Baby 10 wk huilt tijdens fles en erna

15-04-2018 14:18 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag iedereen,

Ik weet het even echt niet meer dus hoop hier een beetje advies en herkenning te vinden.

Ik heb vorige maand al een topic geopend over mijn baby die niet goed groeide volgens het cb. Ze adviseerde me om bij te voeden met flesvoeding. Dat werkte niet dus ben ik gaan kolven en dat dronk ze wel. Ze bleef wel onrustig maar ze kwam wel iets aan. Op een dag werd ze weer heel onrustig. Ze bleef maar huilen en was ontroostbaar tijdens voedingen en sindsdien loop ik met haar bij een kinderarts.

Om een lang verhaal kort te maken. Inmiddels ben ik twee weken geleden gestopt met borstvoeding omdat ze opeens niet meer wilde drinken. Ik had de afgelopen weken 3 lactatiekundigen om advies gevraagd. Echt vanalles geprobeerd maar helaas. Uiteindeljk ging een flesje er wel in.

Maar nu blijft ze onrustig en het lijkt steeds erger te worden. Zodra ze honger heeft gaat ze huilen, logisch. Zodra ze de fles krijgt gaat ze drinken maar na een beetje gedronken te hebben begint ze opeens heel hard te huilen. Ze lijkt ergens last van te hebben. Na een paar minuten probeer ik het dan weer en dan gebeurd hetzelfde. Zo gaat het de hele voeding tot ze niet meer wil. Meestal heeft ze dan maar 60 cc gedronken. Na de voeding blijft ze een tijdje huilen en valt ze op schoot in slaap. Als ze dan wakker wordt is de meestal wel vrolijk tot het weer tijd is voor de voeding. Er zit niet veel tijd tussen. Omdat ze steeds zo weinig drinkt heeft ze natuurlijk ook snel weer honger. Zo gaat het dus 7/8 keer per dag.

Ik ben vorige week weer bij de kinderarts geweest en bij een logopedist om te kijken of er iets met haar mondje of drinktechniek is maar dat is niet zo. De kinderarts heeft wel neusdruppels gegeven omdat haar neusje steeds dicht zit maar dat helpt ook niet.

Echt, ik heb vanalles geprobeerd maar heb ff geen idee meer nu. We dachten eerst reflux maar sinds ze de fles krijgt lijkt ze daar minder last van te hebben. Ze heeft wel darmkrampjes maar ze poept wel gewoon goed. Ik ga morgen weer de kinderarts bellen maar misschien herkent iemand hier deze klachten.
Langzamere fles geprobeerd? Misschien gaat het te snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aangeven bij de kinderarts. De combinatie van slechte groei en huilen tijdens en na de fles doet mij denken aan koemelkeiwitallergie of (verborgen) reflux. Maar ik ben geen arts dus bel die kinderarts gerust.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al verschillende spenen geprobeerd en nu heeft ze een dr Browns fles met difrax speen en dat gaat dan nog het beste.

Ik ga sowieso morgen gelijk weer de kinderarts bellen.

Ze is overigens sinds haar geboorte hooguit 800 gram aangekomen.
Nijntje* schreef:
15-04-2018 14:21
Ik zou het aangeven bij de kinderarts. De combinatie van slechte groei en huilen tijdens en na de fles doet mij denken aan koemelkeiwitallergie of (verborgen) reflux. Maar ik ben geen arts dus bel die kinderarts gerust.
Dit. Onze zoon had dit ook allebei en dat ging pas goed met speciale voeding (Neocate) en medicatie.
Nijntje* schreef:
15-04-2018 14:21
Ik zou het aangeven bij de kinderarts. De combinatie van slechte groei en huilen tijdens en na de fles doet mij denken aan koemelkeiwitallergie of (verborgen) reflux. Maar ik ben geen arts dus bel die kinderarts gerust.
Reflux was ook het eerste waar ik aan dacht.
Dochter had een gecompliceerde reflux, groeide ook erg slecht. Wilde niet drinken en spuugde veel.
anoniem_63f1309a1e7d1 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 15:03
15.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
15-04-2018 14:36
Dit. Onze zoon had dit ook allebei en dat ging pas goed met speciale voeding (Neocate) en medicatie.
Toevallig begon de logopedist ook over koemelkallergie maar mijn dochtertje heeft geen eczeem ofzo. Wel lijkt ze jeuk in haar gezichtje te hebben omdat ze steeds haar gezichtje tegen ons aanwrijft.

Ze heeft ook al weken een verstopt neusje en kucht af en toe en niest veel.

Ik heb dit al allemaal tegen de kinderarts verteld. De eerste keer had ik een andere kinderarts en die wilde haar opnemen. Zij had het idee dat ze in een ritme moest komen en dat zouden ze dan in het ziekenhuis gaan doen.

Ik heb daar niet mee ingestemd omdat ik zie dat het tijdens het voeden speelt en dat ze daar gewoon last van heeft.

Afgelopen week had ik een andere arts en zij leek het voedingsverhaal wat serieuzer te nemen en heeft me doorverwezen naar logopedie.

De logopedist zag ook duidelijk dat het iets met het voeden te maken heeft. Het lijkt alsof het zodra de voeding in haar maag aankomt het misgaat.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
15-04-2018 15:01
Reflux was ook het eerste waar ik aan dacht. Maar als ze de voeding wel gewoon binnen houdt en ze drinkt voldoende zou ze gewoon moeten groeien.
Ze houdt haar voeding wel binnen. Af en toe een mondje terug maar verder niet. Ze drinkt niet voldoende. Steeds maar tussen de 60 en 90cc
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de kinderarts hebt ingeschakeld. Je kindje wil jou zeker iets duidelijk maken, dat is zeker. Konden ze maar praten die kleintjes...
Ons dochtertje heeft een tijdje BMF toegevoegd aan de voeding gekregen, omdat ze ook veel te mager was. Dit hielp haar super goed om op gewicht te komen.
Verder is het inderdaad zaak om de oorzaak te achterhalen. Deze kan simpel zijn van bijvoorbeeld de melk niet lekker vinden en een fles die niet fijn loopt tot te hete of te koude melk, tot ergere problematiek als KMA of verborgen reflux.

Kortom, het blijft het onderzoeken waard totdat jullie het gevonden hebben.
Ik kan me levendig voorstellen hoe frusterend het is. Goed dat je gelijk aan de bel hebt getrokken bij het ziekenhuis.

Een (kleine) troost: ze wordt gelukkig vanzelf ouder.
Maar het blijft bikkelen met die kleintjes.

Sterkte en hopelijk vlug verbetering voor jullie
Jalisa schreef:
15-04-2018 15:04
Ze houdt haar voeding wel binnen. Af en toe een mondje terug maar verder niet. Ze drinkt niet voldoende. Steeds maar tussen de 60 en 90cc
Kan ook verborgen reflux zijn. Dochter lag met een week of 5 in het ziekenhuis. Die dronk ook zo weinig en dan met name door heel veel pushen en een beetje dwang want in principe hield ze er na 20 cc mee op
Jalisa schreef:
15-04-2018 15:04
Ze houdt haar voeding wel binnen. Af en toe een mondje terug maar verder niet. Ze drinkt niet voldoende. Steeds maar tussen de 60 en 90cc
Mijn dochter hield ook haar voeding binnen maar had last tijdens het drinken. Zij bleek verborgen reflux te hebben; geen melk spugen maar wel maagzuur dat omhoog komt in de keel. Dat veroorzaakt pijn en dus huilen tijdens het drinken en ook niet meer willen drinken.
Volgens mij, maat dat weet ik niet meer zeker steken ze bij verborgen reflux veel hun tongetje uit. Veel slikken, kuchen en verslikken en pijnlijke gezichtjes trekken
Doe een schepje molenaars kindermeel in de fles
Hier ook zoiets meegemaakt en dat bleek dus een koemelkallergie te zijn. Neocate (moet worden voorgeschreven door de kinderarts) was de oplossing.

Probleem was dat het een hele tijd duurde voordat de diagnose gesteld was. Ik begrijp niet dat artsen daar niet alerter op zijn. Laat je dus niet met een kluitje het riet in sturen. Terug naar de kinderarts dus.

Als jij een niet-westerse achtergrond hebt, of je man heeft deze dan is de kans op een kind met een koemelkallergie zelfs groter dan als je een autochtone achtergrond hebt. De symptomen die jij noemt zijn voor mij in ieder geval heel herkenbaar. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-04-2018 16:22
Hier ook zoiets meegemaakt en dat bleek dus een koemelkallergie te zijn. Neocate (moet worden voorgeschreven door de kinderarts) was de oplossing.

Probleem was dat het een hele tijd duurde voordat de diagnose gesteld was. Ik begrijp niet dat artsen daar niet alerter op zijn. Laat je dus niet met een kluitje het riet in sturen. Terug naar de kinderarts dus.

Als jij een niet-westerse achtergrond hebt, of je man heeft deze dan is de kans op een kind met een koemelkallergie zelfs groter dan als je een autochtone achtergrond hebt. De symptomen die jij noemt zijn voor mij in ieder geval heel herkenbaar. Sterkte!

Goed om te weten. Haar vader heeft idd een niet-westerse achtergrond. Weet je ook waarom dit zo is?
Jalisa schreef:
15-04-2018 16:25
Goed om te weten. Haar vader heeft idd een niet-westerse achtergrond. Weet je ook waarom dit zo is?
In niet-westerse landen komt een koemelkallergie vaker voor bij kinderen. Ik weet niet waarom dit zo is, maar de kinderarts bevestigde dit wel. Het zal misschien met een ander voedingspatroon of genetische aanleg te maken hebben. Het is in ieder geval een bewezen feit. Daarom is het belangrijk dat je als je bij de kinderarts komt met je baby je nadrukkelijk vermeldt bij de arts dat de vader van je kindje een niet-westerse achtergrond heeft. Dan zal de arts waarschijnlijk eerder richting een koemelkallergie zoeken.
Jalisa schreef:
15-04-2018 16:25
Goed om te weten. Haar vader heeft idd een niet-westerse achtergrond. Weet je ook waarom dit zo is?
Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
"Volwassenen uit bevolkingsgroepen die van oudsher hun hele leven melkproducten gebruiken kunnen over het algemeen wel lactose verdragen. Het voorkomen van verminderde lactosetolerantie varieert van 5% in Noord-Europa tot meer dan 90% in Afrikaanse en Aziatische landen."
TO, laat je niet afschepen door de kinderarts hoor! Het lijkt echt heel erg op een koemelkallergie. Alle tips die je gekregen hebt gaan dan echt niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-04-2018 16:37
In niet-westerse landen komt een koemelkallergie vaker voor bij kinderen. Ik weet niet waarom dit zo is, maar de kinderarts bevestigde dit wel. Het zal misschien met een ander voedingspatroon of genetische aanleg te maken hebben. Het is in ieder geval een bewezen feit. Daarom is het belangrijk dat je als je bij de kinderarts komt met je baby je nadrukkelijk vermeldt bij de arts dat de vader van je kindje een niet-westerse achtergrond heeft. Dan zal de arts waarschijnlijk eerder richting een koemelkallergie zoeken.
.

Toevallig vroeg de kinderarts naar haar afkomst. Dus ze weet ervan.
Jalisa schreef:
15-04-2018 17:30
.

Toevallig vroeg de kinderarts naar haar afkomst. Dus ze weet ervan.
Wat adviseerde de kinderarts verder nog behalve de neusspray?
Als ik jou was dan zou ik morgen gelijk de kinderarts weer bellen en een nieuwe afspraak maken. Ik zou dan gericht vragen naar een mogelijke koemelkallergie en als ze daar niet in mee wil gaan dan toch voor die ziekenhuisopname kiezen. Tijdens die opname kunnen ze namelijk precies zien wat het probleem is. Dat werkt in de praktijk vaak beter dan alleen een consult. (Ik spreek uit eigen ervaring.)
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-04-2018 17:40
Wat adviseerde de kinderarts verder nog behalve de neusspray?

Naast de Neusspray een consult bij de logopediste en dan over een maand weer terugkomen en mochten de klachten erger worden dan eerder aan de bel trekken. Dat ga ik morgen ook gelijk doen.

De logopediste zou haar bevindingen wel doorgeven aan de kinderarts. Zij dacht ook aan koemelkallergie maar ze zei ook dat zei niet de juiste persoon is om zo’n diagnose te stellen.

Die opname stelde de kinderarts naar mijn idee vooral voor om mij te ontlasten en haar in een ritme te krijgen. Ze gaf ook aan dat ze haar ook niet iedere keer konden troosten en dat ze haar dus wel zouden laten huilen. Ik voel daar dus helemaal niks voor. Ik hoef niet ontlast te worden en mijn kind heeft gewoon ergens last van en dat heeft niks met ritme te maken.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt erg op het verhaal van mijn zoon: bleek koemelkeiwitallergie. Geen eczeem gezien!! Wel drama rond en na etenstijd. En artsen weten idd hier te weinig vanaf! Kma kan zeker wel zonder eczeem en alleen maar reactie op de darmen geven.

Enige manier om het uit te sluiten is overgaan op hypoallergene melk. Neocate is wat dat betreft het makkelijkst, want daar zit volgens mij geeneens koemelk meer in, hierop kunnen ze niet allergisch reageren. Op pepti en nutramigen kan nog wel een reactie komen, al zijn er ook kindjes die er goed op reageren. De koemelkeiwitten in die melksoorten zijn “verknipt” en daardoor beter verteerbaar.

Je moet wel een kinderarts treffen die hierin met je mee wilt denken en zelf ook de nodige ervaring en kennis heeft. Er is wel veel info op internet te vinden en voor als je vragen hebt is een een hele actieve facebookgroep.
Jalisa schreef:
15-04-2018 18:05
Naast de Neusspray een consult bij de logopediste en dan over een maand weer terugkomen en mochten de klachten erger worden dan eerder aan de bel trekken. Dat ga ik morgen ook gelijk doen.

De logopediste zou haar bevindingen wel doorgeven aan de kinderarts. Zij dacht ook aan koemelkallergie maar ze zei ook dat zei niet de juiste persoon is om zo’n diagnose te stellen.

Die opname stelde de kinderarts naar mijn idee vooral voor om mij te ontlasten en haar in een ritme te krijgen. Ze gaf ook aan dat ze haar ook niet iedere keer konden troosten en dat ze haar dus wel zouden laten huilen. Ik voel daar dus helemaal niks voor. Ik hoef niet ontlast te worden en mijn kind heeft gewoon ergens last van en dat heeft niks met ritme te maken.
Als ouder mag je tijdens de ziekenhuisopname ook bij je kind blijven (dag en nacht) als je dat wilt. Dan hoef je je kind niet te laten huilen, maar ze kunnen dan wel goed zien hoe je kind op de voeding reageert.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
15-04-2018 18:17
Als ouder mag je tijdens de ziekenhuisopname ook bij je kind blijven (dag en nacht) als je dat wilt. Dan hoef je je kind niet te laten huilen, maar ze kunnen dan wel goed zien hoe je kind op de voeding reageert.

Ja, dat was het eerste wat ik vroeg maar dat was niet de bedoeling. Ik moest naar huis gaan om bij te slapen. Zo zou ik tot rust komen en konden zij de baby in een ritme laten komen. Ik wilde dat niet dus heeft ze me naar een pedagogisch medewerker doorgestuurd maar die was snel uitverteld. Al de dingen die zij aan droeg had ik al gedaan.

De laatste keer had ik een andere kinderarts en ik heb het idee dat zij het wat serieuzer neemt. Ik zeg al vanaf het begin dat het aan de voeding ligt. Of dat het probleem tijdens de voeding speelt. Nu heeft de logopedist het ook duidelijk gezien dus ik hoop dat er nu wat uit gaat komen als ik morgen bel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven