Zijn je kinderen geworden zoals verwacht?

17-04-2018 22:59 75 berichten
Ben gewoon nieuwsgierig naar onze (on)maakbare kinderen. Ben benieuwd of ouders van al wat oudere kinderen of jongvolwassenen zichzelf met terugwerkende kracht hadden willen geruststellen dat bepaalde dingen wel goed zouden komen (ook al dacht je toen van niet). Of juist andersom: dat je jezelf bleef voorhouden dat iets vast wel goed moest komen bij het ouder worden, maar dat dat toch niet gebeurt is.
En in hoeverre acht je je eigen opvoeding bij te hebben gedragen aan dingen die je kinderen nu kunnen of doen. Denk je dat ze dat zonder die goede opvoeding uiteindelijk zelf ook wel hadden gekund?

Mijn eigen input: heb mijn oudste heel lang onverantwoordelijk gevonden. Een soort basis desinteresse bij een boel dingen. En heb me daar ook zorgen over gemaakt of dat wel goed zou komen 'later'. Maar ik merk dat mijn 18jarige sinds een kleine 2 jaar veel verantwoordelijker is geworden. Volwassener, betrokken. Iets waar mijn zorgen dus helemaal niet terecht over bleken te zijn.

Mijn jongste daarentegen heel snel van de leg. Trok zich dingen erg sterk aan, maar lijkt zich met het jaar meer te gaan ontspannen en hoor ik nu regelmatig "relax ff" naar mij zeggen :proud: .

Ik vind het zo grappig om te merken dat je zo bezig kunt zijn met de ontwikkeling van je kinderen en dat je ze bepaalde eigenschappen toekent. Maar dat ze toch nog zo kunnen veranderen. Dat je je zorgen kunt maken en dat niet hoeft uit te komen. Maar vast ook andersom. Dat je je stabiele kind een bepaalde (zorgmakende?) kant uit ziet ontwikkelen die je niet had verwacht. Wat had je dus meer willen weten, waardoor je juist meer vertrouwen zou hebben gehad? Of waar had je juist meer in willen sturen in de hoop dat het balletje anders zou rollen? En geloof je in opvoedlessen als financiele zelfdtandigheid, zorg voor dieren of huishouden, zodat kinderen als volwassenen dit goed kunnen? Of denk je dat ze dit ook zonder die opvoedlessen wel onder de knie krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hoogbegaafd, dyslectisch, beelddenker.
Nee, zat allemaal niet in de planning. Ik heb het er maar mee te doen.

Maar hij is best wel lief, dus ik ruil hem niet om. :daisy:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het is te laat om hem nog te kunnen ruilen.
Moiren, moet ik dat opvatten als "nee, niet geworden zoals ik dacht. Kind valt tegen"
Alle reacties Link kopieren
Wat een intetessant topic!
Ik heb geen kinderwens, maar denk er wel eens over na hoe mijn kinderen zouden zijn.
Bij mijn vorige vriend denk ik extreem teruggetrokken einzelgangers, want dat waren we alletwee een beetje.
Bij mijn huidige vriend zou ik het niet weten. Ik ben rustig en veel op mezelf, hij is nogal... adhd. Dus dat kan alle kanten op hahaha.
De buurvrouw wil hem ook niet hebben.
tvp. Ik denk niet dat mijn ouders hadden gerekend op een brave lesbienne, maar ik denk wel dat ik ben geworden zoals ze hoopten.
anoniem_63fdb806c8c36 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 23:14
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik heb verwacht? Ik denk dan dat ik niet echt concrete verwachtingen en/of een beeld erbij gehad heb. Ze zijn wel geworden wie ze zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vind het eigenlijk tegenvallen hoeveel invloed je als ouders op je kinderen hebt. Je kunt nog zo hard denken of vinden dat je rol groot is of was. Maar ze worden grotendeels toch wel wie ze hadden moeten worden. Met of zonder jouw hulp :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 2, eentje redelijk geslaagd, als in werk, gezinnetje, eigen huis, echt papa's kind.
De ander blijft een zorgenkind, ondanks dat hij al tegen de 30 loopt, wat hadden we anders kunnen doen...ik zou het echt niet weten.
We houden van allebei even veel, maar het is helaas niet altijd genoeg.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik voor het eerst tante werd, had ik een gevoel van "Deze sluiten we tot haar dertigste op, ver weg van alle kerels". Die hadden maar af te blijven van mijn lieve meiske.

Blijkt ze, nu ze groot is, lesbisch te zijn. Mijn zorgen meteen weg. :rofl:
snoesje666 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 23:17
0.40% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Enn schreef:
17-04-2018 23:14
Zoals ik heb verwacht? Ik denk dan dat ik niet echt concrete verwachtingen en/of een beeld erbij gehad heb. Ze zijn wel geworden wie ze zijn.
Dit.
Ik doe mijn best om te bedenken wat ik had verwacht, maar niet echt een concreet iets.
Ook nooit bedacht wat voor kind hij zal worden.
Wel benieuwd naar hoe hij zich gaat ontwikkelen en wat voor mens hij wordt. Welke waarden hij straks heeft, welk beroep zijn passie wordt.
Snoesje666 schreef:
17-04-2018 23:16
Toen ik voor het eerst tante werd, had ik een gevoel van "Deze sluiten we tot haar dertigste op, ver weg van alle kerels". Die hadden maar af te blijven van mijn lieve meiske.

Blijkt ze, nu ze groot is, lesbisch te zijn. Mijn zorgen meteen weg. :rofl:
Want dan zitten ‘ze’ niet aan haar?
Enn, daarmee bedoel ik eigenlijk de zorgen die je kunt hebben en een bepaald toekomstbeeld die je eraan koppelde. En dat het dan toch allemaal losloopt.
Of de ouder die juist supertrots was op z'n kleine bolleboos, maar datzelfde kind dat als volwassene te beroerd lijkt zich in te zetten voor iets.

Dat bedoel ik met verwachtingen die wel/niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
De kerels in elk geval niet, en haar vriendin is een leuke meid. :)

Reactie van mij en mijn moeder naar haar ouders toe (los van elkaar): "Mooi zo, dan komt ze niet met het lijf vol thuis".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Goh, interessant. Dit ga ik eens aan mijn ouders vragen (heb zelf geen kinderen). Maar ik weet nu al dat mijn ouders zullen zeggen dat ze geen verwachtingen hadden. Ze zijn blij dat we niet aan de drugs zijn geraakt, haha!

Maar qua persoonlijkheid, of wat voor type mensen we zijn, geen idee. Ik ben wel echt heel anders dan mijn ouders in ieder geval. Maar dat is meer gekomen nadat ik al jaren het huis uit was, dus 18 lijkt me wat jong om vast te stellen hoe iemand als mens is geworden.

Ik ga dit topic lekker volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop vooral dat ze gelukkig worden, nogmaals, dat is bij de ene tot nog toe goed gelukt, de ander daarentegen...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
17-04-2018 23:16
Dit.
Ik doe mijn best om te bedenken wat ik had verwacht, maar niet echt een concreet iets.
Ook nooit bedacht wat voor kind hij zal worden.
Wel benieuwd naar hoe hij zich gaat ontwikkelen en wat voor mens hij wordt. Welke waarden hij straks heeft, welk beroep zijn passie wordt.
-
enn wijzigde dit bericht op 23-05-2018 20:49
34.55% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zanahoria schreef:
17-04-2018 23:12
Wat een intetessant topic!
Ik heb geen kinderwens, maar denk er wel eens over na hoe mijn kinderen zouden zijn.
Bij mijn vorige vriend denk ik extreem teruggetrokken einzelgangers, want dat waren we alletwee een beetje.
Bij mijn huidige vriend zou ik het niet weten. Ik ben rustig en veel op mezelf, hij is nogal... adhd. Dus dat kan alle kanten op hahaha.
Kinderen zijn een cocktail van zeer veel ingredienten (voorouders), dus kunnen letterlijk alle kanten op qua eigenschappen. Heb je siblings? Lijken jullie op elkaar? Ik heb siblings en we verschillen als dag en nacht en we lijken ook nog eens niet op onze ouders 😃
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
17-04-2018 23:18
Enn, daarmee bedoel ik eigenlijk de zorgen die je kunt hebben en een bepaald toekomstbeeld die je eraan koppelde. En dat het dan toch allemaal losloopt.
Of de ouder die juist supertrots was op z'n kleine bolleboos, maar datzelfde kind dat als volwassene te beroerd lijkt zich in te zetten voor iets.

Dat bedoel ik met verwachtingen die wel/niet kloppen.
Ja, dat snap en weet ik maar daar worden mijn antwoorden niet anders van. Als het wel zo zou zijn zou ik het hier schrijven óf niet delen en dus niet reageren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Bij de geboorte ging het al mis met mijn verwachtingen, ik dacht dochters te krijgen. Het bleken jongens, hele leuke ook nog.
Boquiabierto schreef:
17-04-2018 23:14
tvp. Ik denk niet dat mijn ouders hadden gerekend op een brave lesbienne, maar ik denk wel dat ik ben geworden zoals ze hoopten.
Braaf? Of wilden ze graag een lesbienne?😉
~
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 23:28
0.00% gewijzigd
diyer schreef:
17-04-2018 23:18
Enn, daarmee bedoel ik eigenlijk de zorgen die je kunt hebben en een bepaald toekomstbeeld die je eraan koppelde. En dat het dan toch allemaal losloopt.
Of de ouder die juist supertrots was op z'n kleine bolleboos, maar datzelfde kind dat als volwassene te beroerd lijkt zich in te zetten voor iets.

Dat bedoel ik met verwachtingen die wel/niet kloppen.
Ouders van jonge kinderen maken zich druk om futiliteiten, of ze zijn trots op futiliteiten, zoals klas overslaan of kind heeft iets gejat. Maar uiteindelijk zijn dit allemaal geen voorbodes hoe kind als volwassene zal zijn. Ouders hebben invloed zeker hebben ze dat, maar veel minder dan ouders zelf denken
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn, toendertijd 15 jarige, zoon iets super verantwoordelijks deed, zei ik quasi verbaasd:”zooooo heb ik je toch best wel goed opgevoed”
Zegt hij, bloedserieus,:”nou nee hoor mam dat heb ik toch echt zelf gedaan”

Tot zover mijn illusie dat ik wel wat bijgedragen heb aan de opvoeding van mijn, nu inmiddels 17 jarige zoon, waar ik eigenlijk niets over te klagen heb.

Maar stiekem weet ik natuurlijk ook wel dat het doorgeven van, voor mij belangrijke normen en waarden echt wel zijn invloed heeft gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven