Tips Russisch orthodoxe doop?

19-04-2018 09:42 47 berichten
Wij zijn uitgenodigd om naar de doop van een baby te gaan in een Russisch orthodoxe dienst. Wij weten zelf niets van deze religie en bijbehorende tradities. Met de ouders is communiceren om verschillende redenen wat moeizaam, daarom zou ik graag hier wat praktische tips willen vragen. Wat voor kleding mag je dagen, hoor je cadeautjes mee te nemen (en zo ja, wat dan?) en zijn er andere zaken om rekening mee te houden? Degene die gedoopt wordt, is ons neefje en we komen zelf met twee volwassenen en drie kindjes. Alvast bedankt voor meedenken!
Als het jullie neefje is , dan is het toch van een broer of zus van jullie ? Dan kunnen jullie daar toch info vragen ?
Verder geen idee sorry .

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... odoxe-kerk
Gewoon wat nette kleding (geen blote benen/schouders). En cadeaus weet ik niet, dat is meer familie gebonden.
En ik zou geen katholiek kruisje slaan haha ;-)

Kijk ze weten dat ze niet orthodoxe mensen uit nodigen he.
Ga bedekt. Ik heb een doop en trouwerij in die kerk gehad, in Rusland en een vriendin presteerde het beide keren ( :facepalm: ) om een jurk met spaghettibandjes te dragen. Werd heel erg naar gekeken. Ze moest mijn stola lenen.

Wij hebben het kindje een zilveren spaarpot gegeven.
Hoofd bedekken en goede schoenen aandoen. RO diensten worden staand gevolgd. Verder geen idee wat de gebruiken/ tradities zijn.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
19-04-2018 09:46
Als het jullie neefje is , dan is het toch van een broer of zus van jullie ? Dan kunnen jullie daar toch info vragen ?
Verder geen idee sorry .

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... odoxe-kerk
Of kind van een oom of tante.
Bij ons was het een afwisseling van staan en zitten. Ook bij de doop. Maar het sta gedeelte duurde lang. Idd goede tip om goede schoenen aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Alle aanwezigen worden in een vat ijskoude wodka ondergedompeld :lol:
anoniem345890123567 schreef:
19-04-2018 09:54
Alle aanwezigen worden in een vat ijskoude wodka ondergedompeld :lol:


:yawnee:
Simitçi schreef:
19-04-2018 09:46
Als het jullie neefje is , dan is het toch van een broer of zus van jullie ? Dan kunnen jullie daar toch info vragen ?
Verder geen idee sorry .

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... odoxe-kerk

Ja klopt, toch is communicatie dus erg moeizaam. Ben wel blij dat we mogen komen!
Alle reacties Link kopieren
Makkelijke schoenen, iets wat je om je hoofd kan doen. En het is een indrukwekkende dienst vaak, best leuk om een keer mee te maken. Wat cadeau betreft weet ik niet. Maar als het een neefje is is het familie en kun je daar toch gewoon naar informeren.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
19-04-2018 09:50
Hoofd bedekken en goede schoenen aandoen. RO diensten worden staand gevolgd. Verder geen idee wat de gebruiken/ tradities zijn.
Hoofd hoeft niet per se bedenkt te worden. Maar verder moet je wel redelijk bedekt zijn, dus niet te bloot of een te korte rok. Mannen ook het liefste in een overhemd met lange mouwen. En het klopt de diensten zijn altijd staand! En er wordt rijkelijk met wierook gezwaaid.

Verder, hou open mind, en geniet van deze ceremonie.

Verder hangt het ook af van of verwesterd de ouders en de kerk zijn, hoe de dienst verder ingevuld wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Goede schoenen: check! Bedekte kleding: check!
Zilveren spaarpot vind ik wel een aardig idee.
hamerhaai schreef:
19-04-2018 09:57
Hoofd hoeft niet per se bedenkt te worden. Maar verder moet je wel redelijk bedekt zijn, dus niet te bloot of een te korte rok. Mannen ook het liefste in een overhemd met lange mouwen. En het klopt de diensten zijn altijd staand! En er wordt rijkelijk met wierook gezwaaid.

Verder, hou open mind, en geniet van deze ceremonie.

Verder hangt het ook af van of verwesterd de ouders en de kerk zijn, hoe de dienst verder ingevuld wordt.
Ga ik doen!
Ben wel benieuwd hoe de kinderen het vol gaan houden trouwens (7, en 3 jaar en 5 maanden) als er zo lang gestaan moet worden...)
miepiestreepje schreef:
19-04-2018 10:08
Ben wel benieuwd hoe de kinderen het vol gaan houden trouwens (7, en 3 jaar en 5 maanden) als er zo lang gestaan moet worden...)
Vooral die van 5 maanden. Kan hij wel ergens tegenaan staan?
:hyper:
-jolijn- schreef:
19-04-2018 10:13
Vooral die van 5 maanden. Kan hij wel ergens tegenaan staan?
:hyper:
Haha ja dat wordt een uitdaging!
miepiestreepje schreef:
19-04-2018 10:08
Ben wel benieuwd hoe de kinderen het vol gaan houden trouwens (7, en 3 jaar en 5 maanden) als er zo lang gestaan moet worden...)

Misschien houden ze het langer vol dan bij een dienst waarbij je stil moet zitten en niet mag bewegen.
Zou het aan me voorbij laten gaan. Als je zo weinig contact met elkaar hebt dat je niet eens dit soort dingen kunt vragen, dan ben je niet close genoeg om je tijd op te offeren aan een saaie kerkdienst.
Als je toch besluit te gaan zou ik je eigen kinderen bij 'n oppas achter laten. Voor hen is het nog saaier om een uur lang in 'n kerk te moeten rondhangen.
redbulletje schreef:
19-04-2018 10:25
Zou het aan me voorbij laten gaan. Als je zo weinig contact met elkaar hebt dat je niet eens dit soort dingen kunt vragen, dan ben je niet close genoeg om je tijd op te offeren aan een saaie kerkdienst.
Ja ben ik het wel mee eens eigenlijk.
redbulletje schreef:
19-04-2018 10:25
Zou het aan me voorbij laten gaan. Als je zo weinig contact met elkaar hebt dat je niet eens dit soort dingen kunt vragen, dan ben je niet close genoeg om je tijd op te offeren aan een saaie kerkdienst.
Sluit me bij jou aan .
redbulletje schreef:
19-04-2018 10:25
Zou het aan me voorbij laten gaan. Als je zo weinig contact met elkaar hebt dat je niet eens dit soort dingen kunt vragen, dan ben je niet close genoeg om je tijd op te offeren aan een saaie kerkdienst.
Eens.
redbulletje schreef:
19-04-2018 10:26
Als je toch besluit te gaan zou ik je eigen kinderen bij 'n oppas achter laten. Voor hen is het nog saaier om een uur lang in 'n kerk te moeten rondhangen.
Ja dat zou ik ook doen met zulke jonge kinderen. Is niks aan voor hen, uitgezonderd misschien de oudste.
Alle reacties Link kopieren
miepiestreepje schreef:
19-04-2018 09:58
Goede schoenen: check! Bedekte kleding: check!
Zilveren spaarpot vind ik wel een aardig idee.
En zorgen dat je goed gegeten hebt voor de dienst. Daar ging ik de mist in... Beetje letterlijk: ik viel flauw van het lange staan en de overweldigende wierookwolk op een vrijwel lege maag. :$
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven