Dochter verdrietig/aanhankelijk op kdv

13-04-2018 08:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 17 maanden is de laatste maanden erg verdrietig op het kdv. Bij wegbrengen huilt ze even maar dat is zo over wanneer ik weg ben. De laatste maanden is ze in de ochtend dan erg verdrietig en boos. De ene keer gaat ze wel lekker mee spelen en de andere keer vindt ze het allemaal niet leuk. Ook hoor ik terug dat zij heel aanhankelijk/eenkennig is. Zodra 1 van de leidsters weg loopt is zij het daar niet mee eens. De ene dag gaat het beter dan de andere. Tot maanden geleden was er niks aan de hand en ging het gewoon goed op het kdv. Thuis is zij ook wel af en toe aanhankelijk maar kan ze ook super goed alleen spelen. Is het een fase of moeten we hier wat mee? Iemand anders ervaring met dit?
Alvast bedankt.
Fase
Fase
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel van mijn 2e. Dat zijn steeds periodes en dan gaat het weer een tijdje goed.
Ons kdv is wel superfijn en denkt echt mee om het hem makkelijker te maken. Hij heeft nu dus steeds dezelfde leidster, die verschoont hem, brengt hem naar bed, haalt hem uit bed en hij zit bij haar aan tafel om te eten of knutselen. Kwamen ze zelf mee, omdat alle leidsters zagen dat hij bij haar het meest op zn gemak is. Dat idee had ik ook al.
Nu gaat het alweer een tijdje goed gelukkig en dan gaat hij dus ook weer zonder problemen mee met de rest.
Ik denk dat het bij de leeftijd hoort en zou ook niet weten wat ik er verder aan kan doen.
funnymiss schreef:
13-04-2018 08:32
Ik herken het wel van mijn 2e. Dat zijn steeds periodes en dan gaat het weer een tijdje goed.
Ons kdv is wel superfijn en denkt echt mee om het hem makkelijker te maken. Hij heeft nu dus steeds dezelfde leidster, die verschoont hem, brengt hem naar bed, haalt hem uit bed en hij zit bij haar aan tafel om te eten of knutselen. Kwamen ze zelf mee, omdat alle leidsters zagen dat hij bij haar het meest op zn gemak is. Dat idee had ik ook al.
Nu gaat het alweer een tijdje goed gelukkig en dan gaat hij dus ook weer zonder problemen mee met de rest.
Ik denk dat het bij de leeftijd hoort en zou ook niet weten wat ik er verder aan kan doen.
Wat goed van dat kdv! Dat is ook wat een kind nodig heeft maar vaak niet te doen is voor het kdv.
To, vraag een gesprek aan met de leidsters en kijk wat zij (nog meer) kunnen doen voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend om als ouder te horen natuurlijk, maar ik neem aan dat je je kind niet voor niets naar het kdv brengt. Je kan moeilijk tegen je werkgever zeggen dat je tijdelijk niet komt werken, omdat je kind door een eenkennige fase gaat.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
13-04-2018 08:36
Wat goed van dat kdv! Dat is ook wat een kind nodig heeft maar vaak niet te doen is voor het kdv.
To, vraag een gesprek aan met de leidsters en kijk wat zij (nog meer) kunnen doen voor je kind.
Bij ons op het kdv denken ze ook goed mee en proberen ze er alles aan te doen dat zij het naar haar zin heeft en proberen zoveel mogelijk ook bij haar te zijn maar dat kan niet altijd natuurlijk, hoeft ook niet.
Hoelang duurde deze fase bij jullie? Op kdv denken ze dat het echt verlatingsangst is, mijn dochter heeft dit wat extremer denken we. Niet erg natuurlijk maar wil graag dat ze met plezier naar kdv gaat
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een fase.
Mijn zoontje van 2 heeft dat af en toe net zo. Hij gaat er vrijwel nooit met plezier naartoe, maar als hij er eenmaal is, is hij hartstikke vrolijk. Maar ik vind het iedere keer weer ontzettend moeilijk dat hij dan 's ochtends zo verdrietig en koppig is, en ben blij dat mijn man hem daar naar binnen brengt en uitzwaait. Als ik dat doe is het helemaaaaaal drama.
Hier 2 hele aanhankelijke kinderen. Daar was het absoluut geen fase. Tot ze naar school gingen wilden ze nooit naar het KDV. Gelukkig was het slechts 2 lange ochtenden incl lunch noodzakelijk. Blij dat ik er (bijna) vanaf ben. Na de leeftijd gebonden fase (daar zit jou kleine nu wel in) ging het wel iets makkelijker, ze speelden wat gemakkelijker met andere kinderen en hadden het vertrouwen dat mama snel weer terug kwam. Maar leuk hebben ze het nooit gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje (paar maanden ouder dan jouw dochter) heeft precies hetzelfde sinds een paar maanden. Daarvoor was er niks aan de hand en was hij juist heel vrij bij vreemden. Ik hoop dus dat het een fase is. Al waren man en ik beiden ook erg verlegen als kind, dus het kan (deels) karakter zijn. We merken het wel. Rot vind ik het ook hoor. Vind het altijd zo sneu als ik hoor dat zoon vanaf een afstand heeft zitten toekijken hoe de rest aan het spelen was... Of als hij de halve dag jammert en op schoot wil bij zijn lievelingsjuf. Maar dus geen tips voor je...
Alle reacties Link kopieren
drika79 schreef:
13-04-2018 09:42
Ons zoontje (paar maanden ouder dan jouw dochter) heeft precies hetzelfde sinds een paar maanden. Daarvoor was er niks aan de hand en was hij juist heel vrij bij vreemden. Ik hoop dus dat het een fase is. Al waren man en ik beiden ook erg verlegen als kind, dus het kan (deels) karakter zijn. We merken het wel. Rot vind ik het ook hoor. Vind het altijd zo sneu als ik hoor dat zoon vanaf een afstand heeft zitten toekijken hoe de rest aan het spelen was... Of als hij de halve dag jammert en op schoot wil bij zijn lievelingsjuf. Maar dus geen tips voor je...
Dat klinkt heel herkenbaar. Wij zijn inderdaad ook beide wel wat afwachtender, dus denk idd ook deels karakter. Zodra ik dan op het kdv kom om haar op te halen gaat ze heel fanatiek spelen. Wordt het bij jou zoontje al minder of blijft het?
Ik vind het ook rot hoor, je wil toch graag horen dat je kind het goed gedaan heeft op kdv. Hopelijk is het een fase en gaat het beetje bij beetje beter. Hopelijk bij jullie zoontje ook
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het een (lange) fase, maar in die fase zijn we ook nog eens verhuisd toen zoontje 15 maanden was en moest hij naar een nieuw kdv. Daardoor heeft het denk ik nog langer geduurd.
Hij heeft het er best lang moeilijk gehad, wilde ‘s ochtends vaak graag bij de leidster zitten. Buitenspelen vindt hij heel leuk en na het buitenspelen ging het altijd weer wat beter.
Wat bij ons zoontje goed hielp was een fotoboekje met foto’s van papa, mama, ons huis, de hond, opa’s en oma’s etc. Was een idee van het kdv en elke keer als hij dan verdrietig was, lieten ze hem de foto’s kijken en ging het weer beter.

Het ging met tussenpozen wel beter met hem maar dan was het vakantie en dan waren we na 3 weken weer terug bij af. Nu bijna 1,5 later staat hij pas te springen ‘s ochtends om te gaan en durft hij tegen alle kindjes te praten (leidsters deed hij wel al langer).
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede zoontje gaat nu sinds 2 weken mee naar de opvang en de oudste is nu helemaal trots als grote broer, dus dat kan je ook nog proberen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hier is het steeds een paar weken/maanden en dan weer een tijdje goed. Maar dat zie ik dan thuis ook wel, dat hij aanhankelijker is en sneller huilt enz. Hoe gaat het bij jou thuis?
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
13-04-2018 11:21
Hier is het steeds een paar weken/maanden en dan weer een tijdje goed. Maar dat zie ik dan thuis ook wel, dat hij aanhankelijker is en sneller huilt enz. Hoe gaat het bij jou thuis?
Dat klopt. Dat is hier ook zo. Ze gaat maar 1x per week maar merk dat ze dan thuis ook wel wat aanhankelijker is maar wel duidelijk minder. Thuis kan ze heel goed spelen. Wel als er bezoek is, is ze ook wat meer hangerig en duurt het even voor ze zelf gaat spelen. Gaat jouw zoontje ook naar het kdv? En zijn er daarna periodes dat het ook weer goed gaat of blijft hij aanhankelijk?
Alle reacties Link kopieren
badeendje2016 schreef:
13-04-2018 15:19
Dat klopt. Dat is hier ook zo. Ze gaat maar 1x per week maar merk dat ze dan thuis ook wel wat aanhankelijker is maar wel duidelijk minder. Thuis kan ze heel goed spelen. Wel als er bezoek is, is ze ook wat meer hangerig en duurt het even voor ze zelf gaat spelen. Gaat jouw zoontje ook naar het kdv? En zijn er daarna periodes dat het ook weer goed gaat of blijft hij aanhankelijk?
Hij gaat 2x per week naar het kdv, 2 halve dagen. Het ging hier van januari tot een paar weken geleden ook heel beroerd, zo beroerd dat ik getwijfeld heb hem eraf te halen. Na een gesprek met 1 van de leidsters, waar ik mn twijfels heb geuit, toch besloten even door te zetten. Zij heeft me er ook wel echt van kunnen overtuigen dat zijn gedrag wel vaker voorkomt, dat voor hun geen probleem is en ze graag doen wat in hun macht ligt om het hem zo fijn mogelijk te maken.
En nu gaat het weer heel goed!! Dus ik ben blij dat we hebben doorgezet.
Misschien voor jou ook fijn om een keer een gesprek aan te vragen? Kun je ook even echt doorvragen en krijg jij er misschien, net als ik, zelf ook weer meer vertrouwen in. Want dat voelen die kleintjes ook prima aan natuurlijk, dat je er zelf onzeker van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft dit ook gehad, alleen iets vroeger. 1e periode ging geweldig, daarna een periode dramatisch. Echt dramatisch. Hele dag verdrietig en stilletjes. Terwijl ze thuis een drukke vrolijke dreumes was. Heeft vrij lang geduurd, ik denk echt maanden tot een half jaar. Daarna ging t steeds beter(maar ging ze ook 2 keer ipv 1 keet per week) en inmiddels verheugt ze zich erop(ze is nu bijna 2.5) en huilt niet eens meer bij t weggaan.
Dus het kan inderdaad een fase zijn! Hoe vaak gaat jouw kind?
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
13-04-2018 19:49
Hij gaat 2x per week naar het kdv, 2 halve dagen. Het ging hier van januari tot een paar weken geleden ook heel beroerd, zo beroerd dat ik getwijfeld heb hem eraf te halen. Na een gesprek met 1 van de leidsters, waar ik mn twijfels heb geuit, toch besloten even door te zetten. Zij heeft me er ook wel echt van kunnen overtuigen dat zijn gedrag wel vaker voorkomt, dat voor hun geen probleem is en ze graag doen wat in hun macht ligt om het hem zo fijn mogelijk te maken.
En nu gaat het weer heel goed!! Dus ik ben blij dat we hebben doorgezet.
Misschien voor jou ook fijn om een keer een gesprek aan te vragen? Kun je ook even echt doorvragen en krijg jij er misschien, net als ik, zelf ook weer meer vertrouwen in. Want dat voelen die kleintjes ook prima aan natuurlijk, dat je er zelf onzeker van wordt.
Dank je voor je berichtje. Ik heb inderdaad volgende week een gesprek met de leidsters om te kijken of we wat kunnen veranderen. Zeker omdat het tot 1.5e maand geleden gewoon goed ging. Hopelijk is het net als bij jou zoontje een fase en vindt ze het snel weer leuk op het kdv. De leidsters doen idd hetzelfde als bij jullie, proberen ook van alles met hem. Dat stelt me ook gerust.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
14-04-2018 19:32
Mijn dochter heeft dit ook gehad, alleen iets vroeger. 1e periode ging geweldig, daarna een periode dramatisch. Echt dramatisch. Hele dag verdrietig en stilletjes. Terwijl ze thuis een drukke vrolijke dreumes was. Heeft vrij lang geduurd, ik denk echt maanden tot een half jaar. Daarna ging t steeds beter(maar ging ze ook 2 keer ipv 1 keet per week) en inmiddels verheugt ze zich erop(ze is nu bijna 2.5) en huilt niet eens meer bij t weggaan.
Dus het kan inderdaad een fase zijn! Hoe vaak gaat jouw kind?
Toch fijn om te horen dat het herkenbaar is. Natuurlijk niet fijn voor jullie dochter. Mijn dochter gaat nu1x per week. Zaten zelf inderdaad ook te denken misschien een dag extra. Hopelijk gaat mijn dochter over een tijdje ook weer vrolijk naar kdv
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Mijn zoontje ging ook altijd met plezier, maar sinds hij 20 maanden was, is het drama (hij is nu bijna 25 maanden). Het schijnt wel binnen een paar minuten over te zijn, maar het zit me niet lekker. En als we hem ‘s ochtends voorbereiden, begint hij al te brullen als we het vertellen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven