes haar hoofdje draaien heeft weinig nut. Óf ze wordt wakker, óf ze draait haar bolletje weer terug.

Vandaag was ik voor de 4mnd controle bij het cb en, wat een verrassing, men constateerde plagiocephalie in de derde graad. Ik kreeg meteen een verwijzing naar de kinderfysio mee, ondanks dat ik zei dat de oorzaak al aangepakt was. Natuurlijk heb ik wel een afspraak gemaakt, maar ik vraag me af wat zij nog kunnen doen?
Veel herkenning in je bericht. Echt heel vervelend he!
Ik wist dat een afgeplat hoofdje en een voorkeurshouding een erg hardnekkig probleem kunnen zijn.
Mijn dochtertje, nu ruim 7 weken, heeft ook een extreme voorkeur naar rechts. Met 5 wk naar het cb geweest, die wimpelden mij dus ook af en gaven wat stomme tips waar ik niets mee kon.
Daarom heb ik gewoon zelf fysio gebeld, die constateerde op 5 weken (!!!) al een afplatting in de tweede graad.....
Gelukkig ben ik er op tijd bij, volgens fysio was het maar goed dat ik zelf gebeld had.

Ik kreeg oefeningen en die probeer ik trouw te doen, kan altijd meer helaas, in de praktijk komt het er weinig van...
Toch ligt ze veeeeel op haar afplatting rechts.... Ook inderdaad omdat ze erop slaapt, en omdat ze overdag zo ontzettend slecht slaapt, durf ik niet steeds haar kamertje binnen te gaan. Snachts draai ik het hoofdje wel, maar je ligt nog niet zelf in bed, of ze draait hem zelf alweer op haar voorkeur.

Daarom heb ik, heel eigenwijs, ik weet het, mijn dochtertje nu sinds 2 nachten snachts in een zijslaapkussen liggen.
Zon delta kussen met een klein driehoekje bij de buik en een lange prisma in de rug. Daar leg ik haar dan semi- op haar zij in; dus half op haar rug, half op de zij. Vanwege de zwaartekracht draait ze toch haar hoofdje naar de goede kant, ook al ligt ze niet helemaal op de zij :) Worden de nekspieren ook gelijk getraind. Als ik overdag ga wandelen, ligt ze ook altijd op de zij in de wagen met een rolletje in de rug.
En ik heb haar ook regelmatig in de draagdoek, is dat ook wat voor jou? Dan is er ook geen druk op het hoofdje.

Ik doe dat zijslaapkussen dus alleen snachts, het wiegje staat op wieltjes en die schuif ik helemaal naast mij. Dus ik kan met mijn hand op haar buikje rusten. Ik hoor elk kraakje en lig er heel erg op, maar in mijn optiek kan ze nu echt onmogelijk doorrollen naar de buik, omdat ze half op de rug ligt.
Mijn dochter kan wel goed op haar andere zij, er is geen sprake van een blokadde oid volgens fysio, en ik merk er ook niks van.
Ik vermoed ook dat de afplatting gewoon lekker ligt, het is natuurlijk een plat stukje, en dat ze er daardoor steeds op gaan liggen.
Dus je hebt te maken met 2 problemen;
1: te korte spieren aan de ene kant, dus die moeten worden getraind
2: de afplatting die weg moet, zodat ze er niet steeds op willen gaan liggen.........

Zou jij zon zijslaapkussen willen proberen, of durf je dat niet aan? Jouw kindje is natuurlijk wat groter en kan beter draaien :(
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste had een behoorlijke afplatting door een voorkeurshouding. Naast oefeningen van de fysio om haar nekspieren sterk te maken, zodat ze haar hoofd meer zelf zou dragen en er dus minder druk op haar hoofd kwam, heeft de fysio rolletjes hydrofielen op het matras geplakt en in de kinderwagen. Ze maakte zo nestjes die ervoor zorgden dat er weer geen druk kwam op het hoofd daar waar het zorgde voor de afplatting. Zo werd de afplatting niet groter als ze sliep en hoefden we haar hoofd niet steeds te draaien.
Verder legde ze uit hoe we haar niet voorkeurskant konden stimuleren.
Het heeft allemaal heel goed gewerkt, want bij haar laatste meting was haar hoofd bijna symmetrisch, van 108 (op het randje voor een verwijzing voor een helm toen) naar 101 (100 is helemaal symmetrisch)
Alle reacties Link kopieren
Zijslaapkussen deden wij alleen overdag. Al snel bij bezoek cb doorverwijzing gekregen. Ze lag telkens op 1 kant.
Veel aan fysio gehad, oortjes komen niet meer op dezelfde plek en alles was bij een maand of 7 binnen de marges.
Fysio vertelt ook leuk over ontwikkeling en wat leuk is om te spelen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de eerste meting van de fysiotherapeut kwam dochter in aanmerking voor helmtherapie. Na oefeningen en tips van de fysio ging het beter. Echt zichtbare verbetering kwam nadat zij ging rollen en overdag in de box op haar buik lag. Uiteindelijk geen helm en je ziet er niks van. Voorkeur voor links is er nu 8 jaar later nog steeds met slapen en zij is linkshandig.
Alle reacties Link kopieren
Oja dat zij-slaapkussen hebben wij ook gehad. Dat was echt een uitkomst! Wij hebben het niet ‘s nachts gebruikt, maar wel overdag. Hij heeft er heerlijk in geslapen. Had het idee dat hij het wel fijn vond om lekker ingebouwd te liggen.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Dat zijslaapkussen zal ik eens vragen aan de fysio. Op zich durf ik dat wel, maar ik dacht dat het echt sterk afgeraden werd.
Een draagdoek of draagzak vind ik zelf niks, ook omdat dochter al 8 kilo weegt :hihi:

Fijn om te lezen dat er zo veel herkenning is! En dat de fysio ook echt nog wat bijdraagt verwacht ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had ook een afgeplat hoofdje. Hier heeft het cb dat wel gezien en is de fysio aan huis geweest. Flink wat oefeningen moeten doen, s' nachts op andere zij leggen en overdag veel op zijn buik leggen. Zoon is inmiddels bijna 2 en er is niets meer van te zien.
Alle reacties Link kopieren
Zijslaapkussen raadde mijn fysio toen af, werkt wel, maar was niet veilig genoeg.
Dragen in een goede draagzak is met 8 kilo prima te doen hoor. Ik loop wel eens met mijn neefje in de Thula draagzak en dat is prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon had het ook. Ik weet niet in welke graad, maar het was behoorlijk zichtbaar. Het CB signaleerde het, waarop ik op eigen initiatief naar een kinderfysiotherapeut ben geweest en dat heeft geholpen. Zoon bleek ook een vastzittende spier in zijn nek te hebben, waarschijnlijk overgehouden aan de bevalling. Toen hij een halfjaar was ging het beter.

Een zijliggingskussen hebben we wel in de box en in de wandelwagen gebruikt maar niet in bed. Dat werd afgeraden omdat het juist de bedoeling was dat onze zoon plat op zijn rug lag met zijn hoofd opzij en niet op zijn zij. Als we zijn hoofdje in zijn slaap probeerden te draaien werd hij wakker en draaide zijn hoofd gewoon terug. Wat wij deden: zoon in bed leggen met een opgerolde handdoek in zijn rug. Als hij sliep haalden we die dan weg. Probleem opgelost!

Nu is hij twee en zie je er niets meer van.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
30-03-2018 19:33
Onze zoon had het ook. Ik weet niet in welke graad, maar het was behoorlijk zichtbaar. Het CB signaleerde het, waarop ik op eigen initiatief naar een kinderfysiotherapeut ben geweest en dat heeft geholpen. Zoon bleek ook een vastzittende spier in zijn nek te hebben, waarschijnlijk overgehouden aan de bevalling. Toen hij een halfjaar was ging het beter.

Een zijliggingskussen hebben we wel in de box en in de wandelwagen gebruikt maar niet in bed. Dat werd afgeraden omdat het juist de bedoeling was dat onze zoon plat op zijn rug lag met zijn hoofd opzij en niet op zijn zij. Als we zijn hoofdje in zijn slaap probeerden te draaien werd hij wakker en draaide zijn hoofd gewoon terug. Wat wij deden: zoon in bed leggen met een opgerolde handdoek in zijn rug. Als hij sliep haalden we die dan weg. Probleem opgelost!

Nu is hij twee en zie je er niets meer van.
Dat vind ik een goeie tip! Die ga ik eens proberen!

Fijn dat de afplattingen toch wel verdwijnen. Ik maak me er serieus zorgen om, osteopaat zei ook dat het goed zou komen, maar toch ben je daar ongerust over he
Alle reacties Link kopieren
Zodra je kind niet meer zoveel ligt en kan zitten en zijn hoofd dragen trekt het bij, hoe eerder hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn speciale kussentjes die het hier echt verholpen hebben. Een klein kussentje met in het midden een soort 'gat' zodat het hoofdje langzaam weer de juiste kant op groeit.
Ik weet niet of het een naam heeft, wij kregen hem van de kinderfysio.
Onze oudste had een behoorlijke voorkeurshouding en dus aan de ene kant echt plat. Ze zat op het randje van wel/geen helmpje. Dit kussentje gaf snel verbetering waardoor het helmpje niet nodig was. Daarbij zei onze fysio dat bij vrijwel alle kinderen op de leeftijd van 7 jaar een afgeplat hoofdje heel goed is bijgetrokken. Met of zonder helm, waarmee ze eigenlijk zei dat een helmpje op de lange termijn niet eens echt verschil maakt. Ze vroeg ook: "heb je ooit al eens een volwassene met een plat hoofd gezien"

Trouwens, dat kussentje gebruikten we alleen beneden als er erbij waren dus niet in bed
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind gehad met een enorme voorkeurshouding en niets hielp: het aankleedkussen of de box omdraaien niet, zelf aan de de andere kant gaan staan niet, met een belletje aan de andere kan gaan staan niet en ga zo nog maar even door - het leek wel of haar hoofd aan een elastiekje zat...

Uiteindelijk vrij snel de fysiotherapeut erbij gehaald en die kon geen 'mechanische' oorzaak vinden maar heeft me doorverwezen naar een ostepoaat en na een paar behandelingen was het bekeken en ging haar hoofd weer alle kanten op.

Het hoofd is uiteindelijk helemaal netjes bijgetrokken terwijl ze eigenlijk op het randje zat om een redressiehelm aangemeten te krijgen.

Zo'n zijligkussen hebben wij overigens ook gehad maar dat was uitdrukkelijk alleen de bedoeling voor af en toe een half uurtje in de box, niet om in te slapen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok: gelukkig worden de slaapjes korter en de wakker tijd langer. Ze zit vaak rechtop of op de buik, denk dat ze heel binnenkort echt zelf gaat omrollen ook dus dat is helemaal goed. Met welke leeftijd begonnen jullie met behandelen en wanneer zag je dat het zichtbaar minder werd?

Newspaper: ja dat kussentje heb ik online ook vaak gezien, maar omdat het hier vooral om het slapen gaat ben ik toch huiverig om zoiets in te zetten.

Dat volwassenen geen afgeplat hoofdje hebben komt denk ik ook omdat pas een aantal jaar de babytjes altijd op de rug moeten liggen. Voorheen was dat altijd op de buik, óf op de zij en dan steeds de andere kant.

Eckano:
Hoe lang duurde het bij jullie voor de afplatting zo goed als weg was?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof gestart met 3 maanden en klaar met 8 maanden. En toen zag de fysio dat ze ging billenschuiven en hebben we daar nog een tijdje fysio voor gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het trok snel weg maar dat kwam denk ik ook wel een beetje omdat ze te vroeg geboren is en alles dus nog vrij lang vrij zacht is geweest, ook de reden dat het waarschijnlijk zo snel plat is geworden... :-?

Ze is intussen 7,5 dus dat soort dingen zijn een beetje weggezakt maar ik weet nog wel dat het bijna leek alsof het sneller weg was dan dat het gekomen was!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven