Flesvoeding schema prematuur

18-04-2018 13:50 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier nog mama’s van premature kindjes ?

Ik vind de richtlijnen rond flesvoeding heel onduidelijk.

Qua hoeveelheid moet je naar het gewicht kijken. 150-180ml per kilo.
Maar in hoeveel voedingen je dit moet geven lijkt niet duidelijk.

Onze zoon is 10w te vroeg geboren (1,9kg) en momenteel 9w oud, hij weegt 3,8kg en mag dus 570-684ml drinken.

Als hij 6 voedingen krijgt, is dat dus 90ml+3maatjes = 100ml per voeding dus 600 per dag.

Hij krijgt zijn laatste flesje om 22u, maar slaapt nadien makkelijk door tot 4-5u s morgens (zelfs langer denk ik moest ik hem gewoon zijn tutje teruggeven ipv een flesje)

Om hem dan 6 voedingen nog te geven, vind ik het echt veel en snel. Zeker omdat ik hem altijd moet wakker maken.

Ik weet niet of ik hem al op 5 voedingen kan zetten. Hij zou dan 5 keer 120+4 maatjes krijgen. Totaal : 675 max als hij alle flesjes zou uitdrinken.
Ik heb al een geprobeerd en hij drinkt makkelijk 120ml per keer uit.
De dame van het CB vond 5 voedingen eerst wat te snel, hoewel nadien zei ze : “maar ja, hij komt wel goed bij”... conclusie : geen, en nu weet ik nog niet wat ik moet doen 😩

Andere mama’s van premature kindjes die raad kunnen geven ???
Bel neonatologie.
Tenminste, in mijn tijd mocht je altijd bellen met vragen als je kind eenmaal thuis was. Zij kennen je kindje en hebben verstand van prematuren.
Alle reacties Link kopieren
Het is 10 jaar geleden dat mijn oudste zoon prematuur was dus ik weet niet meer wat ik hem precies wanneer gaf. Waar het op neerkomt is: kijk naar wanneer je kindje honger heeft en hoe veel hij dan wil drinken. Als het in grote lijnen een klein beetje in de buurt komt van de richtlijnen dan is het helemaal prima. Op sommige dagen zal dat beter lukken dan anderen. Ook dat is helemaal prima.
Met 6 voedingen krijgt hij elke 3 uur als hij wakker is. Daar is niks mis mee lijkt me maaaar, een pas geboren baby drinkt vaak vaker (en is dan rond de 3,5 kg).
Als hij 5 voedingen op drinkt lijkt dat me ook prima.
Bel je kinderarts even en check daar wat ze vinden. Maar het lijkt me beide prima
Alle reacties Link kopieren
'Als hij 6 voedingen krijgt, is dat dus 90ml+3maatjes = 100ml per voeding dus 600 per dag.'

Nee dat telt als 90 ml en dus 540 ml p/dag.

Bel je neonatologie even?
Ik heb geen ervaring met een prematuur kindje maar ik zou kijken naar je kindje. De meeste kindjes kunnen zelf prima aangeven wanneer en hoeveel ze willen drinken. De richtlijnen zijn gemiddelden, het kan best zijn dat jou kindje daar iets boven of onder zit.
Frizz schreef:
18-04-2018 14:05
'Als hij 6 voedingen krijgt, is dat dus 90ml+3maatjes = 100ml per voeding dus 600 per dag.'

Nee dat telt als 90 ml en dus 540 ml p/dag.

Bel je neonatologie even?
Euhh nee, 90ml plus 3 scheppen is (en telt dus als) 100ml. Dat staat in ieder geval bij mij op de verpakking, en dat zei de kraamhulp en cb
Alle reacties Link kopieren
Een baby van 3.8 kilo zou je normaal 's nachts niet meer hoeven wakker maken voor een voeding. Daarnaast is hij nu niet prematuur meer. Ik weet van mijn zus (kindje rond zelfde termijn geboren) dat zodra dochter 3.5 kilo was en ze ouder was dan de 38 weken waarmee je 'normaal' niet prematuur geboren wordt ze haar mocht bezien als een gewone baby.
Jouw baby zou dan nu 39 weken zijn (30 geboren + nu 9 weken oud)

Ik zou het wel aandurven die 5 flessen. Maar als je je er niet prettig bij voelt kun je het ook nog zo laten misschien.
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook is een groep ‘prematuurouders’ met veel andere mama’s, misschien heb je er wat aan.
Wat mijn zoontje kreeg weet ik niet meer precies, en die kreeg (gekolfde) borstvoeding dus dat zit dan allemaal weer anders. Hij heeft tot een maand of 3 a terme 6 (borst)voedingen gehad, maar dat is echt voor ieder kindje anders.

Je kunt het ziekenhuis gewoon bellen met je vraag, die weten zoiets het best. En vaak zegt je gevoel al het juiste :)
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
anki schreef:
18-04-2018 14:07
Euhh nee, 90ml plus 3 scheppen is (en telt dus als) 100ml. Dat staat in ieder geval bij mij op de verpakking, en dat zei de kraamhulp en cb
Ik zie dat er verschil zit tussen wat de fabrikanten erover zeggen. Wat onhandig!
Ik weet niet beter dan dat je het vocht (water dus) telt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog vrij lang op acht voedingen gezeten en ik moest haar altijd wakker maken maar anders werd ze te suf maar zoals al gezegd: ik zou even met de kinderarts bellen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet ineens alle flesjes op te hogen he. Je kan ook de ochtend en de laatste avondfles 120 maken en dan de andere 4 90 en zo langzaam aan dat verder uit breiden. Zo deed ik het altijd. Je ziet dan vanzelf wel wanneer je een fles weg kan laten. Ik vind het nog wel een beetje vroeg, maar als je kind het er prima op doet is daar niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het 23 jaar geleden. Ook prematuur 10 weken te vroeg. Wij konden nog tijden bellen met neonatologie of de kinderarts. CB gaf gewoon aan dat ze het niet precies wisten. Gewoon bellen vinden ze echt niet erg.
Enige advies wat ik kan geven is dat je niet bij het cb moet zijn met vragen die niet standaard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het gewoon proberen die 5 voedingen. Ik moet nu nog 3 voedingen geven en moet hem dan wakker maken als hij net slaapt om toch 3u tussen de voedingen ge kunnen hebben. Kan ook niet d ebedoeling zijn he, als ie dan net goed slaapt, hem moeten wakker maken.
Bedankt voor alle tips
Beertje12345 schreef:
18-04-2018 16:12
Ik ga het gewoon proberen die 5 voedingen. Ik moet nu nog 3 voedingen geven en moet hem dan wakker maken als hij net slaapt om toch 3u tussen de voedingen ge kunnen hebben. Kan ook niet d ebedoeling zijn he, als ie dan net goed slaapt, hem moeten wakker maken.
Bedankt voor alle tips

Lijkt me eerlijk gezegd niet handig met een kind wat nu eigenlijk pas net geboren had moeten worden.
Wat weerhoudt je om Neo even te bellen?
Ik snap ook echt niet dat je die keuze nu maakt zonder overleg met de kinderarts of neo afdeling.. je kindjd is nog zo klein. Prematuurtjes hebben makkelijker darmproblemen. Overleg nou gewoon met deskundigen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven